Archive for the tag 'ледник'

юли 27 2015

Долината на хунзите (Пакистан – част 8 от През Азия на автостоп)

Продължаваме заедно с Маргарита и Георги в пътуването им през Азия – започнахме с прекосяване на Турция, минахме през Иран, навлязохме в Пакистан, провинция Бeлуджистан , минахме през град Мултан, провинция Пенджаб, спряхме в Исламабад, достигнахме Аботабад, а за последно тръгнахм по „магистралата“ Каракорум, за да стигнем митичната Долина на хунзите. Помните ли класическия виц […]

апр. 03 2013

Исландия (5 ден – начало): Разказвачът на приказки

Продължаваме с пътуване из Исландия заедно с Гергана. В „нулевия“ ден пристигнахме в Рейкявик, е през първи ден заминахме към Синята лагуна, после поехме към гейзерите и водопадите на Исландия, посетихме известния вулкан Еяфялайокул и близките глетчери, тръгнахме по непреодолимите части на страната, които в крайна сметка преминахме

Днес ще видим какво ще се случи през петия ден от приключението 🙂

Исландия

ден 5 (начало)

Разказвачът на приказки

Малкото рибарско селище е обгърнато от облаци, когато се събуждаме

ИсландияИсландия

През следващите няколко часа се движим все малко над морско ниво. Облаците ни оставят едва няколко метра поглед над земята, колкото да оголят безкрайните туфести торфища, сякаш рисувани с четка

Мистично, тайнствено и приказно

ИсландияИсландия

Караме по ниски разстлани земи покрай крайбрежието. Планините са се отдръпнали и погледа стига далече в малкия процеп под облаците

Asbyrgi стигаме неочаквано

Ако човек изрично не е тръгнал към това място, може мине покрай него и дори да не заподозре за съществуването му…

Asbyrgi, Исландия

Земята се разтваря изведнъж, неочаквано, разкривайки широка скрита долина, оградена от всички страни от отвесни скални стени. От страни нищо не подсказва за съществуването й; навлизаме навътре

Sleipnir’s footprint

(sleipnir е осмокракият кон на Один) е фолклорното име, заради формата на каньона, подобна на подкова

Исландия

В каньона всичко се променя: появява се гора (да видяхте гори някъде до сега?!), вятърът стихва, дори птиците се държат странно – сякаш на това място е невъзможно да се случи нещо лошо.

До тези се приближих толкова, че можех да ги пипна

На влизане в Asbyrgi термометърът показва 8 градуса. Ръми дъждец. Тръгваме да се разхождаме и не ни напуска усещането, че тук е топло и уютно

ИсландияИсландия

Покрай отвесните канари, достигащи на места 100 м.

ИсландияИсландияИсландия

Исландия

От високото мерваме езеро в края на каньона

ИсландияИсландия

Всичко изглежда все едно е било редено, сякаш някой внимателно е обмислял поставянето на всеки камък, засаждането на всяко дръвче, мястото, на което да плува всяка патица

ИсландияИсландияИсландия

Asbyrgi e приказка,

северна приказка. ”Последният удобен дом”, само Елронд така е не се показа, макар да ни се струваше, че чувахме песните…

Идните няколко дни ще прекарам в тайни планове как да се върнем на това място и на мястото, което ще достигнем само след половин час нагоре по Jökulsá á Fjöllum

Други разкази свързани с Исландия – на картата:

КЛИКАЙТЕ НА ЗАГЛАВИЕТО ЗА ПОДРОБНОСТИ

🙂

мар. 13 2013

Исландия (ден 4 – продължение): Непреодолимата

Продължаваме с пътуване из Исландия заедно с Гергана. В „нулевия“ ден пристигнахме в Рейкявик, е през първи ден заминахме към Синята лагуна, после поехме към гейзерите и водопадите на Исландия, посетихме известния вулкан Еяфялайокул и близките глетчери, а за последно тръгнахме по непреодолимите част на страната

Днес ще видим какво се случи после през четврътия ден на приключението.

