апр. 10 2008

Published by

А по-долу следват Съветите на Европейския съюз за пътувания в Европа:

Съвети за пътуване в Европа

Пътуване с автомобил, самолет, влак, застраховки, ограничения на скоростта, съвети и много друго…

Шофьорска книжка

Деца наблюдават самолет през прозорец © CorbisВалидната шофьорска книжкаDeutsch (de)English (en)Français (fr) , издадена от държава-членка на ЕС, важи навсякъде в Съюза.

В някои страни освен валидна шофьорска книжка трябва да носите със себе си и регистрационния талон на колата.

Не забравяйте, че в повечето страни трябва да сте навършили 18 години, за да можете да шофирате. Минималната възраст за вземане на кола под наем не е фиксирана на ниво ЕС и варира между 20 и 23 години. Възможни са също ограничения за максимална възраст, вариращи между 65 и 75 години.

Автомобилна застраховка

Когато пътувате в ЕС, автомобилната ви застраховка автоматично ви осигурява минималното покритие („гражданска отговорност“), изисквано от закона. Това е в сила също за Исландия, Норвегия и Швейцария. Ако имате пълна застраховка в своята страна, проверете дали тя е в сила при пътуване в други страни.

Зелената карта не е задължителна при пътуване в ЕС, но е международно признато доказателство за застраховка и улеснява уреждането на искове, възникнали при злополука. Ако не вземете със себе си зелена карта, носете застрахователния си договор.

Системата на зелената карта в момента обхваща 44 страни и се управлява от асоциация на застрахователи. Техният уебсайтEnglish предлага допълнителна информация за системата на зелената карта и нейните цели.

Вашият застраховател може да ви даде европейски формуляр за злополука – стандартен документ, който улеснява подаването на декларация на място, ако претърпите произшествие в чужбина.

Правилата на ЕС улесняват получаването на бърза компенсация за жертвите на пътни злополуки извън страната им. Това важи не само за произшествия в ЕС, но и за такива между две лица от ЕС в страна извън ЕС, участваща в системата на зелената карта. През 2005 г. бяха приети нови подобрения, като бе улеснено получаването и предявяването на застрахователни искове за шофьорите и бе повишена защитата на жертвите на злополуки чрез установяване на по-високи минимални стойности на обезщетенията за наранявания и вреди по имуществото.

Повече информация за правилата на ЕС за автомобилните застраховкиDeutshEnglishFrench .

Безопасно шофиране

Във всички страни на ЕС пътниците трябва да слагат коланите си във всички превозни средства, включително в туристически автобуси и минибуси. Децата също трябва да имат съответните детски предпазни средства в колите и камионите, а при възможност – и в другите превозни средства.

Не забравяйте, че в Ирландия, Кипър, Малта и Обединеното кралство трябва да карате от лявата страна на пътя, и че в някои страни, като например Белгия, Нидерландия, Португалия и Франция, предимство обикновено имат идващите отдясно превозни средства.

Използването на мобилен телефон по време на шофиране увеличава значително риска от фатална злополука и е пряко или косвено забранено във всички страни на ЕС. В някои страни се допуска използването на устройства „без ръце“ (хендсфрий).

Въпреки че в повечето страни на ЕС максимално позволеното количество алкохол в кръвта е 0,5 мг/мл, в други то варира между 0,2 мг/мл и 0,8 мг/мл (0,9 мг/мл в Кипър), а някои страни не допускат никакъв алкохол в кръвта при шофиране. Европейската комисия е препоръчала на всички страни да приемат стандартно ограничение от 0,5 мг/мл.

Позволена скорост

Ограничението на скоростта по магистралите обикновено е 110, 120 или 130 км/ч, а максималната разрешена скорост в населени места е 50 или понякога 60 км/ч. Следете знаците, за да сте сигурни какво точно е ограничението и дали са в сила евентуални специални условия.

Таблицата по-долу показва максимално допустимата по принцип скорост за автомобили през януари 2007 г. В някои страни тя е по-ниска при лоши атмосферни условия или за начинаещи шофьори.

Ограничение на скоростта в км/ч :

В населени райони
Извън населени райони
Магистрали

*В Германия 130 км/ч е препоръчителната максимална скорост

Момче в кола пълна с багаж © Van Parys Media Пътни такси

Платени пътища има в много страни, включително Австрия, Гърция, Ирландия, Испания, Италия, Обединеното кралство, Полша, Португалия, Словакия, Унгария, Франция и Чешката република. Посетителите използващи магистрали и първостепенни пътища в Австрия трябва да поставят на видно място в колата си талон или винетка за пътна такса. Те могат да се купят на всички големи гранични пунктове на Австрия и в големите бензиностанции. В Словакия, Унгария и Чешката република има подобна система със стикер, залепен на предното стъкло.

(Стойчо: Конкретните пътни такси можете да прочетете ето тук>>>;

Вижте и списъка с газостанции в Европа>>>)

Пътуване със самолет

Създаването на единен европейски пазар във въздушния транспорт доведе до по-евтини билети и по-широк избор на превозвачи и услуги за пътниците. ЕС установи също така набор правила, осигуряващи справедливо отношение към самолетните пътници.

Права на самолетните пътници

Като самолетен пътник вие имате определени праваEnglishFrench когато става въпрос за информиране за полети и резервации, повреда на багажа, закъснели и отменени полети, отказан достъп на борда, компенсация при злополука или трудности с пакетните почивки. Тези права се отнасят до редовни и чартърни полети, както вътрешни, така и международни, от летище на ЕС или до летище на ЕС, когато полетът идва от летище извън ЕС и се извършва от авиокомпания на ЕС.

ЕС поддържа също списък от авиокомпанииEnglishFrench , на които е забранено да летят в ЕС и да използват летища на ЕС. Постепенно се въвеждат нови правила и за инвалидиEnglishPDF и пътници с намалена подвижност, за да им се гарантира безплатно и ефикасно обслужване в самолетите и летищата на ЕС, както и справедливо и недискриминационно отношение.

Ако имате оплакване, свържете се с авиокомпанията или с организатора на пакетната почивка. Ако те не изпълнят задълженията си, оплачете се на съответната национална инстанцияEnglish .

Сигурност

Спестете си забавянето и неудобството от евентуални конфискации, като се уверите, че не носите със себе си забранени предмети. Съществува списък на ЕС с предмети, които не се допускат в кабинатаDeutshEnglishFrench при полети от летища на ЕС, както и списък на артикулите, които не се допускат в багажното отделение. Тези списъци обикновено са изложени в зоната за регистрация за полети.

Неотдавна бяха въведени нови правилаEnglishFrench за течностите, които пътниците могат да пренасят в ръчния си багаж през пунктовете за проверка. Течностите (включително крем, гел, паста за зъби, спрей, парфюм) трябва да бъдат в отделни съдове с максимална вместимост 100 мл. Съдовете трябва да са сложени в една прозрачна, затваряща се пластмасова торбичка с вместимост не повече от 1 литър. Правят се изключения за лекарства и бебешка храна, необходими по време на пътуването. Разрешават се течности като напитки и парфюми, купени в салона за заминаващи пътници. Въвеждат се и ограничения за размерите на ръчния багаж.

Пътуване с влак

В ЕС има 210 000 км железопътни линии, предлагащи най-разнообразни услуги на международните пътници. В няколко страни има високоскоростни линии, по които влаковете развиват до 300 км/ч, като мрежата се разширява тeзи години с нови връзки в Белгия, Германия, Испания, Италия, Обединеното кралство, Франция и Холандия.

Значителни финансови средства се отпускат за трансевропейски проекти като железопътните връзки от Лион до полската граница с Украйна, от Берлин до Палермо, от Париж до Братислава и от Варшава до Хелзинки.

Един от начините да обиколите Европа с влак е да си вземете международен ЖП абонамент и да потеглите на откривателско пътешествие към местата и страните, които ви привличат.

Източник: Европейски съюз

Добавка от Стойчо: Пътни такси, цени на винетки, такса мост можете да прочетете ето тук>>>;

Вижте и списъка с газостанции в Европа>>>, както и Глобите в Гърция>>>

96 коментара to “Съвети за пътуване”

1. irina yankovska каза:

moga li da otida v romania bez zadgranichen pasport i kak moga da mina mosta kato 6te me ostavqt v ruse i 6te me chakat v romania

Да, можеш да отидеш само с лична карта.
    Второто обаче е рисковано – разстоянието между двете КПП-та е 7км (даже сега да е само едно КПП – пак са 7 км докато минеш отаттък. Веднъж съм го правил и тогава от бг-страна имаше едно такси, което за 40 лева ни прекара оттатък.
    Потърси дали в самото Русе няма обществен транспорт до Гюргево – автобус или влак.
    Но да го минаваш моста пеша е безумие, поне засега

3. Неделчо каза:

Къде мога да паркирам за няколко часа в центъра на Солун. Има ли платени паркинги на удобни места.

В центъра (близо до морето) има доста подземни, а и неподземни паркинги – по моите понятия са малко скъпи, още повече, че в по-горната част на града може да се паркира безплатно на улицата, а все пак се намират места след известно обикаляне.
    Опитни пътешественици съветват и да се паркира в студентския град – там полицията нямала достъп. Но пък аз не знам къде е:(

5. Неделчо каза:

Благодаря за информацията, понеже за пръв път ще пътувам до Солун с личната си кола , а и престоят ми няма да е по-дълъг от 3-4 часа предпочитам да я оставя на платен паркинг.

6. Plamen каза:

Благодаря,
    ще сложа линк към тази сраница при мен. Мисля, че е много полезна информацията.

7. Симеон каза:

Ще пътуваме до Мароко и смятаме да наемем кола за по-удобно и бързо придвижване, екскурзията ни ще е две седмици. Интересувам се необходима ли ми е международна шофьорска книжка? В СБА и Шипка твърдат, че ми е необходима и срещу 18 лв, снимка и сегашните ми документи ще ми издадат, но там са по-заинтересовани да ми продадат документа отколкото да са обективни.

Наскоро Жаклин писа разказ за Мароко http://patepis.com/?p=4330 – ще предам въпроса ти. Предполагам, че ще ти отговори.
    Във всеки случай, според мен лично не е нужна специална шофьорска книжка, ако си имаш нормална българска.

9. Жаклин каза:

До Симеон!!

Шофьорската книжка, която имаш ти е достатъчна, както за Европа, така и за Африка!!!! Както си забелязал, тя е на няколко езика!
    Ако имаш и други въпроси, питай!
    Поздрави!

