апр. 27 2016

В Барселона за 3 дена (3): Света Еулалия, Барселонета до La Seu

Заедно с Галена завършваме обиколкана из Барселона – първият ден беше посветен на Камп ноу и Саграда фамилия, втория обиколихме парка Гюел, хълмовете Тибидабо и Монтжуик, а  днес минем през Бари Готик и по-модерните места ня града

В Барселона

за 3 дни

трета част

Света Еулалия, Барселонета до La Seu

Ден трети

И така нашата екскурзия приближаваше към своя край, както се казва в приказките. Нарамили раниците, напуснахме сутринта апартамента и излязохме отново на “La Rambla”. Утринта беше свежа, топла и не духаше никакъв вятър, така, че всички горни дрехи бяха свалени и завързани на кръста. Минахме отново по улицата на изкуствата, за да се насладим  за пореден път на творчеството на уличните художници и занаятчии.

Барселона

Днес в програмата бях предвидила да започнем с обиколка в

най-стария квартал на Барселона – Бари Готик

Затова се отклонихме от „Ла Рамбла” и излязохме на просторния, с абсолютно правилна правоъгълна форма Площад „Рейал”, заобиколен от всички страни от бившия Кралски дворец.

Барселона

Тълпите с туристи бяха вече нападнали. Затова бързичко се изнесохме в посока

Катедралата „Света Еулалия”,

закрилницата на Барселона. Поеха ни тесните улички и високите сгради, в които не влиза слънчевата светлина. По тази уличка се намират офиси на Generalitat, а двете срещуположни сгради са свързани с горен неоготически мост, подобен на Моста на въздишките във Венеция.

Барселона

Тесните, криволичещи каменни улици ни изведоха на

площад „Сан Хауме”,

административното сърце на града. В ляво е сградата на Правителството на Каталония “Palau de la Generalitat” , а в дясно-градската управа на Барселона.

Барселона

Една от страничните улички ни изведе право към задната страна на Катедралата и нейния вътрешен двор.

Вътрешния двор е един прекрасен оазис от зеленина и вода, насред стария каменен град. Насред малкото езерце е обособен кокетен фонтан от който струят хладни пръски. Тук живеят и няколко бели гъски, които според преданието трябва да са 13, на колкото години е убита и Света Еулалия.

Докато се прехласвахме пред тази красота, вратите към самата църква се затвориха и бяхме помолени да си вървим. Излязохме отново на уличката и поехме към централния вход. По пътя минахме покрай сградата на

Исторически архив на Каталония или Архидяконската къща

– сграда от 15 век, построена между две римски кули, а на входа към двора му стоеше тази каменна плоча, която всъщност беше пощенска кутия. Тя се отличаваше от останалата мазилка, защото беше от бял мрамор. Не можах да разгадая предназначението на трите птици с разперени крила, летящи надолу към отвора на кутията и мъничката костенурка, която пъплеше към него, но всички минаващи потъркваха длан в костенурката или птиците, минавайки оттам. Ние направихме същото, може би за късмет, но ето нещо, което не знаех какво символизира и за което ще трябва да потърся допълнителна информация.

Барселона

Най-после излязохме на площада пред главния вход на „Света Еулалия”. Това е най-хубавата катедрала в Барселона, според мен. „Саграда Фамилия” изобщо не може да се мери по красота и величие с нея.

Барселонската Катедрала, известна още като катедралата „Ла Сеу”,

е прекрасен пример за Каталонска готическа архитектура, датираща от XIV век, от чиито кули се вижда целия готически квартал в БарселонаКатедралата винаги е била духовен център на Барселона, който първо е бил римски храм, после зад стените й се е помещавала джамия, и накрая се превъплъщава се в църква. Строителството на катедралата започва през 1298 година по време на управлението на крал Хауме II и е завършена през 1448 година. Използвани са оригиналните чертежи на Шарл Галте от Руан от 1408 година. В криптата зад олтара се намира впечатляващия саркофаг от алабастър на Санта Еулалия, покровителка на катедралата и на града. Девицата, дъщеря на семейство от висшата класа, е изгорена на клада от римляните заради убежденията си – счита се, че това е станало на 12 февруари 304 година. Една от историите разказва, че тя е заведена гола на обществения площад. В този момент се появил странен сняг, който покрил голото й тяло. Уплашените римляни я затворили във варел, който намушкали с ножове, и който пуснали да се търкаля по улицата. Тялото на светицата се намира в криптата на катедралата. Докато се прехласвахме на самата сграда отвън и я снимахме, се затвори и главната врата. Много се ядосах, защото изпуснахме възможността да влезем вътре за някакви си минути. Казах си, че каквото и да става привечер трябва да се върна тук, преди да потеглим за летището.

Поехме на изток и заобиколихме единствената част от 1,5 км от старите градски крепостни стени, останала до наши дни, и минахме покрай

Музея на Пикасо

Тълпите от ученици бързо ни ориентираха, че няма нужда да влизаме, просто искахме само да видим къде е. Прекрасен е! Макар и трудно откриваем в Готически квартал, въпреки, че заема цели четири сгради, си заслужава да се посети според мен. Тук се намират творби от по-ранните години на твореца, както и различни изложби. Колекцията от произведенията на известния испански художник и самата атмосфера вътре са уникални. В Музея на шоколада направихме кратка почивка. Малкият ми син пожела да влезе и да разгледа фигурите, всички до една направени от шоколад.

Барселона

родължихме на юг в посока квартал „Барселонета” и плажа. Излязохме на широкия площад пред

внушителната сграда на “Mercat del Born CC”.

42 години след неговото затваряне пазара El Born, се завръща под иметоEl Born CC или център на културата. „El Born CC”, който припомня един труден период от историята на Барселона: Войната на Испанската приемственост от 1701 до 1714 г. Период, който маркира завинаги историята на каталонската нация. Тази сграда, днес напълно променена, предлага под своята прекрасна метална конструкция поглед върху археологическите останки от това време. От откриването си през 2013 г. цялата територия е преобразувана.

Барселона

Излязохме отново на булевард “Passeig d’ Issabel II” и влязохме този път за да разгледаме от вътре ж.п. гара „Франция”

„Estacio de Franca”

е втората най-натоварена жп. гара на града, след “Barcelona Sants”. Построена е през 19-ти век като основен терминал за влаковете, които пристигат от Франция. Реновирана и отворена за Международно изложение. Гарата е затворена за ремонт между от 1988 г. и 1992 г., за да отвори отново за Олимпийските игри през 1992 г.  Като цяло това е най-красивата гара на града. Заслужава да се види само по себе си като микс от класически и по-модерни стилове – пълни с декорация от мрамор, бронз и кристал.

Estación de Francia, Av. del Marquès de l'Argentera, s/n, 08003 Barcelona, Barcelona, Испания

Свихме отново на юг след гарата и се „гмурнахме” в правите улици и еднотипни 4 – 5 етажни жилищни блокове на квартала

„Барселонета”

Почти от всяка тераса се вееше синьо-жълтото знаме на квартала, в Барселона всеки квартал си има свой отличителен флаг. Барселонета е стар рибарски квартал, днес тук има множество прекрасни рибни ресторантчета на приемливи цени

Барселона

Плажовете на север от „Барселонета” са едно прекрасно наследство от Олимпиадата. Преди нея това е било индустриална зона, която е избягвана от всички, заради купищата боклуци и отпадъци, по брега. След изграждането на

„Vila Olimpica”

– нов и елегантен жилищен квартал, днес вече жителите на Барселона се радват на повече от 5 км. широка пясъчна ивица.

Ето най-после и на плаж. Водата е ледено студена, но въпреки това има няколко желаещи да поплуват. Иначе плажуващи – колкото щеш, времето бе топло и приятно и ние се отпуснахме на мекия златист пясък. В дъното запечатах медно-златистите отблясъци на авангардната скулптура на риба.

Барселона

Ето, че си потопих краката в Средиземно море през април. А само как ми се плува…

Ние „по-възрастните” положихме морни тела и се отдадохме на нежните ласки на пролетните слънчеви лъчи, а децата извадиха рекламната топка на ФК „Барселона”. Появиха се и други деца, само че с волейболна топка и международната среща се заформи много бързо. Всеки получи своята доза почивка и удоволствие, след дългото обикаляне с пълна раница на гръб.

Крайбрежната алея на „Барселонета” е много приятно място за почивка, разходка, спорт. Чудесен начин да прекараш цял един свободен ден.

