Archive for the tag 'Рим'

сеп. 26 2012

Гранд тур: Италия

Пътеписът днес ще ни направи един прелет над Италия. Мария ще ни бъде водач. Приятно четене:

Гранд тур – Италия

Здравейте , читатели ! В този късен час*, реших и аз да споделя своите впечатления от “гранд“ тура на Италия,в който се включих това лято. Вярно е , че предстоящият сезон – зима , не е най-подходящ за подобно пътешествие , но в крайна сметка нищо не пречи да си направите някой и друг план за пролетта или лятото !
И сега към интересната част . Основната информация е , че “гранд“ тура е с продължителност 7 дни и се посещават около 8 града , в зависимост от допълнително заявените екскурзии. Препоръчвам варианта да се лети до Рим със самолет , а останалите градове в страната да се обиколят с автобус.Така се спестяват време и нерви и ще можете да се насладите на екскурзията пълноценно.Полета е около час и тридесет минути , а и както винаги при Bulgaria air и Alitalia няма грешка.

[geo_mahup_map zoom=“3″]

Италия
Обикновено хотелите по програмата са 3 или 4 звезди , но това да не ви плаши – условията са добри и категорията звезди няма да попречи на приятното изживяване. Естесвено , както вече се досещате , основната храна е пастата – пица , спагети и тортелини (горещо ви препоръчвам да ги пробвате).

Хората също са много дружелюбни и темпераментни и като цяло винаги ще познаете италианците по тяхните жестове и манталитет, независимо къде се намирате .
Моят “ гранд“ тур започна от

Рим

Там престояхме за 3 дни и събрахме доста впечатления. Градът е столица на днешна Италия и на бившата Римска империя и определено ще ви завладее със своите паметници на културата и с духа на тази могъща империя. Дори и модернизиран града е запазил автентичните си сгради , които и до днес функционират , само че с други цели. Препоръчвам да се посетят , както можете да предположите – Фонтана ди треви , Колизеума, църквата Санта Мария Маджоре, Пантеона, Испанските стъпала ( като улицата , водеща към тях е обсипана с бутици, които ще ви изкушат), Ватикана, гара Термини ( която е по скоро мол 🙂 ).Едва ли ще ви стигнат 3 дни , за да разгледате целия Рим , но поне най-важните неща може.
Следващата ни спирка беще

Сиена

Прекрасен град , още по-древен и запазен дори и от Рим.Има екскурзоводи за всички езици , така че това няма да предизвика проблем за никого. Един съвет от мен – ако посещавате града през лятото задължително си носете вода , защото температурите надвишават 35 градуса.Там се намира и домът на Света Екатерина , който също си заслужава да се посети.Добре е и да научите предварително някои изрази на италиански като “ Здравейте ! “ или “ Благодаря ! “ , не токлова защото хората не разбират английски , колкото за ваше лично удовлетворение.
Пътят ни продължи към

Флоренция,

като искам да вметна , че магистралите в Италия са много добри и километрите не се усещат , което прави пътуването много приятно. Споменавам това специално за хората , които са предубедени към дългите пътувания , както бях и аз самата.
Почти всички градове в Италия си приличат по отношение на външния си вид , защото са автентични.Сиена и Флоренция не правят изключение. Във Флоренция е добре да видите къщата на Данте Алигери и да чуете историята му.В този град можете да се потопите в миналото и дори ми се струваше , че ако се заслушам достатъчно внимателно бих могла да чуя гласовете на някогашните римляни , които се разхождат покрай мен. Друга много интересна подробност е , че във всеки град в Италия има църква с камбанария или часовникова кула и от време на време чувате звън от часовника в кулата или от камбаните точно в 17.30. Някои от тези камбани са изключително красиви и високи и представляват забележителност.
Следваща спирка –

курортът Монтекатини терме

Известен е със своите минерални води . Прилича много на родния ни Слънчев браг , но без алкохолния туризъм. Градът се стреми да забавлява туристите – има много магазини за дрехи , козметика и сувенири. А хотелите са много уютни и персонала е много отзивчив.Този град определно ще допадне на по-младите.
На 4 ден в Италия вече се чувствах като италианка ! Справях се добре с езика и ми беше приятно да чувам италианска реч около мен .
Заедно с групата продължихме към Пиза. Повече от ясно е коя е най-голямата забележителност на Пиза – наклонената кула , но хората не осъзнават кое всъщност е много по – красиво. Това са малките улички на града , които са тихи и спокойни , далече от шума на многото туристи.
И тъй като Пиза се намира в областта Тоскана , тук е мястото да препоръчам да отбиете на някоя тосканска ферма и да си подарите един автентичен тоскански обяд и прекрасно вино. Подходящо е да го направите в Лука.
Следващите градове на които искам да обърна внимание са

