Archive for the tag 'Калифорния'

юли 16 2017

Моето пътуване в Америка (1): Санта Маргарита, Лос Анжелис и Сан Диего в Калифорния

С Георги тръгваме на гости в Америка. Започваме с Калифорния 🙂 Приятно четене: Моето пътуване в Америка Едно неочаквано приключение част първа Санта Маргарита, Лос Анжелис и Сан Диего в Калифорния Не бих казал, че това е било някаква моя детска мечта или младежки блян Всичко се случи неочаквано бързо, та даже изненадващо Мои много […]

авг. 22 2012

Сан Диего, Националните паркове Death Valley и Joshua Tree, и наоколо (1): Сан Диего

Пътеписът днес ще ни заведе в по-южните западни части на Щатите, а именно – Калифорния. Румяна ще започне със Сан Диего.

Сан Диего, Националните паркове Death Valley и Joshua Tree, и наоколо

Част I

Сан Диего

24 март 2012, събота

Тръгваме от Кълъмбъс, щата Охайо, рано сутринта.  Оставяме колата на летището да ни чака.  Полетът е през Балтимор, т.е. първо летим до Балтимор (за малко повече от час) и после – през целия континет, до Сан Диего.  Вторият полет е колкото презокеански – осем часа и половина.  През повечето време летим над облаците.  Пристигаме в Сан Диего по обед.  Наши приятели ни чакат на летището и тръгваме на разходка на север по брега на океана.  Слънчево и приятно е, но тъй като на тръгване времето в Кълъмбъс беше необичайно топло за сезона, се шегуваме, че тоя път май при нас е по-топло.

Стигаме

Дана Пойнт,

качваме се високо горе – гледката към залива с безбройните лодки е чудесна!  Продължаваме на север, към небезизвестното Ориндж Каунти.  Цветя са нацъфтели навсякъде, небето е „калифорнийско синьо“  :).

Дана Пойнт

Ориндж Каунти

25 март, неделя

След дълго и протяжно кафепитие в Ранчо Бернардо,  където живеят приятелите ни, се отправяме към Сан Диего.  Днес времето е намусено – нетипично калифорнийско.

След настаняването в хотела, се отправям към

Seaport Village на брега на океана

Много е духовито, но Village-ът все пак е пълен с народ!  Има всякакви музиканти, танцьори, фокусници и пр.  Я, тук мирише приятно на прясно изпечени бисквити – cookies, buy 2 get 1 free – излапвам три,  въпреки че ми идват множко – нали е на далавера 🙂   Дълго обикалям из навалицата.  Съвсем продухана, се отправям към Gaslamp Quarter в Сан Диего,  по Пето авеню.  Междувременно завалява…

26 март, понеделник

Днес ще обикалям из небезизвестния

Balboa Park в Сан Диего

Паркът е на пешеходно разстояние от хотела, особено за такива ентусиазирани пешеходци като нен 🙂  Тръгвам рано сутринта.  Дъждът е спрял и небето пак е калифорнийско синьо 🙂

Balboa Park, Сан Диего

Най-напред минавам през градината с безбройните чудесни кактуси, после стигам до зоопрака, за който съм чувала, че е a must.  Наистина е чудесен!

Balboa Park, 1549 El Prado, Сан Диего, Калифорния 92101, Съединени американски щати

Растения и животни са добре съчетани, животните са много, с голяма площ.  Пандата стои надупена и не ще да си покаже муцуната.  Белите мечки са големи симпатяги.  Камилите гледат глуповато, жирафите тоже.  Всякакви видове прасета.  Розови фламинги.  Голяяяяма волиера с много птици!   Обикалям дълго, накрая правя прощална обиколка на зоопарка с двуетажен автобус.

Сан Диего, Балбоа Парк, Зоопаркът

Диви пражета

Бяла мечка

Камила

Сан Диего, Балбоа Парк, Зоопаркът

Жираф

Следваща спирка –

Spanish Village Art Center

Чуден!  Малки магазинчета за всякакви чудесни арт неща – картини, скулптури, всякакви бижута, стекляшки, грънци, фотографии и каквото ти дойде на ум.  Дворът е покрит с калдаръм от чудесни шарени каменни плочи.   Музикант свири на китара… арт отвсякъде!

