Archive for the tag 'Holland'

сеп. 06 2013

Пътуване до Гитхорн, Холандия (част втора)

Продължаваме разказа на Янита за холандското селце Гитхорн, с което се запознахме предишния път. Сега – продължаваме 🙂

Пътуване до Гитхорн, Холандия

В

старата част на Гитхорн

някои от къщите функционират като хотели, но може да се наеме и традиционна частна къща за малка или по-дълга ваканция, както направихме и ние. Къщите са обзаведени и разполагат с всички необходими удобства, дори със сепаре в градините за уединение и скриване от погледите на тълпата отвън. Е, разбира се може и да се закупи къща на цена от 350 хил. евро нагоре. Ако някой е решил да се занимава с местен туристически бизнес, има хубави къщи в централната част, обявени за продан.

Giethoorn, Nederland

За разлика от италианския град Венеция,

Гитхорн е с хипнотично зелена природа –

нещо също типично за холандския селищен стил. Строга, геометрична естетика, стерилна красота и пищна зеленина, оформлението на която си е направо изкуство. Свещен холандски стил, типичен за цялата страна. Къщите и градините много внимават да не приличат една на друга, и да са винаги в конкуренция по красива изящност, поддържаност и оригиналност. Точно това лице на околния свят в Холандия ми харесва най- много. И ми липсва, ако съм далече от тук.

Giethoorn, Nederland

Привечер и нощем тишината е необезпокоявана от нищо. Чува се само сънливият бръм на насекомите, които кръжат над водата. Из тръстиките се крият патици, някъде квакат жаби, над водата танцуват полупрозрачни мъгли от нощна влага. Във властта на това спокойствие времето забавя своя ход и спира.

8355 Giethoorn, Нидерландия

Giethoorn, Nederland

Зеленината, тишината и спокойствието привличат в топлите дни на пролетта, лятото и есента тук туристи от цял свят. Гитхорн е специална туристическа дестинация в Холандия за японци, германци, италианци, индийци… Специално за гостите от тези страни

ресторантите изписват менютата си на тези езици

Те звучат навсякъде и затвориш ли очи, околното става неназовимо и с неопределимо местоположение. Няма го онова усещане за принадлежност към място, за което се ориентираш по езика.

В старата част на селото има италианска пицария „PizzeriaFratelli”, мястото е известно като Малката Италия.

И тъй като

Гитхорн е ваканционно селище,

най- много е посещавано в активния летен сезон. Холандците казват, че през зимата тук нищо не се случва: няма многоезична глъч, няма фотографи, няма многоцветни тълпи или фестивали; нищо, освен местните жители, които се пързалят с шейни и кънки из замръзналите канали- любопитна причина, заради която ще се върна в Гитхорн още през тази зима.

Гитхорн, Холандия

Селото придобива някаква известност в културните среди още в средата на миналия век, когато холандският режисьор Берт Ханстра снима свой комедиен филм там. И малко по малко селото се оформя и като културно средище. В старата част на Гитхорн се намира

музеят „Старата Земя“ (De Oude Aarde),

в експозицията му се представя колекция от кристали и полускъпоценни камъни.

Интересна

колекция от исторически превозни средства (антики)- The Histo-Mobil,

включително фермерски инвентар са изложени на открито в двора на музея.

Giethoorn, Nederland

В близост до музея е старата грънчарница, която предлага от онези типично холандски сувенири в бяло и синьо, с изрисувани по тях обичайните за Холандия символи: вятърни мелници, дървени обувки, лалета… Интересна находка се оказа и

галерията Gloria Maris,

от където никой не може да си тръгне, без да си е купил някакъв сувенир. От магазина за минерали с една интересна нощна лампа от оранжев кристал се сдобих и аз.

Giethoorn, Nederland

В миналото селяните са се занимавали основно с лов и риболов, събиране на тръстика и торф, фермерство и животновъдство. Тези човешки дейности са съхранени и до днес, макар да имат съвсем друг по- скоро атракционен облик. Към тях се добавят и модерните дейности хотелиерство и ресторантьорство.

На всеки ълъл в Гитхорн има кафенета или ресторанти, които предлагат вкусна традиционна и не чак толкова традиционна кухня.