Венеция и Сан Марино

(което е град-държава).Едва ли Венеция има нужда от реклама , но тя е дори по – красива и от очакваното. Площада Сан Марко и двореца на Доджите са невероятни.Отвътре двореца е издържан в типично западен стил със много фрески , картини и пищност. Има големи дворове , но е интересно и да се видят килиите на затворниците в него , по възможност ( искам да добавя и , че в тези килиии е лежал и легендарния Казанова). Разбира се, всеки е чувал за “ Моста на въздишките “ , който се свързва с влюбените , но истината е , че е бил последната гледка от света именно за затворниците.Би било голяма грешка да пропуснете да се повозите на гондола , защото това е ярък спомен за цял живот и няма да съжалявате. Тясните улички на Венеция са очарователни и уникални , независимо дали са под вода или са пешеходни. Не забравяйте да си купите и венецианска маска или бижута от венецианско стъкло.
И последната ни спирка беше Сан Марино. Оказа се , за всеобщо учудване , че то се намира високо в планината . По пътя имаше завои , но се преодоляват лесно. В града въздуха е чист и се диша лесно , както вече се досещате.От където и да погледнете се откриват удивителни гледки към низините и дори и най-срамежливите ще се отпуснат за няколко снимки. Там няма мита , затова стоките са на добри цени и не отстъпват по качество. Но си носете чадър и връхна дреха , защото времето е планинско и непредсказуемо. Градът е близо до Римини , откъдето има директен бърз влак до Рим. От Сан Марино до Римини се стига за приблизително 30 минути , а от Римини до Рим за 3 часа с бързият влак.
Като последно нещо , което пропуснах , искам да добавя , че във Венеция може да посетите рибен ресторант ( има много такива в уличките ). Също има и опционална екскурзия до Помпей , ако има желаещи.

*Късен е часът на писане – надявам се да го четете със сутрешното кафе (чай, бира) – бел.Ст.

Автор: Мария Василева

Други разкази свързани с Италия – на картата:

КЛИКАЙТЕ НА РАЗКАЗА ЗА ПОДРОБНОСТИ]

ян. 16 2012

Пътуване из Рим: от Ватикана до площад „Навона”

Продължаваме с разходката на Янита из Рим. Досега с нея се рахзодихме край Площада на Републиката, Олимпийския стадион и площад Венеция,  разгледахме Колизеума и базиликата Сан Клементе. Част от тази разходка беше и посещението на Ватикана.

Днес от Ватикана ще тръгнем към площад Навона.

Пътуване из Рим:

от Ватикана до площад „Навона”

Да разгледаш Ватикана от високо е не само предизвикателство, това е приключение. Панорамата към Рим, която се разкрива пред погледа, ако наблюдаващият е в най- високата зона на купола на ватиканската катедрала „Свети Петър”, е поразителна. И след като първичната емоция отмине, от високото може да се избере маршрут за скитане из Вечният град.

Обширна панорама към Рим от купола на ватиканската катедрала „Свети Петър“ (клик!)

Реката насреща, която се извива между сградите, е Тибър. Следвайки реката в продължение на около километър- два, могат да се видят някои от досадно известните чак забележителности в италианската столица, които все пак трябва да се разгледат, не само заради надеждата, че всяка опознавателна емоция е строго лично изживяване.

Така се случи, че опознавахме Рим сами, чертаейки маршрути с един приятел, за който шумът, прахоляка и хаоса из града бяха повече от досадни и противни. Аз се адаптирах по- лесно. И предпочитах да се скитам пеш, както винаги. На изток от Ватикана (не от Рая) в посока забележителната постройка на Castel Sant’Angelo първият мост, пресичащ реката, носи името на италианския крал Виктор Емануил Втори.

