До Мелник и Златолист

Историята на този пътепис е следната (няма да споменавам имената, но те участниците ще се сетят и ако не ми разрешат, няма да слагам линкове): има един известен български блогър, който обича да пътува или поне му се налага да го прави много. Животът, знаете е хубав, но в един ден се запознава с едно момиче — животът става още по-хубав, и понеже нашият човек е мнооого убедителен, момичето също завъжда блог (то е заразно, нали знаете;-). До тук — добре, но и бащата на момичето завъжда блог покрай двамата!!! (Като ви казвам, че е заразно, никой не го прие сериозно). С това животът става още по-хубав, защото Данчо Колев (последният заразéн засега) пише много увлекателно за не толкова екзотични места, като Мелник да речем. И така, приятно четене и поздравявам Данчо за куража да се зарази!

До Мелник и Златолист

Създаването на моя блог ми даде възможността да споделя впечатленията си от неколкократните ни екскурзии през ноември и декември 2008 година. Посещенията ни с нашите приятели и децата ни от Лондон бяха в югозападна България и по-точно района около Сандански, Петрич и Мелник. А този район, както знаете, е изпъстрен със Свети места. Най- силни впечатления имам от църквата „Свети Георги“ в с. Златолист, където е прекарала по-голямата част от живота си пророчицата Преподобна Стойна и от църквата „Свети Антоний“ в Мелник.

Златолист

посетихме за пръв път през есента на 2007 год. и на два пъти през есента на 2008 год. Селото е известно най-вече с църквата „Свети Георги“, в която в началото на миналия век е живяла пророчицата Преподобна Стойна. Монахинята е смятана за предшественичка на Ванга, и тя като нея пророкувала и помагала на хората.

Село Златолист се намира в Петричката котловина в югозападното подножие на Пирин планина в близост до град Сандански и град Мелник. До Златолист се стига по пътя от Сандански за Гоце Делчев през село Катунци, което е на 6 км от него. Пътят от Катунци до Златовръх на повечето места не е асфалтиран.
Смята се, че

църквата „Св. Георги“

е построена през ХIХ век, но местните хора твърдят, че е била издигната още през ХII в. Храмът е забележителен със старите си стенописи и изографисаните гола женаи дявола с арбалет/ единствени по рода си/.

В средата на храма, под купола, се намира мраморна плоча с двуглав орел. Съществува легенда, че стъпването върху нея има силно лечебно излъчване. Оригиналната плоча е открадната и на нейно място е поставено копие, но от това лековитата сила на мястото не е по-малка. Чудесата в Златолист не свършват с това — в двора се издига чинар на над 1200 години, за който се вярва, че помага при различни заболявания.

През 90-те години на миналия век храмът е реставриран, а около него е оформен неголям манастирски комплекс.
На горния етаж на църквата е запазена стаичката, в която е живяла

преподобна Стойна,

а в двора на църквата е изграден мемориал при гроба на пророчицата.
Твърди се, че дарбата на Преподобна Стойна да пророкува била много по-силна от тази на Ванга. Някои от хората, които идвали при нея, за да търсят помощ твърдели, че я виждали да се носи из въздуха, без да стъпва по земята — това обикновено ставало, докато се молела върху мраморната плоча с двуглавия орел. Говори се още, че на два пъти е напускала тялото си за по една седмица с уговорката никой да не го мести и после отново оживявала. Тя била тиха и кротка жена. Не отказвала на никого съвет и утеха. След среща с нея хората си тръгвали с леки души. Всички я признавали и почитали за светица.

Посетете Златолист и се поклонете на гроба й. Постойте в минутка размисъл, за нея, за вас, за близките Ви хора, за житейския ви път. Мястото е невероятно красиво, а хилядолетния величествен чинар в двора на църквата вменява удивително спокойствие, сякаш времето е спряло!

Църквата „Свети Антоний“ в Мелник

открихме съвсем случайно, привечер на здрачаване при екскурзията ни през ноември 2008 год. до Гърция /отидохме до най- близкия „Лидъл“ след Кулата-Промахон за прахове и зехтин/ и се върнахме веднага на разходка до Рупите и Мелник.

За Рупите -мястото, където Ванга е пракарвала почти всеки ден и е приемала хората, нуждаещи се от напътствия и утеха, мисля да не се спирам — всички са запознати и е широко коментирана тема.

В Мелник пристигнахме около 16 часа и докато обиколим няколко кръчми / и в тях продават наливно вино/ и винарни, за да си купим хубаво мелнишко вино /държахме непременно да е от сорта Широка мелнишка/, взе да се стъмнява.

На слизане от най-известната винарна „Шестака“ (май се казваше — прехвалена история и не купихме вино от там), по стръмната пътека под укрепленията на деспот Слав, в полумрака попаднах на отворената врата на църквата “Свети Антоний”- сякаш Бог ме заведе там. Човекът, който се грижи за църквата стоеше пред нея и чакаше за посещение туристическа група.

Държа да предупредя, че църквата се отваря само след предварителна заявка от туристи и не стои отворена постоянно през деня.

Църквата Свети Антоний, наричана от местните хора още Свети Андон е единствената с подобно име черква в България, а и на Балканския полуостров.. Трикорабната базилика наподобява буквално кораб. Гледайки дъските на тавана все едно гледаш корпусът на Ноевият ковчег. В центъра на храма има поставена плоча с двуглавият орел на Патриаршията в Цариград. Такава плоча се поставяла само там, където лечебните свойства са изключително силни. В черквата навремето са лекували душевно болни хора, които връзвали с вериги да им изгонят бесовете, защото свети Антоний е светецът който помага при такива случаи. Железата, за които връзвали веригите още стоят там на колоната.

Невероятни места има в нашата Родина и тези двете са едни от тях. Посетете ги, ако все още не сте били там и няма да съжалявате, уверявам ви!

Автор: Данчо Колев

снимки: авторът и bgglobe.net

Може да харесате още...

1 Отговор

1. ива каза:

абе там имали ресторант или някакво заведение поне спешно ми трябва информацията?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.