Giethoorn, Nederland

С разрастването на селото в ново време се изгражда т.нар. нова част, в която наред с водните улици си има и асфалтови, по които е възможно придвижването с всякакъв автомобилен или автобусен транспорт.

В новата част от селото

се намират модерните сгради, яхтеното пристанище, обществените сгради и магазини, както и къмпинга за каравани. Всъщност при влизане в селото, всеки се запознава първо с новоизградената  част от населеното място.

Giethoorn, Nederland

Такова е село Гитхорн в Холандия и такива бяха моите три денонощия там. Толкова бързо минаха тези три хубави дни и нощи… И ако бяхме отишли само две седмици по- рано, щях да бъда и свидетел на концерт на онази сцена- кораб насред езерото- още един повод за завръщане. Винаги казвам така, когато оставям част от сърцето си на някое любимо място или при някой любим човек, за да ми спомня и да ме завръща.

Giethoorn Holland in Netherlands

Панорама Гитхорн, Холандия

in Netherlands

Други разкази свързани с Холандия – на картата:
За подробности кликайте на ЗАГЛАВИЕТО горе

авг. 28 2013

Пътуване до Гитхорн, Холандия (1)

Време ни е за малко цивилизация – т.е.място чисто и уредено 😉 Янита ще ни води до едно холандско селце – Гитхорн.

Пътуване до Гитхорн, Холандия

Осъществяването на плановете ни за почивка някъде из Холандия започна с един очакван провал. Пътуването ни до Гитхорн по вода се отложи за някой друг път, когато детето е достатъчно голямо, когато не сме толкова нервни и нетърпеливи и когато имаме повече от един уикенд свободно време. Всъщност, не съжалявам за това. За час стигнахме с колата, а лодката под наем наложително се оказа като основното ни средство за придвижване из старата част на селото. Всяко зло за добро.

Гитхорн (на холандски език Giethoorn)

(правилното произношение е Хийтхоорн) се намира в северна Холандия, провинция Оверайсел, на север от областния център Зволе. Близостта на селото до две големи езера прави възможно прокопаването на канали из цялата местност на площ от няколко десетки квадратни километра, което допринася за изграждането на малки пристанища и развитието на воден и селски туризъм, както и за живот по венециански в Гитхорн, а в съседните нему села и градове- почти по венециански.

Живописното холандско село е изградено в настоящия си вид още преди 3 века. Най- старите надписи по табелите, окачени над входните врати на къщите и фермите са с дати от 18 и 19 век. Къщите се издигат червеникави и със сламени покриви сред красиви зелени морави, заобиколени от градини, обрасли с хортензии, чемшири, кипариси, цветя и храсталаци. И съвсем близо до тях шумоли хладната въздишка на водата, която кротко и бавно пълзи из каналите. Лятото преливаше в градините във всички оттенъци на цветовете и ухаеше тръпчиво на прясно окосена трева.

Гитхотн, Холандия

Селото е с хилядолетна история,

която разказва за пристигането на заселници от средиземноморието, които след едно голямо природно бедствие и последвало наводнение (през 1170 год. сл. Хр.) го напускат за около половин век. Завръщайки се в опустошените земи, по рехавата пръст намират само разпилени рога на кози (Giethoorn). И хората започнали да отново да опитомяват земята и водата, изграждайки канали и извличайки торф.

В наши дни дължината на каналите около селото е близо 8 км, някои от тях отвеждат до съседните села и пристанища, а други- още по далече към Амстердам, Зволе и Гронинген.

Гитхорн, Холандия

Да, живот по венециански, защото Гитхорн е село известно и в Холандия, а и по света като

„Холандската Венеция”

8355 Giethoorn, Нидерландия

За разлика от всеобщата дефиниция или очакване, първата ми асоциация, разглеждайки пасторалните пейзажи на селото съвсем не беше Венеция, а по-скоро едни други села, изгубени из горите и блатата на Шпреевалд  в Саксония и Бранденбург (Германия), в които живее малката етническа група Die Sorben*. И наистина по архитектурен стил, по начин на живот и поминък, по селищна инфраструктура, Гитхорн беше идентично повече с блатистата низина Шпреевалд, населявана от немската малцинствена група хора, отколкото с Венеция.

