Archive for the tag 'Арго-Саронически острови'

май 21 2013

Остров Спецес (Загубени из гръцките острови 3 – 4)

Днес ще звършим обиколката с лодка из гръцките острови заедно с Димитър. В тази четвърта серия това бяха Арго Сароническите острови: започнахме с остров Саламина, после – на остров Егина, отидохме до Агистри и Пороса за последно бяхме на остров Хидра.

Днес на ред е остров Спецес.

3-та серия, 4-та част

Остров Спецес

С мъка отлепили се от магнетичната атмосфера на острова, наречен Хидра, се спуснахме към крайната цел на това пътешествие –

остров Спецес,

отстоящ на около 20 километра западно. Все едно, че минаваме покрай Сцила и Харибда:

Наближаваме Спецес:

TWINS:

Тук закотвих лодката:

Spetses, Гърция

Елeмент от столицата Спецес:

Много приятен, дълъг крайбрежен булевард –

остров Спецес – Арго-Саронически острови, Гърция

Но някои таверни вече са затворили…..

Аранжировка на крайбрежната:

Разходка, разходка….

остров Спецес – Арго-Саронически острови, Гърция

Тишина и спокойствие царят в този прекрасен септемврийски ден на това далечно и мечтано място :

Уличките са постлани с тези великолепни, ръчно поставени камъчета с невероятно оригинален стил:

Сякъш сме се върнали в далечната 1921 тодина…:

остров Спецес – Арго-Саронически острови, Гърция

Разгледахме, похапнахме гироси, поснимахме се:

и си тръгнахме обратно, (по пътя насмалко да се блъснем между островите Спецес и Докос с огромна морска костенурка, плаващо лениво на самата морска повърхност), по план решили да преспим на връщане на остров Порос, но вместо на него, си харесахме чудна

борова горичка на континента, точно срещу Порос:

Срещу Порос – Арго-Саронически острови, Гърция

Последна сутрин в морето: (етюд „Аз и медузата”) –

Срещу остров  Порос – Арго-Саронически острови, Гърция

Малко смяна на местата –

С лодка из гръцките острови

Един наляво, друг надясно…..

Морето е „бонаца лади” /равно като масло, терминът е ахтополски-гръцки/ и газ ! към Пахи към сухопътния състав, вярно чакащ ни на един общински паркинг…. И дъга във водата….

Бързи, смели, сръчни. Качили лодката на колесара, готови за път и последни снимки до брега….

С лодка из гръцките острови

както и последна нощувка на континента преди влизането в България –

Красив изгрев във вътрешността –

Пристигнахме си късно вечерта. За добре дошли – дъжд и студ. На другия ден – разбор на авантюрата във „Варщайнер” и спомени, спомени…

С лодка из гръцките острови

Как бързо си отиде това горещо (καυτό καλοκαίρι) лято, изтъкано от море и слънце, острови и мечти, октоподи и залези, сплетени в една чудна мрежа от емоции, авантюристично подредени в безметежен хаос…

Край

КЛИКАЙТЕ НА ЗАГЛАВИЕТО ЗА ПОДРОБНОСТИ 🙂

мар. 20 2013

Остров Хидра (Загубени из гръцките острови (3 – 3)

Продължаваме обиколката с лодка из гръцките острови заедно с Димитър. В тази серия това са бъдат Арго Сароническите острови: започнахме с остров Саламина, после – на остров Егина, а за последно отидохме до Агистри и Порос.

Днес на ред е остров Хидра.

3-та серия

Почерпени, отдъхнали и напапкани, тръгнахме към поредната брънка от тази морска, солена верига:

остров Хидра

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

докато заспиващото слънце отдаваше последени лъчи на кротките, малки вълни…

Самотни в морето:

достигнахме почти по тъмно

столицата Хидра:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

Малко инфо за острова, цитат от сайт, посветен на него:

Остров Хидра е един от Сароническите острови на Гърция. Разположен е в Егейско море, между заливите Саронически и Арголик. Острова е бил обитаван още от древни времена, като в миналото е носил името Хидреа, което означава „извори“. Кръстен е така, тъй като целият е бил осеян със стотици красиви сладководни извори с питейна вода.

Хидра никога не е бил свързван с бог, герой, митологично събитие или някоя от многото гръцки легенди. Открит е от пастири, но около 12 век пр. н.е. се обезлюдява поради мащабното нахлуване на дорийци в Елада. По-късно през Византийската епоха, острова отново е бил населяван, но по време на Латинската империя повторно губи жителите си, който избягали от пиратските набези. Съдбата му не била да остане необитаем, защото през 16 век тук започнали да прииждат бежанци, търсещи подслон от турското преследване. За да оцеляват те много бързо се превърнали в рибари, които изкарвали прехраната си от морето. През 19 век, Хидра е дом за около 10 000 моряци и 125 лодки, докато днес коренните жители на острова са едва 2 700 души.

Основното населено място на Хидра е Хидра Порт – прекрасен полукръгъл пристанищен град. Всички магазинчета, галерии, ресторанти и пазари са центрирани около пристанището, а сред скалистите хълмове ветрилообразно са накацали къщи и хотели. Има и други малки селца като Камини, Епископи, Мандраки, Милос и Паламидас, който също са отворени за посетители. Основните приходи за острова са предимно от туризъм. Лятото Хидра е посещаван от хиляди гости привлечени от романтичният му чар, неподправената му красота, духа витаещ по каменните тесни улички и естествено гостоприемството на местните жители.

На Хидра времето сякаш е спряло. Всички превозни средства са прогонени от острова и единствения начин за предвижване е пеша или на гърба на магаренце, което умело се катери по тесните и стръмни улички. За по-отдалечените места се предлага водно такси или воден автобус. Още от миналото Хидра е прочуто място за среща на художници, артисти, писатели и знаменитости и остава една от най-модните и стилни дестинации в Гърция. Освен това той е популярна дестинация за яхтинг, като пристанището Камини се пука по шевовете претъпкано с луксозни яхти.

Hydra, Гърция

Ва банк намерихме плажче близо да града /снимката е от следващата утрин/:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

А вечерта – едни пият бира, други мятат мълнии:

Тук ще си позволя лукса да покажа повече снимки от град Хидра, тъй като той е…. той е …. той просто трябва да се види…

Град с около 2 500 жители /включително 40 българи, които живеят и работят там/, двама адвокати /да се неначудиш/ и един нотариус, островът е доста „солена” дестинация заради високите цени, основаващи се на една наистина впечатляваща  атмосфера.. Оставили плажа зад гърба си –

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

тръгнахме по една крайбрежна, фантастична уличка, следваща извивките на острова, осеяна с екзотични къщички и таверни и водеща до самия град:

Панорамата от тази уличка и малко пристанище, през което минава:

както и през тази таверна:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

На остров Хидра няма частни автомобили,

само няколко такива на пожарната, полицията, линейка и това чудо, което извозва боклуците:

Наближаваме града:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

На острова няма автомобили, но гъмжи от магарета и котки:

Ето един опитен, професионален водач на магарета с висока квалификация и богат трудов опит:

Стигаме градчето:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

Напълно съотносимо към него е стихотворението, посветено на нашия град Ахтопол (Агатополис):

„С любов морето и градчето

се сливат вечер под небето

и тихо под смокини стари

разказват приказки рибари….”

Колоритна сграда:

това е всъщност тамошния музей –

Центъра, оформен около пристаните:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

Кафетериите, ветрилообразно разположени около дълбокия залив :

Димитър до Димитър:

Гледаме се с любов:

остров Хидра – Арго-Саронически острови, Гърция

Ето един, скрил се в цъфналата ръж:

На това островче срещу Хидра с параклисче на него се правят сватби:

Очаквайте продължението

КЛИКАЙТЕ НА ЗАГЛАВИЕТО ЗА ПОДРОБНОСТИ 🙂

февр. 06 2013

Загубени из гръцките острови (Трета серия) (1): Саламина

С известно закъснение, по молба на автора, започваме още една обиколка с лодка из гръцките острови. В тази серия това ще бъдат Арго Сароническите острови, а днес ще бъдем по-специално на остров Саламина.

3-та серия

Арго-Сароническите острови: Саламина – Егина – Ангистри – Порос – Идра – Спецес

първа част

Саламина

Арго-Сароническите острови

Сравнително по-малко известни от Спорадите, Цикладите или Додеканезите. Но със свой чар и самобитен стил. Със свой живот и дух, преплетен от магията на залязващото слънце, морски вълни и тихия напев на автентични гръцки песни над чашата с узо и голяма салата….Тази група острови са разположени в Атинския залив южно от града Атина и югоизточно от полуостров Пелопонес. Поради близостта си със столицата първите два острова – Саламина и Егина, се явяват като един вид предградия на мегаполиса, достижими бързо и удобно с ферибот или комета от Пирея, пристанището на Атина. Е, и в частност – поредната цел на моя милост, този път в конфигурация с друг верен съратник – адвокат Станимир Петров. Време – средата на септември, окъпан с последните ярки лъчи на Хелиос за това лято….

Като за начало се отправихме към град Мегара, разположен западно от Атина, и го достигнахме през Тива, за да заобиколим столицата отдалеч.Там потърсихме градчето Пахи, с оглед на близкото му разположение до първия остров –

Саламина

Там и преспахме първата вечер – лодки и маслини….

Саламина – Арго-Саронически острови, Гърция

Не знам защо, но минаващите трактори в близост ни поглеждаха с учудване. Първата вечер на континента:

На другия ден имахме късмет, защото сравнително лесно и бързо намерихме удобна рампа за пускане във вода:

Първа цел – остров Саламина, най-северния от тази група острови и най-близко до Атина.На запад прорязан от два дълбоки, големи залива – в по-големия от тях се се сгушила едноименната столица Саламина:

Саламина – Арго-Саронически острови, Гърция

Това е верният съратник Станимир на фона на Саламина. Урбанизиран град, доста голям за остров, но това се дължи на близостта му със столицата. В предградията на града:

Градът отвътре:

Salamina, Гърция

Ей, и най-важното – неизбежната крайбрежна таверна да се почерпим за „добря дошли” на този айлънд –

Саламина – Арго-Саронически острови, Гърция Саламина – Арго-Саронически острови, Гърция

А висят хтаподята в екстериорно съвършенство:

Саламина – Арго-Саронически острови, Гърция

И крайбрежния булевард със средиземноморски дух:

Дойде и първата островна вечер:

Саламина – Арго-Саронически острови, ГърцияСаламина – Арго-Саронически острови, Гърция

ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ НА НИСОС САЛАМИНА:

Саламина – Арго-Саронически острови, Гърция

Път ни чака, морски хоризонти и нови, екзотични острови. Хайде отново в лодката; решихме преди Егина да отидем до още едно селце – Колонес, на Саламина: