сеп. 30 2010

Източна Африка: Съвети за пътуване в Африка

„Аз поддържам тезата, че няма страшно място, ако спазваш порядките на мястото и не правиш откровенни глупости. В крайна сметка аз и в България няма да ида посред нощ в Столипиново със снимачна техника за няколко хиляди и златен ланец на врата“ каза Меглена докато обсъждахме възожностите за организиране на пътуване из същинската Африка. Тя вече ни разказ за пътуването си до Бурунди, Руанда(първи път) , Уганда, Конго и Руанда (втори път)

Тя беше така добра да систематизира опита си и да сподели:

Малко систематизирани съвети за пътуване в Източна Африка

(базирано на лично моите пътувания)

Африка

Рискове:

Писах вече, че дестинациите ми не предполагаха напълно самостоятелно женско пътуване и все още поддържам тази теза дори след като се върнах от Бурунди-Уганда-Конго-Руанда. Единствено Руанда и донякъде Уганда бих казала става за solo woman trip.

Езици:

Другото важно нещо, ако някой иска да ходи там е или да е много оправен в говоренето с ръце и крака или да говори френски. Не допускам, че има много хора говорещи суахили, киняруанда, лингала и още няколко местни езика накуп 🙂

Туристически агенции:

Ако ще посещавате Конго единствените агенции, които аз открих в Интернет покриващи маршрути, които аз исках са:

Hakuna Matata Tours: http://www.hakunamatatatours.com

и

Go Congo: http://www.gocongo.com/

Аз бях с Хакуна Матата и не съм особено доволна, за другата агенция не мога да кажа нищо. Чух, че е собственост на европеец, има много клиенти от Белгия и Европа, та предполагам нещата са по-уредени. Член съм на доста сайтове за пътувания и имах гайда на Lonely Planet, но и това не помага що се отнася до Конго. Информацията е ограничена и доста плашеща на моменти.

Все пак не вярвайте на всичко в пресата. Не вярвайте и на отзиви на сайтове, където няма възможност сам клиента да напише мнението си, а са публиквани мнения удобни само на самия собственик на сайта и туроператор (реферирам агенцията, която аз ползвах).

Интернет и съвети от пътешественици:

И така що се отнася до това, с кой да се пътува препоръчвам да се пише по травъл форуми с хора вече били по тези места. Те могат да дадат мейлите на местни гидове, които нямат сайтове, но взимат по-малко пари и дефакто те вършат цялата работа и в двата случая. Нашият Емануел например покрива 6 страни в региона – Бурунди, Уганда, Конго, Руанда, Кения и Танзания.

• Ако няма да се ходи в Конго – tripadvisor.com & lonelyplanet.com ще ви свършат чудесна работа при избора на агенция/водач/фирма с която да пътувате.
  • Ако пък нещата се свеждат само до Уганда и Руанда – аз лично бих отишла и сама следващия път.

Обществен транспорт:

За съжаление не ми се наложи да ползвам, та не съм наясно до колко го има транспорта (обществения) в Уганда, но мога да проверя в книгата си.

За Руанда – по-големите градове са обслужвани от няколко автобусни фирми. Намирате офиса на компанията с питане (Окапи някакво беше едната) и после търсите необходимия ви автобус за желаната дестинация. Предполагам както немци-авантюристи се справят на автогарата в Троян, така и цитат: „мъжка или женска европейска птица” би се оправила в Руанда 😉

В Бурунди и Конго уви единствения известен на мен начин е кола под наем. По-добре уредена предварително, защото не видях много коли там и още по-малко такива, които са подлежат на спазаряване за ден два.

В самите градове най-евтино и екстремно е да се придвижва човек с мото-такси – малки моторетки, които водачите им карат сякаш са поне Батман. А в Кигали си има уреден и доста приличен градски транспорт.

Нощувки:

Откъм спане отново доста точен (изрично сравнявах) се оказа гайда на Lonely Planet, ако на някой му е необходим да свирка 😀

Общи съвети:

Та мен, ако питате бих се свързала с такъв водач там. Да се разберем за маршрут и транспорт. Бих си резервирала или намирала на място хотели по съвет на форуми или Lonely Planet и бих платила само след добре свършена работа от страна на гида. Маршрутите може само да си изберете, информация в нета дал Господ или отново да питате вече пътували.

Ваксини

Само една е задължителна – ваксината за жълта треска. За хепатит и тетанус са само силно препоръчителни. Аз лично си имах валиден тетанус по други причини, а хепатита пропуснах защото нямах време за цялата ваксина.

Пари, валута, платежни карти (банкомати)

Няма, ама съвсем грам и наистина НЯМА банкомати.

Поради, което се бях запасила със сериозно количество US долари кеш. Никога в живота си не бях носила толкова пари накуп 😀 Но специални тайници и скрити джобчета не съм си шила ( боже опази, ако ме подгони толкова параноя по-добре да спра да пътувам).

US Долари

Доларите трябва да са по-нови от 2000 година и да не са от 2003 ( тогава имало бум на фалшиви долари от тази емисия). Ако са ви по-стари или от 2003 никой няма да ви вземе парите. Дори и в банката.

Еврото

не е особено позната валута, да не кажа хич.

Репеленти, лекарства против малария

В „люлката” на маларията, дори дебелокож анти-хипохондрик като мен си закупи репеленти и то не Аутан или каквито там други има в българската аптечна мрежа 😉 Не казвам, че и те не биха подействали, ама реших да заложа на силни специализирани препарати. Има го по международните сайтове. Не са евтини, но и маларията съм чувала не е лека и приятна болест.

Както казах мен тук комари не ме хапят (не знам татко нещо си мърмори под нос за отровна кръв ли, що ли 😛 ), та реших да не пия профилактични лекарства. По принцип в Бг има само едно и един от страничните му ефекти беше трайно ослепяване … В Англия има известния като най-безопасен „Малароне”, но струва около 2.5-3 паунда едното хапче. Пие се 3 дни преди пътуването, по време и 7 дни след пътуването. Всички лекарства, във всички страни се продават само с рецепта предписана от лекар след преглед/посещение в клиника. Ако имате познат в Англия с личен лекар и му платите прегледа+ рецептата+лекарствата + доставката, може да се обзаведете с ‘Малароне’, на което страничните ефекти казват са поносими – гадене, световъртеж и лека параноя. Спътника ми ги пи и трябва да отбележа, че нито един ефект не се прояви при него. Така, че всеки си преценява.

Най-полезният съвет

получих от един много голям пътешественик Юри от juriwaro.com – купих си спирали алетрин за палене в стаята нощем. Миришат приятно и пукнат комар не ме доближи. Е по предписание не трябва да се палят в затворено помещение и да се дишат, но за 20-тина дена оцелях и надишана, но пък неухапана. Аз си взех Райд от тук (внимание с преноса им, чупливи са). Според Юри ги има и на място.

Слънцезащита

Странно но факт (и в Сингапур бях удивена от този факт) на екватора не изгорях и не ми потрябва силна слънцезащита. Имах някакъв обикновен крем, среден фактор и кога мажех, кога не … никакви проблеми.

Дрехи и обувки

Дрехи – ако можех да накарам спътника ми да напише през какво мина докато пазаруваше за пътуването съм сигурна, че ще сте изумени, а всички шопинг маниаци засрамено ще си посипват главата с пепел пред подвизите и ентусиазма му 🙂 Аз обаче си имам

• една раница,
  • N-броя неутрални на цвят тениски,
  • непромокаеми и спиращи вятъра тънко яке (парка) и
  • 2 панталона,
  • туристически обувки.

Всичко това, може би 1 анцунг, бельо и чорапи е предостатъчно. Абсолютно нищо специално не съм купувала за там.

Козметика

се купува малки разфасовки достатъчни за точно 2 или 3 седмици. Неща 2в1 иначе не обичам, но на път са много полезни и така винаги съм с раница под 10 кг и никога не съм усетила липса на нищо. А мъкна винаги и поне 4 книги с мен (blush).

Друг полезен багаж

Неща като аналгетици, мокри и сухи кърпички, фенерче и джобно ножче са по избор. Няма нужда от таблетки за пречистване на вода, освен ако не смятате да се губите в гората за по-дълго 😉 За газенето в гората обаче, доста полезни биха били едни гети – дали найлонови или текстилни – кой каквито намери. Без тях после чистенето на крачолите и обувките е дълъг и нечист процес 😉

Международните самолетни билети

както вече казах никога не взимайте директно от София. Проверете през Лондон, Франкфурт, Мадрид, Амстердам, Истанбул – в зависимост от това в коя посока се пътува. Пресен пример, за който се сещам – билет до Бангкок от София до там -> 1300 евро, от Истанбул -> 700 евро. Както и да идете до Истанбул (кола, автобус, влак или полет) няма да струва 600 евро. До Бурунди и от Руанда аз летях с етиопските авилинии (голяма са мизерия, ама и евтино) през Лондон, а до там също има много low cost полети.

