апр. 25 2017

Анадолската обиколка с кола (2): Мардин

Заедно с Домоседа продължаваме обиколката из Анадола – започнахме с Аксарай и Харан по пътя към Шанлъурфа и Гьобекли тепе, а днес сме в Мардин на кюрдска сватба, за да стигнем до Дара. Приятно четене:

Анадолската обиколка с кола

Мардин

на кюрдска сватба

С пристигането в

се ориентирахме интуитивно до най-доброто място да изпием по един Efes с гледка. Аз изпих. Много добра гледка.

Мардин, Турция

Остнахме очаровани. А аз останах допълнително очарован и от боб чорбата на терасата с гледка. А после и от хараб тавата в една закусвалня в стария град, в която се подлсоних от дъжда. А вечерта и от гювеча в една закусвалня в новия град. Която ни избра Мехмет. Мехмет ни е домакинът по каучсърфингова линия. Турчин. Имахме среща с него и с двама други, кюрди, на терасата на кафе Месопотамия до голямото медресе. Особено популярно сред професионалното съсловие на местните ходжи.

Докато ми вързваха малка тенекия се поразходих да хвана последните слънчеви лъчи над селото на отсрещния хълм. И зелената месопотамска долина в часа на най-дългите сенки. В медресето със стъпката на Мохамед в камъка се разговорих със задяващите се с външните хора хлапета. Те се шегуваха и закачаха едно с друго и си вменяваха националности и биографии. В крайна сметка най-правдоподобната хипотеза излезе, че по-голямото момче е сирачето с разстреляно смейство от Сирия, а по-малките момче и момиче са си местни кюрдчета, идентифициращи се с турското си гражданство. Пък моето лице било 100% турско.

Мардин, Турция Мардин, Турция Мардин, Турция

Старият град не е особено живописен отблизо (zoom in, англ.) Освен, ако не се опиташ да намериш

християнското наследство

на халдейската. И успееш.

Халдейска църква – Мардин, Турция Халдейска църква – Мардин, Турция Халдейска църква – Мардин, Турция Халдейска църква – Мардин, Турция Халдейска църква – Мардин, Турция Халдейска църква – Мардин, Турция

Отвъд хълма със стария град и калето-казарма на билото,

Мардин шокира с ударна урбанизация и бетонизация. Блокове сред нищото.

Никнат като (ръбати) гъби. Огромни спрямо българските стандарти апартаменти. Лъснати до изблизано каменни облицовки и площадки с обувки, струпани край бърсалките. Клозети с клекало в апартаментите.

Мардин, Турция Мардин, Турция Мардин, Турция

Откъде се стичат толкова много хора?

И защо точно в незначително изглеждащи на картата провинциални градове като Мардин? Да отговорят на все по-нарастващите потребности на кюрдското семейно планиране ли? Нормално било да имат двуцифрен брой деца. Плюс момичетата. Децата са семейна мощ. Все едно гледам България по времето на чорбаджи Марко и Иван Селямсъзът от Бяла черква. Но стандартите на село дали отговарят и на начина на живот в квадратизирания град? Това не са разсъждения за сватба! А Мехмет ни заведе точно на

сватба. При това кюрдска.

В заграден с високи бетонни дувари двор с размери на училищен. И затворена желязна порта с намръщени фейсконтрольори до нея. Ама Мехмет нали е любим учител по английски на целия квартал – приемат го добре. Даже ако си доведе гости.

Попаднахме точно в разгара на ситното хоро, дето го играят на подскоци, не хванати за ръце, ами рамо до рамо. Около седналите на церемониалната маса с изтощен, едва ли не дрогиран вид, младоженци. Фризурата на булката била отнела първите осем часа на деня. А вече е девет вечерта.

На сватбата ядене нямаше, нито даже вода,

но песни и пляски на народите в автентичния им вид имаше. Имаше и пуцане и фойерверки. Освен хората се играеха и танци от валсов тип по двойки с прегръщане. И мъжко надиграване като ръченица. И един, дето ритуално го убиваха, пък увиваха със знаме, пък съживяваха. Пък момите танцуваха, поднасяха и си разменяхма станиолени порцийки хена за татуиране със забита свещичка. Подлъгваше, че са тортички. Даже ми се стори, че видях местни деца разочаровани от вкуса.

Кюрдска сватба – Мардин, Турция

Кюрдска сватба

Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция Кюрдска сватба – Мардин, Турция

При кюрдите, се разбира, че

сватосванията са уредени между семействата,

но в наши дни съществувал някакъв толеранс за романтично маневриране на младите. Никакъв толеранс за маневриране не е оставен за футболни предпочитания на младежта. Мардинските кюрди е уредено да са

фенове на Галата Сарай

по рождение и до живот. На мене ми се падна точно той от генератора на случайни отбори за чужденци за по-задушлив светски разговор. На английски? Знаенето на английски се побира в мистичната универсалана формула от четири думи „вот ис йор мейм“. Необходимо и достатъчно условие да си научен на английски е да си зазубрил тази фраза. От което произлиза заключението, че професията на учителя по английски е айляк занаят. Освен другото ти осигурява живот в четиристаен апартамент от описаните, в който имаш капацитет и нужда да обзаведеш за обитаеми само едната стая и кухнята.

Кюрдска сватба – Мардин, Турция

Продължаваме към Диарбекир.

Но преди това … трябва да закусим с топъл хляб от типа, който през 90-те беше популярен в България под етикета „турски“, но напоследък го няма, сирене, маслини, мек салам, халва, конфитюр от смокини.

Манастир Дейрул Зафран, Турция

Дейрул Зафран

– бившият патриаршески манастир на сирийската църква е действащ и си допълва бюджета с входни билети за туристи и брандирани сувенир. Турсти – бол. Особено ако се е случила първомайска неделя. Не се събират наведнъж в криптата, но се опитват. Лястовичките над саркофазите на патриарсите гледат подозрително. В килера пък намираш първата печатна преса в Османската империя, доставена, след като ги били разрешили от Високата порта неколкостотин години след изобретяването им. Сещам се аналогичен случай с явлението телевизия в Южна Африка.

Манастир Дейрул Зафран, Турция Манастир Дейрул Зафран, Турция Манастир Дейрул Зафран, Турция Манастир Дейрул Зафран, Турция Манастир Дейрул Зафран, Турция

Dara, Dara Mahallesi, 47100 Artuklu/Mardin, Турция

Дара

е късноримски / ранновизантийски град със съхранил се до ден днешен некропол и обиталища от скални хралупи. Наскоро разкопан от археолозите и оформен за посещения (без пари!). Хилядолетни и хилядокилометрови аналогии с Набатея.

Дара, Турция Дара, Турция Дара, Турция Дара, Турция Дара, Турция

Д.’15

Продължението

Анадолската обиколка с кола (3): Мидят, Диарбекир и Немрут

Автор: Димитър Тодоров (Домосед)

Разказът е със запазени авторски права

Илюстрации:

Други разкази свързани с Другата Турция – на картата:

Другата Турция

Booking.com

2 коментара to “Анадолската обиколка с кола (2): Мардин”

1. Teodora каза:

екстремно цветно. Благодаря!

2. […] и Харан по пътя към Шанлъурфа и Гьобекли тепе, бяхме в Мардин на кюрдска сватба и стигнахм до Дара, а за последно – Мидят, Хасанкеиф, Диарбекир и на […]