Горещ и задушен се оказа августовският уикенд. Синоптиците обещаваха най- после дъжд, но от дъжда нямаше и следа. Само небето помръкна и смръщи синьото си, задухът и горещината останаха. В такова време опознавахме Гитхорн и уточнявахме приликите и разликите му с Венеция, обикаляйки улиците с лодка или разхождайки се пеша из тесните пътечки покрай каналите и къщите.

Каналите не са дълбоки,

само изглеждат така, заради мътната зеленикаво- кафява вода дъното им не се вижда. В най- оживените отсечки дълбочината не надвишава метър и двадесет сантиметра, примерно.

Giethoorn, Nederland

И така: на пръв поглед нищо общо с Венеция, освен тези канали, които обикалят около къщите и изпълняват функцията на улици. Всъщност придвижването из селото не се осъществява само с лодки; няма как в Холандия да има по- важно транспортно средство от велосипеда. Тесни и къси асфалтирани алеи, които са обозначени с пътни знаци за суша и вода, позволяват на местните жители и на посетителите да се придвижват и с велосипеди.

Гитхорн, Холандия

Алеите са свързани една с друга посредством изгърбени над каналите стръмни дървени мостове. Такива мостове отвеждат и към всяка една от къщите. Това е и причината не всеки един от мостовете да е достъпна зона за всички хора.

Giethoorn, Nederland

За разлика от новата част на селището, в старата част всъщност няма пътища,

тук с автомобил не може да се пътува

Но пък може да се вземе под наем за час или за повече велосипед или лодка. За предпочитане са лодките: канута, лодки с гребла или моторни лодки, на цена от 3 до 12 евро на час. Онези, които не биха се сприятелили с лодката, могат да се движат с градския транспорт- лодка, с цена на билета 2,50 евро. С тези големи пътнически лодки панорамно се обикаля цялото село и околностите му.

А околностите не са много по- различни: вода и тръстики отвеждат до малък остров, където казват е място за ловци и риболовци. На сушата, откъдето може да се наеме и по- голяма лодка, има ресторант с форма на правилен деветоъгълник „Smits Paviljoen”, построен върху платформа със същата форма. Това е един от най- претъпканите ресторанти, вероятно заради панорамната гледка към езерото и острова.

От платформата във всички посоки из езерото се протягат бетонни пристани, на които акостират идващите от езерото лодки, пътниците им спират за почивка на това, оказващо се емблематично за Гитхорн място. На около стотина метра от ресторанта навътре в езерото се намира покрита сцена, която отдалеч наподобява кораб с бели платна. Това е една от атракциите в селото, на която се провеждат традиционните августовски рок концерти.

Мястото е толкова ветровито,

че не знам как някой би се задържал за сцената. Поради същата причина дългото застояване на терасата в ресторанта ми се стори нездравословно. Точно тук, около този ресторант в покрайнините на селото се намира и най- голямото ваканционното селище в района с бунгала, които се отдават под наем или продават. Само спомени не се продават тук, те си остават строго лични.

Крайбрежните малки вълни се доближаваха до бетонните ръбове на пристаните в стройна процесия. Отвъд тях езерото се простираше до тръстиките на острова, които изглеждаха като мъгляво сив пояс на фона на хоризонта. Над езерото кръжаха патици и надаваха тревожни пронизителни крясъци. Други шумове нямаше. Усещането за време тук се топеше, обгръщайки всеки и всичко с абсолютно спокойствие.

in Netherlands

Панорама Гитхорн, Холандия

(следва продължение)

*сорбите са западнославянски народ, единственото официално славянско малцинство в Германия – бел.Ст.

Други разкази свързани с Холандия – на картата:
За подробности кликайте на ЗАГЛАВИЕТО ГОРЕ!

апр. 12 2012

Пътуване до Девентер, Холандия

Янита днес ще ни води до едно немного известно у нас градче в Холандия – Девентер.

Приятно четене и не забравяйте: Холандия е най-гадното от към природни даденост място в Европа. Но пък какво са направили хората от него 🙂

На път от Амстердам на изток, в близост до Апелдорн се намира един от средновековните градове в ниската земя- Девентер; град на изкуствата и на предизвикателствата.