Ми … май това е което се сещам. Ако някой има въпроси да пише и не се колебайте – Африка е континет, които трябва да се види 😉 Аааа за визите писах в раздел „Визов режим

Все пак ще добавя и съветите за вадене на визи и тук – бел.Ст.

Малко информация относно визите и начина на получаването им за Бурунди, Руанда, ДРКонго и Уганда:

1. 1. Бурунди – получава се на границата/летището с/у 30$, ако сте за повече от 3 дни в страната или 20$, ако сте за по-малко от 3 дни.
  2. Руанда – трябва преварително издадена виза. Може да се получи онлайн:http://www.migration.gov.rw/singleform.php, но е само за еднократно влизане и струва 60$. Важи 15 дни.
    За всякаки други по-дългосрочни и най-важното по-евтини варианти се свържете с близко посолство в Европа – http://rwanda.visahq.com/embassy/.
    Не изискват лично подаване и получаване на документите, може да стане и по пощата ( валидно към зимата на 2010).
  3. Уганда – получава се на границата/летището и струва 50$. Валидна за 2 седмици.
  4. ДР Конго – получава се на границата/летището и теоритично струва 30$ едномесечна. В зависимост от това, кой точно граничен пункт ползвате може да струва и 50$. Избирайте по-големи такива и с по-голят поток туристи.

Автор: Меглена

Снимки от Африка:

Други пътувания свързани с Източна Африка – на картата:

Източна Африка

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

21 коментара to “Източна Африка: Съвети за пътуване в Африка”

1. temp1e каза:

kakwi tochno repelenti polzwa i otkyde se kupuwat ampulite aletrin?

kyde si slaga vaksinata za zhylta treska, che az malko na vaksinaciite im niamam viara i sym reshil da ne si slagam (za iuzhna afrika, namibia, botswana i zambia ne e zadylzhitelna, ako ne idwash ot strana s zhylta treska). ako si si postawila vaskinata w bylgaria, mi e interesno imala li si diskomfort.

adapteri za toka ot syotvetnite strani li si nameri ili si porycha po internet? az malko kysno se setih, che moga da si kupia karti i adapteri po internet i se chudia kak e na mestna pochwa.

Ваксините в София се слагат в Националния център по заразни и паразитни болести – до кино Левски на Мадрид (зад голямата женска фигура). http://www.ncipd.org/index.php

3. Meglena каза:

1. Репелентите трябва да погледна у нас останалите ми опаковки, но с търсене в интернет по форумите се ориентирах какво искам и после ги поръчахме от най-евтиния сайт с доставка в Англия (спътника ми ги донесе после).

2. Алетрина са спирали за палене (подобно на миризливите индийски пръчици) и аз лично си ги купих от Пикадили. Където има богата гама на Райд продукти ще има и спиралите.

3. Ваксината си я слагах тук в София в института на Янко Сакъзов. Ако не е задължителна и аз не бих си я слагаха. Имал леки странични ефекти – главоболие и грипоподобни състояния за ден-два. Но аз боледувам един път на 10 години и не съм критерий.

4. В източна африка контактите са като в България, та адаптери не ми трябваха, освен в Уганда където са с английски контакти. В Ю. Африка също ще ти трябват. По принцип проверявай си страните и тока в този сайт:

а аз имам универсален адаптер от доста отдавна и винаги си го нося. Ето такъв ми е:

Английския и немския амазон имат експресни доставки до Бг.
    На местна почва в Ю. Африка е много вероятно да си намериш също. Питай и Домосед да каже – той е там.

Да, Мадрид в този участък се казва Янко Сакъзов 🙂 Срещу горната част на парка Заимов

@Меглена – приблизителен бюджет?
    Нещо за храната? Ограничения? – чувал съм, че се ядат само неща, които се белят без да се мият?
    За бирата – разбрахме 😉 – как е ситуацията с водата?

6. temp1e каза:

@Стойчо казва:
    01.10.2010 в 11:03

az gi znam kyde se slagat vaksinite, no kato che li predpochitam da ne si slagam 🙂

7. Meglena каза:

миии бюджет – сложна работа 🙂 Уж е най-бедния континет, но за туризъм е скъпа Африка. Особено, ако човек се набута като мен на Кенеди – да кажем около 5000 USD с билети, подготвка, визи, ежедневни разходи и разрешителни за парковете – всичко без разходи по екипировка и подготовка (имах си всичко). Но определено може да е мноооого по-евтино, ако се организира с местно момче гид и хотели както съм казала по-горе. Има неща, които просто си струват пари. Разрешителните са:
    1. за вулкана – 300$
    2. шимпанзетата – 350$ в Кибале + ~200$ за остров Нгамба
    3. горилите – 300$-500$
    4. Queen Elizabeth Park – не помня, но и там ще са поне 100-150$.