Замъкът "Sant'Angelo" и Мостът "Виктор Емануил Втори" в Рим

Мостът, известен с шум, трафик и постоянно автомобилно задръстване, е построен в началото на миналия век и е замислен да следва идейната линия от статуи и орнаменти, по която е изграден и монумента на Виктор Емануил Втори на площад „Венеция”, само че тук не с толкова кич и не така претрупано. Красивото осветление прави мястото особено очарователно нощем.

По протежението на реката, на по- малко от стотина метра оттук се намира друг мост- Ponte di Sant’ Angelo. Известен е със скулптурите на ангели, правени от ученици на Бернини, любимо търговско място, а също и място за снимки и разходка. И най- важното: мостът е пешеходна зона. По парапетите на моста са закачени вериги, в които са заключени надписани катинари- странните символи на любовта. Все си мислех, че това е причината за сватбени фотосесии и тук, подобно на площада пред Колизеума, но не съм сигурна. Сигурно е едно обаче, че мостът е предпочитан декор за сватбени или модни снимки. Излишно е споменаването на туристи- те са навсякъде.

Мостът "Sant' Angelo" в Рим

Мостът "Sant' Angelo" в Рим (импровизация)

От двете страни на моста се спускат стръмни и тесни каменни стъпала, които отвеждат в подножието му до мътните води на реката. Само в очите на жадуващите усамотение неугледната тясна и мръсна ивица земя вероятно изглежда като романтичен бряг, защото друг едва ли би се застоял близо до реката задълго. Стъпала, по които може да се слезе до реката имат и другите мостове, но също не са препоръчителни за използване.

Панорама от Мостът на Светия Ангел, Рим(клик!)

В непосредствена близост до този мост се намира и едноименната постройка Castel Sant’ Angelo.

Castel Sant'Angelo, Lungotevere Castello, 50, 00186 Rome, Italy

Този т. нар. замък през хилядолетната история на своето съществуване е изпълнявал функциите на какво ли не: мавзолей, крепост, гробница, отбранително съоръжение, след това замък, резиденция на папите и хранилище за техните ценности, затвор… Сега е музей. Плащането на входната такса за достъп си струва само ако целта е панорамното разглеждане на района.

Замъкът "Sant' Angelo" в Рим

От тази архитектурна грамада до сградата на съдебната палата се протяга алея с високи дървета; малък прохладен градски парк около реката, в който се намира и един шарен битак. Под бели шатри или направо на открити щандове, пръснати по цялата алея се продава какво ли не. Мястото гъмжи от туристи, надпреварващи се в закупуването на боклуци, които им пробутват за сувенири. Пазарът е любимо също за джебчии и чейнчаджии.

Внушителна по размери и шедьовър на средновековната архитектура е сградата на Съдебната палата в Рим, която се намира веднага след този битак. Фасадата на Palazzo di Giustizia е богато орнаментирана, а допълнително по протежение на цялата и лицева част са разположени статуи на видни римляни. Правото, създадено в древен Рим и до днес е в основата на европейската съдебна система.

Сградата на Съдебната палата в Рим

Пред сградата на Съдебната палата за атракция има изграден и малък символичен паркинг за ретро автомобили. Мостът, който се намира се намира точно пред сградата на Съдебната палата, е наречен на името на Умберто Първи.

Панорама от Мостът на Умберто Първи към сградата на Съдебната палата(клик!)

Крал Умберто Първи всъщност е прадядото на Симеон Сакскобургготски. Тук е мястото, където трябва да се пресече реката по този мост- Ponte di Umberto I и следвайки търпеливо улицата отвъд Via Giuseppe Zanardelli се достига до площад „Навона”.

Мостът "Умберто Първи" в Рим

Всяка една от пресечните улици отвежда към някаква историческа забележителност, това е обичайно за улиците в Рим. Препоръчвам кафе- пауза в Джаз кафе, или в някои от малките ресторанти или пицарии, пръснати из района на Националния музей- обстановката е приятна.

Рим

Площадът с трите фонтана „Навона” е с овална форма, казват, че това е най-възхитителният бароков площад в Рим.

Площад "Навона" в Рим

В средата на площада се издига египетски обелиск, тук се намират също и сградата на бразилското посолство, църквата „Sant’Agnese in Agone и десетки кафенета, пицарии, ресторанти…

Всеизвестно е, че на площад „Навона“ в Рим се събират хора на изкуството: художници, музиканти, певци, танцьори, актьори, както и много туристи. Тук могат да се разгледат хиляди картини, да се погледа театър, да се послуша всякаква музика и разбира се- да се пие хубаво кафе. Площадът е зона свободна от автомобили. Тук често се организират и различни концерти.

Тук се организират и битаци, за съжаление понякога остава непонятна разликата между изкуство и комерсиализъм. Ето на каква великолепна текстилна находка попаднах, със съществуването на която ми обясниха популяризиране произведенията на изкуството. Всеки би разпознал част от известната статуя Давид на Микеланджело. А може би Давид е носил невидими гащи?- „Ако не го намираш в своя дух, търси го в паметта на тялото” е казал Борис Христов, разбира се не по повод гащите, но се развеселих, когато си спомних тези думи и заради това.

Площад "Навона" в Рим

На показ можеха да се видят и други текстилни „уникати”, които представяха по същия начин части от анатомията на известни богове от римския пантеон: Венера, Аполон, Нептун, както и на кино звезди от съвремието, сред които фаворит определено бяха мускулите я на Шварценегер, я на Памела. И на фона на това великолепие обречени на безрадостна съдба оставаха гащи и тениски, изобразяващи скучните релефи на Колизеума, фонтанът „Треви”, ватиканската катедрала „Свети Петър”…

Гълъби – Рим

Други разкази свързани с Рим – на картата: КЛИКАЙТЕ

Дек. 19 2011

Пътуване из Рим: от Kолизеума до базиликата „Свети Климент”

Продължаваме с разходката на Янита из Рим. Досега с нея се рахзодихме край Площада на Републиката, Олимпийския стадион и площад Венеция, а днес ще разгледаме Колизеума и едно от важните за нас – българите  – места в Рим: базиликата Свети Климент (Сан Клементе), където е погребан Свети Кирил – Философ.

От площад „Венеция” в центъра на Рим по Via dei Fori Imperiali (Улицата на императорите), за около 10 минути пеша се стига до Колизеума. Внушителната каменна руина на античния амфитеатър се забелязва отдалече, но изобщо не е архитектура привлекателна или предизвикваща чак пък такъв безмълвен възторг от близостта до нея. Мнозина смятат, че за оцелялата през хилядолетията постройка (или каквото там е оцеляло от нея) се използват твърде преувеличени дефиниции, а други- че Колизеума наистина е невъобразимо огромен. Е, руината няма изобщо нищо общо на вид с моделът й от филма на Ридли Скот „Гладиатор“, но пак си е възголяма, дори като съвременна постройка. Една пълна обиколка пеш около каменният амфитеатър за всеки ще значи повече от думите ми тук.

Истина е, че

Амфитеатърът на Флавиите или на Цезарите, или просто – Колизеума в Рим

както е известен на повече хора, е една от най- грозните и най- страховитите сгради издигана в историята на човечеството; известна с вида и големината си каменна грамада, прочута с предназначението си, с погубените човешки животи на арената й с историята, която е оставила за функционирането си – споменът за една велика империя със скъпа слабост към жестоки забавления и разточителство.

Рим, Колизеум

Това е римският амфитеатър, подаръкът за обществото на Рим, от арената на който гладиаторите са поздравявали императора с: „Ave, Caesar! Morituri te salutant”(Здравей, Цезаре, отиващите на смърт те приветстват). Около половин милион души (гладиатори, роби, воини, бойци, затворници) са загиналите в гладиаторските битки тук на тази арена. Избитите животни със сигурност са много повече.

Арената (панорама – клик!)

Колизеумът се е използвал около четири и половина века и не е бил единственият амфитеатър в Рим, но затова пък е бил най- предпочитаният за забавления, побирал е до една четвърт от цялото население на града и винаги е бил препълнен с публика от страстни любители на хазарта и залозите за игри, импровизирани битки или екзекуции. (Ами като е нямало еврофутбол, олимпийски или спортни състезания, или конни надбягвания например). През всичките тези близо 450 години по конструкцията са се извършвали много архитектурни промени, допълнения и поправки, което обяснява защо от всички страни постройката изглежда различно. И така, докато символът на Рим се превърне в каменоломна и докато бъде забравена страховитата му слава.

