Archive for the tag 'Вселенска патриаршия'

апр. 27 2010

При комшиите на гости (Истанбул на Нова година) – продължение

Днес ще продължим с втората част от впечатленията на Пипилота от Истанбул по Нова година. В началото разгледахме някои забележителности на града, а сега продължаваме с разходката. Приятно четене:

При комшиите на гости (Истанбул на Нова година)

Общо взето оръшкахме най-важните забележителности на Истанбул и, преди да ви заведа до нашата част от града, ще ви споделя някои наблюдения за това, какво сме взели от турците през петте века робство и какво не сме.

Истанбул, Турция

Едно нещо със сигурност не сме взели и то е работливостта. Тия хора се скапват от работа. Вечер, когато свърши нормалното работно време уличките се препълват с хора на импровизирани сергийки и всеки продава…нещо, каквото и да е, само алъш вериш да има. Обувки ли ще са, цигари, плодове и зеленчуци, ядки, парфюми.

Пред джамиите забелязах едни мъже и жени да седят на столчета, а пред тях едни панички, наредени една върху друга – доста време ми трябваше докато вдена, че не продават някакви питки, а тепсийки с жито, което да купиш и да хвърляш на гълъбите. Продавачите на чай с придвижващите се чайни също са доста впечатляващи.

мар. 31 2010

Екскурзия до южната ни съседка Турция и до единствения в света град на два континента – Истанбул

Днешния пътепис ще ни отведе отново до нашите съседи. Приятно четене:

Екскурзия до Истанбул

Тебе пoем, тебе благословим,

тебе благодарим Господи,

И молим ти ся Боже, Боже наш

И молим ти ся Боже, Боже наш!

Започвам пътеписа с тази благодарствена молитва за всичко добро, което ни се случи през това пътуване.

На 30.08.2009г. се събрахме в Асеновград пред нашата църква „Св.Богородица Благовещение“ за поредната екскурзия.

Отец Тодор се помоли за здраве и лек път на всички участващи в пътуването. Направи водосвет и ни благослови със светена вода, наляхме си от нея и се качихме на рейса, който ни чакаше пред Каварджията.

Взехме си довиждане с близките, които ни изпращаха и в 23 часа рейса потегли по набелязаните маршрути.

Движим се по цариградския път с посока Турция.

Нощта е тиха, спокойно пътуваме. Минаваме през Поповица, Първомай, в далечината се виждат светлините на Хасково, през Харманли, Любимец и стигаме до българската митница на Капитан Андреево. Спираме за митническите процедури, даваме международните си паспорти (Турция не е член на Европейския съюз). И след задължителната проверка минаваме на Турска територия на митница Капъ Куле. Отново задължителни проверки и вече потегляме по уредените магистрали в Турция. В далечината се виждат светлините на Одрин, той е само на 14 километра от България. Движим се по осветени магистрали. Почти всички в рейса са заспали. Минават часове и към 5 часа на 31.08.09 започват да се виждат светлините на Истанбул нашата първа цел от пътуването ни в Турция. Зазорява се. Движението става по-интензивно. Вече сме навлезли по булевардите на същинския град. Възхитени сме от чудесните пътища, цветни градини и паркове. Навсякъде се виждат джамии и техните минарета (сякаш са ракети, готови за излитане в космоса).

Света София – Истанбул, Турция

Истанбул значи „влизам в града“.

В буквалния смисъл сме вече в европейската част на града. Движим се но централните булеварди и разминаваме се с трамваи, тролейбуси, много леки коли. Започва работната седмица и всеки бърза към работното си место.

Най-после спираме до улицата където се намира хотела в който ще преспим 3 нощи. Хотелът се казва „Ладен“. Започнахме да се настаняваме по стаите. Стаите са с 2 или 3 легла, обзаведени с хладилник, климатик, телевизор. Първо използваме банята, за да се освежим след дългото пътуване. До 12 часа се настанихме, починахме и тръгнахме цялата група на разходка из центъра на града. Насочваме се към площадът „Хиподрум“ или Султан Ахмед. Този площад се явява душата на Турция в Истанбул. Възхитени сме от красивите паркове, фонтани, цветни алеи.

юни 15 2009

Истанбул – User Guide

Екмек ис он дъ тейбъл — бихте чули не много далеч от София. Една от хубавите страни на любимата ни столица е това, че от тук в рамките на един ден човек може спокойно да стигне до основните градове на Балканският полуостров. Единият от тези градове не е просто град на Балканите, ами е и столица на половината свят през Средновековието, а и да не забравяме, че е бил и наша столица доста по-дълго време от София.

Иво Ников ще ни представи Истанбул под формата на съвети и идеи за този град. Приятно четене:

Истанбул — User Guide

Наместо увод

Да си призная — моята представа за

Турция и Истанбул

в частност, не се отличаваше от тази на 90% от българите. Тя беше формирана основно от възрожденските автори, уроците по история и до немалка степен от киното — „Среднощен експрес“ на Алън Паркър и „Пътят“ на Йълмаз Гюней. На юг от нас се очакваше да живеят мрачни, небръснати и мързеливи типове с овехтели сака, които само гледат как да те… сещате се. Е, действителността се оказа мааалко по-различна.

И това е Истанбул

Нека го кажа направо от самото начало — илюзия е, че Истанбул може да се види с една екскурзия през уикенда — това е като да нощуваш 2 пъти в уличките около Женския пазар и да разгледаш Лъвов мост и ЦУМ. Трябва поне 1 седмица, за да може да се опознае поне малка част от многообразието на града и да усети целият този невероятен ориенталски микс от образи, звуци и миризми.

Пътят до Истанбул

Има поне няколко начина да стигнете до Истанбул. Най-удобният е със самолет (но и най-скъп), най-популярният — с автобус (но и най-дълъг).
Имайте предвид, че ако избирате най-евтините оферти за там, рискувате освен всичко друго и пътуване в някой стар и раздрънкан автобус. Единствен шофьор и неработещ климатик могат да са допълнителни екстри. А нощен преход — 9—12 часа не е шега работа. Иначе като цяло разстоянието не е особено голямо — около 600 км, като границата е практически по средата на пътя. Очаква се турците скоро да пуснат разширения си КПП и тогава задръствянията поне от тяхна страна да намалеят и да се минава по-бързо. С кола е удобно, но само ако сте опитни шофьори с голям стаж в градското каране.

Обичайно кръстовище — светлините са без значение

Хотелите в Истанбул

За всеки влак си има пътници. Ако искате да махнете главата на половинката си с лукс и глезотии — заведете я в Чираан Кемпински. Само дето нощувката в султанския апартамент на бившия дворец край Босфора ще ви се хване колкото гарсониера в „Обеля“. В повечето случаи обаче евтините уикендски екскурзии разчитат на хотелите в „Лалели“ — реално една от най-старите части на града, в сърцето на някогашния Константинопол. За жалост там е доста тясно, шумно и неугледно. Често хотелите, въпреки гръмките имена и лъскави фасади, са доста мизерни. Е, все пак основните неща — удобно легло, топла вода и чисти кърпи, са налице. Ако имате късмет, може да се наслаждавате на панорамна гледка към Мраморно море. Така че имайте предвид още оттук — ако имате избор, винаги си заявявайте най-луксозния възможен хотел — 4 звезди често реално е едва за 3 звезди, и то със зор.Четете по-нататък>>>