Archive for the tag 'Медината'

май 10 2010

В Тунис на почивка(2): Картаген и Сиди Бу Саид

Днес, след кратка почивка, продължаваме с разказа на Славейка за Тунис.
Преди да продължим обаче дължа едно обяснение на всички читатели на сайта, ползващи четци, особено този на блог-агрегатора на blogosfera.dnevnik.bg. Преди седмица-две пуснах първа част на разказ до Англия, който не отговаря на политиката на агрегатора, за което получих като редактор на нашия сайт и съответното предупреждение от администратор на Блогосферата. Т.к. моя милост е възпитан човек, то се съобразявам със забележката и за известно време, когато публикувам разказ, който може да съдържа политически некоректен език, то към блогосферата и другите четци, няма да бъде изпращана извадка от разказа. Самият политически некорекетен разказ ще можете да четете директно на нашия сайт. Това ще продължи дотогава, докато намеря техническо решение и да измисля две емисии – една пълна и една политически коректна.

Поздравявам всички (и про, и анти позициите) коментирали разказа за Англия за куража им да отстояват позициите си, добре сте дошли! Нуждаем се от тази дискусия. Темата е благодатна и аз имам специално отношение към нея, но ще я изразя на подходящо място и едва ли ще ви занимавам с нея на страниците на нашия сайт, защото ще излезе, че сам си коментирам собствения сайт ;-).

А сега продължаваме към Тунис, но не си мислете, че там не мирише 😉

Започнахме с Ясмин Хамамет, а сега ще тръгнем към Картаген и Сиди Бу Саид. Приятно четене:

В Тунис на почивка

част втора:

Картаген и Сиди Бу Саид

Когато решавахме избора ни за екскурзия в Тунис, тя беше съобразена с това, дали сме отишли да почиваме или да поемем например в няколко дневна екскурзия в пустинята Сахара. Изборът ми беше Тунис- Картаген- Сиди Бу Саид. Сахара я оставихме за следващият път, когато ще имаме повече дни на разположение.

Тунис-Картаген-Сиди Бу Саид

започва от столицата на Тунис – град Тунис.Самият град е изпълнен с живот с изключително натоварен трафик. Скоростта на движение се спазва от всички, като на всякъде се срещат пъплещи автомобили, „шофиращи модерни жени” , а шофьорът на автобуса пее автентични песни през целият път. Задръстванията са навсякъде без това да прави впечатление на никого. На трамваите казват „метро”. Докато пътувахме към гр.Тунис, гида сподели с нас, че в държавата им ще бъде ситуиран новият Дубай и сега се подготвят за това.

Тунис

Самата столица Тунис е изпълнена с живот.

Като самият Тунис е опасан с не дотам привлекателни квартали. Направо са си истински гета и те разтъсват.

апр. 29 2010

В Тунис на почивка(1): Ясмин Хамамет

Днес отново ще подхване пътя към Северна Африка. Славейка ще ни разкаже за почивката си и впечатленията си от Тунис. Приятно четене:

В Тунис на почивка

част първа:

Хамамет и Ясмин Хамамет

Когато тръгнеш на път, попътният вятър ще бъде твой приятел, само ако знаеш на къде си се запътил, какво търсиш и какво би желал да откриеш !

Имам толкова много да напиша, а просто не знам от къде да започна! Дали не е твърде рано да напиша тунизийското ни пътуване или просто да се поддам на емоциите, пък каквото стане! Ще видим!

Няма нищо по –хубаво от лошото време – да, за Емил Боев е така, но за нас? Добре, че се редуваха и слънчеви и дъждовни дни, а за 25 жертви на „наводненията” в Сахара – не съвсем

Но нека да започна от начало!

Африка е един от континентите,

който не съм посещавала до сега, но пък с голямо удоволствие избирах почивката ни миналата година. Падна едно велико търсене на подходящата агенция, подходящият хотел и разбира се най-подходящото време за почивка в Тунис. И понеже съм твърде капризна и си го признавам съвсем искрено, съм преровила почти всяка обява и съм изчела ужасно много мнения за всички тунизийски курорти, препоръчани хотели и най-вече „най-подходящия” сезон. Спрях се за началото на септември със средна темепература 25-28 градуса. Просто обещаваше да бъде идеално, но пък дори и в приказките идеалните неща са само на повърхността на излъскано от старост огледало, а самото докосване може просто да потъне в прах…отклоних се разбира се, но пък това си е абсолютно типично за мен и ще бъде постоянно.