10. Симеон каза:

До Жаклин
    Благодара за съвета.
    Въпреки, че точно моята шофьорска книжка е само на два езика 😉

11. Симеон каза:

До Жаклин
    След като предложи съдействие може ли да те разпитам за туй-онуй в Мароко? ssimeon@abv.bg

12. Stela каза:

Копирам тук въпроса на Кристина, постнат в друга секция. Дано така има повече възможности да й се отговори

Кристинаon 28 фев 2009 at 12:38
    Здравейте,
    Попаднах на вашия сайт понеже си търсих инфо Белград.
    (След 2 седмици ще ходя на едно представление, което сърбите и така и не му направиха реклама, и в България така и не се чу за него.)
    Та сега си организирам нещата.
    Написаното ми се струва много интересно и практично. Смятам да го ползвам.
    Като сте обикаляли и сте ходили често в Белград, можете ли да ме насочите за сносен хотел и за онлайн карта на улиците – нещо като mapsbg.com: пишеш улицата и номера и ти излиза положението. Ще имам около ден и половина за обиколки и смятам предваритлено да си направя план с карта.
    Мерси предваритлено за помощта.
    Весели празници!
    ~~~

Кристина, НЕ съм била никога в Сърбия, но постоянно ми се налага да търся какво ли не при планиране и по време на пътувания; та ето какво… И предварително извинявай за всичко, което си си знаела и без мойте писания
    viamichelin.com , http://www.mapquest.com/directions и google maps лично на мен ми вършат повече работа за маршрути м-у населени места, отколкото за адреси в рамките на даден град. Но за Белград точно не съм ги пробвала, може да е м-у градовете, за които има подробна информация и да сработи добре.

На някои от горните има има рутиране, но нямам адрес, който да тествам, за да проверя доколко е детайлно и пълно. Ако не ти намери конкретен адрес, задай адреса на най-близкото до местоназначението известно място (хотел, историческа/културна забележителност). Оттам нататък ще се оправиш комбинация от питане и туристическите карти, които ги има по тези места. В доста от безплатните брошури, оставяни по туристическите места има добри карти.

Още един подобен вариант да ползваш хотелите за търсене (в случай, че търсиш примерно магазини, кафета, ресторанти, забележителности)
    Отиваш на bookingDOTcom, в лявата част пишеш Belgradе , чекваш I don’t have specific dates yet; след като ти излязат резултатите, клик на show map на избрания хотел. Оттам нататък имаш възможност да задаваш търсене на най-близки магазини, кафета и прочие. Въпреки наличието на достатъчно добри хартиени карти, от чист мързел преди няколко дни експериментирах с това в Амстердам и ми свърши страхотна работа.

Същия сайт ти препоръчвам и за търсене на хотели- често иначе скъпи хотели обявяват тук много ниски цени при определени условия (обикновено условието е non refundable price, тоест букнеш ли, дължиш парите за целия престой, без оглед дали си ползвала резервацията). Лошата страна на сайта е, че не включва абсолютно всички хотели, нито пък листваните там са непременно най-добрите. Нещо, за което трябва изключително много да се внимава, когато се прави резервация там- канселационните условия. Ако ползваш специална цена, канселационните условия са различни от общите такива за хотела. В повечето случаи можеш да отмениш резервацията без да дължиш нищо до 24 или 48 часа- конкретния срок е упоменат в Cancellation conditions. Отменяла съм резервации, веднъж 3 минути преди полунощ на крайния срок, и мина ОК. Що се отнася до гарантирането на резервацията с банкова карта (и дебитна, и кредитна международна такава вършат работа), не бива да те стряска изискването за СVС-код. Много често буквам през този сайт и до момента не съм имала проблеми. Не теглят сумата или депозит от картата в момента на букване- плаща се на място в самия хотел- с карта или в брой.

Хостел опция, на която попаднах, докато се разхождах из картите- http://www.hihostels.com/dba/hostels-Belgrade–Beograd–-Tis-Hostel-062059.en.htm
    Тук http://www.beograd.org.yu/cms/view.php?id=202657 някои линкове може би биха ти билип полезни; също и тук http://www.tob.co.yu/eng/

Само да ви кажа нещо за хотелите в Белград: ако се абстрахираме от Хаят, Интерконтинентал и един хостел, който беше описван в един от пътеписите – всичко останало е, меко казано, пълен …ук

Стела, като тест можеш да ползваш: Француска 8 до Ада Циганлия, или Француска 8 до ресторан Дачо

15. Stela каза:

Стойчо, благодаря ти… ффф момента тествам хотелите в Полша… и така докъм 14-и…. Не е популярна дестинация, но ако те интересува нещо- питай, ще проверя… и без това доста местенца ще изрина

16. Ships каза:

Много интересна информация.
    Stela ти си истинска късметлийка, че си попаднала в Полша. Аз танм съм живяла 2 години и като дестинация е невероятно място. Просто духът на хората те грабва веднага.

