Ное. 18 2016

Република Кипър (3 част на С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016)

Продължаваме обиколката на остров Кипър с Форда на Валентин. След като разгледахме Северен (турски) Кипър, днес влизаме на територията на Европейския съюз.

С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016

трета част

Република Кипър

„Има само един миг между миналото и бъдещето – именно той се нарича живот“

От къде дойде идеята за горното мото на настоящия пътепис? Това може да се научи в първата част:

С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016 (1): Увод – резюме и Западна Турция

Република Кипър

е член на Европейския съюз от 2004 година. В разговорния език се нарича още Южен Кипър или гръцката част от острова. Населението й е около 900 хиляди. На тази държава принадлежи 57% от островната територия. Можем да добавим и двете големи британските военни бази (Акротири и Декелия) в южната част на Кипър, които заемат близо 3% от територията на острова. Като северна граница на републиката практически се явява

буферната зона, наречена „Зелена линия“

Тя е с дължина 180 километра и е охранявана от войски на ООН. Тази разделителна линия между двете Кипърски държави покрива близо 4% от територията на Кипър.

Голяма част от живеещите в Южен Кипър са чужденци, на първо място руснаци. Доста са англичаните, румънците, българите, арменците, както и представителите на много други нации.

За да разгледам Република Кипър ми трябваше близо една седмица. Обиколих курортните зони с плажове на Средиземно море, останки от времето на древна Гърция и Рим, средновековни замъци, планината Тродос с манастири и старинни селища.

Отново припомням маршрута през Кипър. В долната част на следващата карта (около 2/3 от острова) е очертан с черен контур маршрута, изминат през Южен Кипър. Стрелките до контура показват посоките на придвижване.

В долната част на картата е маршрута, изминат от автора с автомобила му в Южен Кипър

След като бях пренощувал в прекрасния пристанищен град Фамагуста, преминах границата между между Севернокипърската турска република и Република Кипър през пропускателен пункт, разположен в западните покрайнини на столицата Левкоша (Никозия). В митническата служба на Южен Кипър ми попълниха декларация за временен внос на автомобила и ми провериха застрахователната полица „Зелена карта“. До историческия център на града не стигнах директно, а първо пообиколих с автомобила някои от кварталите. По всичко си личеше, че вече съм на територията на Европейския съюз. На първо място се набиваше на очи доста по-луксозната обстановка, в сравнение със Северен Кипър. Нови или реновирани сгради, чистота, благоустроени улици и градини, чудесна маркировка и организация на движението. Усещането и обстановката бяха както в съседна Гърция. Ако не знаех, че съм в гръцката част на острова, бих си помислил, че съм на гръцка територия.

Мързеливи полицаи

Насочвайки се към историческия център на Левкоша (Никозия), шофирах из тесни улици през непознатия град и се мъчех да открия крепостната стена. В един момент видях полицейски будки и мотаещи се край тях полицаи. В следващия момент минах покрай стена, преграждаща половината улица, и веднага следваха бетонни заграждения, разположени перпендикулярно на пътя. Смело започнах да лавирам между тях, движейки се на „зиг-заг“. Излизайки от този лабиринт видях на няколко десетки метра пред мен крепостните стени със защитна тел отгоре им. На по-малко от 100 метра се виждаха северокипърското и турското знаме с полицейски кабинки. Едва тогава осъзнах, че съм на граничния КПП, който е само за пешеходци. Намирах се на „Зелената линия“, отделяща гръцката от турската част на столицата. Бях минал покрай южнокипърските полицаи, без някой да ме спре. Имаше няколко паркирали автомобила, вероятно на работещите в района. Спрях до тях и изчаках 3 – 4 минути, очаквайки някой да дойде и да ми каже, че съм в забранена зона. Никой не се появи, взех си фотоапарата и тръгнах обратно. При полицейските будки двама туристи си показваха паспортите на граничните полицаи. Аз обаче смело продължих, без да поглеждам към полицаите. И те сякаш не ми обърнаха внимание.

Венецианската крепостна стена и автомобилът на автора, паркиран на „Зелената линия“, отделяща северната от южната част на Кипърската столица Левкоша (Никозия)

След като бях разгледал града, отивайки към паркирания автомобил, отново минах покрай южнокипърските полицаи, без да се спирам. Никой от тях не си направи труда да ми поиска документи. Качих се на Форда и смело тръгнах обратно. Отново излавирах на „зиг-заг“ между бетонните заграждения и преминах покрай отпуснатите гранични полицаи, без да намалявам скоростта. Никаква реакция от тяхна страна. Останах с впечатлението, че просто ги мързеше да се помръднат. „Мързеше ги да гледат“, както се казва. И на тези хора са поверили охраната на държавната граница. Е, може пък да са решили, че се ползвам с някакви особени права, щом така уверено минавам покрай тях.

