С теснолинейката до Банско

Днес отново се качваме на влака и тръгваме с теснолинейката към Банско. Приятно четене:

С родопската теснолинейка до Банско

Пътуването с кола от София до Банско ми е детайлно познатo и зиме, и лете. Преди 10-на години разстоянието отнемаше поне 3 часа, сега благодарение на магистралата шофирането е дори по-малко от 2 часа. Много приятели бяха пътували до планинското градче с Родопската теснолинейка и всеки споделяше чудесни и истински преживявания.

С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско

С теснолинейката до Банско

Тази пролет решихме с две приятелки да пробваме този начин на транспортиране от столицата до Пирин планина. Оказа се, че група ентусиасти са направили чудесен уебсайт за

Родопската теснолинейка

и много лесно можеш да се ориентираш за детайлите по това пътуване (https://www.tesnolineikata.com/).

В наши дни пътуването от София започва с бърз влак до гара Септември и после се прекачваш на теснолинейката, която оперира по линията Септември – Добринище. На практика влакчето прекосява Родопите по своето 125 км. ЖП линията е строена в периода 1921-1945 г. и препоръчителната скорост е 25 км/ч по нея. Именно заради стръмните участъци я наричат „Алпийската теснолинейка на Балканите“.

С теснолинейката до Банско

Трасе преминава през множество тунели, стръмни изкачвания и остри спускания. По линията има 25 гари включително и

гара Аврамово,

която е гарата с най-висока надморска височина на Балканите (1276 м.). Тя е разположена в Аврамовата седловина, която разделя Рила от Родопите и точно преди нея дизеловото влакче прави уникална „осморка“.

Avramova Sedlovina, 4632, България

Някои от гарите са реновирани, други са в процес на ремонт, а трети определено са запуснати. На практика това е последната оперираща теснолинейка в България, която на няколко пъти е била пред закриване, но все пак все още свързва Тракийската низина с Родопите, Рила и Пирин следвайки най-вече течението на р. Струма. За много от селата и махалите в тези района това е единствената неавтомобилна свръзка с останалата част на страната.

С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско

Вагончетата са реновирани,

макар и малко тесни за това дълго пътуване. Обслужващият персонал е усмихнат и готов да предостави информация. Често местните хора използват влакчето, за да стигнат до нивите си или да транспортират багаж, като това е част от автентичността на линията. Трасето преминава през изключително красиви местности, бързи реки и губещи дъха планински панорами. А веднъж появи ли се пред теб силуета на Пирин планина разбираш, че е имало смисъл да пътуваш от София до Зимната столица на Балканите (Банско) 7 часа с теснолинейката вместо 2 часа с автомобил… И всичко това само за около 10 лв. в посока 🙂

Автор: Стоян

Други разкази, свързани с Родопи – на картата:

Родопи

Booking.com

Може да харесате още...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.