За първи път пътувахме с Алфатур (тук Стойчо отново ще ми се кара*) а и не бях убедена, че това е най-добрият избор, но пък просто хотела , който бях избрала се предлагаше от тях на най-добра цена, а и отстъпките, който ползваме при тях покриват изцяло летищните такси. Така че изборът беше ясен! Агенцията – ясна, хотелът – Iberostar Averroes! Време е да полетим! Тунис е отдавна мечтана дестинация за мен, а съпруга ми обожава средиземноморският тип архитектура и почивката беше особено желана.

Тунис

Тунис е държава в Северна Африка и има широк излаз на Средиземно море, като бреговата му ивица е с дължина 1250 км. Граничи с Алжир на запад, а с Либия на юг и изток. Тя е населена предимно с араби, които са основната етническа група, заселила Тунис при арабското нашествие в ранното средновековие.Освен с тях в населението има е берберски етнос, който живее главно в планинските райони на Тунис, както и доста евреи! Част от Атласките планини са на изток, а южен Тунис навлиза в пустинята Сахара! Тунис е президентска република и първият и президент е Хабиб Бургиба. Той сваля монархията, премахва полигамията и дава равни права на жените. Те имат право на образование, работа, и специални права при развод. Официалните езици в Тунис са арабски и френски. Образованието в държавата е безплатно, като разбира се има и частни лицеи и университети. Здравеопазването е също като у нас — има държавно и частно, като разликата в цените е доста голяма.

Запазени традиции:

изборът на жена от родителите на мъжа. Според традицията няма как да се случи брак между мъж и жена от различни социални прослойки, а по закон никой няма право да спира автомобил, ако зад волана е жена. Дори полицията! Все още има забулени жени, но в предвид новооткрития феминизъм те се срещат не толкова често или пък просто не излизат от вкъщи.

Валута на Тунис:

Местната парична единица е тунизийски динар. Пари могат да се обменят във всеки хотел, а също и във всяко чейндж бюро или банка, като няма разлика в курсовете. При всяка обмяна е добре да се вземе касовата разписка, в случай, че при напускане на Тунис останат непохарчени пари, защото не могат да се изнасят извън държавата!Но пък такъв вариант няма, обикновено всичко, което обмените ще е за да си закупите сувенири.

Малка тайна: Като всяка арабска държава, бакшишът е е по подразбиране. Бакшишите варират от половин динар до 5 ако сте много доволни, а те приемат с по-широка усмивка еврото. Като при трансферите от и до летище дори и да са включени в цената е необходимо да се остави бакшиш поне от 1 динар.

Комуникации:

Мобилтел има сключено роуминг споразумение с два тунизийски оператора „Tunisiana” и „Tunisie Telecom”, като препоръчителен е вторият оператор, за да ползвате роуминг на по-ниска цена. Покрието е добро на всякъде. Без връзка с родината няма да останете.

Моят първи, неподлежащ на дискусия и естествен избор беше

Хамамет

Хамамет, Тунис

Хамамет е един от най-живописните курорти в Тунис, където всичко е потънало в зеленина, а Хаммамет в превод означава „място за къпане“. Южно от него е разположен

Ясмин Хамамет най-луксозният курорт

на държавата с построени или строящите се 4* и 5 * хотели

Ясмин Хамамет, Тунис

А една от най-важните забележителностите на града е

средновековната Медина,

която е запазила своята автентичонст и по малките криволичещи калдъръмени уличка се продават типични тунизийски сувенири, ароматни подправки, красиви шалове и пъстроцветни роби.

мар. 04 2010

Еднo гражданче в пустинята(1): Тунис

Днес градският турист Ани ще ни разведе из Тунис, като начало на едно по-голямо пътуване до Сахара. Приятно четене:

Един гражданче в пустинята

Тунис

Може и да съм градски турист, но пък предпочитам да съм първо турист, а после градски. Така че понякога нямам нищо против вместо по Пикадили скуеър бодро да крача из тунизийската пустиня… Колко да е бодро при 40 градуса… 🙂

Осъзнавам, че по света сигурно има много по-сухи и много по-странни като култура места, но тъй като това беше първият ми досег с Черния континент, с пустинята като явление и със странната берберо-арабска култура на Северна Африка, все пак беше впечатляващо.

Из пустинята Сахара, Тунис

Още повече, че за разлика от стандартните почивки в Тунис, които преминават основно в курорт на Средиземно море и, евентуално, с кратка екскурзия до някое живописно градче с кичозен пазар и по-рядко до пустинята, моето посещение в Тунис премина точно обратно – основно в пустинята и с кратък престой на морето.

Ден едно: Градът

Град Тунис – столица на Тунис

Пътят неизбежно започва от града.

Столицата на Тунис – град Тунис,

е пъстра като мозайките, с които е известна. Пъзел, реден хилядолетия от финикийци, бербери, римляни, византийци, араби, французи. Резултатът е един еклектичен свят със стила на много и твърде различни култури, народи, нрави и порядки.

Католическа катедрала в столицата Тунис, Тунис

При първата среща с него човек се чувства малко объркан – всичко е донякъде познато, но в съвсем друг контекст. Централната улица е соу френч, (Тунис е бил френска колония до 1956 г), толкова а-ла Шанз Елизе – лъскави витрини със западни брандове, католическа катедрала и сгради в бароков стил, докато не срещнеш… финикова палма! Млади, модерни, европейски изглеждащи и очевидно работещи жени забързано пресичат улиците, докато други млади, традиционно облечени, забрадени и очевидно неработещи жени лежерно се прибират след пазар към домакинските си задължения.

мар. 19 2009

Из катакомбите на Колизеума

Къде си помислихте, че отиваме? В Италия? Неее… Става дума за Тунис. Забелязвам, че тази страна предизвиква литературното вдъхновение на нашите авторки, което ме радва много. Мда, и още нещо: редакцията не препоръчва и се разграничава от „пушенето“, „дърпането“ и т. н., но четете до края, за да разберете за какво става дума. Приятно четене:

Тунис

Беше горещ априлски ден в Тунис, Североизточна Африка.

Триматa приятели от Европа се подрусваха в арабската маршрутка- която по нищо не се отличаваше от европейските маршрутки- и се носеха на юг към пустинята. Бяха преживели десет дена, които като нищо могат да се определят като „неочаквани“ и също „необикновени“.

За пръв път в арабска държава, и тримата бяха натрупали впечатления, които се различаваха от всичко, познато досега. Най- леко изглeждаше да ги понася най-млaдия, Филип, скоро абитуриент, избягал от училище, за да дойде на тази гореща и пустинна арабска ваканция.

Филип не казваше на двамата си нови приятели защо беше избягал от училище (а сигурно и от вкъщи), и въпреки любопитните погледи, младата двойка запазваше, засега, учтиво мълчание по въпроса. Вера и Антон бяха студенти пред завършване, случайно попаднали на някаква опияняващо евтина оферта за почивка в Тунис. С един поглед се бяха разбрали, че дори те могат да си я позволят, и с пламнали бузи, още преди да го обмислят, си бяха купили билетите на касата в евтиното магазинче. Съмненията и опасениятa, които последваха, не бяха достатъчни да затъмнят детската радост и треска, обзела и двамата. За пръв път извън Европа!!

И ето ги, след Вериния страх в малкия самолет и изтощителното пътуване с автобус до курортa, ето ги в едно прекрасно и чисто хотелче на брега на Средиземно море. Скоро, съвсем скоро щяха да открият, че хотелчето е като оазис в пустинята от мръсотия, мизерия и нещо, което за тях изглеждаше като цяло ново измерение в просенето на пари… Последваха мъчителни първи дни, в които суровата и непреклонна красота на Африка оставаше незабелязана заради тълпите хора, които ги обграждаха от момента, в който стъпеха на паважа. Млади и стари протягха към тях ръце, всеки уж нещо продаващ, дори току-що откъснати крайпътни цветя. Вера изтръпваше пред алчните погледи на мъжете, обземаше я почти ужас. „Не гледат като нашите, и не гледат като испанците“- зъзнеше тя наум и се гyшеше в Антон- „Не те гледат с възхищение или с желание, тези са като вълци. Ако ти се метнат, ще те ръфат къс по къс, но не за да е готино, а за да ти е гадно.“