Ное. 19 2017

Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция (16 част на През Източна Европа с джип)

Продължаваме пътуване с джипа на Георги към нос Северен в Норвегия и назад. Започнахме с преминаването на Трансфагарашан в Румъния, спряхме в Музея на авиацията в Кошице, през Полша пристигнахме в Рига, а после и в Талин, Естония и Хелзинки. От Хелзинки стигнахме Куусамо, влязохме в Русия и пристигахме в Мурманск, разгледахме Мурманск, разходихме се край езерото Ловозеро и бяхме в мъжка компания на чист въздух, след което стигнахме крайната цел на нашето пътуване – Нордкап или нос Северен в Норвегия.

След което тръгнахме обратно на юг, за да стигнем Нарвик, Мушьоен и Молде , след което от Молде ще тръгнахме по Атлантическия път към Тролстинген и Тиседал в Норвегия. Днес От Тиседал ще стигнем до Гьотеборг в Швеция.

Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция

част шестнайсета на

През Източна Европа с джип

ДЕН 15

Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция – карта

Сутринта станахме сравнително късно и с унило настроение – все пак малко или много промяната в плана дразни, особено, когато пропускаш такова място като Тролтунга. Навън времето за да ни дразни бе хубаво – имаше дори слънце, въпреки, че облаците също не липсваха 🙂 Но както се казва – речено – сторено – нямаше шанс за Тролтунга.
Натоварихме багажа.
Със съжаление направих малко снимки на хотела и пред хотела – мястото бе много спокойно и красиво

Тиседал, Норвегия Тиседал, Норвегия Планини край Тиседал, Норвегия Фиорд край Тиседал, Норвегия Планини край Тиседал, Норвегия

Подминахме Одда

Одда, Норвегия Одда, Норвегия

Жената още се мръщеше, а аз се опитвах да се изолирам от лошото настроение търсейки, и намирайки (не бе трудно) хубави пейзажи 🙂

Водопади и фиорди, Норвегия Водопади и фиорди, Норвегия Водопади и фиорди, Норвегия

Отраженията на места бяха почти идеални – трудно бе да прецениш кое е истина, а кое – лъжа / отражение

Водопади и фиорди, Норвегия Водопади и фиорди, Норвегия

Тези от горната снимка под какви скали живеят…

Водопади и фиорди, Норвегия

Маскирани под водопади къщички

водопад Латефосен, Норвегия Маскирани под водопади къщички, Норвегия

И в един момент из зад завоя се появи голяма пушилка…
Разбира се, че спряхме –

водопада Латефосен

– включен в списъка „100 национални обекта“ или както се казва там аналогичната класация на Норвегия

водопад Латефосен, Норвегия водопад Латефосен, Норвегия

Снимането бе предизвикателство – всичко се намокряше за минутка навън от летящия воден прах. И не можеш да си чуеш мислите от грохота. Чудех им се на тези хора в будките под водопада. Снимахме се до водопада, поизмокрихме се и продължихме нататък.

Видеото от пристигането и преминаването ‘през’ водопада:

След такива гледки настроението започва да се оправя. Водата продължаваше да се лее в изобилие

водопад Латефосен, Норвегия Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция водопад Латефосен, Норвегия водопад Латефосен, Норвегия

Пътят отново стана разнообразен. Красиви свежи долини с китни махали

Планини, села и къщи, Норвегия Планини, села и къщи, Норвегия

Където се появиха вече и коне

Коне, планини, села и къщи, Норвегия

Или пък се катерихме нависоко, където всичко изглеждаше сурово:

Сняг, планини, села и къщи, Норвегия Сняг, планини, села и къщи, Норвегия

Тунели не липсваха

Сняг, планини и тунели, Норвегия

Горе имаше прекрасни езера с прозрачна вода, в която плуваха айсберги

В този спокоен свят играта на отражения бе невероятна, а снимките заприличаха на черно/бели:

Сняг и езеро, Норвегия Сняг и езеро, Норвегия

Отново навлизахме в тунели, но този път вече напускахме този студен, но красив свят, спускайки се към по-топли места. Единия от тунелите бе доста стръмен надолу и правеше спирала със завой около 360 градуса. Влизаш отгоре, правиш дълъг десен завой, като в даден момент преминаваш под преминатата част на тунела, и излизаш десетки (или 100) метра надолу. Ето как изглежда това действие:

Северът е невероятен и с това, че дори да се спуснеш с 200 – 300м по-ниско, изведнъж всичко става зелено и съвсем различно

Къщичките тук бяха интересно разхвърляни и маскирани сред природата

Къщи и села, Норвегия Къщи и села, Норвегия Къщи и села, Норвегия Къщи и села, Норвегия

Реките вече не бяха бързи и шумящи, а бавни и разляти и на доста места имаше знаци за ‘риболов’

Река, Норвегия

Зачестиха ‘ароматизираните’ населени места. ‘Ароматът’ наистина бе сериозен. ‘Източникът’ бе – бели крави 🙂

Крави, Норвегия

Хълмовете ставаха все по-нисички, а фиордите – по-‘европейски’ изглеждащи на заливи 🙂

Фиорд, Норвегия

Трафика започна да се увеличава. Появиха се по-масивни градове.

Град, Норвегия Град, Норвегия Град, Норвегия

Също така започнаха странни пътно-строителни решения:

Път без възможност за изпреварване. Представете си нормален наш второстепенен път, на който вместо осова линия има мантинела. Ако закъсаш – спираш целия трафик. Да, имаше тук-таме някоя отбивка, ама това не ми хареса.

Освен това си пишеше, че тези пътища са платени (т.е. ще ми вземат някаква сума от картата). Да, сумите бяха дребни – 4 – 5 лева, ама все пак си е идиотия.

По някое време настигнах един силно матов шИфьор, като колата бе пълна и с разни други субекти с фереджета и т.н. Движеше се с около 60 км/ч при ограничение 80 км/ч. Доста рядко имаше възможност за изпреварване (например втора лента веднъж на 10км) та успях да го изпреваря. В момента в който пътя стана хубав, същия този матов шИфьор изпревари трафика с над 100 км/ч ?!

Да, тази част от Норвегия не ми хареса много – идиотите почнаха да стават повечко. Преминахме тунела под

Осло-фиорд (фиорда към Осло)

В тунела по нищо не се усеща, че преминаваш под дъното на морето, а над тебе преминават кораби 🙂 Дължината на тунела също вече не бе нещо стряскащо за нас – ‘само’ 7,3 км. .

Тунел под Осло-фиорд (фиорда към Осло), Норвегия

И скоро бяхме на магистрала – нещо невиждано в последната седмица 🙂

Малко след качването на магистралата спряхме на голяма бензиностанция с магазин и т.н. – да заредя. Потърсих ‘сладката’ херинга, обаче за мое съжаление нямаше нищо подобно. Имаше от ‘онази’ доста позната ни и у нас скумрия в доматен сос, само че за около 3,5 Евро консервата 🙂 (впоследствие се оказа, че въпреки всичко не е съвсем като нашата – ‘тамошната’ консерва бе с практически сухо, но вкусно филе вътре). Хапнахме по един бургер (даааа, хубави са им телешките бургери), заредих нафта, взехме по един сок ябълка – ОТВРАТИТЕЛЕН беше – изхвърлих половината.

Закуска, Норвегия

Кафенцето бе… Абе, норвежко кафе – кофа, пълна с блудкава течност

Кафе и закуска, Норвегия

Слънцето се облещи и потеглихме към по-топлите страни точно на юг. Разликата в климата и ландшафта бе огромна:

Магистрала, Норвегия

На доста места отстрани имаше прозрачни панели явно за шумозащита

Със съжаление напуснахме гостоприемната, макар и доста скъпа Норвегия.

• Където всичко бе спокойно и уредено.
  • Където не ти е неприятно да спреш в крайпътна тоалетна.
  • Където предварително знаеш (1 км преди отбивката) дали скоро ще има отбивка, с какви удобства е ‘оборудвана’ тя (например тоалетна, душ, място за сдаване отпадни води от кемпери, ресторант и т.н. А също така на колко километра е следващата отбивка след тази близката (обикновено бе точно след 20 км)
Svinesundsbrua, Halden, Норвегия

Взехме си довиждане с Норвегия и прескочихме

през моста на Свинесунд в

Швеция

Мост Свинесунд, Швеция Мост Свинесунд, Швеция Мост Свинесунд, Швеция Мост Свинесунд, Швеция

В Швеция пътуването бе бързо – магистрала

В Швеция пътуването бе бързо – магистрала, Швеция В Швеция пътуването бе бързо – магистрала, Швеция

Преминахме няколко други моста, единия от които бе доста внушителен –

Uddevallabron (Udevalla bridge),

който минава над

фиорда Byfjord

Мост Uddevallabron (Udevalla bridge) над фиорда Byfjord, Швеция Мост Uddevallabron (Udevalla bridge) над фиорда Byfjord, Швеция Мост Uddevallabron (Udevalla bridge) над фиорда Byfjord, Швеция

Моста се затваря при силен вятър или заледяване (според табелите – може да паднат ледени парчета от кабелите върху автомобилите)

По магистралта отново ми направи впечатление, че срещнахме

доста електрически автомобила Тесла

Които обаче караха по-бавно от потока – явно пестяха ток или се притесняваха, че няма да им стигне тока до следващата зареждачка 🙂 По пътя изпреварвахме и

доста ретро-автомобили

Много от тях бяха кабрио, но не всички:

Ретро автомобил, Швеция Ретро автомобил, Швеция Ретро автомобил, Швеция Ретро автомобил, Швеция

Така набързо стигнахме

Гьотеборг

Въпреки, че бяхме изминали същото разстояние както вчера, днес с магистралите и широките пътища нещата изглеждаха съвсем другояче – средната скорост се бе покачила доста и не бяхме уморени. Решено бе този ден пътя да е по-кратък, затова и спирането бе планирано за Гьотеборг. Малко преди града спряхме да проверим хотелите в Букинга.
Избрахме един, на който пишеше ‘с паркинг’ и бе в центъра.
Навигацията ни докара до самия вход. Шведите карат като шашави – прекалено бързо и неразумно из улиците, които не винаги позволяват такива изпълнения. Пред хотела обаче паркинга бе пълен и ми предложиха да спра на обществен паркинг.