ден (продължение)

Непреодолимата

продължение

Къщи, ИсландияПланини, Исландия

Сега забелязвам, че на повечето снимки има ферма, стара сградка или просто руини; човешките поселения са толкова малко и на рядко, че появата им сякаш ме е предизвиквала да вдигна обектива

Планини, ИсландияПланини, Исландия

Скоро тракът ни отново свива към вътрешността – едва сме обърнали гръб на Атлантика и потъваме в гъст захарен памук.

Последното, което видяхме:

Мъгла, Исландия

Неочаквано облаците просто ни изплюха на прага на дългото езеро

Езеро, Исландия

Lagarfljot или Lögurinn

на практика е река, разляла се като езеро заради терен, разположен под морско ниво. Водите на езерото са мътнокафяви, все още носещи спомена за бурните места, от които идват. Името му ми напомня за едно друго езеро и едни други места… земите на Исландия често извикват представите ми за MiddleEarth и света на Толкин, твърде често!

Това тук си има и собствена митология – по исландски: подобно на Loch Ness, дългото езеро е дом на огромно езерно чудовище с издължена, подобна на змиорка форма – Lagarfljótsormur. С колосалните си 90 метра езерният червей се появява редовно от векове и е предвестник на бедствия…

На единия край на езерото е

Hegnifoss,

водите му се леят свободно от 118м. височина. Ниските облаци закриват зрелището. Няколко пъти опитваме да стигнем до него по разни пътчета, които гпс-то ни предлага – все безуспешно. Накрая се отказваме и поемаме нататък

Езеро, Исландия

Пейзажът на високите плата

и техните обитатели

Гъска, Исландия

Огромни са тези гъски, толкова огромни, видяни от близо, че приказката за Нилс Холгерсон придобива съвсем друг смисъл. И винаги са по двойки …

Най-сетне, високо в планините, успяваме да стигнем до точка от трака – за първи път днес.

Водопад, Исландия

и обратно в облаците

Мъгла, Исландия

Не виждаме на къде караме. От време на време, когато хълмистият терен образува по-голяма долчина, склоновете й се оголват под дебелята бяла покривка.

Път, Исландия

Настилката, обаче, е асфалт вместо обичайния за тия места чакъл и скоро достигаме причината за тези пътностроителни усилия в нищото:

Язовир, Исландия

Пред нас е язовирна стена, насипна –

Desjara Dam, язовирът

Kárahnjúkar Hydropower Plant, Исландия

от лявата ни страна е почти празен, но августовското му водно ниво се вижда

Язовир Desjara Dam,  Исландия

В края на стената има малко съоръжение с табелка

Веднага се сещаме за филмчето на Discovery, но някак гледката не се връзва. Докато се почесваме сме подминали стената, извиваме покрай черно възвишение и не щеш ли – друга стена

Язовир Desjara Dam, Исландия

Всичко си дойде на мястото… Самата стена:

и гледката от нея:

198 м. височина, до долу… The Karahnjukar project one can only awe in respect

Продължаваме на североизток, с намерение на слезем обратно при брега. Черната каменна пустиня и ураганните ветрове, които обитават свободно земите тук, някак си предизвикват блогоговение и страхопочитание

Каменна пустиня, Исландия

Каменна пустиня, ИсландияКаменна пустиня, Исландия

Земята около нас постоянно сменя цветовете си, докато слизаме бавно надолу

Път, ИсландияЛодка, Исландия

Лодка, Исландия

Най-сетне достигаме белези на човешко присъствие

Къща, Исландия

Денят ни завършва във

Vopnafjordur,

рибарско градче в най-вътрешния край на едноименен фиорд

Исландия – карта на маршрут

(зоната с пунктир е предполагаемо трасе: вечерта бяхме толкова уморени, че забравихме да свалим трака от gps-а, а на следващата вечер половината от траковете за този ден вече се беше затрила)

Автор: Гергана Милушева

Други разкази свързани с Исландия– на картата:

КЛИКАЙТЕ НА ЗАГЛАВИЕТО ЗА ПОДРОБНОСТИ 🙂

февр. 28 2013

Исландия (началото на ден 4): Непреодолимата

В последните дни много хора започнаха да говорят за Исландски модел на управление. Ние, разбира се, не оставяме политиката встрани, но ще покажем другите страни на Исландия.