Ретро-спомен. Ще си позволя да направя сравнение с подобна ситуация в Иран през 2012 година. Там имаше много полицейски постове, постоянно проверяващи автомобилите. Такива бяха разположени на входа и изхода на всеки голям град, по един в малките градове и на някои възлови кръстовища. Типичният полицейски контролно-пропускателен пункт се състоеше от войник с автомат в началото, 2-3 проверяващи полицаи и пак войник с автомат накрая. Минаваше се през няколко „легнали полицаи“ (гърбици), така че си принуден да караш едва-едва. На един контролен пункт полицая махна леко с ръка, но понеже ми беше „писнало“ от проверки, се направих че не съм разбрал и продължих. Той викна на войника с автомата и последният изтегли пред автомобила ми желязна греда със заварени на нея шипове. Набих спирачките и се върнах за проверка. Разбрах, че в Иран при полицията „нема лабаво“.

Левкоша (Никозия)

е единственият град в света, който е столица на две държави. Южната част е столица на Република Кипър и е с гръцко население. Северната част, която вече бях разгледал, е столица на Севернокипърската турска република и е с турско население. Южна Левкоша (Никозия) е икономическия, търговски, финансов, научен и културен център на Република Кипър. Населението на градската част и предградията е над четвърт милион. Започнах разглеждането на града с експонатите в неговите музеи.

Бронзовата статуя на римския император Септимий Север в Археологическия музей

Останах най-впечатлен от Археологическия музей, където е представено развитието на острова от Неолита до Средновековието.

Самият град беше подреден и приятен за разглеждане.

Съвременната част на Левкоша (Никозия)

По пешеходната зона на Левкоша (Никозия)

Разделението на Левкоша (Никозия) се виждаше навсякъде по протежение на линията на съприкосновение на северната и южната част. Гледката на разделителни стени и бодлива тел беше доста тъжна.

Градът е разделен с бодлива тел, а тук виждаме торби с пясък и амбразури за стрелба

Паралимни

е регионален административен център в източната част. Тук прекарах около четири часа в една пицария единствено заради наличието на интернет. Собственичката ми обясни, че мога да ползвам интернета им само ако съм клиент на заведението и консумирам нещо. „Миниатюрната“ пица, която си поръчах, заедно с безалкохолна напитка ми струваше девет евро. Видя ми се „безбожно“ скъпо в сравнение с цените в Северен Кипър. Но пък ми бяха пристигнали два доста важни и-мейла. Единият съдържаше разрешение от Министерството на външните работи на Абхазия за влизане в страната им. Вторият мейл пък беше отказ от Министерството на външните работи на Южна Осетия за посещение в републиката им.

Новата черква в Паралимни

Протарас

е курорт на Средиземно море с пясъчни плажове, чисто изомрудено-синьо море и силно развита туристическа индустрия. Тук преобладаваха руските туристи.

Поглед към крайбрежието на курорта Протарас

Каво Греко

(на италиански Capo Greco, а на английски Cape Greco) е издаден нос в източната част на остров Кипър. Скалистото крайбрежие около него е една от основните туристически дестинации. На самия нос не се допускат туристи, тъй като там е разположена военно-морска база с радиолокационна станция. Нейните фазирани вертикални вибратори представляват високи мачти, които се виждат отдалече.

Пернишкият Форд на автора на Каво Греко (Cape Greco)

Туристически кораби спираха в залива близо до брега, а пък туристите скачаха от тях и плуваха в тюркоазено синята вода. Въпреки че бях решил да ходя на плаж късния следобед, не издържах на изкушението. По скалите слязох до водата и поплувах в

Синята Лагуна,

както се нарича залива.

Туристически кораби в Синята лагуна

Крайбрежните скали са с причудливи форми: образували са се пещери, скални мостове, скални гъби и разни други фигури.

Скален мост

Една от пещерите в скалистия бряг

Айа Напа

е чудесен крайбрежен пристанищен град със средновековен манастир, хотели, ресторанти и дълги плажове. Кристално чистата вода, белия ситен пясък и субтропичната природа правят мястото предпочитана туристическа дестинация. За това допринасят множеството хотели, ресторанти, кафета и предлаганите забавления. И тук преобладваха руско говорящите туристи.

На пристанището в Айа Напа туристите получават атрактивни предложения за разходки с кораби

Един от плажовете в Айа Напа

Ресторант в Айа Напа, изграден в оригинален гръцки архитектурен стил

Баровете и дискотеките в Айа Напа привличат туристите с всякакви средства

Ларнака

е третият по големина град в Южен Кипър с 80 хиляди жители. Неговото международно летище е основното, ползвано на острова. Тук се е намирал античния град Китион, основан в 14-ти век преди новата ера. Архитектурно-историческите забележителности и предлаганите атракции са много: крепостта на брега, музеи, византийски черкви, чудесна крайбрежна алея, плажове, хотели, пристанище, стара част с барове и ресторанти. В крайбрежния крепостен замък е разположен музей на средновековието.

