Ное. 12 2017

Забравените герои oт манастира Аркади край Ретимно на остров Крит (Гърция)

Днес ви представям един, по мое мнение, забележително интересен пътепис посветен на Крит, като цяло, и на Критското въстание, в частност – въстание, оказало съществено влияние върху българските възрожденци. Приятно четене:

Забравените герои oт манастира Аркади край Ретимно на остров Крит

Отвън враговете диви, побеснели

сган башибозуци храма налетели —

фучаха, гърмяха, надаваха рев

и падаха мъртви във немощен гнев.

капитан Михалис от романа на Никос Казандзакис – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Капитан Михалис

Героичният образ на капитан Михалис от романа на Никос Казандзакис определи следващата ни спирка oт пътуването ни в Крит –

манастира Аркади (Arkadi monastery)

“Грък заварва жена си в леглото с турчин и си слага пищова на челото си. Виждайки това, любовникът започва да се хили. – Не се смей животно! -му отвръща гъркът. Следващият куршум е за теб!“

Този виц не е валиден за съжителството на критските клефти (хайдуци) и турците в Крит, където отколе има кървава вендета.

Ставаме рано в Хераклион за автобуса в 7:30 за Ретимно.

Пристигнахме в

Ретимно (Rethymno)

точно в 9:00 за 8,30 евро.

Минаваме бързо покрай старата венецианска крепост Фортеца на път към нашия хотел. Днес е събота и

пазарът в Ретимно

е отрупан с плодове и евтини парцали. Купуваме си кило ранни кайсии и продължаваме. Понататък под надписа “Супермаркет‘“с изненада откриваме българска бакалия в стария град. Тук на Крит живееят и работят около 15 хиляди българи и има 4 български училища.

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Чучурите на старата венецианска чешма бълбукат и носят малко прохлада в лятната жега. Все пак Крит е бил 200 години венецианска колония, докато падне под турска власт за 250 години.

Все пак в сравнение нашите 500 години турско робство, това по-кратко иго е запазило по-непреклония, горд и свободолюбив характер на местните комити с ботуши.

Комита с цървули – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Комита с цървули

Ха има един комита с цървули.Този май е от нашите юнаци? Да това е капитан Петко Киряков, доброволец в Критското въстание от 1866 г. Но паметника е от Варна, а не в Ретимно. Грешка която трябва да поправим!

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Водени от нашего брата от Скопие ние щастливо откриваме нашата къща (вляво) сред сокаците. Благодарим!

Оставяме багажа си в хотела при Никос и се връщаме отново на автогарата, за да хванем първия автобус до Аркади в 10:00 ам з 3 евро. Защо? Защото има и влакче с вагончета от плажа до манастира за 15 евро 🙂

На Крит има над 20 манастира, но „бедната“ гръцка банка единствено за манастира Аркади отсече монета от 2 евро.

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Миналата година тържествено бяха отбелязани 150 години от мъченическата геройска смърт на защитниците на Аркади.

Православният манастир Аркади (Μονής Αρκαδίου)

е сред лозя и маслини, кацнал на припек върху плато над 500м над морското равнище в полите на свещенната планина Ида и е на 23 км от Ретимно.

Arkadi 741 00, Гърция

Ние бяхме единствените пътници, които се чустваха ВИП в новия бус. Спряхме за малко в едно село за да предадем лекарствата на една баба и накрая след час пътуване стигнахме. На паркинга пред манастира вече имаше няколко автобуси с туристи сред които се смесихме и ние. На входа всеки получаваше безплатно диплянки с карта на манастира на английски, немски, френски и руски.

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Западната порта Ханя на манастира Аркади е реставрирана след щурма на турците от 1866

Св.Аркадий е основател на стария манастир от византийско време – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Св.Аркадий е основател на стария манастир от византийско време

Католиконът – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Католиконът

Най-важната манастирска сграда е католикона или двукорабния храм посветен на Преображението Господно с отворения вход, а на св. Константин и св. Елена е със затворения вход. Той е построен отново в стил венецианско бароко от православен критски търговец по време на венецианското владичество на Крит.

Двойният олтар на църквата – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Двойният олтар на църквата

„Кървавата“ икона на Преображение Господно e оцеляла от погрома – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

„Кървавата“ икона на Преображение Господно e оцеляла от погрома

Килийно училище – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Килийно училище

Манастирът Аркади станал важен духовен център на Крит с килийното си училище и библиотека. Важна роля изиграли и монасите – проповедници и манастирските жълтици, които се дарявали за изграждане на гръцки училища по целия остров.

Откритата камбанария е над входа на църквата – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Откритата камбанария е над входа на църквата

Çanlı Manastır („Чанлъ манастър“или „Звънтящите чанове (камбани)“)

След завладяването на Крит от турците през 1669 г. турският паша забранил да се бият камбаните по всички църкви и манастири на целия остров. Обаче тогавашният дякон на манастира Аркади – Неофитос Пателарос, който знаел турски език отишъл с подаръци, за да засвидетелствува своето уважение в лагера на завоевателя с молба за разрешение да бие камбаните в манастира Аркади. Пашата приел рушвета и издал ферман като разрешил по изключение в този манастир да бият камбаните. Затова манастира Аркади бил наречен и „Сanli-Manastır“, което означавало „Звънтящи чанове (камбани) зовящи за литургия“. (в интерес на истината Çanlı Manastır се използва в Турция за много (не дали за всички) манастири – бел.Ст.)

Но растящото манастирско богатство от лозя, маслинови гори, орна земя, ливади и звънящите камбани предизвиквали завист и турския паша решил да проведе реформа като раздаде манастирските земи. Разбира се, че против е бил игуменът на манастира Аркади, който се обявил за присъединяване към Гърция или смърт!

Габриел Маринакис - Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Габриел Маринакис

Габриел Маринакис, игуменът на манастира Аркади е бил избран за председател на тайния революционен комитет на Ретимно. През 1866 е 40 годишен

Знамето – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Знамето

Знамето, издигнато в Аркадския манастир. То е като гръцкото държавно знаме с буквите

Κ и Έ за Κρήτη, Ένωσις, – Крит, Съединение и

Ε ή Θ за Ελευθερία ή ΘάνατοςСвобода или смърт

Входът към трапезарията. Пред нея е дънерът на стария кипарис – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Входът към трапезарията. Пред нея е дънерът на стария кипарис.

Олтарната икона на св. св. Константин и Елена – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Олтарната икона на св. св. Константин и Елена

Олтарната икона на св. св. Константин и Елена е сребърен обков, който е бил въстановен след османския грабеж.

Аркади става сборен пункт на „паликарите от Крит“ или щаб на

Критското въстание (1866-1868)

Султанът изпраща турски отряд през юли 1866, за да арестува игумена Габриел. Арестът не успява, но турците разграбват манастира и се отеглят в крепоста на Ретимно. Започват отделни кървави престрелки, в които загиват много мирни жители и от двете страни. Турското население се скрива в крайбрежните крепости Кандия (Ханя) и Хераклион. Султанът обявява блокада на Крит за да спре притока на доброволци и оръжие от Гърция и Европа. Гладът настъпва в Крит!

Критски въстаници – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Критски въстаници

На 21 август 1866 над Крит се издига знамето с надпис „Еносис или танатос“ (Съединение или смърт!“). Великите сили проявят свойственото им равнодушие, а Гърция обявява неутралитет и не застава открито на страната на критяните.

Гарибалтийското знаме от Етнографския музей, Варна

Въпреки това има помощ отвън:

„Скоро под червеното (или синьото?!) знаме с бял кръст се събрали 220 души доброволци италианци. Те заминали за Атина, там се присъединили още 67 души и стигнали в Крит, където въстанието било в разгара си. Дружината е наречена „Гарибалдова“ и придадена под командването на (генерал Панос) Коронеос, един от главните ръководители на бунта. Той дал на Петко един отряд въстаници и го изпратил да пази планината Силик (Шилик?). Едва 22-годишният войвода излязъл победител в 21 сражения, от които 5 особено кръвопролитни. Пред биографа си Стою Шишков той споделя, че те били на 30.III.1866 в планината Силик, на 6.V. при манастира Аркацилби(?), на 20.V в местността (до пристанището на южния бряг) Йера Петра, на 10.VI, пак в планината Силик, и на 1. VIII в местността Аркадия (край манастира Аркади?)“

Генерал Панос Коронеос – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Генерал Панос Коронеос

Генерал Панос Коронеос – героят от отбраната на Севастопол в 1856 г. –поема командването на въстанието за областа на Ретимно.Той лично се убедил, че манастира Аркади не може успешно и дълго да се защитава и е капан за защитниците му и затова предложил на въстаниците да го напуснат, но те отказали и затова оставил малък отряд доброволци под командването на Димакопулос да го отбранява. Коронеос заедно с останалите доброволци се отеглил в горите край Агиос Власиус, откъдето нападал с отделни чети често аскера за да го отклони от пътя му.