По магистралата от Амстердам към Девентер, Холандия

Девентер е един от големите градове в Източна Холандия, регионално е част от провинция Оверейсел, (макар че не се намира „отвъд земите на реката”). Градът е разположен на единия от бреговете на река Ейсел, която може да се каже, че почти го разполовява, защото част от него се е ширнала на другия й бряг.

Покрай реката беше оживено. От една спирка на брега малък пътнически кораб превозваше хората от единия до другия край на реката. На отсрещния бряг беше закотвен кораб, вероятно изпълняващ функцията на хотел- ресторант по подобие на SS Rotterdam, (който е атракция за ротердамското пристанище).

Девентер, Нидерландия

Казвам вероятно, защото не отидох там. В далечината зад белия кораб се бяха ширнали поляни, на които стърчаха няколко къщи и една вятърна мелница, одухотворяваща малко пасторалния пейзаж.

Покрай реката, почти на нивото на водата, широка асфалтирана алея опасваше брега и въпреки неприятното време, беше шумна и оживена от велосипедисти и разхождащи се в мрачния априлски следобед хора.

Още с приближаването ни до града, успоредно с нас го застигаше и буря. Небето падна ниско, натежало от смръщени сиви облаци, които обещаваха пороен дъжд или град; нямаше да се учудя ако завалят и камъни, предвид мракът, който плъзна над покривите в ранните следобедни часове, намести се удобно и щедро пръсна депресиращо настроение.

Нямахме време за обсъждане на опознавателни маршрути, изоставихме колата си на първия срещнат паркинг и избрахме посока.

Девентер, Холандия

Разбира се, за някои първата асоциация за Девентер е един много стар филм „A Bridge Too Far”с участието на Антъни Хопкинс, Шон Конъри, Робърт Редфорт и други известни имена от холивудските продукции; филм, който разказва за събитията в региона на градовете Девентер и Арнем по време на Втората световна война, белязали градът като важно за нацистите място за обучение. За други Девентер е лице на най- хубавите спомени от студентските години в местния университет или от фестивалите, посветени на писателят Чарлс Дикенс, или свързват името на града с Панаирът на книгата… За мен първото впечатление от града се оказа катедралата Lebuinuskerk, която се вижда от почти всяка част на града.

Lebuinuskerk, Deventer, Overijssel, Nederland

Lebuinuskerk

Огромна готическа сграда украсена пищно, не успях да я обхвана цялата в един кадър с малкия обектив на камерата си. Със сигурност бих успяла само ако снимах от другия бряг, паркирана някъде сред овцете на зелената поляна между кораба и вятърната мелница.

До стените на Lebuinuskerk е

паметникът, издигнат за всички холандски евреи,

които са загинали по време на Втората световна война.

Паметник на загиналите евреи

Една от тях е и писателката Ети Хилезум, живяла в Девентер и загинала в газовите камери на концлагера в Аушвиц (Освиенцим). В града, в близост до синагогата, се намира нейната къща, която сега е музей.

Lebuinuskerk, Deventer, Overijssel, Nederland

Музей на Ети Хилезум в Девентер

И понеже споменах синагогата, ето я:

Синагогата в  Девентер, Overijssel, Nederland

Синагогата в Девентер

Deventer, Overijssel, Nederland

Централната част на града е пешеходна зона, с риск да се изгубим, се сляхме с тълпата по тесните павирани улички; скитахме се без цел или посока.

Девентер е известен с един декемврийски

фестивал, посветен на писателя Чарлс Дикенс

По време на този фестивал част от улиците на града се преобразяват в старовремски вид от преди 2-3 века и актьори, облечени в типични за същото време облекла, възпроизвеждат сцени от живота на хората тогава.

Тайната градина

Хаотичният маратон по непознатите улички ни отведе до

големия централен площад

в града, който в този момент на деня се оказа прекалено оживен, за да разгледаме на спокойствие архитектурните забележителности.

От край до край по цялото протежение на площада се беше ширнал пазар за платове. Оказа се, че в Девентер такива пазари се провеждат всеки петък и събота. Афиширането на цигания и кич в такъв мащаб виждах за първи път в Холандия. Топовете платове бяха в безумни цветове, доукрасени с пайети и ламе тук- там, с цветни бродерии и камъни. Надали някоя холандка би носила дреха от подобен плат, но кичовият битак насред центъра на града си беше факт.

Девентер, Холандия

Пазарът на централния площад в Девентер, Холандия

Най- после време за кафе. Вкусът на кафето в Девентер не ме изненада с нищо, типичното сурогатно гадно холандско кафе, с което отдавна се бях примирила – навикът да го пиеш остава, макар да му липсва енергия и вкус. Но пък меденият сладкиш, който предлагаха с кафето, беше страхотен. Оказа се, направен по стара традиционна рецепта, характерна за региона. Или поне с това похвалиха медената вкусотия.

Продължаваме безцелната си разходка из Девентер. Една улица ни отвежда до друга архитектурна забележителност от 15 век- внушителната постройка на

църквата с двете кули – Свети Никола,

която се извисяваше на малък хълм.

Hofstraat е улицата,

на която се намира един интересен музей на радиостанциите от Втората световна война, а точно срещу него е тази красива постройка.

Hofstraat, Deventer, Overijssel, Nederland

Hofstraat

Такъв беше моят априлски следобед в Девентер; градът, в който със сигурност ще се завърна, заради необикновената му атмосфера и защото има още непознати градски места.

Девентер

Край

Автор: Янита Николова

Други разкази свързани с Холандия – на картата: КЛИКАЙТЕ НА РАЗКАЗА!

ян. 08 2009

На Холандия с любов – част първа

Пътеписът в тези безгазови дни да обърнем поглед към една от най-трудните като прирдони условия страни в Европа — Холандия. Досега Холандия сме я разглеждали по-скоро мимоходом — разказът на Атанаска ще ни разведе подробно из Нидерландия. Приятно четене и топъл ден!

На Холандия с любов

Холандия не е нито толкова далеч от България, нито вече така непозната за българите. Всеки ден от София за Амстердам пътува самолет и три месеца предварително билетите за всеки ден са изкупени! От Амстердам за София също има ежедневни полети. Но… Самолетите оттам се връщат полупразни.

Какво толкова тегли българина към тази неголяма държавица в Северозападна Европа? Това ли, че нашите светкавично забогатели парвенюта водят там любовниците си, за да ги обкичат с диаманти? Или желанието да се опита прословутата лека дрога — канабисьт -без да се криеш, легално, като бял човек? Или да поседиш вечер под така наречените „червени фенери“? А може би да си купиш оригинални холандски грудки за черни лалета? Или да видиш влюбени гейове да се държат за ръце и да се целуват по улиците?

Представите ми за Холандия стигат само до тези мътни щрихи. Много скоро обаче щях да си отговоря на цели купища от въпроси за нея. Трябваха ми само десетина паметни дни, един старинен кораб, дузина украинци и неуморната рускиня Наталия Грос.

Беше ми щукнало да изхарча единственото си символично като сума наследство за поредното си пътешествие. А нещо отвътре все ме тегли към круиз. Проучвам туристическите сайтове, но нищо не ми грабва вниманието. Ето едно плаване по Средиземноморието — интересно е, обаче аз вече съм била в повечето пристанища от програмата! Друго пътуване е с непознат маршрут, но не ми е по джоба. Трето пък е с лайнер за…5500 туристи. Да се разминавам по палубите всеки ден с едно голямо село? Не, благодаря…

Изведнъж мотото се набива в очите ми: „Тюльпан круиз“! Обиколка по моретата и каналите на половината Холандия през полета с лалета, посещения на над 10 екзотични селища и плаване до остров в Северно море! Цената е повече от изгодна, а програмата — многообещаваща.

Маршрутът на екскурзията

Холандия.

Това е мястото, което трябва да видя след Париж, Лондон, Берлин, Брюксел, Източна Европа, Италия, Испания, Балканите… Бяха ми казвали, че е изумителна и необичайна държава, различна от останалите в стария континент. Ето възможност! Да, но… Предлагаше я украинска фирма, а я осъществяваше в съавторство с двама холандски партньори. Как да се доверя на непознати, с които ще контактувам само по глобалната мрежа? Рядко ли са измамите от туроператори, които си срещал лице в лице, гледал си ги и те са те гледали очи в очи? Напоследък украинската мафия май засенчва и българската… В крайна сметка със сестра ми решаваме: Бог дал, Бог взел тези пари! Да става каквото ще: записваме се! Ако ги изгубим, най-много…да прескочим една екскурзия…