17. Stela каза:

Ships, прощавай, едва сега виждам коментара ти
    Въпросното попадане в Полша не е за пръв път и понастоящем е в минало време. Първото в Полша, което ме „дръпна“ (за жалост- надолу и… буквално) при първото ми посещение там, бе тежестта на каската ми- докато се навеждах да снимам през една „тераска“… малко след като ми бяха връчили идентификационен fire resistant ключ, „за да бъдат разпознати останките ти в случай, че стане пожар и изгориш“ 🙂 Обичам да ми говорят така; за жалост малцина го правят
    При последвалите, и особено при последното пътуване се убедих, че (както всъщност всяка държава) Полша е много различна в различните си области и лично аз не бих се наела да обобщавам за Полша или поляците

Последното пътуване включваше: (Варшава- Краков)-Starachowice-Warszawa-Piaszechno (има около 5 Пясечно около Варшава, поради малоумен GPS, снехаещ колко прецизно съм му въвела кода на населеното място, се посадих в 2 от тях)- Barczewo-Olsztyn-Inowroclaw-Wzgórza Dylewskie-Poznan. Покрай Torun само минахме на път за Иновроцлав- колкото да има повод да ми бъде разказана историята за интересната личност, сякаш създаваща мини-религиозна империя там. Надявам се в бъдеще да имам време за този град… или -споменавайки го тук- да „пусна фитила“ на някой, минаващ оттам, да го посети.

Доколкото рубриката е „съвети за пътуване“ и в предни постове ставаше въпрос за хотели, мога при необходимост да дам отзиви за следните: за Варшава- Radisson SAS и Gromada (Громада от предходно пътуване), Познан- IBB Andersia, Barczewo- Azzun SPA, Inowroclaw- Park hotel (резюмирано- ако можете да избегнете преспиване в този град- направете го!!!; струва си обаче един попътен обяд/вечеря в Rose, Fiorki i Aniolki на главната улица), в Starachowice- Europa hotel (и ресторанта!). От предходни пътувания през 2005- Wroclaw, 2007- три различни хотела в Krakow (в момента нямам причина да ровя из „архивите“ за имената им)
    В СПА-хотела на Dr. Irena Eris в Wzgorza Dylewskie бих отседнала без да чета отзиви, макар да бях там само на вечеря по път.

… Честно казано, оставям горното почти формално и като реверанс към домакина на сайта и към Ships- съмнявам се, че в близко бъдеще някому ще потрябва информация за Полша- не е популярна дестинация за българи

18. Stela каза:

Кристина и Стойчо,
    По ирония, попадам на собствените си „съвети“ за Белград, няколко часа преди да си тръгна оттук. Добре, че бяха съветите на Стойчо „по другия канал“ къде да НЕ ходя… Благодаря!
    Стойчо,
    Вече не са само Hayat и Intercontinental… Но за това ще пиша допълнително 🙂 плюс още едно място, където да НЕ се храни човек (освен ако се чуди какво да си прави парите и мре да му мрънкат на акордеон)

За момента не разчитайте да си извадите зелена карта съвсем близо до или на границата.
    По пътя София-Калотина (но през южното околовръстно) след първата „реклама“ за зелени карти, има отбивка с ресторантче- там в момента не се занимават със зелени карти.
    Ако спрете там, ще ви упътят към следващата отбивка все по същия път, на която има кафене-магазин. Питайте в кафенето или магазина за зелени карти…
    (шосетата са толкова пусти…. а беше четвъртък; аналогично днес- на едно иначе чудесно шосе северозападно от Белград)
    На Калотина бяхме в 16ч, след това принудителен престой около 20 минути преди първия тунел (имаше някакви пушилки, идея нямам от какво), в 17.45- в Ниш, 7.45 в Белград. Всичкото това- при спазване на ограниченията на скоростта и с около 15-20 минути спиране на OMV след Ниш.
    Преди Белград платих пътната такса с виза електрон, международна, дебитна.

Толкова като откъм полузаспал човек… (мисля, че това над леглото ми е портрет на Т.)

Стела и на мен редовно ми се случва да си намирам собствените съвети;-)

20. Stela каза:

да ме беше посъветвал колко време отнема да се изяде една плескавица… 🙁 и нямаше да загубя баса как „ей сега ще я оправя цялата“
    А по отношение на съветите ти за какво да НЕ говоря, обстоятелствата се сложиха така, че постоянно да съм насред предизвикателството да вървя по ръба на теобходимостта да се правя на няма и да НЕ следвам този ти съвет. И понеже едва ли има човек на този свят, пред когото успешно да се престоря на няма… :)))

21. Toni каза:

Здравейте! Решила съм да ходя за 1 ден до Солун сега около почивните дни. Може ли да ми дадете някаква актуална информация относно пътни такси, винетки, такси за паркикане из центъра и т.н защото ще ползвам собствен транспорт . Благодаря Ви много! 🙂

Ако идваш откъм България – до Солун няма пътни такси никъде.

Паркирането в работни дни е тегаво – освен, че е платено (Синя зона), но и места няма. В почивните дни е безплатно – проблемът с местата остава обаче.
    В по-стръмната част на града (посока към крепостта) – е безплатно. Безплатно също е в студентския град, но аз поне не го знам къде е.
    Ако си в почвните дни – близо до Бялата кула обикновено се намират места. Някакъв парк има там и по улиците се намират безплатни места, без да си извън центъра

Под „почивни“ се разбират почивните дни в Гърция, а не в България:-)

24. Toni каза:

Много ти благодаря!

25. Stela каза:

Копирам тук писаното от Дима във Визов режим
    [quote] Димаon 23 май 2009 at 0:46

Даниеле, ми от една фирма в Лондон .. уж за самолетни билети и работна виза .. само че тези няколко дни проучих нещата , рових в нета .. билета Лондон-Акра е 390 лири .. нема как да се съберат в тези 500 $ .. тря-ля-ля..
    ако някой рови за инфо за Гана, вече имам достатъчно 😉
    да пита

а инак- аз да питам тука ..

за свободно ходене в Перу

в смисъл не организирана тълпа на екскурзия и бам 20 мин в оня музей , 10 мин за
    кенеф..

давайте акъл и инфо

да речем че от Испания има добри самолетни билети до Лима
    начертала съм маршут.. ама..

тва не е Европа, дет съм брисала насекъде и хората да говорят английски и да можеш да питаш кое де е и кога е
    а на испански май знам само “hola”… [/quote]

~~~
    hola Дима 🙂
    а за по-кратко към Перу през Колумбия? http://patepis.com/?p=6624
    Мисля си, че ако позволиш на Стойчо да те „изнуди“ с пътепис за като се върнеш,
    би могъл да ти съдейства да се свържеш с автора на горния пътепис.

За езика… разбирам опасенията ти- моите бяха същите преди първото отиване в държава, за която бях чувала, че английският е дефицит. Напразно е било, не само за тази държава.
    Оказа се, че и без „насрещен“ английски или с оскъден такъв от страна на събеседника, човек може да се оправи. Това мнение е базирано на липсващите ми познания по всички световни езици, изключая английски, руски и български.
    Оскъдните френски, румънски и португалски „говоря“ и разбирам само докато съм в съответната държава- после остава бяло петно и така- до следващия път. С арабския, унгарския и албанския дори това не успявам да постигна.
    Разбиране обаче се постига, макар и невинаги това, което на мен ми се иска. По досегашен опит, фаловете да получа именно желаното се дължат не на езиковия дефицит, а просто на човека, който е срещу мен. И един и същ да бе родния ни език, пак не бихме се разбрали с определени хора.

Да уточня, че не общувам само с обслужващ персонал, който уж или наистина знае английски и не посещавам само столици и/или туристически места. Но се разбирам някакси с всички, ако ми е наистина приоритетно.

Ами… чети пътеписа и… bona fortuna, на какъвто и език да е това пожелание

Стела

P.S. За разбирането, независимо от езика… – нелирично и мазнейшо отклонение
    За майонезата ревах вече наоколо- и мога да си рева до безкрай, без това да промени битуващото мнение, че оцвъркването на ястието с майонеза е израз на стил и уважение.
    Казвала съм, че не искам майонеза на български в България, на английски- в Литва (персоналът говореше чуден английски, но хайде- може да съм артикулирала зле), чрез преводач- в Мароко. И не срещам разбиране по въпроса, въпреки езиковата адекватност на искането ми.
    От друга страна, първата ми вечеря в Португалия бе точно салатата, която исках. Но не можех да кажа какво искам, понеже те знаеха английски колкото аз тогава- португалски. Нарисувах всички съставки на една салфетка и тя бе връчена на готвача. Получих си точно каквото пожелах, включително пилешкото „без кости“, както го бях нарисувала. Е, поне се надявам да е било пилешко. М, имаше вкус на пилешко. Абе, пилешко ще да е било, щото иначе ми се бъгва тезата някакси 😉

26. krasen каза:

В началото на август ще пътувам с личен автомобил до Дубровник. Моля, помогнете ми в избор на маршрут и други особености.

@Красене, няма нужда да слагаш три коментара с един и същи текст.
    Предполагам си прочел пътеписите, отнасящи се за Хърватска, Дубровник, Черна гора, Босна и Херцеговина? Освен това прочети и статуията за пътните такси – и тя ще ти помогне. И „старите кучета“ биха ти помогнали, но поне кажи с каква цел пътуваш до Дубровник? С какъв бюджет разполагаш (е, не точно)? т.е. кажи малко повече за целите на пътуването си.

Ще изтрия другите ти два коментара със същия текст – няма смисъл от тях – и тук ще го видят достатъчно хора

28. Златомир каза:

В общи линии вариантите София-Дубровник са няколко (ти може и да не си от София, но го давам като отправна точка, пък от точка А нейде в България до София предполагам си наясно).
    Вариант 1: през Сърбия и Босна: тук в общи линии царският път е София-Ниш-Крушевац-Чачак-Ужице-Вишеград-Сараево-Мостар-Неум-Дубровник-като километри 872. Другият вариант през Босна е пре Горажде-Фоча и оттам направо в Дубровник-727 км. Плюсовете на тези два маршрута са, че избягвате тежките пътища в Черна гора, както и местните джигити, които държат да се покажат колко много могат да карат. Не, че през Босна пътищата са кой знае колко по-хубави, или ненатоварени, но движението е малко по-разтоварено, бензина е доста по-евтин, а и ще имате възможността (ако минете по първия маршрут) да видите два уникални града – Сараево и Мостар, които по нищо не отстъпват на Дубровник! Минусите са, че така изпускате преминаваннето през наистина красивите черногорски планини, както и черногорското крайбрежие с Бока-Которския залив, което поне за мен е едно наистина уникално място.
    Вариант 2: през Сърбия и Черна гора та в Хърватска (Дубровник)-тук вариантите също са основно два: София-Ниш-Крушевац-Чачак-Ужице-Нова Варош-Подгорица-Котор-Херцег Нови-Дубровник- километри-784. Вторият вариант е София-Ниш-Крушевац-Кралево-Нови пазар-Беране-Подгорица-Котор-Дубровник. Плюсовете са, че е доста по-красиво и пленително от босненския маршрут, а минусът е, че пътя си е тежък за шофиране.
    Вариант 3: през Македония-Албания-Черна гора. Тук „човешкият“ вариант е горе-долу един: София-Скопие-Охрид-Струга-Елбасан-Тирана-Шкодер-Будва-Котор-Дубровник – километри 881! Аз лично този маршрут не го препоръчвам ако шофьорът е не особено опитен, ако нямате приключенски дух и не обичате експириънса… Маршрутът е бавен (особено в албанската част), пресичат се повече граници, което също бави, в Албания се движат най-големите джигити в Европа, които съм срещал и карането е малко игра на нерви и руска рулетка! Плюсовете са, че този маршрут дава възможност да се вивят Охрид и Струга (ако човек не еходил там мисля, че си струва), след това да се пресече Албания (една не особено популярна туристическа дестинация), която има един много специфичен дух и природни красоти, маршрута дава възможност да се прекоси цялото черногорско крайбрежие от изток на запад, което е наистина си заслужава!
    Вариант 4: най-късият и непопулярен маршрут пре Сърбия-Косово-Черна гора. Тук вариантите също са два: София-Ниш-Прокупле-Прищина-Рожай-Беране-Подгорица-Котор-Дубровник-692 км. Другият вариант е:София-Трън-Сурдулица-Враня-Буяновац-Прищина-Печ-Рожай-Беране-Подгорица-Котор-Дубровник-687 км.
    Тези два варианта също не ги препоръчвам особено, защото касаят влизане в Косово (страна все още не особено устроена като инфраструктура и статут ако щете, страна, в която зелената карта не важи и ще трябва да си купите Г.О., за да минете през нея (за кола 50 евро за 14 дни).
    В общи линии е това. Естествено има и поне десетина други варианта за София-Дубровник, но те са прекалено „адвенчър“, за да ги препоръчвам на широката публика:)))
    П.п. Пък ако наистина конкретизираш питането си, може би и ще получиш още от информацията, която ти трябва! А така откъде да знам какво точно те вълнува, че да ти го пиша!

29. krasen каза:

Благодаря за коментара. Ще путувам за кратка (3 нощувки) екскурзия (основната част са студенти, а това означава ограничен бюджет и време). Мисля, че не съм лош шофьор, но понеже сме пет човека в колата, ще използвам не особено мощна кола (шкода форман комби). Не ме притесняват 200 – 300 км в повече. В друг форум ме посъветваха да мина през Белград-Сараево-Дубровник. За връщане може да мина през Мостар-Сараево (през Белград или не), но аз също искам да посетя Котор и околностите, а това означава допълнителна екскурзия (време). Моля, за повече подробности за маршрутите през Черна гора и за прекия път през Горажде-Фоча. Моля и за информация, дали си струва да се отбивам в Белград (мога да си позволя престой не повече от 6-8 часа и какво може да се посети за това време (а и евентуално как се стига до там).

30. blagun каза:

Поредната балканска простотия.
    От 12 юли сръбските граничари не признават зелени карти, на които държавата им стои със старото име – SCG (Сърбия и Черна гора). Затова ако Вашата е такава, трябва при застрахователя да я подмените с новия образец с последното (засега) име на държавата им – SRB.

31. Nasko каза:

Здравеите Извинявам се за правописа предварително но не съм свикнал с кирилизатора.Имам няколко вапроса относно бъде6тото ми пътуване в швеицария със самолет отиване и връ6тане с престои 20 дни – 1-во нужен ли ми е задграни4ен паспорт и 2-ро трябва ли да си платя вси4ки актове които имам за да ме пуснат и 3-то понеже с 2-ма мои приатели ни хванаха с 1 цигара марихуана и слу4ея не е приклу4ен о6те но не е дело а дознание може ли това да ми попре4и да напусна страната за 20 дни да ме върнат на лети6тето при заминаването ми.

@Nasko, честно да ти кажа – не знам. Ако актът е за превишена скорост – не е било проблем никога според мен, но за твоя случай – питай си адвоката най-добре, мисля, че тук няма много хора с твоя опит.

За Швейцария мисля, че все още паспортът е задължителен – ако са го отменили е съвсем от скоро

33. Златомир каза:

За актовете нямаш никакви проблеми. Имам доста неплатени от години актове, а пътувам доста често и никога не са ме връщали. Доколкото знам, трябва да дължиш на държавата повече от 5000 лв, за да излизаш в компютрите на митницата и да имат основание да те върнат! Виж, за другите ти казуси най-добре потърси съвет от адвокат!

@Златомире! Не те е срам!;-) 😉 😉 (за неплатените актове, де 😉

35. Златомир каза:

Ама аз пак си замълчах за неплатените данъци:)))
    П.п. И изобщо не ме е срам! Даже след седмица отпътувам за Норвегия!

С мотора? или? Нали знаеш, че ще чакам да пишеш после? (и мене не ме е срам много;-)

37. Златомир каза:

Eстествено, че с мотора! Маршрута ми е България-Румъния-Украйна-Полша-Литва-Латвия-Естония-Русия-Финландия-Норвегия-Швеция-Дания-Германия-Чехия-Словакия-Унгария-Сърбия-България. Плановете ми са за 11000км за 20 дни и достигане до най-северната точка на континентална Европа… Всъщност, аз съм третата българска група мотористи по този маршрут това лято. Естествено, че послле ще пиша, пък и си водя пасажер да снима, щото нещо все се излагам със снимките… Оффф, отплеснах се:)))

38. Венелин Милев каза:

До Наско:
    От 1-ви юни Швейцария пуска български туристи само с лична карта, разрови из гугъл за вестникарски статии по въпроса. Тък като ще летиш със самолет, се предполага, че граничарите по големите летища са наясно с новостите и няма да има проблеми. Разбира се, не пречи да завъртиш един телефон до швейцарското посолство у нас.

39. Nasko каза:

Сарде4ни благодарности за информациата на вси4ки които писаха по моя казус днес 6те потърся адвокат за другия проблем макар 4е в4ера един познат ми каза 4е за да не ме пуснат трябва да имам изри4на забрана да ненапускам страна, каквато аз нямам предполагам заради една цигара марихуана 🙂

40. Wanderer каза:

Има ли някой, който е наясно с градския транспорт в големите холандски градове (Ротердам/Айндховен/Амстердам), по специално частта с билетите/цените ме интересува? Доколкото разбирам, пътуването се осъществява с някакви стриптикети, ама нещо не мога да ги разбера – зони, часове, али-бали… :о

41. Кирил каза:

Здравейте 🙂
    Смятам да направя едно пътуване с лека кола до Германия.Кои пътища са за предпочитане и как стои въпросът с пътните такси и винетките ?

@Кирил – предполагам си проверил вече страницата с цените на винетките http://patepis.com/?page_id=565 ?
    Иначе в зависимост от това в коя част на Германия ще ходиш – двата основни пътя са Белград-Загреб-Любляна-Залцбург и към Германия или Белград-Будапеща-Братислава-Прага и към Германия. И двата пътя имат точно един лош участък (Калотина-Ниш)

43. Stela каза:

@Wanderer,
    за кога ти трябва инфото? В края на месеца ще ходя в Амстердам (пак) и в Ротердам (за пръв път). Предишния път не съм ползвала градски транспорт (освен таксита), но лесно мога да придобия липсващия ми личен опит на място.
    Ако пътуваш преди мен, може би това http://www.gvb.nl/english/Pages/default.aspx ще ти свърши работа.

Надникнах набързо и -доколкото това ориентира- прилича малко на описаната по-нагоре транспортна система на Париж, с която имам щастието да не се познавам.

Можеш да пътуваш с (1) карта- няколко вида, включващи само един вид транспорт или комбинирани за няколко вида транспорт; включващи всички зони или ограничен брой такива; (2) билети- също няколко вида, не само стриптикетс.
    Според целите и обхвата на пътуването ти, стриптикетс може да не са най-добрия вариант. Хвърли едно око и на другите видове билети, също и на картите.

Тук http://www.journeyplanner.9292.nl/641/Bus,_tram,_metro_tickets/ е обяснено за картите;
    тук http://www.gvb.nl/english/travellers/tickets-and-fares/Pages/strip-ticket.aspx за стриптикетс. Не знам къде си чел за стриптикетс, на този сайт е понятно написано… Просто е безумно досадно за изчитане. Благодарение на мен, сега е безумно досадно за изчитане и на български, ето заповядай превод-резюме :)))

Според тяхната дефиницийка, strip-tickets са билетчета, състоящи се от определен брой отрязъци. За 2009 билетите са с по 15 или с по 45 отрязъка, на цени съответно 7,30 евро (освен ако не ползваш намаление) и 21,60 евро.

Билетът трябва да бъде валидиран в началото на пътуването чрез подпечатване на 1 от номерираните отрязъци. Подпечатването всъщност валидира пътуването ти (билета) и девалидира (анулира) подпечатания отрязък и празните отрязъци след него.
    Подпечатваш на жълтите машини в безкондукторните трамваи и в метрото; в другите трамваи и в автобусите молиш кондуктора или шофьора да направят това; за влак- машините за валидиране са разположени в началото на платформите (като в Италия примерно).

За пътуване в рамките на една и съща зона подпечатваш 1 отрязък в повече, т.е. 1 зона- 2 пъти, 2 зони- 3 пъти и т.н. Това е проста регистрация, свързана с описаните по-долу ограничения.
    В рамките на (1) зоната, в която си се регистрирал и (2) за времето, което ти остава (виж по-долу в „ограничения“) можеш произволно да сменяш транспортни средства. Ако ще ползваш влак, имай предвид, че за пътуване с влак тези билети са валидни само в определени (да, пак) зони 😉 – копирала съм тези зони по-долу.

ОГРАНИЧЕНИЯ
    Билетите са валидни за пътуване с метро, трамвай, автобус и влак в определени зони.
    Според горния сайт, можеш да се ориентираш за кои и колко зони ти е нужен билет по диаграмите и картите, налични на всички трамвайни и автобусни спирки, разписанието на GVB или диаграмите на машините за билети. Можеш да питаш и шофьори, кондуктори и прочие.
    Ако питаш мен, казвам ето това http://www.gvb.nl/english/travellers/maps/Pages/Maps.aspx, а пътуване с влак е възможно в следните зони само:
