Archive for the tag 'Прилеп'

апр. 29 2013

Манастир Трескавец в пламъци

Днешният ни разказ не е точно пътепис, а по-скоро непряй репортаж за пожара, който се случи наскоро в манастира Трескавец, за който вече имаме подробен пътепис от Цветан. Той е и автор на днешния ни разказ. Приятно четене и, ако някой може, да помага Манастирът „Трескавец”  в пламъци край Прилеп, Македония Сърцето ме заболя, когато видях […]

мар. 01 2012

Прилеп (5): Mанастир Трескавец – сбогуване

Днес завършваме обиколката на Цветан в района на Прилеп (Македония). Цветан вече ни показа самия Прилеп, както и Зрзе, тръгнахме към манастира Трескавец. За последно разглеждахме подробно манастира, а днес ще се разделим с Трескавец. Приятно четене: Прилеп част четвърта: И още от манастира Трескавец Но благодарение на недостъпноста си манастирът е запазил много от […]

февр. 10 2012

Прилеп (3): Трескавец

Продължаваме по стъпките на Крали Марко в района на Прилеп (Македония). Цветан вече ни показа самия Прилеп, както и Зрзе, а днес ще тръгнем към манастира Трескавец

Прилеп

част трета:

Трескавец

Манастир Трескавец  край Прилеп, Македония

Така се вижда манастира Трескавец ,,Пресвета Богородица ‘’ от Златовръх,най- високият връх, 1422м край Прилеп.

Някога монасите са монтирали златна топка в форма на ябълка за гръмоотвод на върха. Турците май я откраднали и оттогава трещи при всяка буря, та ето ти – Трескавец.

Трябва да си доста изтрещял за да се изкачиш  догоре. Пътя -10 км е много лош меко казано ,стръмен с голями ями. Още по-недостъпен става след пороен дъжд.Ямите стават още по дълбоки и трябва някой да ги зарие отново.Дори нашите домакини от Прилеп не се бяха качвали.

Манастирът  като  магнит привлича хипнотично чужденци- авантюристи  и  поклоници. Нарамила раница  срещнахме една японка по пътя сама ,а по късно и двама германци. Изходен пункт е новото гробище ,до които може да се стигне с градския автобус или с такси за 5 евро .После пеша 2 часа или  с джип нагоре според табелата.

Трескавец, Македония

Манастир Св.Богородица, Трескавец  край Прилеп, Македония

За връщане има по къса пътека- за  час  надолу ,обезопасена с въжета в скалите до манастира Вароша. След като вчера  си взехме пая -два часа по баира за Зрзе решихме да не се правим на интересни и да приемем офертата на Гоце. Поканихме и нашите домакини. Останахме изненадани, когато Гоце се появи с  зелен военен джип УАЗ.

По пътя за манастир Св.Богородица, Трескавец  край Прилеп, Македония

Подарък от Българската армия за Македония !

Подскачайки на всяка голяма дупка ,здраво се бях хванал с едната ръка ,а с другата снимах.След час  друсане на бъбреците се показа  гордият и дивен Трескавец.

Трескавец  край Прилеп, Македония

Съветската машина не се изложи и  ни изкара догоре –бавно и славно.

С джип УАЗ до манастир Трескавец  край Прилеп, Македония

Жилищното крило е въстановявано след два пожара с доброволен труд и материали от упоритите жители на Прилеп и Вароша,вярващи в благодатта на това свято място.

Mанастир Трескавец край Прилеп, Македония

Главния външен вход на църквата.

Главният външен вход на църквата.

Богородица над входа .

Богородица над входа

Ктиторът – сръбският крал Стефан Душан ,завладял Прилеп и Трескавец през 1334 г . е издал хрисовул,,по примера на древните царе-гръцки и български,които преди мене владееха тези земи..”.

Стефан Душан

Детайл от античен християнски храм вграден в стените на църквата.

Mанастир Трескавец край Прилеп, Македония

Българска плоча на дарители.

Сръбска плоча на дарители.

Сръбска плоча на дарители

Ктитор или спонсор. Крали Марко?Надписът е заличен.

Крали Марко?

Пристроеното крило, като прозореца е зазидан след земетресение.

Зазиданият прозорец

Мъченици за вярата.Легендата за Трескавец, записана от Димитър Талев, разказва  за избитите до крак монаси от турците и драмата на султанката Мара…

Мъченици – манастир Трескавец край Прилеп, Македония

Мъченици

А в долния десен ъгъл на прозореца е вградена пушката на турчина, целил се в пеещия дякон, но ангел му отместил ръката, та улучил крилото на дървената птичка на амвона…

Частично почистените участъци показват великолепието на фреските.

Св.Княз Борис Покръстител – манастир Трескавец край Прилеп, Македония

Св.Княз Борис Покръстител

Може би след като се почисти добре слоя, ще разпознаем младия цар Борис Покръстител, който се е венчал тук според преданието ?!

Очаквайте продължението

Автор: Цветан Димитров

Други разкази свързани с Другата Македония – на картата:

ян. 26 2012

Прилеп (1): Вароша

Явно тази седмица ни е за първите част на няколко сериала. Днес започваме с една обиколка около Прилеп в Македония, Цветан ще ни води натам. Приятно четене и гледане:

Прилеп

част първа:

Вароша

Билетът София-Прилеп е 45 лева.Градът е известен с фабриките за тютюн,бира,шоколади и манипулатори. Но ние се интересуваме за балканския юнак – Крали Марко?

А, кралят на Прилеп имаше  паметник в центъра на града! Сега е турнат по- актуалният на Александър Македонски.

Александър Македонски – Прилеп, Македония

Александър (Ацо, Сашо) Македонски – Прилеп, Македония

Това е решението на шефовете – Лъвовете от ВМРО ,,Тодор Александров”.

Лъвовете от ВМРО Тодор Александров  – Прилеп, Македония

Лъвовете от ВМРО Тодор Александров

Варош, Прилеп, Република Македония

Но можем да  ви заведем до Вароша на 2 км ,където е преместен – на баира към Маркови кули, неговата крепост над града.

Паметник на Крали Марко – Вароша, Прилеп

Доверяваме се на магарето Марко  и тръгваме по пътеката към

манастира ,,Архангел Михаил”.

Магаре – по пътя за манастира Св.Архангел Михаил – Прилеп, Македония

Марко

Зад портите на манастира дебнат  6 строги монахини, които забраняват снимките вътре.Но пък  и малка част от стенописите  са останали читави.

Mанастир Св.Архангел Михаил – Прилеп, Македония

Тук е мястото да похвалим любезните македонски монахини, намерили подслон в  Клисурски манастир край Берковица.

Все пак намираме  Крали  Марко – изобразен  като ктитор  с избодени очи  отляво до входа на църквата. И под цветята на перилата  потайно снимаме… Следващия път по-добър резултат!

Крали Марко като ктитор – Mанастир Св.Архангел Михаил – Прилеп, Македония

Дворът на манастира.

Mанастир Св.Архангел Михаил – Прилеп, Македония

Спускаме се надолу и отсреща е църквата ,,Св. Никола” от 1299г. Малката квартална църква ни отключва стопанина – комшията Гоце Йовановски .

църквата ,,Св. Никола” – Прилеп, Македония

църквата ,,Св. Никола”

Малко бижу, без билети и без ограничения за снимки !

Сред античните останки в тази райска градина се разхождат пауни.

Паун – Прилеп, Македония

Реставрираните фрески през 1960г. греят с багрите си (Като нашата Боянската църква с вход обаче  – 15 лева.)

Стенописи в църквата ,,Св. Никола” – Прилеп, Македония

Благолавящата или Богородица е вдигала ръце от нас, май ?

Св.Богородица – Стенописи в църквата ,,Св. Никола” – Прилеп, Македония

Част от Разпятието на Христос.

Исус на кръста – Стенописи в църквата ,,Св. Никола” – Прилеп, Македония

А отгоре  е Успение Богородично.

Успение Богородично – Стенописи в църквата ,,Св. Никола” – Прилеп, Македония

Във Вароша има още няколко църви, но ние питаме за прочутият манастир Трескавец над Прилеп. Как да стигнем за един ден и се върнем? „Само 50 евро, с  моя джип!“- предлага  ни Гоце. Решаваме да потърсим други оферти или туристи, с които да си поделим пътя.

Чаршията на Прилеп, Македония

Чаршията пуста, няма бира и туристи!  Юлският бирен фест е  привършил .

А Скършеното минаре  се е килнало.

Скършеното минаре – Прилеп, Македония

Хитър Петър ни напомня- три пъти мери преди да отрежеш…

Хитър Петър – Прилеп, Македония

…и решаваме -да опитаме от прочутата  Прилепска скара! Да отрежем пържолата  !

Центърът на Прилеп, Македония

Червената  ,,Ню Йоркска” топка отмерва времето.

Преспанските камбани на Димитър Талев не се чуват в Прилеп. Много сме благодарни сме на нашият домакин, който беше с нас този ден въпреки неразположението си!

Утре ще отидем до манастира Зрзе, а после до Трескавец.

Цветан Димитров 2011-9-8

Очаквайте продължението

Автор: Цветан Димитров

Други разкази свързани с Другата Македония – на картата: КЛИКАЙТЕ на разказа!