Сан Диего, Балбоа Парк, Spanish Village Art Center

Продължавам към зоната с музеите в Balboa Park.  Сбор от различни музеи – картинна галерия, природонаучен, фотографски и още десетина други – са разположени в чудно красиви сгради, наследство от две международни изложения:

Panama–California Exposition през 1915  и California Pacific International Exposition през 1935

Разкошна архитектура!

Балбоа Парк

Излизам от парка и се отправям на вечерна пазходка по сан-диегските улички.

27 март, вторник

Днес разходката е до Ла Хойа и Стария град, което включва и добиване на впечатления от

градския транспорт на Сан Диего

Купувам си карта за цялата градска мрежа за деня и с автобус #30 се отправям към лъскавия квартал Ла Хойа, на брега на океана.  Пътуването е над час, ама си е кеф.  Подминавам малко спирката на

Ла Хойа

и слизам при UC San Diego.  Надолу по баира, покрай Scripps Institution of Oceanography, между пърхащи колибри, се връщам до брега.  Заливчето гъмжи от сърфисти.  По-нататък са скалите с тюленчетата, още по-нататък – скалите с птиците – корморани, пеликани, разни видове и разцветки чайки, каменари и пр.  Чудно!

Всред чудесни цветя в центъра на Ла Хойа поемам обратно с автобуса към Сан Диего.  Следваща спирка –

Старият град

Мнооого е шарен и чудесен!  Магазинчета, рестотантчета, кръчмички, текила, маргаритас, мариачи, разкош!  Дълго обикалям, излапвам пътьом две тортийас, после се качвам на червеното трамвайче към центъра на града.

Вечерята днес включва суши и японски пържен сладолед.  Много е вкусно 🙂

Повече снимки – тук:

Следва…

Автор: Румяна Койнова

Други разкази свързани с Калифорния – на картата:

КЛИКАЙТЕ НА РАЗКАЗА ЗА ПОДРОБНОСТИ 🙂

апр. 16 2012

Едно приказно езеро в Калифорния – езеро Моно

Published by under Вили,Калифорния

Христос воскресе, мили наши читатели 🙂 Пожелавам ви да сте живи, здрави и щастливи и падне ли път, да не му се плашите! 🙂

Днес Вили е събрала снимки и материал, за да ни води до едно красиво езеро – езерото Моно в Калифорния.

Едно приказно езеро в Калифорния – езеро Моно

В източната част на Калифорния, на около 20 км източно от Национален парк Йосемити, се намира едно от най-необичайните и по своему красиви езера на Северна Америка – езерото Моно.
Името му идва от наименованието „Monachi“ на местни племена, които някога живеели в Сиера Невада.
Мястото е с удивителни контрасти – пустинята тук се среща със заснежените планински върхове.

Езерото Моно е на възраст приблизително 760 хиляди години,

което го прави едно от най-старите езера на Земята. Намира се на 1944 м надморска височина. Дължината му е 21 км, а в най-широката си част е 15 км, максимална му дълбочина е 48 м, а средната – 17 м. Поради променливото ниво на водата му, площта му е  около 182 кв. км. Тъй като водата в него не се оттича, концентрацията на сол е висока, почти три пъти по-солена от морската и е високо алкална (pH=10)

Mono Lake, Mono South, Калифорния, Съединени американски щати

Езеро Моно

Най-големият остров в езерото се нарича Паоха

и се намира почти в средата му. Появил се е вследствие изригване на вулканична магма. Вторият по големина e Негит, който е на възраст 2 хиляди години и също е дело на вулканични процеси. В резултат на изпаряването, езерото ставало все по-плитко, и в средата на 20 век Нагит се превърнал в полуостров.

Езеро Моно

Но най-интригуващи са може би варовиковите натрупвания над водата, известни като „туфи“. Те постепенно са се натрупвали от богатата на калций прясна вода от извор на дъното на езерото, която се смесвала с езерната вода, съдържаща калиев и натриев карбонат. Колоните престанали да растат, когато водата спаднала и върховете им излезли над повърхността.

Съвсем близо до брега извират и горещи извори, а в южната част на езерото тъмните породи скали потвърждават вулканичния произход на местността. Заради тези тъмни скали, понякога наричат Моно и „Черното езеро“.
Езерото се захранва от пресноводни източници и топящия се планински сняг. Солеността му се дължи на солите и минералните вещества, разтваряли се във водата в продължение на много хиляди години.

Езеро Моно

През 1941 г. водата в езерото спаднала с почти 12 метра. Това се случило, защото четири от седемте планински реки захранващи езерото, били отклонени за водоснабдяването на Лос Анжелес, който се намира на 450 км на юг (по права линия). Така езерото Моно било лишено от повече от половината си водни ресурси. Нивото на водата в езерото спаднало и то станало още по-солено.
Заради високата му соленост, в него не живеят риби, а опитите за развъждането им били неуспешни. В същото време водите му са много успешна среда за скаридите Артемия, които могат да съществуват във води със соленост до девет пъти над океанската. Тези скариди са важен елемент в изхранването на птиците, обитаващи около езерото.
Цялата хранителна верига на дивата природа при езерото Моно се основава на едноклетъчните водорасли, които фотосинтезират в по-плитките и по-топли води  – с тях се хранят скаридите, със скаридите – птиците и т.н.

По бреговете на Моно гнездят до два милиона от не по-малко от 35 вида птици.

Сред тях са американските саблеклюни и ибисите. Освен това, черношийният гмурец, американският бекас и някои други птици използват езерото за почивка при ежегодните си миграции за зимуване в тропическите региони.

Езеро Моно

През 2009 г. учени от НАСА открили в езерото Моно микроорганизъм, който може да съществува в токсична среда. Моно било избрано за изследвания, благодарение на необичайния химически състав на водата – в него високото ниво на сол, алкали и арсен се дължи на факта, че то е лишено от приток на прясна вода в продължение на 50 години.
И в момента езерото Моно е геологически активна зона в северния край на веригата кратери Моно-Иньо и е близо до Лонг Вали Калдера. В близост до езерото вулканичната дейност продължава – последното изригване е било преди 350 години, в резултат на което се е образувал остров Паоха.
През септември 1994 г. Калифорнийският държавен съвет за контрол е издал заповед за защита на езерото Моно и неговите притоци, и от този момент досега нивото на езерото непрекъснато се покачва и възстановява.

Още снимки:

Езеро Моно - снимка от сателит

Автор: Вили

По идея и снимки от  loveopium.ru

Други разкази свързани с Калифорния – на картата:
КЛИКАЙТЕ НА РАЗКАЗА!

май 10 2011

Из Щатите надлъж и нашир (4): Калифорния и Сан Франциско

Продължаваме с обиколката на Съединените щати заедно с Румяна. След каньоните на Юта и Лас Вегас, а последния път нагазихме в Калифорния.

Днес продължаваме с бившия щат на батко Арни, като ще стигнем и до Сан Франциско

Из Щатите надлъж и шир

част четвърта:

Калифорния и Сан Франциско

16 септември. По изгрев слънце над океана се стели мъгла на едри кълбета. Имаш усещане, че си на края на света. Магията е още по-плътна, можеш да я пипнеш. Покрай хотела има чудна кедрова гора и мнооого цветя. Колибри, като дебели пеперуди, пърхат в цветята. Долу някъде в ниското се провижда брегът и се разбиват вълните. Хоризонтът и мъглата розовеят от изгрева.

Ragged Point, Калифорния

Колибри – Ragged Point, Калифорния

Потегляме. Пътят се вие по стръмния склон, мъглата го прави да изглежда малко нещо нереален. Навлизаме в местността Big Sur. Чували сме за едно омагьосано място тук:

Джулия Пфайфър бийч

Не без усилия успяваме да улучим стръмното тясно пътче, което води към него. Наистина вълшебно място! Малко плажче, оградено от скали, във водата също скали, в които се разбиват вълните, а нагоре – стръмен висок склон с кедри. Найс!

Джулия Пфайфър бийч (Pfeiffer Beach) – КалифорнияДжулия Пфайфър бийч (Pfeiffer Beach) – Калифорния

Продължаваме нагоре по

Big Sur. Мъглата все така се стели долу в ниското.

Мъгла край Big Sur – Калифорния

Постепенно слизаме долу до брега. Отбиваме се в

парка Point Lobos

Все така мъгливо е. На скалите долу се търкалят мустакати тюлени, по скалите – кедри. Красиво е.

Тюлени в Point Lobos – Калифорния

Минаваме през

градчето Кармел

– изглежда много шарено и с атмосфера. За съжаление, времето пак не стига – денят започва да преваля, а сме още до никъде…

Следващият парк е Pebble Beach

Безброй щури земни катерици търчат из краката ни. Една се е излегнала замечтано на скалата и съзерцава вълните, друга си бърше муцуната с лапи, после с опашка. Други просят храна от минувачите. Тази пък копае дупка за тоалетни нужди… Онази се е изправила на задни крака и обглежда района… Шантави катерици 🙂 , нащракваме ги изобилно.

Катерица в парка Pebble Beach – Калифорния, САЩКатерица в парка Pebble Beach – Калифорния, САЩПарк Pebble Beach – Калифорния, САЩПарк Pebble Beach – Калифорния, САЩ

Следваща спирка –

Монтерей

Минаваме по улица ‘Консервна’, покрай лабораторията на Док, паметника на Стайнбек. Хубаво градче.

Монтерей (Monterey) – Калифорния, САЩМонтерей (Monterey) – Калифорния, САЩМонтерей (Monterey) – Калифорния, САЩ

Пропускаме Санта Круз и продължаваме директно към

Сан Франциско

Грешка – улучваме точно пиковия час и пътищата са задръстени. Бааавно се изтътрузваме до мотела си (пак Super 8) близо до Марината, пак стигаме по тъмно. Времето е мъгливо и намусено, препръсква дъждец. Все пак правим вечерна разходка из улиците на Сан Франциско, хапваме пица (отдавна май не бяхме яли…).

17 септември. На сутринта времето е все така мръчкаво, но ние хващаме пътя – обикаляме из улиците, по улица Ломбард стигаме до онзи много крив и виещ се неин участък, катерим се по стръмните баири, минаваме през туристическия Fisherman’s Wharf, по крайбрежния булевард Ембаркадеро, през известния кей 39 с тюлените (повечето вече ги няма, останали са само на 2-3 платформи, другите са празни…).

Lombard Street, Сан Франциско – Калифорния, САЩСан Франциско – Калифорния, САЩСан Франциско – Калифорния, САЩСан Франциско – Калифорния, САЩСан Франциско – Калифорния, САЩСан Франциско – Калифорния, САЩHaight, Сан Франциско – Калифорния, САЩHaight, Сан Франциско – Калифорния, САЩ

Качваме се на кабелно трамвайче по стръмните улици, после минаваме по търговската Market street. Времето продължава да е мъгливо и току препръсква.

Голдън Гейт Бридж, Сан Франциско, Калифорния, Съединени американски щати

Връщаме се до хотела и вземаме колата,

искаме да видим моста Голдън Гейт…

ама той не ще да ни види.

Отиваме съвсем до него, но успяваме да видим само мааалка част от единия му крак – толкова е мъгливо. Продължаваме през парка Голдън гейт и попадаме в квартала Haight-Ashbury. През шейсетте години тук е бил центърът на хипи-културата, рок-енд-рола, децата-цветя, лятото на любовта и цялата оная магия на дивните 60-години. От другата страна на залива се вижда слънце, но тук е все така мрачно. Отиваме отново до моста Голдън Гейт и той срамежливо ни показва малко повече от снагата си, но и доста остава все още скрита. Е, все е нещо.

Голдън гейт в мъгла – Сан Франциско – Калифорния, САЩ

Голдън гейт в мъгла

Обикаляме дълго по улиците , минаваме още веднъж по кривата улица Ломбард, търсим място за паркиране из центъра и не намираме… прибираме се в хотела. Отново вечерна разходка и хапване – тоя път в ‘Международния дом на палачинките’ (IHOP – ‘International House of Pancakes’).