Пътуване до…

манастирът на майстор Момик

Всеки който е видял

арменския манастир Нораванк

или (Noravank, Նորավանք – нов манастир) при залез слънце, обагрен от червения туф на околните скали, остава впечатлен от неговата ярка архитектура

Манастир Нораванк, Армения

След като обиколихме самостоятелно главните арменски забележителности Хор Вирап, Гарни, Гегхард и Ечмиаздин, разгледахме различни оферти. Накрая решихме да заложим на реномираната туристическа компания ,,Нyur“ и да се запишем в Ереван, ул. Налбадян 96 на най-дългата (14 часа) и най- скъпата еднодневна екскузия до манастирите Нораванк и Татев (18 000 AMD -арменски драма).

Сутринта вторник в 8:30

от Ереван потеглихме

с два автобуса или около 100 туриста към Нораванк. Повечето от туристите бяха етнически арменци емигрирали или родени зад граница, дошли за кратко да посетят майката родина Армения. Затова екскузоводите обясняваха отлично още на английски и руски езици. Нашият стар автобус за наш лош късмет взе да се задъхва и едвам се довлече на 100м от паркинга на манастира.Там моторът му издаде също своя последен стон в клисурата на стенанията и спря.

3604, Армения

Ние пък слязохме разтревожени и се запътихме към входа, като оставихме проблема зад себе си на шофьорите.

Манастир Нораванк, Армения

Манастирът Нораванк повече от 700 години е бил известен с великолепието си.Той е построен на хълм покрай извиващият се речен пролом в червените скали. Ако скалите можеха да говорят, те биха ни разказали много приказки, включително и тази за един човек, направил добро, но не получил признание:

„Майстор Момик се влюбил в прекрасната дъщеря на княз Орбелян, владика на област Сюник в Армения. (Тази традиция да си владика и княз е запазена също на Балканите в Черна гора.) Девойката е поразена от неговия талант на архитект и му отговорила с любов. Бащата на девойката, след като узнал за тяхната любов, повикал Момик и казал: „Аз ще ти дам ръката на моята дъщеря, само при едно условие, ако ти за по малко от три години построиш невероятно прекрасен храм!“Момик веднага се зел да строи. Когато накрая радостен в очакване за срещата с любимата, приседнал на самия върх на купола на храма, тогава внезапно се приближил някакъв човек, който се качил и бутнал Момик. Този човек изпълнил поръчението на своя господар, княза на Сюник. Момик се опитал да се спаси, като се захванал в последния блок от купола, който стискал в ръцете си, но паднал на земята и този камък станал негов надгробен паметник.“

В течение на 7 века красотата на Нораванк не угаснала, но станала още по ярка и затова всички туристи бяха начоколили храма на Богородица построен от легендарния Момик, който е вляво!

Затова ние се отдалечихме от тълпата и потърсихме други обекти наблизо извън този запълнен кадър, но ще се върнем тук в продължението или втората част!

Манастир Нораванк, Армения

За ориентация използвах информационното табло за разположението на обектите в манастира Нораванк, което е направено с американска помощ. Но на него не е отбелязана една секретна яма?

Открих стълба в дълбоката яма, която води надолу.

Проверих в тъмната хладна дупка, няма ли следи от пребиваването на монах – аскет в нея? Не, има само монети хвърлени от туристите.

Какво е аскет? – попитали Радио Ереван.
Отговор на радиото:
– Човек, който си доставя удоволствие, като се отказва от удоволствия“ 🙂

Манастир Нораванк, Армения

След това се отправих към по-далечния и по-стар комплекс сгради от 1226 построен от княз Липарит Орбелян (вдясно на снимката) „Сурб Карапет“ посветен на Свети Йоан Кръстител.

Църковният комплекс „Сурб Карапет“ или „Св. Йоан Кръстител“ в Нораванк. Вдясно е долепена църквата „Сурб Григор“.

Към притвора (гавит) има два входа: западен (вляво) и южен (вдясно). Притворът е въстановен през 1361 след едно земетресение от 1340 от архитект Сиранес и ученика му Момик. Отново тавана е съборен от земетресение в 1931. През 1998 е въстановен от арменски меценат от Канада

Манастир Нораванк, Армения

През южния вход на притвора се виждат хачкарите и основите на старата църква Сурб Карапет.

Външната украса на притвора е съсредоточена върху западната фасада, където е главният вход на църквата „Сурб Карапет“.

Полукръглият тимпан над вратата е увенчан с два реда орнаменти от трилисник и надписи. В центъра е изобразена Пресветата Дева, седяща върху обикновен селски килим заедно с Младенеца в обкръжението на двама светци. В орнаментите са скрити едри букви обвити в листа и цветя. Богородица седи с младенеца по ориенталски маниер. Виждат се ясно шарките на килима и висящите пискюли.

Манастир Нораванк, Армения

Влязохме вътре в притвора или гавита, където запалихме по една свещ за здраве и се помолихме нашата екскурзия да приключи успешно.

Ярък сноп светлина пробиваше през квадратния сталактитен отвор в тавана, образуван от четири пласта керемиди.

Хачкарът от притвора блестеше на светлината.

Манастир Нораванк, Армения

Кого зяпат и снимат туристите след като са преминали през притвора и влезли в новата църква Сурб Степанос Първомъченик, построена на мястото на разрушената Сурб Карапет ?

Отговорът Олтарът на Света Богородица или Сурб Аставацин.

На излизане Бог Отец с големите бадемовите очи ни изпрати с благ поглед. Господи помилуй!

Така също в 13 век е погледнал към приближаващата се непобедима монголска конница, опустошаваща и разрушаваща всичко по пътя си, ако си оказвал съпротива. Нападателите открили в неговия поглед нещо познато и близко и се отказали да разрушат това свято място, дръпнали юздите и препуснали покрай него. Амин!

Барилефът от фасадата на църквата Сурб Карапет представлява:

Бог Отец благославящ с дясната си ръка Разпятието, а с лявата си държащ главата на Адам, над която се спуска гълъб, символизиращ Светия Дух. В десния ъгъл на тимпана има гълъб –серафим, като пространството между тях е запълнено с надписи. Предполага се, че този барелеф е дело на Момик, ученика на архитект Сиранес.

Страничният параклис посветен на Сурб Григор е построен в 1275 от архитект Сиранес. Той се намира долепен до северната страна на Сурб Карапет. Параклисът служи като фамилна гробница на семейство Орбелян.

Манастир Нораванк, Армения

На пода сред нагробните плочи се намира една особенна с изображение на човек- лъв.

Това е надгробната плоча на княз Еликум Орбелян на която майсторът е издълбал също следния текст:

Прекрасният Еликум, син на Великия Тарсаич, който подобно на лъв ревеше срещу врага. Моля да го споменавате в своИте молитви.“

Недалеч е

старото гробище с хачкарите

Хачкарът е типичен арменски каменен кръст. Това е най-простият, но и най-величественият символ на най-старата християнска държава – Армения. От началото на своето създаване до днес земята й е осеяна с над 100 000 подобни паметници. Минавал някой майстор по пътя си, виждал каменен блок и започвал да дяла на него кръст. После си тръгвал и оставял християнския знак да се знае, че тази земя е свещена

Манастир Нораванк, Армения

– Какво означава арменски кръст върху кръст? – попитали радио Ереван.
Радиото отговорило:
– Арменски поп върху медицинска сестра 😉

Манастир Нораванк, Армения

Естественият керемиден цвят на пясъчника туф, от който са направени хачкарите, излъчва топлотата и силата на арменската земя. Преди да посетите Армения, задължително трябва да посетите „Дворът на Кирилицата“ в Плиска, създаден от брата арменец Карен Алексенян. Там ще видите оригинални арменски хачкари за всяка една буква от нашата азбука.

Княз Буртел Орбелян надминал своя дядо Тарсаич като построил в Нораванк през 1339 двуетажна църква-гробница посветена на Света Богородица или Сурб Аставацин. Църквата –красавица се отделя от другите здания, като скъпоценен елмаз в древен обков.

Прекрачвайки входа на манастира, веднага пред погледа ви застава шедьовърът на майстор Момик- прекрасната Бурталашен, както я наричат местните хора, отдавайки заслужена памет на княз Буртел, който е оставил след себе си този паметник във вековете.

Манастир Нораванк, Армения

Куполът на църквата е бил разрушен от земетресение в 1240 и след това въстановен от архитект Сиранес в 1261. Сравнително неотдавно, през 1931 куполът е повреден отново от още едно земетресение. През 1949 покривът и стените са ремонтирани, а в 1998 напълно реставрирани със средствата на арменския меценат от Канада – Тигран Ачецян. Трябва още да бъдем благодарни и на водещият архитект– Грачя Гаспарян, който съумя да разбере замисъла на своя колега и паметникът отново да възкръсне.

Днес той е паметник на културното наследство на ЮНЕСКО.

Особенно впечатление прави тясната конзолна стълба без перила върху фасадата. Само смелчаци могат да се изкачат по нея до втория етаж, където е църквата. Сравнително по-лесно е изкачването отколкото слизането. Тази процедура винаги събира тълпа зяпачи и любители на адреналина.

Манастир Нораванк, Армения

Нашият гид чурулика на арменски. После като почне на руски или английски ще я удостоя с вниманието си. Дали автобусът е готов?

Богородице и архангелите Михаил и Гавраил застъпете се за мен грешника!

През открехната врата стъпалата водят надолу в мрачната тишина на гробницата.

Манастир Нораванк, Армения

Тясната и стръмна небесна стълба на Момик. Прекръстих се и с Божията помощ нагоре!

Небесната стълба към Рая, към който всеки християнин се стреми да попадне въпреки съпротивата от дяволите, които го бутат от нея.

Той обаче може да разчита на подкрепата на своя ангел- хранител.

– Защо само 30 процента от жените попадат в рая? – попитали радиоЕреван.
– Защото, ако бяха повече, това щеше да е адът! – отговорило радиото

Манастир Нораванк, Армения

Мечка страх, мен не страх! Аз рискувах да поема нагоре без туристическа застраховка 🙂 Единствената утеха за мен бе възможноста да се пльосна на плочника редом до великия архитект Момик 🙂

E, друго е да се подхлъзнеш и паднеш от Еверест, за което CNN ще съобщи в емисията си на непалски, отколкото да влезеш в емисията на Радио Ереван на български 😉

Вардааа! Въпреки годините и килограмите праведният пенсионер вече е горе! Децата още нямат грехове и килограми, затова е по-лесно изкачването за тях

Манастир Нораванк, Армения

Панорамната снимка на параклиса на втория етаж

Лекият купол-камбанария сякаш виси във въздуха, но е подпрян от 12 колони

Без страх слязох в същото надупено положение!

Следва научен анализ на моето изкачване:

Ако ви мързи можете да прочете само точка 3 🙂

1. Ако се поддаваме на страховете, цял живот може да си останем вкъщи и да се страхуваме да си покажем носа навън. Повечето страхове са ни внушени от различни медии и с тях можем и трябва да се борим. В противен случай рискуваме винаги да им се поддаваме и никога да не започнем да живеем пълноценен живот.

Принципно страхът е предизвикан от неизвестното, тъй като ние не можем да предположим какво ще последва след едни или други наши действия. Страхувайки се от негативните последствия, като да тупнем отвисоко, предпочитаме нищо да не предприемаме. Но ако предположим, че подобни наши очаквания съществуват само във въображението ни и не са свързани с действителността, то тогава можем да се движим напред и да не се страхуваме.

Следва практически анализ:

2. „Няма страшно, ако се внимава центъра на тежеста да е постоянно над конзолата т.е. трябва постоянно да се отъркваш в стената и да гледаш само нагоре без да се надвесваш!

Решението на американците:

3. ,,През 2016 те закрепиха покрай стената едно стоманено въже за което като се държиш постоянно се изкачваш EASY and SAFETY, но вече с по-малко адреналин “ 😉

Над горният вход са Исус Христос и апостолите Петър и Павел – Манастир Нораванк, Армения

Над горният вход са Исус Христос и апостолите Петър и Павел

Източната фасада на храма на Сурб Аставацин е украсена с ажурна каменна резба от Момик. – Манастир Нораванк, Армения

Вдясно от входа знакът сочи към музея на Момик със сувенирна лавка и тоалетна - Манастир Нораванк, Армения

Вдясно от входа знакът сочи към музея на Момик със сувенирна лавка и тоалетна.

Музеят на архитект Момик

е открит през 2010 в чест на 750 години от рождението му. Момик на арменски е (Մոմիկ) — „малка свещ“.

Бъдещият митрополит на Сюник – Степанос Орбелян забелязъл надарения юноша и припознал в него самородния преписвач и миниатюрист. След това открил способностите му като скулптор и строител развити под ръковоството на придворния варпета (майстора, учителя) Сиранес.

През 1285 Степанос Орбелян е избран за духовен пастир на Сюник. За да ръкоположат в този сан той отива в Арменското царство Киликия, като включва в своята свита и Момик.

Момик успешно и плодотворно работи в Киликия.След година новоизбраният Католикос на всички арменци Константин II Катукеци посвещава Степанос като епископ и му връчва митрополитската гега. Степанос се връща в Сюник. При завръщането си Момик получава мястото на придвороден миниатюрист, строител и скулптор при двора на Орбелянови

Хачкар на Момик - Манастир Нораванк, Армения

Хачкар на Момик

Забележителният хачкар на Момик е създаден през 1308 г. Това е голям кръст над щитообразна розетка на фона на ажурна резба.

В горната част на хачкара е изобразена композицията Дейсис или Божието Милосърдие по време на Страшния съд. В центъра е Исус Христос (като Велик Архиерей), от двете му страни са Богородица и Йоан Кръстител – двамата светци, които стоят най-близо до Бога и измолват неговото снизхождение за човеците на фона на покрита алея от виещи се лози, цветя и плодове.

В сувенирната лавка могат да се закупат реплики от миниатюрите на Момик и вазички с арменските букви.

Арменската азбука е изписана със заглавни букви от ръкописите – Манастир Нораванк, Армения

Арменската азбука е изписана със заглавни букви от ръкописите

Миниатюра от Момик

В един ръкопис има приписка от Момик който се оплаква, че не може да го довърши защото го болят очите.

Възстановка на работното място на майстора на миниатюрите – Манастир Нораванк, Армения

Възстановка на работното място на майстора на миниатюрите

Ръкописно евангелие с миниатюри от Момик – Манастир Нораванк, Армения

Ръкописно евангелие с миниатюри от Момик

Миниатюра от Момик

По късно в друг ръкопис има приписка от Момик, че благодари на Бога, че му е върнал зрението и възможноста отново да рисува миниатюри

Църквата „Сурб Аставацин“ в Арени, Армения

Църквата „Сурб Аставацин“ в Арени

Момик е проектирал и построил църквите в Арени, Нораванк и Татев.

Слава Богу автобусът запали и бавно тръгна по надолнището! Нашата крайна цел на екскурзията си остава Татев с църквата на „Сурб Григор Лусаворич“.

Манастир Нораванк, Армения

През 2014 още нямаше пръчка за селфи и безопасно въже, но имаше хора, на които да се довериш да те снимат пред Сурб Аставацин в Нораванк.

Боже пази Армения и България!

Писа грешния инж. Цветан Димитровян, Гергьовден, 2017

снимки: Цветан Димитровян, миниатюри на Момик Вардапет, Еребуни,турбина.ру

Литература:

Автор: Цветан Димитров

За манастира можете да отседнете в близкия Арени

Booking.com

Други разкази свързани с Армения – на картата:

Армения

А ако решите да разгледате останалата част от Армения – ето и местата за преспиване: