сеп. 15 2016

От Рига до Талин (4 част на През Източна Европа с джип)

Продължаваме с джипа на Георги през Източна Европа на север към нос Северен в Норвегия. Започнахме с преминаването на Трансфагарашан в Румъния, спряхме в Музея на авиацията в Кошице, през Полша пристигнахме в Рига. Днес от Рига ще пристигнем в Талин, Естония.

От Рига до Талин в Естония

част четвърта на

През Източна Европа с джип

Маршрут Рига-Талин-Хелзинки

Латвия – Естония, маршрут - карта

Сутринта хапнахме в хотела.

Закуската бе в ‘катакомбите’ на хотела – в мазата 🙂

Катакомби – Рига, Латвия

Там видях интересно техническо решение – тъй-като климатикът явно е под нивото на земята, с подръчни инструменти са направили осушителна система… Ако не се лъжа, ‘подръчните инструменти’ са помпичка за аквариум и т.н. 🙂

Климатик в Рига, Латвия

Климатик в Рига

Натоварихме багажа. Улицата вече бе пълна със ‘синьопаркиращи’, и затова багажа го мъкнахме по старите калдъръми до паркинга на 50-100 метра…
Времето бе слънчево, стомаха – сит… Нафта имаше още за около 1000-1100км (последно зареждах в Полша, но поради ниските скорости разхода спадна). Какво му трябва още на човек…

Измъкнахме се сравнително бавно от Рига…

Мост над Даугава, Рига – Латвия

Мост над Даугава, Рига

Пътя бе хубав, заплануваното разстояние – малко… Така, че я карахме лежерно…

Път в Латвия

След стотина километра (все още в рижкия залив) видях хубава плажна ивица и отбивка с добър паркинг. На паркинга имаше кемпер, но хората сигурно спяха в него…
Викам си – не може да не си топна краката в

Балтийско море 😀

Кривнах натам. Събухме обувките и се поразходихме по изключително финия пясък – при нас не съм виждал толкова ситен и мек пясък…
Разкошен плаж и прозрачно море… Що ли нямаше плажуващи :ches:

Плаж на Балтийско море, Латвия

Навих крачолите и топнах краката…

В Балтийско море

Водата си бе топличка… За района 😀 Навярно около 16°С.

Спомних си една случка от студентските ми години, когато бяхме на студентски обмен в Рига за 2 седмици…
Бяхме чували за Юрмала – ‘Златните пясъци на Рига’… Август месец – дори и там през деня температурата е над 25ºС и слънцето напича… Та нарамихме за всеки случай банските и – в Юрмала…
Наближаваме огромна плажна ивица, по-голяма от тази на горните снимки…
Гледаме – дечица си играят във водата стотина метра навътре в морето (залива е много плитък, като пясъка продължава със стотици метри много плавно навътре)… Викаме си – ей сега влезнахме… Докато не топнахме краката в ледената вода все така си викахме – СТУД!!! 😀 Въобще не влязохме навътре…

Та и сега – краката ти изтръпват от студ…

Избърсахме краката с мокри кърпички (пясъка е толкова фин, че просто не можеш да го избършеш)… И продължихме нататък…
Ремонтите по пътя отново продължаваха…

Път в Латвия Път в Латвия Път в Латвия

Преминахме в

Естония

Граничните пунктове пустееха…

Запустял граничен пункт Латвия – Естония

Тогава си говорихме защо ли не са ги съборили. Сега покрай емигрантите разбрахме защо…

След това нещата се пооправиха и пътя стана добър…

Път в Естония

Брезичките (когато въобще имаше дървета около пътя) започнаха да стават все по-малки…

Къщите около пътя също станаха още по-‘немски’.

Заради скучния път се чудех се с какво да се забавлявам… И си намирах занимания…
Например сигурно 50 км точих нет от този автобус 🙂

Път в Естония

Отзад имаше символа за WiFi, забих темпомата на средна дистанция и го хванах 🙂 Ама не бе много бърз де – на телефона бе по-добър…

Времето се сменяше пред очите ни…

Относно времето – първите дни се чудихме защо е така променливо времето и защо всеки ден ни вали дъжд. След това се сетихме, че в края на краищата ние преминаваме почти 1000 км на ден – нормално е все някъде времето да е лошо и да вали…
Така в размисли и забавления стигнахме

Талин

Спряхме да заредим – имах още доста нафта, но според интернет разликата в цената на горивото в сравнение с Финландия бе значителна, та затова реших да напълня резервоара до горе.

От страшните облаци, които се виждат на предната снимка нямаше и следа…

Талин, Естония

Талин

Стъклени небостъргачи, сериозни сгради… Въобще нищо общо със спомените ми от студентските посещения…

Талин, Естония Талин, Естония

Тъй-като трябваше да вземаме нататък ферибот, реших първо да отскочим до пристанището, преди да разгледаме Талин…
До пристанището гледам един паркинг – пише нещо подобно на ‘два часа безплатно’…
Влизаме вътре, паркираме и гледаме – пише, че има супермаркет, кафе/бърза закуска и тоалетна – супер…

Тоалетната платена – все едно влизаш в метрото, ама жената се шмугнала след мен при отворената ‘бариера’ (тоалетните се разделят по-късно) 🙂
След което хапнах един бургер със сьомга, а съпругата – кафе с цигарка…

Проверих кога са фериботите…

Оказа се, че след час и малко тръгва удобен ферибот, а следващия е след доста часове…
Решихме да бягаме на север без да разглеждаме Талин, като така щеше да ни остане малко повече време за Хелзинки…

Водата бе започнала да привършва (стека Банкя, който го бяхме взели от България), та решихме да посетим супермаркета…

Вида му бе като на стара сграда…

Алкомаркет Талин, Естония

Това, което мислехме за име на супера, се оказа насочващо за съдържанието ‘Alco-market’ 😀
Представете си МЕТРО, в което се продава само алкохол…

И финландците товарят с касите и кашоните… Доста учудено ни погледнаха като ги попитахме за вода ….
Намериха няколко бутилки в ъгъла… На касата ни гледаха още по-учудено 😀

Натоварихме водата, и отидохме до

пристанището

– имаше опашка

Sadama 25, 10111 Tallinn, Естония
Плащането – drive-in на гишета…

Фериботно пристанище Талин, Естония

Организацията бе стройна – при плащането ти дават специални големи стикери, които да закачиш на огледалото така, че да се виждат отвън.

И навсякъде има регулировчици, които виждайки стикера да те насочват към кой ферибот/коя колона да се наредиш

В магазините до пристанището продължаваха да товарят/разтоварват алкохола с мотокари и палети 😀 (навярно зареждането на кораба) . Общо взето – алкохолът и цигарите бяха най-търсената стока.

Фериботно пристанище Талин, Естония

Платих, и зачакахме за влизането в търбуха на ферибота…

Наоколо имаше и други фериботи – за Швеция и т.н.

Редуваха тирове и леки автомобили… Незнайно защо нас ни набутаха при тировете 😀

Фериботно пристанище Талин, Естония

Посочват ти къде и кога да спреш… По принцип се спазваше умерена дистанция до преден и страничен автомобил (заради клатенето)… Тировете обаче бяха доста плътно…

Ферибот Талин-Хелзинки

Запомних (както си мислих 😀 ) палубата, и се качихме в кораба.. Вътре – магазини (за алкохол), барчета, рецепция за спалните каюти и т.н. и т.н…

Абе, големичък кораб – девет палуби…

Ферибот Талин – Хелзинки

Прескочихме тези детайли и излязохме на кърмата – бе завет, но и доста шумно/вибрации… Времето бе ОК, а гледката си заслужаваше.
Последен поглед към Талин, и дадохме газ към Хелзинки…

Ферибот Талин-ХелзинкиРазминахме се с голям ферибот, и изпреварихме няколко пасажерски кораба (внушителни)…

Ферибот Талин-Хелзинки

Правехме около 25 – 27 възла – сериозна скорост….

Бреговете изчезнаха от хоризонта…

Хелзинки (5 част на През Източна Европа с джип)

Автори: Георги Георгиев

Други разкази свързани с Естония – на картата:

Естония

Booking.com

3 коментара to “От Рига до Талин (4 част на През Източна Европа с джип)”

1. […] в Кошице, през Полша пристигнахме в Рига, а после и в Талин, Естония. За последно бяхме в Хелзинки, а днес от Хелзинки […]

2. […] в Кошице, през Полша пристигнахме в Рига, а после и в Талин, Естония и Хелзинки. От Хелзинки стигнахме Куусамо, след което […]