сеп. 23 2017

Една разходка из Тоскана? Отиваме там заедно с Ирена. Приятно четене:

Cinque Terre, Пиза и марината й, Флоренция, Лука

Тоскана, Италия

Това пътуване беше едно от най-необичайните ми до момента и нещо от сорта на, когато картината, придобие звук и жив образ. Преди доста години,още когато Канала се казваше първа програма имаше едни туристически предавания (‘Глобус‘ или нещо подобно) и веднъж, в едно от тях даваха филм, от който в моето съзнание останаха гледки на невероятно синьо море, цветни къщи на склон и хора, които слизат от един влак. Спомен, за това как се казва мястото никакъв. А, гледките, ах гледките, толкова добре се бяха запечетали в съзнанието ми, нооо при не много ясните отправни точки отне известно време, докато споменът придобие име, отнесе главите ни и намери душата. Та, години по-късно и не без помощта на интернет, се намерихме с въпросното място и в главите ни се намести нов посетител, а името му е по италиански звучно – Cinque Terre, а това филмче съвсем очерта плановете ни и ускори срещата https://www.youtube.com/watch?v=WP316ABiTt0

Пиза и нейната марина, Флоренция, Лука, Cinque Terre – Италия

Благодарение на Ryan, т.е. https://www.ryanair.com/gb/en/ и цените на самолетните им билети, след известно време нещата направо си придобиха образ, план и накрая картина. Планът беше да летим до Пиза, да опънем базовият лагер там, т.е. да запазим хотел и да разгледаме на воля околността. Избрахме Пиза като наша отправна точка по няколко причини – цените на хотелите, близостта до летището и централното й положение от и до Флоренция и Лука, които също имахме желание да включим в програмата.

Cinque Terre

е само на час и половина с влак от Пиза – пътуването е бързо и удобно, а разписанието на влаковете, както и цените на билетите приемливи, а подробно (о(раз)писание ето тук http://www.trenitalia.com/tcom-en. Та, може би е излишно да споменавам, но веднъж озовали се в Пиза първото нещо, което направихме беше да се сдобием с

билети за влак,

за къде? … за Cinque Terre. Пиза-Ла Специя и от там с прекачване, влак за морето. Италианските железници предлагат Cinque Terre Card, с която може да се обикалят градчетата в рамките на един ден, но ние се спряхме на вариант билет от точка А до точка Г и слизахме да разглеждаме точки Б и В.

Билетът за влак в Италия важи 4 часа (след валидиране) и това време беше повече от достатъчно да разгледаме първите 3 градчета и почти да забравим да си тръгнем от четвъртото – Вернаца.

Cinque Terre – Италия

Вече сме наясно, че

Cinque Terre означава пет градчета в област Лигурия,

с кацнали на скалистия бряг на италианската ривиера пъстри къщи, обградени с лозя и пристанища пълни с рибарски лодки и малки ресторанчета, предлагащи изобилие от вкусни морски специалитети и толкова прочутото за района на Лигурия песто (паста с песто – изключително добра комбинация). Тези пет градчета носят звучните имена

Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza и Monterosso

Вече на място спомените започнаха да оживяват, а гледките да градират във възходящ ред от ПО-, през ПО- ПО-, та чак до НАЙ-, т.е. която от коя по-хубави. Започнахме с Riomaggiore, продължихме към Manarola, набързо прелетяхме през Corniglia (това градче е на самия хълм и няма пряк достъп до морето, но има чудни гледки и невероятно вино) и почти се забравихме във Vernazza.

Monterosso го пропуснахме, макар да ни се щеше да вземем корабче от Vernazza и по вода да стигнем до него, но решихме, че има прекалено много хотели и не е ‚достатъчно‘ колоритно. Пък и честно казано безвремието във Vernazza също си каза думата. Има пътека, по самата граница на склона и морето и бяхме предвидили да изминем разстоянието между Riomaggiore и Manarola пеша, но на място се оказа, че пътят е затворен и в момента този преход е невъзможен (края на Октомври 2016). Още един повод да се върнем 🙂

19017 Riomaggiore SP, Италия

Нашите фаворите са Riomaggiore (сигурно, защото ни беше първото градче) и Vernazza. Vernazza ни се стори специална с малкото си пристанище, църквата Santa Margherita di Antiochia и средновековната си отбранителна крепост с цилиндрична кула на хълма.

Cinque Terre – Италия

В тази приказка се озовахме в края на октомври, началото на ноември, с ясното съзнание и поет риск – може да вали, може да не вали, но за наш късмет времето се държа повече от прилично, а тълпите от туристи не бяха най-отчайващото нещо. Беше един такъв пъстър и слънчев ден, който донесе много положителни емоции на всички ни. Та, както казват хората всяко начало има и край и късно, късно вечерта хванахме влака на обратно към Пиза, за да продължим с подпирането на кулата и други задължителни снимки и отметки из града.

Ден 2 прекарахме в изследване на потайностите на

Пиза

и задължителното подпиране на кулата. Колебаехме се дали да се купим билети и да се катерим по стълбите на кулата, но после решихме, че далеч по-добре е да отидем до Battistero di San Giovanni, а също да разгледаме и невероятната средновековна катедрала ‚Дева Мария‘, построена в стил „Pisan Romanesque“. И двете сгради се намират на

Площада на чудесата

Пиза и нейната марина, Италия

За някои от монументите (музеiте) на площада на Чудесата има вход, като за един музей (примерно само Battistero) цената беше 5 евро, за два – около 7 евро, а за наклонената кула билети можеше да се купят и по интернет, т.е. да се избегне опашката. За катедралата входът е свободен, но е необходимо да се вземат нещо като талони от туристическия офис. Пиза като цяло е малка и много китна, т.е. градски транспорт не сме ползвали. Един ден според мен е напълно достатъчен да се разгледа. През Пиза минава река Арно, която на картата изглеждаше доста дълга, минаваща през цяла Тоскана и при пристанището на Пиза се влива в морето.

На една от картичките видяхме хубави морски гледки, които пак бяха обозначени като Пиза. Попитахме и ние казаха, че това е

Marina di Pisa

и може лесно да се отиде до там с (между)градски транспорт.

Пиза и нейната марина, Италия

Решихме да отидем да видим как реката се влива в морето и определо не съжалихме за избора си. Това, което заварихме беше кобинация от плаж с бели камъни, синьо море и небе и колона от ярко жълти къщи, които стояха като стена, много малки заведения, през които хората минаваха да си вземат нещо за хапване и се връщаха обратно на каменистя плаж, за да си продължат пикника. Мда, когато в съзнанието ти влезне нов посетител … Марина ди Пиза.

Флоренция – столицата на Тоскана

и най-гъсто населеното място в района, място където могат да се видят много!!! произведения на ренесансовото изкуство – катедралата, с порцелановите плочки, галерията Уфиции, старият мост и т.н. и всичко това, направено на пешеходно разстояние. Тоскана някакси постепенно завладява с красотата си и атмосферата, която създава. Дори и тълпите туристи неможаха да развалят чарът й. Личи си, че е била културен, икономически и незнам още какъв център и напълно разбирам защо хората често я поставят на едно от първите места в класациите за най-красиви градове.

Флоренция, Италия

От Пиза до Флоренция може лесно да се стигне с влак и отнема около 2 часа (зависи от влака). Влаковете са удобни и на често. Може би е добре да се погледне туристическият сайт на Тоскана и да се купят билети он-лайн, примерно за Уфиции или каквото е решено да се посети (намалява чакането по опашки).

Лука

– средновековно градче, само на няколко минути с влак от Пиза, което успяхме да вмести един късен следобед, в иначе натоварената ни италианска програма 🙂 Посетихме го точно на връх св.Светии (01.11) и се оказа, че за допълнителен разкош има повсемесна веселба по случай празника и цялото италианско население е излезнало навън, при това добре маскирано, кой на/с каквото е сварил.

Лука, Италия

Лука – това средновековно бижу

е известно с добре запазените си ренесансови крепостни стени, които опасват старинният център и с тесните си калдъръмени улички, които създават едно такова странно чувство на лабиринт, хаус и навалица, но по чаровен начин. Трудно е да опише, най-добре да се види 🙂

Ами с това нашето италианско приключение завърши и хайде пак … back to reality до следващият път!