Продължихме към „Порт Вел”, минахме и покрай

„Аквариума”

„Аквариума” на Барселона се намира в близост до яхтеното пристанище „Marina Port Vell” и е разположен на дъното на Средиземно море. Той е сред най-големите и красиви аквариуми в света. „Аквариумът” отваря врати през 1995г., а амбицията на създателите му е да „потопят” посетителите в пъстрия сват на Средиземно море, без дори да се измокрят. За целта има изграден подводен тунел, който обикаля различните отдели.

Естествено обиколихме и съседния МОЛ “Maremagnum” за по едно кафе с пресен донат и продължихме напред.

Барселона

Следваше преход по дървения мост “Rambla de Mar”,  който от време на време се отваря, за да влезе или излезе някоя акостирала яхта и отново бяхме пред

Колоната на Колумб,

всъщност първото нещо, което видяхме от Барселона.

Барселона

Паметникът на Христофор Колумб е изграден през 1888 година в чест на великия мореплавател и неговата експедиция. За мястото, където да се издига тази седем метрова статуя, сочеща морето, е избрано именно мястото, където Христофор Колумб е акостирал при първото си плаване до Америка –всеизвестната улица „Ла Рамбла”. Ръката на Колумб по идея трябвало да сочи към Америка, но всъщност сочи към Европа.

Целият монумент е висок 62 м и от този паметник Барселона също може да се види от високо, тъй като в колоната има вграден асансьор, който може да вдигне туристите до върха срещу 2 евро. Сам по себе си този монумент е много вълнуващ, в основата си е обсипан с орнаменти и красиво изработени детайли. Срещу яхтеното пристанище се намира

музеят  “Drassanes”

или старата корабостроителница на Барселона. Така се е наричало и старото пристанище. В музея може да се види макет на шхуна в реални размери, което си е голяма атракция, особено за децата.

Барселона

Поехме отново на север по „Ла Рамбла” за последна разходка. Не се отказах от желанието си да посетя отново Катедралата „Света Еулалия” и да я видя от вътре и затова поехме отново по тесните улички на „Бари Готик”. По пътя направихме снимки и на близката църква „Санта Мария дел Пи”, също част от програмата ми.

Не стигна времето за „Санта Мария дел Мар”, но както казва малкият ми син-„Стига с тия църквички”, а целта ми беше всички да са доволни и да няма отегчени.

Ето я отново

“La Seu”,

обляна от последните слънчеви лъчи,този път с широко отворени врати.

Барселона

Бързичко направих една обиколка, като снимах главния кораб на базиликата

и криптата със снежнобелия ковчег от алабастър на Света Еулалия.

Време беше да поемем към летището. Хванахме метрото до ж.п. гара “Barcelona Sants” и оттам влака по линия “R2 Nord”.

„Героите са уморени!”, но не се предадоха

Безропотно издържаха „сбитичката” ми програма. Дано им е харесало, както на мен, дано съм им доставила радост и удоволствие от преживяното.

Барселона

Не бих казала, че Барселона е толкова невероятен и неповторим град като Рим например. Културното богатство и историческото наследство на този древен град е огромно. Днес града, който е световно известен център на култура, спорт и туризъм е посещаван от милиони хора. И може би точно заради това тук е пълно с джебчии и улични търговци от третия свят с мургава кожа и мръсни бохчи, опънати направо в прахоляка, продаващи сувенири с неясен произход на смешни цени. И които развалят цялото положително впечатление. Но както и да е.

Аз сбъднах мечтата си – видях с очите си „Саграда Фамилия”, макар и все още опакована в найлон и обградена с кранове. Може и да не доживея цялостното й завършване, така че това ми беше предостатъчно. Като средства, които ни струваше тази екскурзия мога да кажа, че беше напълно изпълнима, без нищо излишно, като изключим задния панел за „Айфона” на сина ми от магазина на ФК „Баселона”, но какво да се прави – винаги има известни отклонения, породени от слабост, която аз наричам  „майчина любов”.

И все пак – обиколихме всичко, което според мен трябва да бъде видяно в Барселона само за три дни с малка раничка на гръб, която побра само най-необходимото. Още една точка в плана ми „Трябва да видя това!” е изпълнена.