A за яденето почертано най-вкусната храна, която съм яла наскоро. Не съм се ограничавала, ако ям в ресторант или хотел. Храна от улицата обаче не се престраших да ям. В тази жега, като гледам как си виси месото навън и го кацат всякакви насекоми … не съм толкова смела. Плодове и зеленчуци без ограничения – белени, небелени, измити. Вода има бутилирана навсякъде – никога не съм имала стомашен проблем. Ядат основно – козе, пилешко, яйца ( ммммммм омлетите там са – must try), домати, зеле, моркови, пържени картофи, ориз. Рибата – тилапия от Танганайка … ммм още един must try. И изобщо аз като се замисля 90% от времето ядях риба за вечеря и омлет+плодове за закуска.

@temp1e: все пак провери, ако е задължителна – сложи си я. Не си струва някой стриктен митничар да те върне защото нямаш имунизационен паспорт с ваксината (жълта книжка демек).

8. temp1e каза:

problem e, che po princip w edin site pishe edno w drug drugo, no az direktno pisah na agenciata, koiato mi prawi tura i mi vyrnaha otgovor:

However, I can advise that unless you are coming from a country with yellow fever risks than you will not need this certificate to enter any of the countries that we visit on this tour.

az idvam ot turcia, kydeto za zhylta treska ne sa chuwali. vse pak ako si naprawia tazi vaksina, to naistina shte e edinstweno ot strah da ne me vyrnat niakyde, zaradi towa, che ia niamam. osven towa , nadiawam se towa da ne mi e poslednoto izlizane , koeto oznachawa, che veroiatnostta da mi potriabwa skoro w bydeshte hich ne e malka, taka ili inache.

inache eto malko material za razmisyl:

ima i pone 2 filmcheta po vyprosa za vaksiniaciata na national geographic i discovery, kydeto se otrichat na 100%. ima gi i iz bylgarskia internet. a koj na kakwo viarwa si e negova rabota

9. Meglena каза:

ако беше пожелателна ваксината – да си говорим за вярване и не вярване, ама в случая нищо общо няма вярата 😉 Или имаш ваксина и си минаваш спокойно, или нямаш и трепериш да не те проверят и върнат.
    И аз имам спомени, че за южна Африка (не само страната) не се искаше жълта треска. Само централните части на континентите я въдят явно – щото за Бразилия, Централна Африка и Азия я искат задължително – без оглед на вяра и убеждения.

Между другото, проверявал съм в горе-цитирания Национален център за други африкански държави, но мисля, че точно това е институцията в страната, която тярбва да бъде питане и знае къде какво се изисква. Още повече, че те знаят каква е епидемилогичната обстановка по страните, а приемащите страни едва ли биха ви казали „трябва ви жълта треска“ – нали ще си разгонят туристите по този начин?

Външни от БГ източници по тази тема не ми изглеждат релевантни (а? фешън дума, а?) за български граждани, живеещи в България

Бях проверявал за Нигерия и за Замбия преди две години – съотвените посолства казаха, че нищо не ми трябва, докато в Националния център казаха нещо друго 😉
    Така че не митницата е проблемът, а възможността за зараза

12. Meglena каза:

е и аз по спомени според данните от въпросния център говорех, ето и официалния документ оттам:

а в случая на temp1e, единствения му проблем доколкото аз разбрах е митницата. Не го плаши самата болест или по-скоро повече го плаши ваксината, отколкото жълтата треска. Аз си я сложих като п*ч и за 10 години съм ОК 😉 Ако не беше задължителна обаче, нямаше да си я слагам.

13. домосед каза:

Темпъле, ваксина за жълта треска по твоя маршрут не ти трябва!

Меглена, това дето най-вкусната храна на света била в центъра на Африка, го приемам не с 1 на ум, ами с … 1 милион на ум. А, стига, бе!

14. temp1e каза:

blagodarsko domo!

i bez towa biah reshil da ne si slagam vaksinata. uspokoenie e da znam, che niama da mi se nalozhi w niakakwa afrikanska strana da mi ia biat na granicata.

az na 10 noemvri zhiwot i zdrave sym w pretoria. ako iskash da smenim niakakwi koordinati, che triabwa da pocherpia za bezbrojnite syveti.