Мустафа Найли паша – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Мустафа Найли паша

Срещу тях се изправя опитният Мустафа Найли паша, командващ османската армия, състояща се от 6000 пехотинци (турци, египтяни и туркокритяни), 200 кавалеристи, 1200 албанци и 30 оръдия, която се отправя в поход срещу щаба на въстанието-манастира Аркади.

Мустафа паша е 25 години валия (управител) на Крит и е женен за християнка от Крит и като зет се мъчел да запази мирното съжителство между двата народа. Но уви, националистическата искра разпалила като горски пожар ненависта, насилията и отмъщенията между тях. Пашата е известен като “Гиритли“ – покорителят на Крит (потушил критското въстание от 1821), помолил игумена Гаврил да напусне светата обител, но той отказал.

На 8 ноември 1866 започнала атаката. В манастира останали 964 човека: 325 мъже, от който 259 можели да носят оръжие включително и 40 монаси. Останалите били жени и деца.

Отвън враговете диви, побеснели

сган башибозуци храма налетели —

фучаха, гърмяха, надаваха рев

и падаха мъртви във немощен гнев.“

Под точния огън на скритите гръцки стрелци, скрити зад бойниците натъркаляли много турски глави на откритото поле пред манастира. В боя се отличили: Димакопулос, Спирос Олимпос, Кувос, Денянакис, Галинакис и други юнакис 🙂 . Въпреки трите яростни атаки

турците не могли да завладеят манастира в първия ден

Вечерта те поискали още подкрепления и довлекли две голями оръдия от крепоста Ретимно. Топовете били дълги 2,5 метра и тяхните гюлета тежали по 50 кила.

Седемте критски братя, двама от които били монаси, се барикадирали във вятърната мелница и смело се биели с османците. Следобед вятърната мелница била подпалена от башибозука- ислямизираните критяни. Бойците се качили на покрива. Шест от тях бяха изгорени живи до смърт и само един успя да оцелее от огъня и куршумите, скачайки от скалата в урвата.

Междувременно генерал Коронеос бил повел бунтовниците от Милопотамос и Амари, за да атакуват османците в гръб. Дъждът обаче намокрил оръжията им и те трябвало да се върнат. Първоначалният план за отклоняване на обсадата от манастира с нападение на четите срещу Ретимно се провалил.

Мустафа паша отново предложил на бунтовниците да се предадат.

Битката престанала през нощта. Безпомощните жени, доброволците, командирите и монасите се събрали в килията на игумена и решили да се борят за свободата до смърт и да не се предават. Революционият съвет решил да обяви решението си на съседните две провинции (Ханя и Хеараклион) и да поиска помощ от Коронеос и останалите началници като изпратилили двама пратеника.

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Вестоносците се спуснали с въжета от зъберите на стените и се престорили, че са османци, за да прекосят османския лагер. Адам Пападакис предал писмото на Коронеос в Клисиди, Амари и се връща в манастира до полунощ. Той се смята за един от най-важните герои на Аркади, защото е избягал и имал шанса да се спаси, но решил да се върне за разлика от другия, който се скътал.

Късно през нощта забили камбаните и обсадените се събрали за последната Божествена Литургия в църквата. Войниците, жените и децата са били наясно със своята съдба. Те се прегръщали, целували и получили последно причастие. Игуменът Габриел Маринакис ги окуражил и благославил още веднъж

Обаче на втория ден – 9 ноември 1866, външната линия на отбрана е сломена и по обяд западната порта е разрушена и нападателите нахлули и започнала кървава разправа

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

“Храмът беше пълен с деца и невести,

с въстаници бодри и бащи злочести,

които борбата в тез зидове сбра.

Участта си всякой вече я разбра.

Врагът от три деня наоколо храма

гърмеше отчаян. Ни страх, ни измама,

ни бой, ни закани нямаха успех.

Борците държаха и никой от тех

за сдаване срамно уста не отвори

и лицето първи да си опозори.

Оградата беше прилична на пещ

задушена, пълна със въздух горещ

и със дим барутен. Свирепият глад

издаваше вече своя вик познат.

Децата пищяха уплашени, бледни

пред майки убити и трупове ледни

Въпреки героизма и отчаянотото съпротивление, игуменът Габриел е убит и тъжният край на въстанието бил предрешен. Тази драматична картина ни е позната от „Епопеята на забравените“ на Иван Вазов, описваща нашата трагедия в Перущица, която се повтаря след 10 години от трагедията в Аркади !!!

Западната порта – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Западната порта

Западната порта, през която нахлули османците е част от крепостната стена с галерии на две нива

Изглед от изток към двукорабната църква, подпалена и ограбена след щурма – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Изглед от изток към двукорабната църква, подпалена и ограбена след щурма

Пред дебелите стени на монашеските килии днес цъфтят зокуми (олеандри) – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Пред дебелите стени на монашеските килии днес цъфтят зокуми (олеандри)

На сянка под манастирската асма тихо шетат туристите – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

На сянка под манастирската асма тихо шетат туристите

Манастирският двор - Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Манастирският двор

Манастирският двор, арена на кървавата битка днес е богато украсен с розови храсти.

Източната порта Кастро и барутният погреб вляво – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Източната порта Кастро и барутният погреб вляво

Някога това е бил винен погреб за складиране на 200 бъчви с вино (ухаа! 🙂 ). Но през 1866 в него се започва да се складират бъчви с барут (уфф!)

Тук в барутния погреб е написано

последното действие на великата критска трагедия

и още една славна страница от гръцката история. Пред позорния плен въстаниците предпочели геройската смърт. Костис Ямбудакис или по по други свидетелства – Еммануил Скулас, взривил склада, унищожавайки не само християните, но и голямо количество врагове. Веднага след това албанците и ислямизираните критяни нахлули в манастира и убили всички останали живи от взрива

Взривът на барутния погреб – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Взривът на барутния погреб

Взривът на барутния погреб е бил толкова силен, че се е чул чак в Хераклион. От гърците, намиращи се в манастира, по чудо се отървали, като избягали, 3 – 4 човека. За сравнение загубите на Мустафа паша били над 1500 мъртви и ранени.

Барутният погреб - Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Барутният погреб

След взрива барутният погреб остава без покрив, но пълен с разкъсани трупове. Въстаниците правят същия опит да взривят съседния погреб, но барута в него е влажен.Той експолоадира частично, като събаря част от северозападната стена на помещението.

От 964 човека в началото на щурма, 864 са убити в сраженията или в момента на експлозията. Наистина тази саможертва може да се нарече от гърците холокост, поради големия брой жертви. 114 мъже и жени са пленени и под конвой са отведени, като по пътя са заплювани и замеряни с камъни от местните мюсюлмани. След два месеца затвор в църквата „Успение Богородично“ в Ретимно жените и децата са освободени, а мъжете чак след година след намесата на европейските консули. (А сега си го представете същото в Съветския съюз или при горяните в България – бел.Ст.)

Мемориалът на загиналите в Аркади – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Мемориалът на загиналите в Аркади

Мемориалът на загиналите в Аркади.

Над главите им ангелите спасяват иконата на Преображение Господне. ЮНЕСКО обявява манастира Аркади за „Паметник на Свободата“.

Тома Неверни бърка с пръст 😉

Бръкнах като неверния Тома с пръст в една от раните на стария кипарис и напипах турски куршум.

В старите складови помещения днес има галерия и музейна сбирка.

Магазинчето за сувенири – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Магазинчето за сувенири

Магазинчето за сувенири е в бившата манастирска фурна. Тук поклониците и туристите могат да си вземат нещо за спомен от славния манастир.

Следват няколко чернобели рисунки от галерията, които са в унисон с епохата на чернобелите фотографии от музея.

Монасите от манастира Аркади проучват и записват подвига на своите събратя – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Монасите от манастира Аркади проучват и записват подвига на своите събратя.

Монасите пеят псалми и славославят мъчениците – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Монасите пеят псалми и славославят мъчениците

Монасите проповядват за техната саможертва пред посетителите – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Монасите проповядват за техната саможертва пред посетителите

Монасите се молят за спасението на техните души – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Монасите се молят за спасението на техните души

Вечна слава на борците за свобода и съединение на Крит с Гърция! – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Вечна слава на борците за свобода и съединение на Крит с Гърция!

Петко Войвода – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Петко Войвода

Липсва снимката на капитан Петко Войвода и на още 39 наши доброволци гарибалтийци, водени от него, Историята е запазила имената само на неколцина от българите. Един от тях е злополучният революционер Димитър Общи. Другите са ломският хайдутин Беню Първанов, габровецът Коста Евтимов (Наполеона), русенският хайдутин Георги Караискаки, и двамата по-големи братя на Хаджи Димитър – Христо и Петър.

Миризмата на рози омайва пчелите и нас – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Миризмата на рози омайва пчелите и нас

Пред входа на трапезарията – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Пред входа на трапезарията

Старата манастирска трапеза – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Старата манастирска трапеза

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Вдясно от църкавата е сбирката от църковна утвар, икони и картини.

св.Георги Победоносец – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

св.Георги Победоносец

Иконата на св.Георги Победоносец е част от сбирката

Ежедневието на днешните монаси е представено в картини – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Ежедневието на днешните монаси е представено в картини

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Безплатната студена вода от автоматите в манастира беше високо оценена от туристите и поклониците в тази жега

След като запалих по една свещ за нашите близки, изпращам ви православен поздрав от манастира Аркади!