Отидох на обществения платен паркинг наблизо до хотела. Табели ‘ПЛАЩАЙ’, видеонаблюдение и т.н., но няма бариери (т.е. – условно охраняем 🙂 С известно притеснение видях, че в края на паркинга тъмни субекти бяха опънали един килим под една кола и човъркаха нещо по двигателя – обстановката в центъра на Гьотеборг твърдо не приличаше на Швеция от снимките 🙂
Паркирах и тръгнах да търся начина за плащане – имаше доста метални машини за плащане, разхвърляни из големия паркинг. Е да, ама пише само на шведски. Избор на език – ТЦ.

Направих проста сметка – най-голямата сума която искаха (за най-дълъг период на престой – мисля бе около ден, ама с моя шведски не съм сигурен 🙂 ) бе около 2 лева. Сложих кредитната карта, и машината я затисна с нещо – хващаш картата, но не можеш да я извадиш – няма вадене – като закована стои в машината. Излизат някакви надписи на шведски – шанса да ги разбера клони към нула.
Ядосах се на тъпата машина, теглих ѝ една по български, и тя ми пусна картата – явно все пак е полиглот 🙂

Хвърлих разписката в колата, и отидох до хотела. Докато стигна до хотела, видях, че вече има места за паркиране, та се върнах пак на паркинга, взех колата и я спрях под прозореца на стаята – на сутринта товаренето на багажа щеше да е безпроблемно 🙂

Джип – Гьотеборг, Швеция

Оставихме камерата да прехвърля видеото на диска, и

тръгнахме из Гьотеборг

Да, внушителни сгради. Голям екшън – народа празнува, яде и пие. Наблизо имаше някакъв явно хубав рок бар на открито, обаче не бе възможно да се влезе

Бар – Гьотеборг, Швеция

Хубаво изпълняваха АС/ДС, ама нито една песен не изпяха цялата – явно са от нашите хора, дето не ги знаят докрая 😉
Патоците си плаваха по канала

Патица – Гьотеборг, Швеция Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция

Поразходихме се из центъра

Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, ШвецияТиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, ШвецияТиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Гьотеборг, Швеция Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция

Не бяхме гладни – погледнахме някое друго ресторантче (най-вече заради някое питие) , но не ни харесаха (пиците и тук бяха на пиедестал).

Помотахме се известно време из града – внушителните сгради бяха красиви.
За първи път от много време тук видяхме полиция. И то полиция, която бърза за някъде.
Сирени, пищене на гуми, нерви (например бяха много ядосани, че когато колоната в три ленти чака червен светофар, и са спрели доста време преди да се появи полицията, не и правят веднага място). Абе – лудница..
Явно Волвата на полицаите са доста наточени – когато успяха да разбутат автомобилите (някои от които се качиха из пешеходни алеи и т.н.), полицейската кола ускори от светофара като спортен автомобил. .

Но тази кола не бе изключение – през нощта често чувахме и виждахме същия епизод (пак сирени, клаксони, пищене на гуми).

Имаше и доста емигранти в интерес на истината.

В хотела ни казаха, че специално за нас ще дадат голяма стая – и за какъв ни е трето легло?! И гледка от стаята към целия булевард 🙂
Как да е – ударихме си елексира и заспахме.

• Изминати за деня: 648 км
  • Средна скорост: 81 км/ч
  • Максимална скорост: 132 км/ч
  • Общо от тръгване до пристигане (с почивките): 9 ч 13 мин
  • Общо изкачени (по височина) 6,9 км
  • Общо спускане (по височина) 7,1 км
  • Максимална надморска височина: 1106м

Продължението

Копенхаген, Дания (17 част на През Източна Европа с джип)

В Гьотеборг можете да намерите следните изгодни оферти за нощувка:

Booking.com

Други разкази свързани с Европа – общо – на картата:

Европа – общо

Можете да резервирате нощувки и из цяла Швеция

Booking.com

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

One Response to “Тиседал, Норвегия – Гьотеборг, Швеция (16 част на През Източна Европа с джип)”

1. […] път към Тролстинген и Тиседал в Норвегия, а после от Тиседал –до Гьотеборг в Швеция. Днес ни предстои да минем през Малмьо и Копенхаген, за […]