    * Holendrecht – Bijlmer ArenA – Duivendrecht – Amstel – Muiderpoort – Amsterdam Centraal – Sloterdijk – Lelylaan
    * Zuid – RAI – Duivendrecht – Diemen-Zuid
    * Zuid – Bijlmer ArenA
    * Muiderpoort – Diemen

Освен по зони, билетите са ограничени и по време- то зависи от броя на зоните, в които вече си пътувал (респективно- броя на отрязъците, които си анулирал, по правилото „плюс 1“, описано по-горе).
    Примерно- за пътуване в рамките на една до три зони анулираш 2-4 отрязъка и валидността на билета е 1 час, считано от часа на валидиране на билета за зоната, в която си в момента; това в сайта изглежда така:
    Number of zones (strips cancelled)–Validity
    1-3 zones (2-4 strips)– 1 hour
    4-6 zones (5-7 strips)– 1.5 hours
    7-9 zones (8-10 strips)– 2 hours
    10-15 zones (11-16 strips)– 3 hours
    16 or more zones (17-20 strips)–3.5 hours

Невалидирани билети могат да бъдат използвани в рамките на една година, т.е. ако се случи да не ползваш изобщо при дадено пътуване, можеш да ги ползваш при следващо в рамките на година; стига да не си направил началното валидиране.

(издишай :))) приключих)

44. Stela каза:

@Wanderer,
    Ако пътуваш преди мен, може би това h t t p : / / w w w .g v b. n l /english / Pages / default . aspx ще ти свърши работа.

Тук h t t p : / / w w w . journeyplanner . 9292 . nl / 641 / Bus,_tram,_metro_tickets / е обяснено за картите;
    тук h t t p : / / w w w . gvb . nl / english / travellers / tickets – and-fares / Pages / strip-ticket . aspx за стриптикетс. Не знам къде си чел за стриптикетс, на този сайт е понятно написано… Просто е безумно досадно за изчитане. Благодарение на мен, сега е безумно досадно за изчитане и на български, ето заповядай превод-резюме :)))

ОГРАНИЧЕНИЯ
    Ако питаш мен, казвам ето това h t t p : / / w w w . g v b . nl / english / travellers / maps / Pages / Maps . aspx, а пътуване с влак е възможно в следните зони само:
    * Zuid – RAI – Duivendrecht – Diemen-Zuid

7-9 zones (8-10 strips)– 2 hours
    10-15 zones (11-16 strips)– 3 hours
    16 or more zones (17-20 strips)–3.5 hours

(издишай :))) приключих… остава да махнеш интервалите, които насвятках по горните линкове)

45. Златомир каза:

За Амстердам стрипките са най-неизгодния вариант! Ако си за кратко най-изгодно е да се закупи еднодневна карта (валидна е за всички видове градски транспорт). Доскоро цената и беше 7 евро. За по-дълъг период предполагам, че има и седмични и месечни карти, които ще са по-изгодни! По-принцип в метрото на Амстердам можеш да пътуваш и гратис, проверките са рядкост, но все пак ги има. За трамваите това няма как да стане, защото във всеки трамвай си има кондуктор, който продава билетчета, подпечатва стрипките и проверява картите. В автобуса тази функция я изпълнява шьофора (влиза се само през предната врата). В Хага градския транспорт работи на идентича схема, което ме навежда а мисълта, че и в Ротердам ще е така.

46. Stela каза:

… то така и звучи, Златомир- при всичките тия ограничения, си представих как трескаво броя отрязъци и си гледам часовника (и картата)- далеч от моята идея за бъдене някъде.
    Човекът обаче си пита за билетките, той си знае; аз като не знам, си спестих субективизма.

И понеже тъкмо те спипах он, да питам аз сега за съвет, току-виж съм си спестила ровенето.
    Трябва ми възможно най-мързелив начин да се придвижа от Цюрих до Брюксел и от Брюксел до Амстердам/Ротердам. За полети не питам, тях проверявам бързо. Ако избера кола, ще шофират местни, така че не питам и за маршрут, пътни такси и прочие.
    Интересуват ме автобуси, шатъли, (дори) влакчета без безумни прекачвания.
    Предварително благодаря.

Стела, провери ли в http://www.bahn.de, http://www.sbb.ch, http://www.ns.nl/ и http://www.b-rail.be/main/?

Проверка на пръв поглед – между Брюксел и Амстердам влакът е директен (щях да се учудя, ако не беше)

48. Stela каза:

ВЪОБЩЕ не съм проверявала- нали писах, че идеята е да си спестя ровенето. Не съм бус-влак пътник и ми отнема повечко време да се ориентирам в този вид транспорт.
    Горните линкове са ми достатъчни, за да се оправя нататък, така че моят случай е приключен.
    Благодаря 🙂

49. Vesi каза:

Здравейте!
    Имам нужда от помощ и консултация! Моля Ви, за което…. и благодаря!
    На 30 декември ще пътуваме за Белград, но автомобила е на лизинг. Освен залена карта, дали ще ни трябва и пълномощно от Лизинговата компания да изкараме автомобила? Моля ако имате инфо да ми помогнете!
    Защото по тези празници, кой ще ни направи пълномощно.
    Имаме гражданска и зелена карта – това достатъчно ли е?

@Vesi, опит от практиката: теоретично – да, практически – не. Граничарите наш’те отдава не проверяват това – дотатъчно е да им покажеш малкия талон на колата и ако ви питат да кажете, че е лизингова.
    Но във всеки случай мисля, че до 30.12. лизиногвата компания ще успее да реагира