Рим, Колизеум

Около сградата на Колизеума може да се направи пълна обиколка, за да бъде разгледана конструкцията на античния амфитеатър от всички страни. На Piazza del Colosseo, почти до Триумфалната Арка на Константин има градина, която може да се ползва за панорамни снимки на сградата или за отмора. Около Колизеума обикалят всякакви странници, най- голям интерес има към

центурионите

– хора, облечени в традиционни за римските воини униформи, помъкнали всякакви оръжия и задължителният атрибут- флагът, на който е изписано мотото на древен Рим- Senatus Populusque Romanus (Сенатът и римският народ). Любопитството и снимките за спомен с центурион обаче се заплащат.

Римски центурион

Центурион, много страшен :)

Триумфалната Арка на Константин

в Рим е до Колизеума, висока и сравнително добре запазена за възрастта си постройка. От долу до горе в арката са изобразени декоративни релефни елементи, скулптури и надписи, все сцени разказващи някаква историческа случка. (На Римския форум се намират още две запазени арки: на Тит и на Септимий Север, тази е на Септимий Север, която също е изпъстрена с релефи, декорации, скулптури, надписи и разкази).

Рим, Римски форум, Арка на Септимий Север

Районът около Колизеума и Арката на Константин е особено предпочитан не само от туристи, а и от местните жители. Тук се организират срещи, често могат да се видят и младоженци, които са дошли за сватбената си фотосесия, понякога се организират модни дефилета, концерти и т.н. Районът е особено привлекателен и нощем, защото е осветен по оня типичен за Италия начин с мека жълтеникава матова светлина. Ето как:

По Улицата на императорите, по която се стига до Колизеума, се продължава към площада със същото име Piazza del Colosseo, а оттам маршрутът продължава по Via Labicana- оживена и натоварена с трафик улица, която е лесна за откриване.

Basilica di San Clemente, Via Labicana, 95, 00184 Rome, Italy

Подминават се руините на форума и след две пресечки в дясно се намира

базиликата „Сан Клементе”,

църквата в която е погребан Свети Константин- Кирил Философ. Разстоянието от Колизеума до този храм е също около 10-15 минути пеша.

Рим, базилика "Свети Климент"

Дворът на църковната обител е малък, чист и добре поддържан.

Дворът на базиликата, панорама (клик!)

До входната врата към вътрешността на базиликата се намира ето тази мраморна кутия, изпъстрена с цитати от глаголическия текст на Асеманиевото евангелие- важна старобългарска книга, която се пази до днес във Ватиканската библиотека. И не само това. Върху тази мраморна кутия, изписана от всички страни, е отбелязан маршрутът на пътя, по който българският книжовник и просветител Кирил стига до Рим.

Глаголица

Това е

голямата зала на базиликата „Свети Климент”,

в която се озовава всеки веднага след влизането в храма. Залата е богато изрисувана и декорирана, тук се извършват всички църковни обреди.

Възможност за панорамно разглеждане за залата ето тук:

Базилика „Свети Климент”, Рим, интериор (клик!)

Един поглед из нишите, които се намират в ляво и в дясно от основната зала, ще ви представи обичайни за християнските храмове стенописи и скулптури.

По- интересно и по- екстремно обаче е спускането в

подземието на базиликата,

достъпът до което се заплаща с входна такса. Със съжаление ще отбележа, че различност ще има в качеството на снимките, поради няколко прости причини: снимането в криптата (както и на някои места от горния етаж) на базиликата е абсолютно забранено; светлината в подземието е оскъдна и освен това бързината, с която трябва да се снима тайно, разваля кадъра, още преди да се е родил от идеята в реализацията му. (Надявам се на разбирането ви). Снимането е забранено (една камара охранителни камери следят за спазване на забраната), но не и невъзможно, ако умеете да снимате без светкавица, ако разполагате с професионален апарат и разбира се със статив. Ако не умеете, по- добре си купете картички с изгледи от подземието, от мястото на което сте платили входната такса, защото санкциите са сериозни. Тези стъпала отвеждат надолу към влажното подземие.

Подземието на Сан Клементе, Рим

Рим, базилика "Свети Климент"

Със сумракът в подземието се свиква сравнително бързо, но не и с миризмата на мухъл. Във влажният, тъмен и пуст лабиринт от коридори се изгубва всякаква ориентация, затова ако целта ви за спускане в подземието е да видите мястото, където някога са били положени тленните останки на Св. Константин- Кирил Философ, след стъпалата продължете по коридора направо до края му, а след това- в дясно.