Днес Продължаваме с пътуване из Исландия заедно с Гергана. В „нулевия“ ден пристигнахме в Рейкявик, е през първи ден заминахме към Синята лагуна, после поехме към гейзерите и водопадите на Исландия, а за послдено посетихме известния вулкан Еяфялайокул и близките глетчери.

Днес ще опитаме да проверим можем ли да преодолеем Исландия.

Исландия

ден 4

Непреодолимата

На ставане

Hofn (Хофн)

е тук-там огрян от слънце. Градчето е в подножието на единия от вчерашните езици на

Vatna

Хофн (Hofn), Исландия

Hofn почти прилича на градче и решаваме да намерим банка и да се сдобием с малко повече от местните банктотки.

Höfn, Исландия

Оказва се, че от три дни живеем един час напред от тукашното време и се налага близо час да се помоткаме, докато отворят. В банката еврата, които сме решили да сменим, ги гледат странно…

Планини, Исландия

Лъкатушим покрай все по-нарязания бряг и скоро стигаме до отбивка навътре. Дестинацията ни е водопад някъде на горе по течението на река

Реката се стеле широко в плоската каменна долина и се цепи на десетки ръкави и ръкавчета, които постоянно се събират и разделят. Пътчето, на места едва забележимо, ту се изкачва по околните хълмчета, ту пресича заблудените води.

Скоро стигаме табелка

За джип, Исландия

Ееее, ние сме с джипка, няма какво да ни спре

Планини, Исландия

Ръкавите на реката постепенно се сгъстяват, а теченията стават бурни и дълбоки. Стигаме място, което не можем да пресечем – да нагазим във водата за проверка на дълбочината е невъзможно, тъй като не сме екипирани с нищо повече от планински обущета.

Връщаме се и опитваме друго разклонение на пътя, само за да опрем в още по-широки и бурни води… отново се връщаме на първото място и след известни размишления – мечка страх, мен не страх, нагазваме бавно водите.

На около една трепа от пътя водата се качва толкова, че малко по-дълбоко би заляло нивото на пода на купето: задна, лекичко, лекичко – и с подвити опашлета тръгваме на обратно. Целият героизъм е заснет на видео, което ще кача по-късно 🙂

По пътя на обратно GPS-ът ни извежда по път, различен от този, по който влязохме

Път, Исландия

Изкачваме се по хълмовете и имаме възможност да мернем от височко Онази, която не можахме да пресечем

Планини, Исландия

За утеха слънцето почти се показва

Ручей, Исландия

От другата страна на хълмчето слизаме по зелени пасища покрай друга река. Там, където има зеленко, винаги има и от тези

Овце, Исландия

Обратно на път номер 1 и отново на север

Планини, Исландия

Път 1 е Околовръстното на Исландия – над 1/3 от пътешествието ни е разположено по неговото трасе (Път 1 е шосето, което опасва целия остров край брега – бел.Ст.)

Път, ИсландияПът, ИсландияПът, Исландия

Уцелваме, макар и за кратко, един от фиордите в добро настроение (спокоен и без вятър по повърхността на водите му)

Крайбрежията са изпъстрени със стари фарове. Спираме на скалистия бряг

Скалист бряг, Исландия

Местният обитател, който в момента мъти, е крайно недоволен от появата ни

Птица, ИсландияПтица, Исландия

Мога да го чуя как си отдъхва, когато си тръгваме

Път, Исландия

Отново хващаме към вътрешността, отново дестинацията ни е водопад

Река, Исландия

И отново не можем да го стигнем пред речните корита; този път поне пътят услужливо е затворен с няколко големи камъка

Този път Исландия ни е приготвила компенсация

Северен елен, ИсландияСеверен елен, Исландия

Това прекрасно животно, донесено от земите на Норвегия от заселниците, почти не се притесни от нас

Едва когато слязох от колата, стадото реши, че все пак ще се премести. Замислих се, че ние сме, вероятно, единствената кола, която ще мине по този път през днешния ден