15. Puf-paf каза:

За РЮА и околните няма изисквания за ваксини и проблеми няма никакви. За адаптерите – има ги още на летището, но са скъпи. Ако питаш мен влизаш в първия по-голям PicknPay (нещо като Карфур/Билла) и си взимаш комбиниран за шуко + такова като за зарядно за телефон на доста прилична цена.

И малко страничен съвет ако ползваш кредитна карта – приемат почти навсякъде, но плащай само на терминали, не им давай да взимат импринт на картата или да записват данните, защото после може да се окаже, че си си купувал нещо в Африка, когато ти си в Европа и с българските банки е колосална разправия… И не ползвай рент-а-кар от тези – http://www.pender.co.za/ .

Приятно изкарване в онази част на света, и мен почва отново да ме дърпа натам напоследък 🙂

16. Meglena каза:

ами по-вкусни домати, по-вкусна и прясна риба, по-истинско пиле ( не котейл от хормони във формата на птеродактилско бутче) и по-жълти яйца аз тук скоро ( последните 15 години) не съм яла 😉
    В Южна Африка наблегнах на телешкото и ребрата, та не знам дали това не са 500 000-те на ум, а останалите може би идват от сравнението вкусна храна в азиатския смисъл на думата.
    Както и да е „на вкус и на цвет …“, аз пък не харесвам пикантната храна, а според мнозинството тя е връхта на вкусотиите.

17. temp1e каза:

towa koeto opiswash zwuchi dosta bylgarsko. niamash li niakoia baba iz bylgarskite sela. ako niamash, zawyrti se s kolata iz selata i shte iadesh wkusna hrana, bez da ti se nalaga da hodish w afrika. az ne sym chuwal afrika da e niakakwa kulinarna/gurme destinacia.

mezhdu drugoto ne domatite prawiat salatata vkusna (makar che sa vazhni), solta dazhe hich ne e vazhna, a podprawkite (solta ne ia broia i za podprawka, zashtoto tia prawi wsiaka mandzha ravna po wkus). niama li magdonezec, kerviz, bosilek, chesyn i t.n. da ne izbroiawam, niama kak da naprawish wkusna salata ili mandzha.
    liutoto e mnogo iaka podprawka w tozi aspekt, zashtoto protivopolozhno na solta, zasilwa wkusa na wsichko. zatowa orientalskata, aziatskata i meksikanskata kuhnia sa vkusni. polzwat liuto, za da si zasiliat wkusa na ostanalite podprawki. pone az taka smiatam.

18. Meglena каза:

Съжалявам нито баби имам вече, нито пък в села са живели. А на случайни баби от обиколки с кола не вярвам – премного им прилича стоката на борсаджийска. И гурме фен не съм.
    Както казах, всеки с вкуса и предпочитанията си. На мен само 1 домат може да ми е вкусен без сол и подправки. Да не коментирам, че магданоз и чесън мразя, а подправки консумирам адски ограничено – чубрица и джоджен най-много. Пък смея да твърдя, че ям вкусни неща и без да са силно подправени.
    А от люто ми спира дъха – не е за мен. Имала съм случаи едва ли не за линейка с люти индийски манджи.
    Така, че аз споделям както съм и написала – ЛИЧНИ впечатления.

Лек път и приятно изкарване в Африка.

Основното правило на сайта е: ЛИЧНИ ВПЕЧАТЛЕНИЯ.

Не казвам, че е най-важното правило на света, но ОБЕКТИВНИ и БЕЗПРИСТРАТСНИ има само в гробищата

20. Kirsten Steuber каза:

Good day,

We would like to introduce ourselves ! Yonkana Africa is a young company (with 14 years’ experience) and we sell tailor made holidays to South Africa, Madagascar, Mozambique, Zambia, Zimbabwe & Botswana. Perhaps you are looking for a DMC ?

Yonkana Africa offers the following services:
    • Tailor Made Holidays
    • Tailor Made Itineraries
    1. 3 – 5 star
    2. Self-drive or guided
    • Quick response time
    • 24 Hours helpline for all clients in the country
    • Complimentary travel itineraries
    • Personal knowledge of the hotels
    • Africa Experience (the travelers should have a worry-free time)
    • Working together – we are there for you

We would like to hear back from you !
    Kind Regards,
    Kirsten Steuber

YONKANA AFRICA
    Tel: +27 (0) 21 557 3884
    Cell: + 27 (0) 82 525 3318

По принцип го приемам за спам, но мястото е такова, че този информация става полезна

@Kirsten, as exception to our rules, I will keep this as information and not as spam. If you need some type of colaboration (including advertising), you can contact me (the admin here) on stojtscho(at)yahoo(dot)com