февр. 02 2017

Сеул, Корея

Днес Райна ще ни води до другия край на Земята и ще ни разкаже колко лесно е да си организираш сам екзкурзия до Корея. Приятно четене:

Пътуването до Сеул

е било замислено отдавна от двете ми дъщери, пълнолетни и живеещи извън България. Когато са решили да купят самолетни билети ме поканиха, ама аз не бях подготвена и леко отказах, ами то много далече, какво ще правя там, защо не отидем някъде по-близо и така. Техните билети бяха Лондон – Хелзинки – Сеул за атрактивната цена от около 500 паунда в двете посоки, купени през април 2016г,. за края на септември 2016 г.

Аз, докато реша дали искам да ходя, естествено, вече нямаше места. Е, реших през август, отивам, ама и както споменах, вече места нямаше. Започнах трескаво търсене на билет, за друг полет. Така се оказах горд ползвател на билет Лондон – Сеул, директен полет, с най – големия пътнически самолет А380, на Корейските авиолинии. До тук чудесно, пътувала съм доста семейно, обаче сега с отделен полет, съвсем сама!

Изчетох всичко за Южна Корея,

визов режим – 3 месеца престойбез виза, какво може да се носи в багажа, разпечатка на страницата на МВнР, копия на паспорти, разпечатан адрес на пребиваване, адрес на посолството ни в Сеул, какво да пиша в митническата декларация и малка сума корейски уони. И така въоръжена с всичко изброено, куфар и свито сърце тръгвам от Бургас,дъщерите ще ме чакат в Лондон и после всеки на своя полет, след около 17 – 18 часа с престои и граници, ще се видим на летището в Сеул.

Сеул, Корея

Първият културен шок изживях на летище Хийтроу в Лондон.

На другите авиолинии тълпи, разговори, що-годе някакъв ред, а

на Корейските авиолинии – стройна опашка по един,

тихо и културно, всеки е забил поглед в телефона. Подреждам се и аз, дискретни любопитни погледи, от този момент трябваше да свикна, че съм различна, т. е бяла. От тук нататък все ни заглеждаха, децата сочат с пръст, милите, възрастните корейци гледат директно, младите дискретно.

Сеул, Корея

Прекрасен самолет, стюардесите облечени в униформи, като гейши, децата на корейците не плачат,беше доста комфортно за 12 часов полет. Лично за мен, да отбележа, беше нещо неизпитвано до сега, сама, без някой от семейството, когото да успокоявам, обслужвам или слушам, доста приятно.

Кацнах в

Сеул,

слава богу, дъщерите кацнали успешно преди мен, събрахме се. Обаче каква изненада, нямат куфари.

И защо? Защото, аз докато блаженно съм спала в самолета, някъде над Русия, те се прекачили в Китай. Обяснявам: от Финеър, в Хелзинки предложили на доброволци да се прикачат още веднъж някъде в източен Китай, срещу обезщетение, тъй като имало повече продадени билети. Резултатът е бил инфарктно прекачване, с риск да се изпусне полета за Сеул, стари самолети, лош полет и два закъснели куфара, единият още неизвестно къде. Не препоръчвам доброволстване!

От престоя ми в Сеул, мисля да разкажа лични впечатления. Туристическите забележителности, държа да отбележа, ги посетихме без изключения, и ги има в пътеводителя за Сеул и във всички интернет сайтове, заслужават си,но няма да ви отегчавам.

Сеул, Корея

Аз като живяла през социализма, прехода, демокрацията и дивия капитализъм мисля, че корейците са изградили високо развит пазарен социализъм. Мисля така защото, държавата им е високотехнологична, подредена, със строги правила, високо ценено образование, с респект към институциите и спазван от всички обществен ред.

Сеул, Южна Корея

От летище Инчеон

взехме такси, случаен човек от летището, ни предложи, цената беше 70 евро до към централен Сеул, след 12 часов полет и загубен багаж искахме да се установим. Бяхме запазили апартамент през airbnb. Прекрасен апартамент, без мебели, спане на земята на футони, в кухнята без вилици, не се шегувам, беше красиво и интересно. Жилищен комплекс с много високи блокове и малки като кутийки апартаменти.