Гробът на Св. Константин-Кирил Философ

се намира в дъното на подземието. На няколко метра встрани има дупка в пода, наподобяваща дълбоко пресъхнало кладенче, пълно с монети, за което специално и предвидливо си бях приготвила български. В самата погребална зала цветна мозайка изобразява светите братя Кирил и Методий, на стената има поставена голяма паметна плоча от името на България. На отсрещната стена има също поставени множество по- малки многоезични паметни плочи с благодарствени надписи и от други народи и една голяма каменна „маса”.

Рим, базилика "Свети Климент"

Под тази погребална зала има още два етажа, които често са били наводнявани от природните бедствия. На стената забелязах последното отбелязано с черта и дата ниво на водата, заляла църквата през 1912 година. Под тази погребална зала са били разположени някогашните монашески килии. А днес мястото е само полусрутено влажно подземие, в което глухо отеква шумът на водата от канализацията на Рим.

Сан Клементе, Рим

В центъра на подземието се намират един до друг два гроба на раннохристиянски светци. Разпознаваеми са по плочите, върху които не бива да се стъпва. Из лабиринтите на подземията има интересни, но твърде избелели и олющени от времето стенописи.

Рим, базилика "Свети Климент"

Една сантиментална привързаност ме завръща в т.нар. Храм на Словото (Базиликата „Свети Климент”) всеки път, когато съм в Рим. Ще съм щастлива и ако разказът ми за това уникално място ви харесва. Завършвам този пътепис със снимка на друг един фотограф- Ралица Бялкова; кадър, който е от параклиса, построен в чест на светите братя Кирил и Методий в Рим, където всъщност

днес се пазят мощите на Свети Константин- Кирил Философ- ето, това е мястото.

Аз не направих такава снимка, но посвещението на Рали към мен с тази ми е повече от приятно и достатъчно. С благодарност към Ралица и към още един приятел, който беше с мен в екстремното изживяване.

Край мощите на Свети Кирил Филисос, Рим

Параклисът, автор на снимката: Ралица Бялкова

Снимки: авторът § Ралица Бялкова

Други разкази свързани с Рима – на картата:

Дек. 13 2011

Пътуване из Рим: от площад „Венеция” до Колизеумa

Продължаваме с пътеписа на Янита за Рим. Предишния път се разходихме от Площада на Републиката до Олимпийския стадион.  А днес продължаваме с площад Венеция и Колизеума.

Маршрутът на този разказ започва от място до болка познато на всеки посетил Рим или информирал се за града- площад „Венеция”, монументът на Виктор Емануил II, Римският форум, Колоната на Траян, вечните разкопки, ремонтни и реставрационни дейности в района, както и всичко интересно, което се намира в него.

Приближавам площада, вървейки по Via del Corso и още отдалече в процепът светлина между високите мрачни сгради се забелязва

Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II

В този миг гледката ми напомняше на други две познати и незабравими гледки: тази на Съкровищницата Ал-Казнех Фарун в скалния град Петра (Йордания), която в края на сърповидния проход- каньон Сик се виждаше по същия начин и тази на бялата катедрала Duomo di Orvieto в Орвието (Италия), абсолютно идентична гледка през процепа на улицата между сградите.

Рим, Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II

Това изумително по размери и кич каменно архитектурно недоразумение се намира в сърцето на Площад „Венеция”, спомен от строителството по времето на Мусолини. Националният паметник на Виктор Емануил II е едно абсурдно съчетание от почти всички изобразителни стилове на архитектурното строителство, орнаментиката, скулптурата и митологичните или национални символи на Рим и Италия.

Monument to Vittorio Emanuele II, Roma, 00186, Piazza Venezia

Според мен- твърде претрупано, употреба на твърде много символи, които един до друг губят от посланията си, с две думи: Парад на кича, (наподобяващ строителните абсурди в македонския град Скопие, които обясняват като модерни културни проекти на съвременното изкуство). Да, ама според италианците тази каменна пищна грамада – Монументът на Padre della Patria (Бащата на Родината) е повод за гордост и драматично просълзяване, в случай, че си припомнят славната отколешна хилядолетна история на Рим.

Рим, Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II

По подобие на Акропола в Атина, в този комплекс в Рим нямат край реставрационните дейности. Материалът, от който е строен монументът, е травертино. Прилича на мрамор, но е шуплест варовиков камък с ниско качество. Целият Рим е обкован с него: мостовете, къщите, орнаментите и колоните по площадите и улиците. Защото го има в изобилие и лесно се добива, както и лесно се подменя. Грешката на архитекта е била, че е ползвал камъкът за строеж, а не за обков, затова неспирното рушене и безкрайните ремонтни дейности са факт.

Девизът, с който е белязан духът на този монумент, е : „Свобода за гражданите и обединение на всички партии за силата на Италия“. Това послание оставя след себе си Виктор Емануил II, заради което е уважаван, както по времето на своето управление, така и до днес. Във вътрешността на монумента има няколко галерии, в които се намира

Паметникът на незнайния воин,

Военен музей, както и костница на герои от времето преди Втората световна война.

Рим, Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II

От височината на белоснежната каменна грамада Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II се открива широка панорама към

площад „Венеция”

от едната страна,

Рим, Площад "Венеция"

а от другата- към

руините на Римския форум, Via dei Fori Imperiali,

т.е. улицата, която отвежда към Колизеума, както и към Колизеума директно.

Рим, Forum Romanum

Рим, Колизеум

През нощта, когато правихме снимки на този монумент, в строителни чаршафи беше омотана само дясната част от фасадата на сградата.

Рим, Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II

На следващия ден се оказа, че вече повече от половината сграда на Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II е опакована и готова за поредни строително- ремонтни дейности. Тази снимка на Монумента е направена точно от купола на катедралата „Свети Петър“ във Ватикана. Харесва ми алюзията в кадъра: кораб с бели платна в оранжево море от покриви. Разстоянието е приблизително 3 километра или малко повече.

Рим, панорама

Този линк представя панорама на монумента и панорама към площад „Венеция“:

Панорамен изглед към Монумента и към площад \“Венеция\“

Площад „Венеция”

е един от най- посещаваните площади в Рим, излишно е обяснението защо. Тук навалицата от хора и трафик е изнервяща. Около паметникът на италианския крал Vittorio Emanuele II са руините от Forum Romanum или форумите на императорите Август, Цезар, Траян, Нерва, които в древността са били всъщност застроени парцели на Капитолия с храмове, арки, колони, базилики, административни, съдебни и търговски сгради, пазари и трибуни.

Рим, Forum Romanum

Форум Романум – центърът на стария свят,

днес е само камънак, развалини и останки от минало архаично величие. Останали са само няколко възстановени групи от колони, каменни стени, мраморни прагове и капители. Приложеният линк представя по познат начин възможност за панорамно разглеждане на Римския форум.

Римският форум

Интересен древен архитектурен експонат, намиращ се на площад „Венеция” в Рим е и Colona Traiana или

колоната на император Марк Улпий Траян.

Рим, Площад "Венеция"

Тридесетметровата колона е триумфална, издигната е през 113 година в чест на победата на император Траян над даките и по цялата височина е украсена с барелефи, изобразяващи епизоди от тази епична война. На върха на колоната обаче, вместо статуята на императора, е статуята на Свети Апостол Петър.

Рим, Площад "Венеция", Колоната на Траян

Ето и още няколко снимки на площад „Венеция”, на който се намира още църквата „Санта Мария ди Лорето”, няколко хотела, банка и сградата на библиотеката към Института по история на изкуството.

Точно зад масивната постройка на монумента на Виктор Емануил II, на Капитолия се намират църквата, посветена на Свети евангелист и благовестител Марко, Piazza del Campidoglio (Площад „Кампидолио”), Сенаторският и още няколко дворци. Натам отвеждат широки и полегати стъпала, наречени Кордоната, които са предпочитано място за снимки, за отмора и сборен пункт на всички японци, които пък се намират на територията на италианската столица.

Рим, Кордоната, Площад „Кампидолио”

Красивият Площад „Кампидолио”

е изграден през 16 век по архитектурен проект на Микеланджело. Всъщност, как си представяте площад без фонтан и паметник в Рим? Никак. Статуята върху паметника тук е на Марк Аврелий.

Рим, Площад „Кампидолио”

Ето така изглежда мястото нощем.

И още една снимка от Площад „Кампидолио”.

Връщам се към Площад „Венеция” и по- точно към Via dei Fori Imperiali – Улицата на императорите, която отвежда до Колизеума. Разстоянието до Колизеума по тази улица е около 10 минути пеша. Обаче ще го извървя отново в следващ разказ.