Поглед от крепостния замък в Ларнака, който е разположен на самия бряг

Крайбрежната алея в Ларнака

Пристанището на Ларнака

Ресторантите и кафетата в Ларнака са многобройни

Лефкара

е живописно село с каменни сгради, разположено в подножието на планината Тродос. Известно е с ръчно изработваните бижута от сребро и ръчно плетените дантелени изделия. Главните му улици са превърнати в търговски центрове, което означава, че в почти всяка къща има магазини или за сребърни издалия или за дантели. Местният музей не е голям и съхранява артефакти от последните 2-3 века.

Почти във всяка къща по главната улица на Лефкара има магазини за сребро, дантели, сувенири

Продавачите са виртуози в умението си да рекламират стоката и да убеждават туристите да си купят нещо от тях. Дори аз, който смятам че съм „имунизиран“ срещу подобни изкушения, не устоях. Една възрастна продавачка така упорито ми показваше бижутата и ме убеждаваше в съвършеното им качество, че накрая купих сребърни обеци като подарък за рождения ден на дъщеря ми.

Ръчно изработени сребърни бижута в магазин на Лефкара

Оригиналните местни дантели носят името „Лефкаритика“ и местните жени ги изработват ръчно от ирландски лен. Според легендата дантелена покривка е купил самият Леонардо да Винчи при посещението си в селото през 1481 година.

Местните дантели „Лефкаритика“ се изработват на ръка

Лимасол

е значителен промишлен център и втори по големина град в Република Кипър. Има над 100 хиляди жители и пристанището му е най-голямото на острова. Там твърдят, че кипърският търговски флот е на десето място в света по големина.

Районът на пристанището в град Лимасол

Историческият център на Лимасол е разположен около средновековния замък, построен през 13-ти век. В самия замък се намира експозицията на Музея на средновековието. Събраните артефакти отразяват различни аспекти на икономическия, социалния и религиозния живот на острова започвайки от раннохристиянския период и завършвайки с края на турското господство. Изключително богатата колекция на музея включва образци на византийските и средновековни занаяти, архитектурни фрагменти от здания, надгробни камъни с изображения, оръжия и бойни доспехи, както и множество други предмети с историческо значение.

Експонат в Музея на средновековието в град Лимасол

Днес Лимасол е и голям туристически център, привличащ хората от много страни с пясъчните си плажове, множество хотели, ресторанти и барове, както и с историческите забележителности в региона. Разглеждайки града, установих, че преобладаваха английскоговорящите туристи.

Поглед към крайбрежния район на Лимасол

Уличките на стария град са пълни с магазини и са атрактивно място за разходки

Археологическият парк Курион

обхваща останките на този античен град, възникнал едно хилядолетие преди началото на новата ера. Разположен е на височина 60 метра над морското равнище и от него се разкрива панорамен изглед към крайбрежието.

Ancient Kourion, Episkopi, Кипър

Градът е бил унищожен от поредица земетресения през 4-ти век. Сред основните забележителности могат да се посочат: обществени сгради и къщи със запазени подови мозайки; обградената с колони римска Агора, която е била центъра на града и място за срещи и социални контакти на жителите; древногръцкият амфитеатър, който е бил разширен от римляните, а днес е възстановен и има 3500 места; останки от храмове и раннохристиянски базилики; стадион.

Поглед към руините на античния град Курион

Подова мозайка с изображения на животни и геометрични фигури

Амфитеатърът в Курион

Мозайка изобразяваща бой на гладиатори

Замъкът Колоси

представлява масивно укрепление, построено в началото на 13-ти век по време на франкското господство над остров Кипър. Основната крепостна кула е на три етажа и е висока 24 метра. В двора са разположени различни стопански постройки. През 13-ти век в района са засадени лозови масиви и започва производството на знаменитото

кипърско вино Командария

Авторът в двора на замъка Колоси

Май – Юли 2016 година

Република Кипър – продължение (4 част на С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016)

Автор: Валентин Дрехарски(град Перник, България)

E-mail: valentin.dreharski@besttechnica.bg

Други разкази свързани с о.Кипър – на картата:

о.Кипър

Booking.com

6 коментара to “Република Кипър (3 част на С Форд от Кипър до Баренцово море, 2016)”

1. […] разгледахме Северен (турски) Кипър, след което влязохме в Република Кипър, т. е. на територията на Европейския съюз. Днес […]

2. […] Кипър (Северен Кипър (турски), и Република Кипър (начало и продължение) днес слизаме от ферибота на турския […]

3. […] остров Кипър (Северен Кипър (турски) и Република Кипър (начало и продължение) , започнахме от Средиземноморското […]

4. […] остров Кипър(Северен Кипър (турски) и Република Кипър (начало и продължение). След това започнахме от […]

5. […] остров Кипър (Северен Кипър (турски) и Република Кипър (начало и продължение). След това започнахме от […]