сеп. 17 2017

От Улан Батор до Пекин през пустинята Гоби

След като посетихме Чингиз хан, днес с Цветан продължаваме през Монголия и пустинята Гоби към Пекин: на влак, на джип и с автобус. Приятно четене:

От Улан Батор до Пекин

или за по-евтино през Замин Ууд- Ерлиан в Гоби

с влак, джип и автобус

Между Улан Батор и Пекин е пустинята Гоби

и ние трябва да я прекосим.Това са 1 400 км.

От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

След проучване избрахме най-евтиния начин за пътуване с влак и автобус със спални легла за 47 евро.

Билетите

• Горе: Входен билет за манастира Гандан в Улан Батор – 4000 тургика за благословия от Буда,
  • Вдясно е билета за спално купе в Трансмонголската железница от Улаанбатаар до Замин Ууд – 709 км в 17:30, първи перон за 33 950 тургика (13 евро)
  • Вляво долу е билета за спалния автобус Ерлиан-Пекин – 669 км в 16:30 за 220 юана (30 евро).

Или пътуването ни от Улан Батор до Пекин излиза 43 евро + 4 евро за джипа през КПП Замин Ууд-Ерлиан – или всичко 47 евро!!!

Мршрут през пустинята Гоби

Разбира се има и директни международни влакове, но те са по-скъпи и са на рядко.

След поклонението пред гигантската статуя на Чингиз хан продължихме към

националния парк Горки Терелж

Скала „Костенуката“ или „Мелкхий Кхад“

Това е прочутата гранитна скала „Костенуката“ или „Мелкхий Кхад“ (малката гадинка 🙂 ?), където всички пътешественици спират за снимка.

Български пенсионери в пустинята Гоби 😉

Ето ни и нас двамата български пенсионери в Монголия, пристигнали с автобус от Улан Уде (Русия) в Улан Батор за 20 евро..

От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Овоо или шаманският знак обо

Това е монголското Овоо или шаманският знак обо. Това е древно светилище, където живеят духовете-господари на местността, място, където трябва да се поклоним на духовете. То се прави на свещенни места по превали или кръстовища, където някога са се появявали духовете или където духовете действат сега.Тази купчина камъни постоянно расте и служи често за ориентир на пътешествениците.

По древна традиция преди да се направи жертвоприношение трябва обо-то да се обиколи три пъти по часовниковата стрелка, показвайки по този начин уважение към трите свята: долния, средния и горния. След това се представихме на духа на местността-„малката гадинка“ ние му разказахме за целта на нашето пътешествие и след това го помолихме за неговото покровителство и късмет по пътя. Традицията забранява да се обръщаме непосредствено към духовете без жертвоприношение!

Жертворприношение

Ето това е нашето жертвоприношение: корейско кимчи, монголско пиво „Нийслел“, русский хлеб и монголски суджук от якове по стара прабългарска рецепта 🙂

Местният дух веднага се прояви, като раздуха облаците и дъждът ни отмина!

Река Терелж преминава през парка – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Река Терелж преминава през парка

Паркът Горки Терелж е на 50 км от столицата – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Паркът Горки Терелж е на 50 км от столицата

Тези монголските крави са по- културни от индийските и не се мотаят на пътя :) – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Тези монголските крави са по- културни от индийските и не се мотаят на пътя 🙂

Яковете пасат ли синчец? - От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Яковете пасат ли синчец?

След направеното научно наблюдение ние установихме факта, че те не пасат синчец.

От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Цъфналият синчец от който набрах букет за моята дама. Голямото Л… не е от мен !

Табунът от диви коне си пасе сладко свежата тревичка край нас

Ха, зад скалата се показва един динозавър 🙂

От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Споко, това е домашен Дино!

Ти- рекс идва нещо недоволен!?

Кой от двата завъра ще лапне моята капа?

След екскурзията до статуята на Чингиз хан и националния парк Горки Терелж помолихме таксито да спре за малко пред жп гарата в Улан Батор, за

да си купим билети до Замин Ууд

Бързо се ориентирахме към средното гише №6, където продавачката знаеше малко руски. За днес вечерта билетите бяха свършили. Слава Богу имаше билети за утре, т.е. имаме още един ден в Улан Батор! Искахме 2 билета за спално купе с горно и долно място. Имаше само верхние (горни) места. ОК !,

Тук има 3 категории места : tasalgaat, untlagyn, and niytiyn, които отговарят на руските категории: купейний, плацкартний и общий.

Имаше по-евтини билети като плацкартни (по 6 в купе) и общи седящи. Но ние взехме 2 горни места в спално купе или тасалгаат.

Това е растояние също като от София до Варна, със стандарта на БДЖ , но по 26 лева, като за пенсионери!

Утре след разходката в Улаан Баатар накрая пак ще сме на гарата

Гарата в Улан Батор – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Гарата в Улан Батор

Баяртай! Довиждане! и Баярлалаа! Благодаря! на нашите монголски приятели.

Другият вариант за пътуване до Ерлиан е с автобуса в 21:00 от автогарата Баянзурк за 55 000 тургика. |

Гарата в Улан Батор – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Първи перон на гарата в Улан Батор

Южният участък на Трансмонголската линия е рожба на китайско-монголската дружба за разлика от северния участък, който е рожба на съветско-монголската дружба. Но след заминаването на руснаците и китайците все още можем да се насладим на консервираните жп останки от МНР. (Монголска народна република, за по-младите читатели родени в РБ или ЕС.)

От Улан Батор до Пекин с влак

Нашият влак заминава за Замин Ууд. Стандартът на монголските железници е познатия ни от БДЖ (има се предвид ширината на релсите – бел.Ст.)

В нашето купе малко преди да тръгне влака влязоха двама монголи. Те отвориха прозореца, като го защипаха с горните легла. Май имаха намерение да изхвърлят багажа ни през прозореца, а не да ни проветряват! Но техните мурафети не минаха пред бай Ганьо, защото нашите куфари вече бяха скрити под долната седалка,

върху която бяхме седнали 🙂 Повиках кондукторката да ни даде едно долно место, което да разменим за горното, но тя не ни разбра и ни отказа. Влакът тръгна, а монголите бяха изчезнали. Появиха се двама братя от съседното купе да заемат долните места. Ние вече бяхме седнали на едното долно и извадихме кутия руски бонбони и ги почерпихме. Така най после успяхме да се разберем те да останат на свободните места срещу нас! 🙂

Привет, има още за доплащане на 2500 тургика за чисти чаршафи

Нашият влак се гърчи като змия сред пущиняка на Гоби

На хоризонта един камион се опитва да изпревари влака ни

От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Спирка за разминаване с товарен влак и залезът над Гоби

Замин Ууд – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Замин Ууд

Пристигнахме в

рано сутринта в 8:00. Пътниците хукнаха към такситата да заемат първите места за да пристигнат по рано в Ерлиан. Ние не бързахме защото трябваше да хванем спалния автобус за Пекин чак в 17:30!

Замын-Үүд, Монголия

Да пристигнем вечерта в Пекин и да търсим къде да спим до автогарата и после да продължим рано за Датонг това не беше нашия план.

Замин Ууд – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Замин Ууд

Остана много време да си свием цигари пред новата гара и да се измием и да сменим излишните монголски тургика в бакалския магазин на площада пред гарата. Там ни чакаха автобуси и таксита за Чайна! Ясно беше, че отиваме в страната на чая – CHINA Китай.

Внимание,

това е най-странното КПП –портал в пустинята Гоби !

• Това гранично КПП Замин Ууд-Ерлиан не работи в неделя и по празниците!
  • Работи от 8:30 до 18:00 часа в останалите дни!
  • Може да се премине само на колела: с автобус, влак, колело или такси!

Към ГКПП Замин Ууд

Цената за място в кола е 10 000 тургика или 30 юана. Е спазарихме се за 16 000 тургика за двамата, защото не бързахме 🙂 Обяснихме, че ще ги платим на автогарата в Ерлиан.

Ползвахме помоща на една спътничка монголка, която знаеше английски.

Приемете тези съвети от нас:

1. Винаги плащайте или взимайте с дясната си ръка!
  2. Никога не подавайте парите свити между средния и указателен пръсти, защото това се счита от монголците за обида и пренебрежение към тях!

Към ГКПП Замин Ууд в Гоби

Изненадващо нашата кола спря пред една дълга колона от джипове и ние трябваше да се прехвърлим в белия руски джип.

След час на припек чакане, колоната леко потегли и спря отново.

Пазене на ред

Уф спомних си как се бута джип в колона, за да не се изпусне реда! Това беше много важно за местния бизнесмен, който имаше намерение да направи още един курс през границата за деня и донесе едно шише бензин. На два пъти джипа го спираха да му искат пари за санитарна и застрахователна такси.

Изходяща такса

за човек на КПП е 1000 тургика или 5 юана.

Вземете бързо имиграционна карта от монголската митница в Замин Ууд и я попълнете с номера на джипа и продължите насреща към

Китай

По сградата си личи, че влизаме в огромна и мощна държава! Дотук с кирилицата, ако искаме да продължим трябва да научим няколко йероглифа!

ГКПП Erlian (二连; Èrlián) ) От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

ГКПП Erlian (二连; Èrlián)

Китайското КПП е Ерлиан (Еренхот)

или

Erlian (; Èrlián)

е град в провинция Вътрешна Монголия на Китай. Запомнете по-лесно йероглифите: започващ с знак за равенство и цифрата 4 задраскана с 3 хоризонтални черти!

Минахме на скенер с багажа си и след като ни снимаха и взеха отпечатъци ни пуснаха в КНР! Лесно открихме белия джип.

Нашето такси ни стовари точно пред автогарата за спални автобуси до Пекин. Затова в знак на благодарност му изсипаме и останалите дребни тургици. Така граничният преход ни излезе общо 20 000 тургика за двамата.

Чакалнята на автобусите – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Чакалнята на автобусите

Чакалнята на автобусите за Пекин или Бейджинг Beijing (北京 Běijīng). Тук има безплатна топла вода за чай или купичка спагети. Билетът за 220 юана, който ни продадаха е до Пекин, ама Бейджинг е огромен и дали нашият автобус спира на нашата автогара за Датонг? Това се опитваме се да разберем с помоща на една монголка, която знаеше китайски и английски. Оказа, че нашият автобус ще пристигне през нощта в 3:00 ч и ще остане в един гараж до сутринта, като пътниците могат да спят в него докато отворят автогарата. Коя автогара?На картата се оказа, че не нашата автогара, а някаква друга!

От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Ех, наздраве със снежна бира от Харбин!

Автобус за Пекин – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Автобус за Пекин

Нашият автобус е с табелата за Пекин или Бейджинг Beijing (北京 Běijīng) – 北京 Запомних го като двама души, обърнали си гръб и трикрака къщичка!)

Ерлиан, Китай – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Ерлиан

е нов хубав град в пустинята Гоби, но не срещат много хора по улиците. Пече сега, а после като задуха се вдигна ситен пясък, който лети и прониква навсякъде и тогава всичко живо се крие на завет. Абе, град насред пустинята Гоби!

Целуващи се динозаври в Ерлиан, Китай – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Целуващи се динозаври в Ерлиан

Накрая на града са прочутите „Целуващи се динозаври“.Тук има

Музей на костите от динозаврите

Някои по-окомуш (smart) китайски туристи бяха отишли да го разгледат предварително и ни махнаха с ръка да ги качим в автобуса.

Спален автобус в Китай – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

В спалния автобус се чуствахме като пет пари в кесия!

Жената се опна изцяло и аз се изкефих полулегнал. Размерът има заначение!

Китайците не разбирали български?Да, ама не!

След като жена ми направи забележка на селянина да си прибере миризливите чорапи, той се стресна и ги прибра най-прилежно в найлонов плик заедно с обувките!

Е, да живее българско- китайската дружба!Ако си носиш тапи в ушите ще пропуснеш да чуеш как жълтите братя хъркат,пъркат храчат или чоплят семки през ноща 🙂 Добре е (ОК!), че климатика работи непрекъснато и жегата остава отвън!

Спален автобус в Китай – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Един извънгабаритен Буда благоволи да пътува заедно с нас. Автобусът ни возеше меко със 100 км в час по магистралата в

провиция Вътрешна Монголия

От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

Я едно малко динозавърче сякаш бяга покрай нас! А вятърните мелници се въртят ли, въртят

Динозавър – От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

Ето още едно Дино!

Тук май има някаква свада между птеродактили и бронтозавър

Ти рекс май подгонил някого

Динозавър – От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

А те нямат край бре!

Ах, най после живи питомни говеда -овце и кози в пустинята Гоби!

Камили – От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

Ето най сетне едно стадо двугърби камили! Двугърби камили има само в пустинята Гоби!

Дуур, спираме в един малък застроен оазис в пустинята да вечеряме

Спирка за вечеря – От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

Спирка за вечеря

Столовата на селския кооператив – От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

Столовата на селския кооператив

За 25 юана можеш да си сипеш колкото искаш китайска манджа

Китайска кухня – От Улан Батор до Пекин с влак и автобус през пустинята Гоби

Хм, двойна порция без ориз за гладните!

Мръкна се вече и ние продъжихме, докато пристигнем

в Пекин посред нощ

Слязох от автобуса и излязох от гаража на улицата. Къде сме? Кой да ти каже?

Отсреща свети кръчме, където вече приключва едно афтър парти. Никой от младежите не говори английски! Бре много са горди тези китайци, що не искат да учат чужди езици! Ама колко йероглифа трябва да научат докато станат грамотни? То нашите роми не могат да се справят с 32 букви, а камо ли с хиляда йероглифа като за начално!

Гласувам т.е. махам с ръка на едно такси.То ме разбира, когато му показвам йероглифите на нашата автогара и ми показва една банкнота от 50 юана в отговор. Мерси!

Тук се намесва нашият ангел спасител-собственикът на кръчмето. Той ме черпи с парче диня и ми показва със знаци да почакаме докато затвори. След това щял да ни закара до автогарата! No money!

Посред нощ в Пекин – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Посред нощ в Пекин

Нашият пекински приятел вляво,(Динко го нарекох защото ни черпи с диня) който не знае английски, но поиска посред нощ ни закара с джипа си до нашата автогара.

Thank You! m goi ! 唔該.

Автогара в Пекин – От Улан Батор до Пекин с влак през пустинята Гоби

Автогара в Пекин

Liuliqiao Long Distance Bus Station in Fengtai Distrikt е нашата автогара.

Нашият благодетел Динко ни достави safety пред полицейския пост да чакаме докато отворят автогарата.Така оптимистично завърши първия ни ден в Китай.

Бог да пази нашите приятели от Монголия и Китай!

Писа грешникът Цве Тан Хан, Благовещение, 2017.

снимки: Цветан Димитров

Литература:

1. http://www.lifeexplorateurs.com/cheapest-way-to-go-from-ulaanbaatar-to-beijing/

Автор: Цветан Димитров

Други разкази свързани с Монголия – на картата:

Монголия

Booking.com

One Response to “От Улан Батор до Пекин през пустинята Гоби”

1. Йорданка каза:

Супер пътепис, много благодаря за чудесната разходка, ценните подробности по пътуването, интересните снимки и забавното описание! Поздравления за работата по материала и благодаря още веднъж!