сеп. 17 2017

Published by at 13:17 under Рила,Родопи,Стоян

Днес отново се качваме на влака и тръгваме с теснолинейката към Банско. Приятно четене:

С родопската теснолинейка до Банско

Пътуването с кола от София до Банско ми е детайлно познатo и зиме, и лете. Преди 10-на години разстоянието отнемаше поне 3 часа, сега благодарение на магистралата шофирането е дори по-малко от 2 часа. Много приятели бяха пътували до планинското градче с Родопската теснолинейка и всеки споделяше чудесни и истински преживявания.

С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско

С теснолинейката до Банско

Тази пролет решихме с две приятелки да пробваме този начин на транспортиране от столицата до Пирин планина. Оказа се, че група ентусиасти са направили чудесен уебсайт за

Родопската теснолинейка

и много лесно можеш да се ориентираш за детайлите по това пътуване (https://www.tesnolineikata.com/).

В наши дни пътуването от София започва с бърз влак до гара Септември и после се прекачваш на теснолинейката, която оперира по линията Септември – Добринище. На практика влакчето прекосява Родопите по своето 125 км. ЖП линията е строена в периода 1921-1945 г. и препоръчителната скорост е 25 км/ч по нея. Именно заради стръмните участъци я наричат „Алпийската теснолинейка на Балканите“.

С теснолинейката до Банско

Трасе преминава през множество тунели, стръмни изкачвания и остри спускания. По линията има 25 гари включително и

гара Аврамово,

която е гарата с най-висока надморска височина на Балканите (1276 м.). Тя е разположена в Аврамовата седловина, която разделя Рила от Родопите и точно преди нея дизеловото влакче прави уникална „осморка“.

Avramova Sedlovina, 4632, България

Някои от гарите са реновирани, други са в процес на ремонт, а трети определено са запуснати. На практика това е последната оперираща теснолинейка в България, която на няколко пъти е била пред закриване, но все пак все още свързва Тракийската низина с Родопите, Рила и Пирин следвайки най-вече течението на р. Струма. За много от селата и махалите в тези района това е единствената неавтомобилна свръзка с останалата част на страната.

С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско С теснолинейката до Банско

Вагончетата са реновирани,

макар и малко тесни за това дълго пътуване. Обслужващият персонал е усмихнат и готов да предостави информация. Често местните хора използват влакчето, за да стигнат до нивите си или да транспортират багаж, като това е част от автентичността на линията. Трасето преминава през изключително красиви местности, бързи реки и губещи дъха планински панорами. А веднъж появи ли се пред теб силуета на Пирин планина разбираш, че е имало смисъл да пътуваш от София до Зимната столица на Балканите (Банско) 7 часа с теснолинейката вместо 2 часа с автомобил… И всичко това само за около 10 лв. в посока 🙂