Мавзолеят, който днес заема мястото на старата вятърна мелница, днес е пълен с черепите на част от загиналите 864 мъченици.

Пантеонът – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Пантеонът

Пантеонът с бюстове на водачите на въстанието. Първата от дясно е Ангелина Даскалаки ушила бунтовното знаме.

Долината на мъртвите – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Долината на мъртвите

Долината на мъртвите е зад мавзолея. Тук в урвата сред телата на загиналите 1500 турци имало стотина на разстреляни християни копти от египетския корпус, които отказали да се сражават срещу своите братя-християни гърци.

Вечна им памет, както и на загиналите за свободата на Крит включително и шестимата българи доброволци от четата на капитан Петко Войвода! Амин!

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Както се разбрахме с шофьора, той се върна след час пред манастира точно по разписание в 12:15, за да откара обратно православните си братя в Ретимно за 3 евро. След освежителната вана в хотела откривам, че сме на кьошето на ул.Аркадио!

Тихото пристанище на Ретимно – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Тихото пристанище на Ретимно

Критското въстание е жестоко потушено

Съгласно подписаното примирие, въстаниците били принудени да предадат оръжието си и да минат с наведени глави между строеният турски аскер в Ретимно. Такава заповед Петко Киряков получил от своя шеф генерал Коронеос. Българският войвода смятал това за „голям вътрешен срам“. Капитан Петко Войвода напуска Крит с една гемия заедно с 18 наши юнака на път за Александрия, Египет. Нашите „пътешественици“ най-вероятно са били преоблечени като турци 🙂

Таверна – Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Таверна

Надяваме се, че те са отпразнували подобаващо своето щастливо избавление. Ние също празнувахме на пристанището в Ретимно във фамилната таверна “Седемте братя“, където бяхме почерпени с пивото на критските царе и хапнахме мегали свински кюфтаци.

Лято, жега невероятна в Крит, седят си двама гърци на сянка и допиват комплимента цикудя.
– Лошо, Никос, лошо! Ще трябва да се работи!
– Кой, бе? Ние ли?!
– Не бе, Никос. Турците и германците!!!“ 🙂 .

(комплимента е безплатната почерпка с гроздова при поднасяне на сметката 🙂

Манастир Аркади край Ретимно на остров Крит, Гърция

Тръгвайки си от Ретимно ние отнасяме със себе си убеждението:

Критското въстание от 1866 довежда по промяна на четническата тактика и стратегия

на Раковски за освобождение на България. Левски си е направил извода, че само масовото народното въстание в Крит и неговото кърваво потушаване е предизвикало световно съчуствие (Виктор Юго, Густав Флоренс и Джузепе Гарибалди за погрома над манастира Аркади) и е намерило подкрепа от цяла Европа.

Слава Богу и на падишаха! 🙂 че Високата порта, опасявайки се от едновременното надигане на бунт в Крит и България през 1866-1869 насърчава българо-гръцкия конфликт по църковния въпрос с издаването на ферман за Българската Екзархия през 1870 🙂

Така българският народ се появява на европейската сцена. Амин!

Левски организира комитети по примера на Критското въстание – Априлското въстание от 1876. Последвалото Баташкото клане предизвиква подобно световно съчуствие (Мак Гахан, Виктор Юго и Аксаков) и емоционално ще мотивира военната намеса на Русия, която ще донесе свободата на България в 1878. Крит ще трябва да потърпи до 1913 за да се съедини с Гърция след Балканската война.

Вечна слава на борците за свобода от Крит и България!

Писа грешният брат Цветан Димитров, Преображение, 2017.

Снимки: Цветан Димитров

Литература:

1. Никос Казандзакис, Капитан Михалис, Ентусиаст, 2017.
  2. Григор Николов, Капитан Петко Войвода е воювал като съратник на Гарибалди, www.segabg.com/article.php?id=155156
  3. Монастырь Аркади (Arkadi Monastery), www.tocrete.com/rethimno/sights/1521-arkadi-monastery
  4. Никос Цакилиди, Холокост Аркади, (Το ολοκαύτωμα της Μονής Αρκαδίου)
  5. Иван Вазов, Епопея на забравените (Кочо), 1881
  6. Н.Папафанасопулос, Героизм греков Крита: 150 лет со дня героической смерти защитников „Аркади“, http://www.pontos-news.gr/

Автор: Цветан Димитров

Други разкази свързани с о.Крит – на картата: