Archive for the tag 'Лещен'

юли 24 2015

Майски Родопи – Tур дьо Родопи

Днес Стоян ще ни разкаже за неговото майско пътешествие из Родопите. Приятно четене: Майски Родопи – Tур дьо Родопи Мой близки приятели – българи живеещи в Англия от няколко години – ми споделиха желанието си да направят обиколка на Родопите с кола в средата на месец май. Аз отдавна имах подобна идея, успяхме да съчетаем […]

Ное. 08 2011

Лещен и Ковачевица – на гости на тишината (2)

Продължаваме с разказа на Ренета за Родопите. Бяхме в Ковачевица вече, днес на ред е Лещен.

Лещен и Ковачевица – на гости на тишината

Лещен

Глинената къща се оказва пълно разочарование.

Лещен, глинената къща

Представлява мешавица, между дома на Люк Скайуокър на Тауин, ирландска колиба със сламен покрив и о, проблясък, български стобор. Струва ми се безвкусна, да не кажа кичозна. Георги да я намира за …интересна, но единственият въпрос, който буди у мен е: „На кого му е скимнало, че може да изглежда подходящо в България въобще, а камо ли в село, като Лещен, с каменните му къщи на по два-три ката?!?!“

Лешен, глинената къща

Лещен

Добре, че е малка и е в края на селото.

Лещен, глинената къща

Преди, да стигнем до нея дълго се разхождаме в търсенето и. Тръгваме по една или друга учличка с надежда да попитаме някого. Въпреки едичничните шумове и откъслечните човешки гласове, които чуваме, компания ни правят само две кучета. Трябва да им се признае, че са гостоприемни домакини и ни придружават почти през цялата ни разходка из Лещен.

Лещен, Гърмен, България

Попадаме на гледки къде по-красиви от „къщата на Ферд Флинстоун“.

Къща, Лещен
Лещен, на стената има малка пещ.

Докато обикаляме селото попадаме на къща с име „Галерия“. Тръгваме по стръмният калдаръм, който ни довежда до спретнато дворче.  Къщата е затворена, но портичката към двора е отворена гостоприемно. В единият му край има пейки наредени така, че да разкриват чудесна гледка към селото под нас.

Изгорялата и порутена църква

направо ми бръква в душата. Личи си, че преди огъня мястото е било добре поддържано. На голямо дърво в градината са окачени най – идейните фенери, които съм виждала до сега. Електрически крушки вмъкнати в празни кратунки.  Колко ли вълшебно е изглеждало това дърво вечер.

Осветление, Лещен

Църквата в Лещен

rodopi_leshten__6442

Осветление, Лещен

Къщите са същите както в Ковачевица но селото ми се струва по-малко. Заглеждам се с голям интерес по просторните чардаци. Забелязвам множество снимки, наредени на една стена. Стари фамилни портрети, сложени вероятно от находчив настоящ собственик, но в моето въображение висят там от години. Стопанката на къщата ги забърсва от праха, а домакинът седи на турско кафе в някой прохладен след обед и разказва на гостите си историята на прадедите си.

Харесвам много Лещен, но сърцето ми вече е останало в Ковачевица.

Край

Автор: Ренета Костадинова

Други разкази свързани с Родопите – на картата:

Дек. 11 2009

Из Пирин и околностите (2)

Продължаваме с пътеписа на Мария за обиколката ѝ на Пирин. Минахме край Вихрен в първата част, а сега продължаваме на юг към Лещен, Кавала в Гърция и ще се върнем през Мелник. Приятно четене: Из Пирин и околностите част втора Следващият ден, на Муратово езеро- един много лек и разтоварващ маршрут, но не отстъпващ по […]

мар. 12 2007

Мото-обиколка „Родопи, морето и обратно”-ден 2-ри

Продължавеме пътя през Родопите към морето, който започнахме в част първа: Мото-обиколка „Родопи, морето и обратно”    Днес през Лещен и Ковачевица, ще стигнем до Триград и ждрелото му. Приятно четене:   Мото-обиколка „Родопи, морето и обратно“ — тръгване от София на 17 Юни 2006 част втора ДЕН 2-ри Ден 2-ри Какво трябваше да се случи: • Ковачевица, Лещен (2h) • Доспат: Язовира (обяд) […]