Интернет навсякъде,

в апартамента, в автобусите, в метрото, на улицата, прекрасно!

Сеул, Корея

През целият ни престой в Сеул, 10 дни не се почувствахме притеснени или застрашени, само

много бързо шофират тези хора,

и автобусите, и такситата, и колите. В момента, в който се качиш в автобус се дръж здраво, тръгва на раз, завива, спира, ужас!

Пресичайте само на зелен светофар,

ако има само пешеходна пътека, на подскоци и с повишено внимание, най-добре вървете след местните.

С пушенето определено е проблем.

В централната част, т. е. ситито не може да се пуши и на улицата. Видяхме кабини за пушене, ще сложа и снимка, на тротоарите има знаци, пушенето забранено. Направиха ни забележка, че пушим на терасата в апартамента, който изрично беше за пушачи. Съседа ни отгоре беше се ядосал, ама като разбра, че сме от Европа, много е важно за тях да не притесняват туристите, ни отпусна малко време и се примири.

Специално посетихме българския ресторант „Зелен“

в квартала на чужденците. Благодарим на момчетата, българчета, които работят там, скъпичко беше и се ограничихме в поръчката и каква изненада – почерпка от персонала, баклави, халви, сладолед. Много приятно преживяване, особенно след като персонала от корейци, специално излезе да ни види – ами хубави сме! 😉

Много учат корейците, децата излизаха от училище или занималня към 10 часа вечерта, с униформите в тъмното, работещите към 7 – 8 часа се прибираха.

В метрото – чисто,

без прашинка, по улиците чисто, обичат да си упражняват английския, питат дали имаш нужда от помощ и да нямаш обясняват, кой колкото може важно е желанието.

Храната е прилична,

очаквах много люто, не беше чак толкова. Много ми хареса барбекюто в квартала на студентите, евтино и приятно, на улицата някой пее, друг свири на китара или на каквото може.

Сеул, Корея

Най-интересно беше караоке в нещо като кабинки на 2 – 3 етажа и се вижда от улицата.

Корейците обичат пластичните операции,

много са разпространени. Има много клиники, предлагат уголемяване на очи, повдигане на клепачи, оформяне на скули, и други такива.

Пазарите

са колоритни с характерните за Азия морски дарове, сготвени или сурови, питки с кълнове, сурово месо/дано да е говеждо/ с яйце, соджьо – разредена ракия, бира – много е хубава, браво на корейците.

Обичат и си тачат традициите,

ако посещават Националния музей на Корея, който е огромен парк, храмовете или дворците,корейците си наемат национални костюми, обличат ги и така се разхождат и из града, входа за хора в костюми е безплатен. Чудесна инициатива много ми хареса. Снимахме се с две девойки, удоволствието беше взаимно.

Срещнахме се с приятели на дъщеря ми от фейсбук, натурални корейци.

Всички живеят с родителите си докато не намерят партньор,

преди това не се отделят, не било прието. Направи ми впечатление колко добре са образовани, възпитани и родолюбиви, гордеят се с произхода си и в същото време се опитват да бъдат космополитни. В метрото масово учат английски,четат или повтарят на глас, пишат на лаптопите си, или направо си гледат сериали онлайн.

Сеул, Корея

За тях бяхме американки, така им изглеждахме на улицата, ако попитат уточнявахме, че сме от Европа. Един младеж поиска да уточним, коя държава? България, казваме в движение, без да очакваме реакция и той, аааа йогурт,йогурт, известни сме, приятно ни стана.

Държа да отбележа, че толкова далече от България, аз като човек на средна възраст се чувствах комфортно и ми беше изключително интересно. Не знам дали бих повторила пътуване до Корея, но Япония вече ми се видя много близо, живот и здраве не е невъзможно.

Много лесно било до организираш пътешествие по твой вкус и да посетиш другата страна на Земята.