февр. 17 2018

Коледа замъка Драхенбург, Германияя

Тия дни наемниците на „Вагнер“ ядоха пердах в Сирия – а тъй като не съм любител на наемници, мисля че е добре да се обърнем към истинския Вагнер и основата на творчеството – легендата за Зигфрид и нибелунгите 🙂
Днес Янита ще ни води до Драконовия замък в Германия. И за да бъде картината на Германия още по-пълна, това ще стане по време на Коледните празници 🙂 Приказка на живо – приятно четене:

Коледа в замъка Драхенбург

Северен Рейн – Вестфалия, Германия

Коледните празници ни застигнаха в Германия.

Бяхме се установили седмица по-рано в Кьолн, с надеждата да скитаме из провинциите в Западна Германия, защото

обичам съчетанието на история с традиции и празници по немски

Не става дума само за наденички, горещо вино или за ябълкови сладкиши с канела. Харесва ми затрогващото старание, с което немците се приготвят за любимия си празник – Коледа; всеобщата коледна атмосфера и невъзможността за изгубване в този така старателно подреждан свят на социален уют, който не съм разпознавала другаде. Общата ми представа може и да е повърхностна – типично за чужденец, който преценява романтично или сантиментално времето, белязало присъствието му някъде или с някого. Но

наистина ми харесва коледния дух на Германия,

едно от доказателствата за възможното затопляне на нацията. Другото е Октоберфест, но това вече е съвсем друга… бира.

И тази година по тези географски ширини зимата не закъсня и не изненада никого, споходи ни точно навреме, почисти и избели старателно всичко за предстоящите празници. Прилично почистените пътища бяха отворени във всички посоки, дори към планините. Декември беше щедър и великодушно ми представи възможността за посещение на замъка Драхенбург, който подобно на много други музеи от подобен тип, е затворен за посетители през зимата.

От Кьолн в посока към Бон

и още на около 30 минути път отвъд бившата столица на Западна Германия, в южна посока към Кобленц, пристигнахме в

малкия провинциален град Кьонигсвинтер (Königswinter),

разположен на десния бряг на река Рейн и в сърцето на планината Зибенгебирге (Siebengebirge), точно в подножието на легендарния хълм Драхенфелс (Drachenfels). Бавно

приближихме Кралството на Нибелунгите

по път, който стремително се спуска надолу под един мост, а после още по-стремително се извива нагоре по стръмния гръб на планината.

Замък Драхенбург, Германия

Валеше рехав сняг, а сребърния вятър разказваше приказки за едно далечно северно кралство, скрито под едно красиво северно сияние и за неговата дръзка и непобедима кралица Брунхилда, чиято уязвимост е била единствено силата на рицар, роден от небесен огън. И

легендата за смелия ковач Зигфрид,

син на владетеля на Долен Рейн, оживя в сцени и образи: Зигфрид спечелил първо любовта на бургундския народ, убивайки на Драконовата скала (Drachenfels) страшната гад – драконът Фанфир, с чиято магическа кръв се омазал от глава до пети, за да стане невидим и безсмъртен, а после спечелил и студеното сърце на Брунхилда.

Така започва легендата за династията на Децата на Мрака – Нибелунгите, чиито безценни съкровища се пазят с магически хитрини от митични създания в планината на Седемте хълма (Siebengebirge), в германската провинция Северен Рейн-Вестфалия.

На планинското плато зимата ни посрещна

с възторженото си бяло вдъхновение още по- застрашително и властно, снегът се усили и заваля тежко на едри парцали, също както и моята тревога, че няма да намерим обратен път назад: нито към Кьолн, нито към любимите ми летни дни. Огромният паркинг беше почти пълен, явно и други ентусиасти като нас бяха решили да бъдат в такова време на това място: слаба утеха, но мотивираща. Казват, че в ясно време от тук се открива чудесна панорама към разливащата се долу в ниското река, която точно край Кьонигсвинтер се разделя на две от голям сърповиден остров. Във времето на нашето пристигане обаче, не се виждаше нищо друго, освен ослепителната белота на декемврийската утрин, в която се отразяваше оскъдната дневна светлина така, че чак причиняваше болка в очите.

Зима в замък Драхенбург, Германия

Атмосферните условия бързо се влошаваха и десетина минути по-късно,

вече не виждах на повече от три метра

пред носа си. Хората, изкачващи се по пешеходния път към замъка, се разтваряха в снежната белота като привидения. Страшното започна оттук, защото в усложнената зимна обстановка с моя почти пет годишен син, трябваше да изминем разстоянието от два километра пеша до на-високата част на Драконовата скала, където се намира

замъка Драхенбург

Всички изминаваха разстоянието пеша. Нямаше някакви препятствия, но все пак, пътят нагоре е пешеходна зона, забранена за моторни превозни средства и паркингът за такива е абсолютно задължителен. И заради това – безплатен. Указателните табели бяха категорични, че в случай на проявено упорство, ще олекна с една заплата, така че мълчаливо последвахме другите пешеходци, въоръжени с шалове, шапки, ръкавици, с търпение и с надежда за лек преход.

Зима в замък Драхенбург, Германия Зима в замък Драхенбург, Германия

От двете страни на пътя оградената с телена ограда земя изглеждаше изоставена, само тук- там по някоя постройка напомняше, че това вероятно са частни терени с летни вилни или ваканционни зони. В дясно – очуканата бетонна постройка на плувен басейн, а нагоре – все още много път, изгубващ във властта бялото всякакви очертания. Пътят ни отведе до

Драконовата дупка и галерията на Нибелунгите (Nibelungenhalle)

с терариума. (Ако не сте сгрешили посоката към замъка, Нибелунгенхале се намира в ляво по пътя към него.) Двама от служителите на нибелунгите, които нямаха никакви признаци на замръзване, пийваха ароматно глювайн на улицата и любезно ни поканиха да влезем. Обещах им, но на връщане, имахме още около половин километър път изкачване нагоре по стръмното и никакво време за губене, щом искахме още в същия следобед да се завърнем в Кьолн.

[geo_mashuo_map]

Шлос Драхенбург, Schloß Drachenburg, Drachenfelsstraße 118, 53639 Königswinter, Германия

Нибелунгенхале е куполна сграда, издигната на точното място, където започва героичната епопея за Зигфрид: рицарят, който вдигнал своя меч от огън и утрепал дракона на място, без да му мигне окото. В дясно по пътя, точно срещу Нибелунгенхале, се намира вероятно най-стръмната улица в цяла Германия, по чиято спускане или изкачване, независимо от сезона, ми се струваше чиста проба самоубийство. Слисах се, когато видях как група хора, които приближаваха и бяха почти изкатерили инфраструктурното недоразумение, размахаха ръце за поздрав.

Замък Драхенбург, Германия

Малко по-нагоре, в най-стръмната част от прехода, се намира една винарна в типично немски стил – Винцерхаусхен (Weinhaus Winzerhauschen), има и гостилница – някакъв крайпътен капан, обвит в нахално зелени бръшляни. Учудващо за бедствената зимна обстановка,

гостилницата беше отворена

От вътре се чуваше жизнерадостна глъч и силна музика, а наоколо ухаеше на изпечени наденички, заради които без малко да остана сама и без компания във финалната част на пътешествието си. Тези, отвличащи вниманието на катерачите със слаби ангели места за отдих, се намират точно в подножието на замъка, чиято озъбена ограда започва оттук и опасва снагата на планината докъдето ти поглед стигне.

Замък Драхенбург, Германия Замък Драхенбург, Германия Замък Драхенбург, Германия Замък Драхенбург, Германия

За да се избегнат екстремните два километра ходене пеша, от Кьонигсвинтер точно

до замъка Драхенбург може да се пътува и с влакче (Drachenfelsbahn)

За съжаление, разбрах за това спасително удобство, едва когато влакчето пристигна, изсипа две групи ученици и отпраши нагоре по ръба на заснежения склон. Цената на билета за транспорт е комбинирана с входната такса за разглеждане на замъка и градините му, което спестява не само от цената, но и спасява от досадното висене на опашката за входни билети. Обслужването в предверието на замъка е сравнително бързо и за улеснение на посетителите, входът има два ръкава: единият – за пристигнали с влакчето, а другия – за хаптали, пристигнали като нас.

Замък Драхенбург, Германия

Достъпът до замъка започва от постройка, изградена в същия архитектурен стил и цвят, в която се помещават освен касите, също и няколко магазинчета за сувенири, има и кафене, и пекарна, а от широкия остъклен коридор на сградата, отвеждащ към замъка, започваше

Коледния базар

и красиво подредените му щандове. Със затрогваща всеотдайност, местните жители на Кьонигсвинтер стопанисват културното си наследство, завръщайки ни столетия назад към местните обичаи, традиции, фолклор, мода и общуване – все неща, които са интересен комплимент за всеки турист, оставяйки в него убедителната следа, че се е докоснал с всички възможни начини до автентичното минало на провинция Северен Рейн – Вестфалия.

На входа в предверието група актьори, облечени в типични за времето на дворцовия възход облекла, ни посрещнаха с романтична музика и с рецитал по стихове от средновековния епос – поемата „Песен за Нибелунгите“

Песен на Нибелунгите – Замък Драхенбург, Германия

В този момент и ние се чувствахме като съвсем естествена част от декора на спектакъла, поради това, че приличахме на ледени сталактити, в които неволно се бяхме преобразили по време на екстремното ни изкачване на около 350 метра над морското равнище. Точно така изглеждаха и всички от групата студенти, пристигнали с нас. Всеки се размразяваше с чаша чай, горещо вино или горещ шоколад, за да възвърне човешкия си вид. В бялата рамка на снежната утрин,

Драконовият замък

се извиси пред очите ни с цялото си великолепие. Любов от пръв поглед.

Удивително архитектурно бижу в готически стил. Сграда поразяваща със симетрия от високи защитни кули, красиви фасади, огромни изписани с витражи прозорци и елегантни балюстради; един шедьовър от съвършенство и изтънчен аристократичен вкус, в цвят на розова пролет. Такъв е замъкът Драхенбург. Този дракон явно е имал много изискан вкус.

Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия

„Драконът“, всъщност, се е казвал барон Стефан фон Зартер – богат аристократ от Бон, който с помощта на двама – трима видни за времето си дюселдорфски архитекти, успял да изгради замъка за срок от три години. За съжаление обаче, „драконът“ неочаквано се споминал, така и не успял да поживее в дома на своите мечти, чийто строеж приключил преди точно 135 години. И тази реализирана с любов, с вкус и с ентусиазъм мечта, става най-голямата дворцова обител на Северен Рейн-Вестфалия за XIX век, следователно и моя посока за опознаване на Германия.

Драматична е съдбата на замъка, останал без стопани. Първо Драхенбург се наследява от свободния по дух племенник на „дракона“ – Яков Бизенбах, който го преобразява в луксозен хотел. След това в следващите стотина години, имението се трансформира и в католически интернат, и в колеж, а по време на войните – и в национал-социалистическо военно училище, във военна база, после в друго и така бива безстопанствено употребявано, докато

накрая става руина,

в която понякога се приютяват само скитници. От славата и величието на замъка не остава нито следа. Всички ценности от дворцовия инвентар са разграбени, унищожени или продадени. През седемдесетте години на XX век, въпреки обществената нагласа и решението на местната община руината да бъде съборена,

замъкът се възражда като Феникс от пепелта на своята разруха,

реставрират го и в наши дни имението е отново е регионална гордост, част от културно-историческото наследство на Германия, привличаща и туристи, и финанси в местната общинска хазна. Пол Спинат е името на възродителя, който за по малко от една година успял да реставрира и да върне отколешния вид на Драхенбург напълно. Тогава се ражда и идеята, замъка да бъде отворен за посещения като музей. В наши дни, величествената панорама към Рейн, която се простира надлъж и шир под прозорците на замъка, привлича не само туристи. Тук се организират и сватбени тържества, за целта целия първи етаж от сградата е зает от лъскав ресторант с панорамна тераса.

Днес Драконовия замък се стопанисва от една фондация и е със статут на действащ музей. Такава е накратко представена историята на замъка.

Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия

Вторият етаж от сградата е музейната част,

до която извежда красиво мраморно стълбище, а около него – още колорит, очарование и великолепие; стените са богато украсени с илюстрации на цял един исторически епос от легенди за Нибелунгите, разказани в образи и цветове, изписани в картини, стенописи, стъклописи, дърворезби или втъкани в килими и гоблени. Интериорите в този вид са резултат от реставрационната намеса.

Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия

Помещенията в замъка са мебелирани в стила на епохата, когато той е бил построен. Достъпът до всички помещения е ограничен, но

обиколката на замъка включва

спалните помещения на барона, на прислугата, спалнята за гости, стаята за чай с великолепната панорама към Рейн, (която така и не видяхме, заради снежната буря навън) и още: стаята за билярд, трапезарията и огромният работен кабинет.

Коледният базар,

който започваше от касата за продажба на билети на входа, продължаваше и в коридорите на замъка, като заемаше и малкото останало място за движение. Навсякъде цареше полумрак, оскъдна светлина смъдеше от светлинките на коледни лампички или свещи; тук-там светеше по един самотен полилей, колкото да се разпознаваме в полумрака. Задушно, тясно, но пък красиво подредено – с вкус и с уважение към предстоящия християнски празник.

Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Коледа в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия

Омагьосани от историите за пазителите на съкровища, съвсем

забравихме за снежната буря навън

Служителите в замъка ни информираха за последните новини в зимната обстановка, за това че бурята застрашително се развихря и скоро ще се окажем всички вкупом в снежния й капан. След екстремното изкачване към Драхенфелс, сега ни предстоеше екстремно спускане, което се оказа още по ужасно. Снегът валеше във всички посоки, разпиляван от силен леден вятър. В бялото на зимния ден бяха изчезнали всички очертания така, сякаш в околния свят липсваше всякакво съдържание. Не виждах и на педя пред носа си. То не бе пързаляне, то не бяха тройни аксели с двойни тулупи, то не бяха флипове и луцове… то не бе падане, то не бе чудо! Истински сървайвър. Да се чудиш, как оцеляхме и как стигнахме невредими до паркинга в подножието на хълма, където ни чакаше нова, изключително приятна изненада. Доброволци от Кьонигсвинтер бяха разчистили пътя към града, както и грижливо почистили от снежните навявания всеки паркиран автомобил. Благодаря им!

Зима в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия

(Снимка 047)

Е, не успяхме да разгледаме всичко, както често се случва.

Но пък вече имахме една съвсем основателна причина да се завърнем в лоното на планината и в замъка отново, но в друг сезон. Със сигурност, емоцията ще е същата, защото тук се променят само сезоните, прелистват се годините, но не и времето, заключено зад крепостните стени. Всъщност, тук времето няма значение, а историята не бърза и живее необезпокоявана от всякакви корекции на живота. Долу в подножието на планината, Рейн все така лениво влачи зеленикавите си води на север, смущавани единствено от бялата следа на корабите. И ако се случи да сте в някой от тях, широката панорама, която се открива отвъд двата речни бряга, разказва и други интересни приказки за замъци, за рицари, за дракони и съкровища, все истории скрити в шепите на някой замък. А замъците по поречието на река Рейн са много. Не случайно рейнския район се счита за едно от най-красивите места в Германия. Такива са и легендите му, от които със сигурност, ще разказвам още.

Зима в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Зима в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия Зима в Drachenburg – Замък Драхенбург, Германия

И още малко полезна за посетителите информация:

Адрес: Драхенфелсщрасе 118, Кьонигсвинтер, Германия.

Работно време на замъка Драхенбург: от края на месец март до началото на месец ноември – от 11,00 до 18,00 часа. В останалото време – затворено. Изключение правят само уикендите на Коледните базари, които се организират през целия месец декември. Изключение е и Коледа. Тогава вратите на замъка са отворени от 12.30 до 20,00 часа.

Цени за достъп:

• За възрастни – 7 евро.
  • За ученици, студенти и пенсионери – 5 евро.
  • За деца под 6 години – безплатен вход.
  • Семейна карта (двама възрастни и две деца) –17 евро.

Таксата за вход в замъка се заплаща се само в брой и само в евро. Никакви разплащателни карти не се приемат и никакви други валути.

Паркингът е безплатен.

Автор: Янита Николова

Букинг има специални оферти за нощувки в района на Драхенбург, възпомзвайте се: