май 15 2008

Охрид – съвети за пътуване и малко общи впечатления

По първомайско-гергьовските празници решихме да идем до Охрид. Не можахме да си направим резервация за хотел и затова отидохме на „прима виста“. Прекарахме чудесно, за което до дни ще се появи подробен пътепис, а днес ви предалгам малко съвети за пътуване до Охрид, цени, валута, пътища и малко общи впечатления:

Eдно импровизирано пътуване до Охрид, Македония –

Общи впечатления и изводи

Заслужава ли си неорганизирано ходене до Македония и в частност до Охрид: Еднозначно ДА. Не знам дали си заслужава да се ходи там като плажна почивка за седмица или повече,но за 3—4 денаима какво да се види и опита.

Какво ми хареса в Македония и в частност в Охрид:

1. Превъзходни гледки ohrid-macedonia1.jpg
  2. Много добро съотношение цена/качество — като цяло цените са около 90% от софийските, като обслужването е мноооого добро (и в хотела и в кръчмите и по магазините). С чиста съвест мога да кажа, че отношението към българите е изключително приятелско и добронамерено, като със сигурност е много по-доброот отношението към българите на такива места като Несебър, Златните, Созопол, Слънчев бряг (при много по-високицени от Охрид) – така че Охрид е доста гърди напред в това отношение. Е, все още няма менюта на български, както е в Гърция, но не мисля, че е голям проблем — македонският народ ще се справи. Лошото отношение към българите по-скоро е продукт на югословенското възпитание на македонския елит (това лошо отношение го има само в болните има глави, ама какво да правиш – „възпитание“), а не на отношението на хората към нас.

3. Липса на езикова бариера. Щерка ми (6 г.) каза, абе тези тука защо говорят като Калин и Павел (това са двама юнаци-нейни връстници, които се родиха в Канада и цялото семейство се върна преди година обратно. Та децата са ходили там на детска градина и български са говорили само в къщи. Говотят си добре български, но като че ли леко „завалят“ понякога или слагат неочаквани окончания на някои думи „един кон, много конове“). Та трябваше да ѝ отговоря „Защото и те са се родили в друга държава“;-)

4. Чисто е

5. Спокойно може да се отиде до Охрид на прима виста, без да се правят резервации от тук. Вероятно през август, това би било проблем, но в останалото време — едва ли.

6. Забележителности, които си заслужава да се видят:
  • Изворите на Св. Наум и църквата и дървената статуя
  • „Самуиловата крепост“ въпреки кича предлага хубава гледка над града и езерото, освен това е евтина
  • Св. Йоан Канео — цървичката на брега на езерото, под Плаошник
  • Св. София — в Стария град
  • Св. Богородица Перивлепта
  • Разходка с лодка или корабче по езерото
  • Чинарът на площада

Ohrid, , 6000, MK

Какво не ми хареса в Македония и в частност в Охрид

1. Има такса за влизане в действаща църква — това е недопустимо и грешно

2. Цените за чужденци сапо-високиза някои неща (магистралата, църквите и тур.обектите). И в България беше така до преди няколко години, но това не значи, че го одобрявам

3. Няма кошчета за боклук

4. Липсата на разнообразно меню. Храната не е лоша, но само със сръбска скара не се живее – трябва да има и супи, готвено и салати като хората, за да бъде всичко ОК. Ракията не е лоша, но е само два вида. Трябва да опитам виното, но това остава като отворена позиция за следващия път
  5. Забележителности, които не заслужават посещение

• Църквата Св. Климент Плаошник е строена преди не повече от5—6години, а я представят като древна. Идете в Лас Вегас — и там има „египетски пирамиди“, но поне можете да поиграете на рулетка

Освен всичко друго погледах и малко телевизия в хотела (и слушах радио в колата)

Бях потресен, когато по македонското радио се чуваше турска народна музика, и това с часове (поне една станция има такава). Твърде вероятно е това да е програмата на албански, но съм много изненадан, ако музиката на албанците толкова прилича на турската.

В хотела имаше кабелна ТВ, по която имаше няколко, изглежда национални, македонски телевизии (имаха и филми и новини). Беше много забавно да се гледа предизборната кампания (на 01 юни имат предсрочни парламентарни избори) — със съжаление трябва да отбележа, че тамошните политици считат народа си за дебилен. Наистина не мога да си обясня как може в днешно време да има такава потресаваща разлика между това, което се представя от елита (политици, учени, журналисти) и това което действително представлява един народ?

Имаше и много сръбски и хърватски телевизии — както национални (сръбската РТС и хърватската HRT1) така и чисто комерсиални (сръбския FOX и вероятно хърватската RTL). Имаше една сръбска телевизия, която през цялото време показваше предизборната кампания на Сръбската радикална партия (на хагския арестант Шешел) — то не бяха митинги на живо, то не бяха дискусионни студия с техните кандидати.

Всички международни програми от типа на Дискавъри, Нешънъл Джеографик, Евроспорт бяха със сръбски(хърватски) надписи или дублаж. Съдейки по това, че двете български телевизии, които имаше бяха Балканика и Фен ТВ, можем да си направим извода кой път е избрала Македония, за да влезе в Европа. Пък и като се замисли човек, че на магистралата има само надписи за Белград, а табелата за София е съвсем самичка…но пък малкопо-късносе вижда огромна табела ЕВРОПА! (да, но на македонският шофьор ще му се наложи да се отклони от табелите Белград и да избере табелата София, за да види Европата)

Съвети за пътуване до Охрид, Македония:

Пари и валута в Македония:

Велутата се казва денар, като един Господ знае как се казват стотинките. Курсът е доста стабилен, като 1 евро =60—61 денара,1 лев = 30 денара.

В Охрид левове се приемат практически навсякъде — магазини, чейнджове, туристически обекти. Питайте за всеки случай.

Чейнджът (Менувачница) на границата на Деве баир обаче не приема левове, така че за да си платите магистралните такси ще трябва да обмените малко евро непосредствено след влизането в Македония. Споко — курсът не е трънски.

Денари могат да се обменят и в София, но ще бъда много благодарен на този, който ми каже в кои чейджове става това

Кредитни карти:

В Охрид се приемат в много магазини и хотели, но не и по туристическите обекти. Кредитни карти се приемат и по бензиностанциите на Лукойл, по другите бензиностанции трябва да питате. Бензиностанцията в Охрид, в която заредих при тръгване към София — не приемаше карти.

Пътни такси и пътища в Македония, маршрут и движение, маниер на каране.

Пътни такси:

Общата сума на платените такси по посока Куманово-Скопие-Тетово-Гостивар за лека кола възлизат на 240 денара. Ако карате кола с македонска регистрация — наполовина. Сумата не е кой знае каква (8 лева), тъпото е, че се плаща на ШЕСТ пъти! Две патарини преди Скопие и още 4 — след столицата, което просто не позволява да се вдигне скоростпо-високаот 100 за повечеот 3—4 минути…трябвада намалиш за следващата патарина.

На връщане минах през Битоля — Велес — Куманово — там се плаща само на два места общо 140 денара. Хем,по-евтино,хемпо-бързо.

Пътища в Македония:

Не мога да кажа, че са лоши, но не мога да кажа и че са добри. Ще ползвам обяснението, на една босненка, която беше писала пътепис за България (който някой ден ще публикувам) и която по следния начин разказваше за пътищата в България: „В България хубавите пътищаса по-хубави,а лошите пътищаса по-лоши“Същото важи и ако сравняваме македонските с българските пътища — в БГ хубавите са многопо-хубави,лошите са многопо-лошиот пътищата в Македония. Ако сравняваме магистралите — македонската не е добра и не позволява повечеот 100—110 закомфортно каране.

Нормалните шосета пък не позволяват много над разрешените 80 км/ч (не само заради настилката, но и завоите си казват своето). Наистина хубав път е шосето между Битоля и Прилеп — новичко, право и 100 се поддържат съвсем спокойно.

Като цяло има знаци и табели, но с чиста съвест мога да кажа, че някои знаци са от Титово време: виждаш числото 60, но нямаш шанс да познаеш, дали е задраскано или не — боята е изтрита от времето и само по интуиция трябва да се сещаш дали е начало или край на ограничението. Такива са и някои пътни табели, на които град Велес се казва Титов Велес (а му върнаха името Велес преди 15 години май)

Ограничения на скоростта в Македония:

нещо средно между европейското и сръбското:

• населено място — 50 км/ч
  • извън населено място — 80 км/ч
  • „автомобилен“ път — 100 км/ч
  • магистрала — 120 км/ч

„Автомобилен“ път е малкопо-широкошосе (3 или 4 лентово, но може и двулентово — такова е шосето между Битоля и Прилеп), който специално е означен със знака „Автомобилен“ път (бяла кола на син фон, правоъгълен знак). Т. к. не винаги можете да го познаете, изхождайте от презумпцията, че карате по“неавтомобилен“ път за 80 км/ч, освен ако не видите ограничението 100 км/ч, което също го слагат на „автомобилния“ път.

Маршрут и движение

Движението не е много натоварено. Вероятно е заради празниците, но не съм съвсем сигурен, че и в Македония са били в непрекъсната ваканция между 1и и 6и май. Маршрутът ми беше: София-Кюстендил-Деве баир-Куманово-Скопие-Тетово-Гостивар-Охрид на отиване. На връщане Охрид-Ресен-Битоля-Прилеп-Велес-Куманово-Деве-Баир-София, като втория ми хареса повече:по-бързостигнах, въпреки, че разстоянитео е повече (с около30—40 км)и относителнопо-малкое разстоянито, изминато по магистрала.

Полиция по пътя имаше само на едно или две место — край селата преди Куманово, на влизане в страната. И двата пъти ми мигнаха.

Маниер на каране в Македония:

Общо взето нормален. Както ви казах, много висока скорост самият път не позволява, но и шофьорите са разбрани и общо взето толерантни. При среща с пътна полиция — мигат с фаровете, нещо което срещам с за пръв път извън България (в Сърбия не мигат, освен ако и там не са се научили, същото е и в Гърция). Има обаче две неща, за които трябва да се внимава:

• Когато сте на път с предимство и по страничен път ви излиза кола: излизащата кола спира доста по-напред на вашия път, отколкото сте свикнали в България (че спира, спира — но почти излиза с гумата на вашия път с предимството). Изненадах се на няколко пъти, като даже намалих, очаквайки да ми вземе предимството и да се качи на пътя, но не — просто спира, но стъпил с гумите върху моя път. После специално гледах в БГ за това — при нас общо взето даже и бронята не излиза на пътя. (Естествено, говоря за нормалните възпитани шофьори — мутрафоните не ги броя за хора)

• Камионите спират, поне за мен, доста неочаквано, и ако сте веднага след камион — очите на четири! Не можах да разбера, защо всеки път ме изненадваха внезапните им спирания или намалявания на скоростта — стоповете ли не им работят, аз ли съм спал, но поне 4 — 5 пъти съм набивал яко спирачки. Последния път направо щях да се забия в един, точно в началото на стръмното преди границата — той тръгна да изпреварва друг камион, аз — след него (а след мен — колона от леки коли), нашият очвек изведнъж се отказа, а аз за пореден път изпробвах реакциите си и спирачките на Опела.

Само като детайл: гръцките шофьори в Македонияса по-ниски от тревата! Никакъв намек за ненормалния им маниер на каране;-)

Хубав хотел в Охрид, Македония:

хотел Garden

Намира се на края на пешеходната крайбрежна алея, супер обслужване, закуска като хората, охраняем паркинг на сянка. Намира се извън платената зона за коли в града.

сайт: www.hotelgarden.com.mk (и през booking.com)

e-mail: hotelgarden@mt.net.mk

тел.: ++389(0)46-260-261

Ето и обещаният подробен пътепис със снимките:

Импровизирано пътуване до Охрид (Македония) – първа част

Други разкази свързани с Охрид – на картата:

Охрид

59 коментара to “Охрид – съвети за пътуване и малко общи впечатления”

1. Чавдар каза:

Сърдечни благодарности на всички, които са дали ценни съвети тук – и на публикатора и на форумците.

2. Ива каза:

Денари в София могат да се купят в чеинча в The Mall на Цариградско шосе Работно време:

10:00 – 22:00

3. ццц каза:

A газ може ли да се зарежда по тамошните бензиностанции ?

Доколкото знам – вече да (тогава беше проблем)

5. Михаил каза:

Пътеписът е много хубав. Поздравления! Ще си позволя да вметна една любезна забележка за църквата свети Климент на Плаошник. Руините на църквата са автентични, самият храм беше надсроен към 2000 г. Все пак не пропускайте да го посетите, сега там са мощите на свети Климент Охридски.

6. Ivan каза:

Na Vitosha 36 niama veche saraf, ima po kum cyrkvata mai na 28 beshe (sorry za kirilicata)

7. Боби каза:

Обмении бюра с всякакъв тип валута: http://www.tavex.bg

8. Александър каза:

Никога повече не бих стъпил в хотел Гардън. Далеч от центъра, на повече от половин час. Лъжат, че имат стаите с излет към езерото за да приберат 20% по скъпо. В действителност между хотела и езерото има горичка и езерото изобщо не се вижда дори от най горния етаж. Аргументът за лъжата беше, че все пак стаята бил с посока към езерото. Страхотно !!Задължителната закуска включва само едно блюдо по избор от лист, като може да чакаш повече от 40 минути, ако си избрал примерно един бургер. Иначе по бързо, за окло 10-15 минути може да ти сервират претоплена пилешка или рибена чорба. Много подходящо за закуска. Отказахме да си губим времето в иначе лъскавия ресторант, но ни удържаха парите за всичките закуски без дори да се извинят. Да добавя,че се оказа че по хубави хотели, по близо до центъра и с наистина гледка към езерото бяха с по ниски цени. Така например хотел Тино е четиризвезден и е 62 евро на вечер, докато в тризвездния Гардън плащах по 70 евро на вечер.

Ще бъде жалко за десетината години, откакто е писан разказът, да са влошили обслужването. Те четат тук, така че се надявам да вземат мерки.