февр. 15 2016

Гръцка островна сводка (3): Остров Сирос

Продължаваме на обиколката из Цикладите, заедно с Домоседа. Започнахме с островите Делос, Миконос и Парос,  продължихме из Донуса, Икария и Фурни, днес сме вече сме на остров Сирос.

Гръцка островна сводка

Делос, Миконос, Парос, Донуса, Икария, Фурни, Сирос, Родос

част трета

Остров Сирос

… Сядам да пиша на твърда земя. След два дни яко изпитание на вестибуларните апарати, храносмилателните системи, простатите, хормоните и нервите на екипажа. И бицепсите на капитана и първите помощниците. Които се сменяха на руля през час-два, за да поддържат курс на 90 градуса на 30 – 40 възлов северен вятър. И събуденото от него вълнение, мерено на око на от 2 до 4 метра. По-силно и по-хаотично – втория ден. И по-дълго – първия.

Когато вълнението и вятърът обезсмислиха опитите за нощуване в едно заливче от южната страна на Икария. Беше трудно недостъпно, а и не предлагаше никакъв завет. Излязоха конспиративни теории, че крилата на Икар са се дезинтегрирали не от слънцето, а от вятъра. План Бе изискваше нощна навигация. До предполагаемо по на завет място на още 40 мили по на запад на Миконос.

Затова най-интересното на „креватната“ (защото романтични снимки на залези се рисували по големите стари селски двойни легла според Комшу) снимка със залеза зад стърчащата от морето самотна скала със старборда на

яхтата Sail Away

на преден план не е роматичното клише, ами че яхтата не е нито закотвена, нито завързана на кей, ами ѝ предстои да стигне до едва очертаващия се като силует остров на хоризонта отвъд самотната скала.

Плаване с яхта – Циклади, Гърция

Залез

Някои членове на екипажа повръщаха, колкото повръщаха, а после се предадоха на съдбата си, сгушили се ужким на завет под дъждобрана си в едно ъгълче на пейката на палубата и гък не рекоха. Други проседяваха стоически на няколко поливни вълни на палубата, докато се измокряха до кости, преобличаха се със сухи дрехи и повтаряха процедурата, докато свършеха сухите дрехи или установяха, че долу в каютата не им става чак толкова лошо. И повече не се показваха навън.

Аз се опитвах да балансирам между каюта (топло, сухо и тихо, но много по-объркващо за изброените телесни системи) и палуба – мокро, студено и ветровито, но също така свежо и неутрализиращо ефектите на вълните с гледане по хоризонта. Когато виждаш откъде идва вълната, мозъкът явно изпраща разни предварителни компенсационни сигнали до съответните органи, които са от значение. Нощното, най-адриналинестото (за капитана) плаване, го изкарах „на вахта“ на палубата, като бях поел особено отговорното задължение да докладвам скоростта и посоката на вятъра по уредите. Иначе току ни отвяло чак до

Сирос

Пристигнахме в

залива Света Ана

два часа след залез. Нямаше никаква друга (луда) яхта на котва. Нито кибици на брега. Защото си беше е..ло м..та (цензуриран капитански цитат). Целият залив беше наш. Уреди, лоции и светлини от прозорци и улични лампи ориентираха капитана къде да хвърли котва.

На 6 метра дълбочина плажно-пясъчно дъно, с обточване от духащия откъм средата на залива вятър навътре в морето. Без никакви прогнози да си промени кардинално силата, още по-малко – посоката. Вълни поне в залива нямаше. Тоест – имаше, и то по-големи, отколкото първите дни в открито море, но след преживяното през този ден не ни правеха вече никакво впечатление. Докато релаксирахме на салата и капитанбаялдъ с ракийка или узо по избор. Кънчо и Лю си признаха (или похвалиха), че в неколкогодишния си опит с такива плавания изпползвали един спомен от Хиос за пример за най-големи вълни. Сега обаче сме били вдигнали летвата. Следващият ден беше предвиден за мързеливо обикаляне на Миконос – по суша или море, но разписанието на фериботите наложи да продължим към Сирос. През пролива между Миконос и Делос. Вятърът беше по-силен (7 по Бофорт), вълните по-големи и по-студени, когато те къпят, но пък отне само пет часа. Детска игра!

Снимките от плаването със Sail Awayцък

Ермуполи – Остров Сирос – Циклади, Гърция

Ермуполи

Влизането в пристанището на

Ермуполи – главния град на Сирос

– слънчев следобед е грандиозно! Двата хълма – католическият и православният – с накачулени една над друга неокласически къщи и здания са като за картичка, макар и не архетипно-цикладска като с вятърните мелници на Миконос.

Ермуполи, Гърция

В Гърция всеки остров е имал различна история. Този е от венецианските,

почти му се е разминало турското робство, а православното население го е налазило сравнително късно – след независимостта на Гърция през 20-те години на XIX в. За извоюването на която пък е играл основна роля. Сега е най-населеният остров на архипелага и Ермуполи е окръжен град на Цикладите.

Плаване с яхта – Циклади, Гърция

Последна вечер на борда. Вързани на кея.

Клатенето и скърцането на въжетата има приспивен ефект. А ароматът на опържените от Лю палачинки – пробудащ.

След закуска се пръснахме по островни интереси. Моите бяха гледките към пристанището от църкви с висока надморска височина.

Започнах с православната, издигната в следосвобожденски времена очевидно като отговор на католическата, свила гнездо на по-добрия хълм. Отне ми повече време от очакваното да стигна догоре. Снимах и прозорци, и кепенци, и мраморни войводи в потури, котки и други животни.

До Ано Сирос заобиколих някак си изотзад дерето покрай стадиона. Точно по мой вкус тесни улички, каменни стълби, стари къщи, стари църкви(чки). И мелница си имат. Като в Миконос. Но само една и обърната на частна вила.

Дворецът на епископа,

най-неугледното парче силует на хълма, си е същи замък. Извадили са на показ списък колко гръцки и бразилски монарси са били посрещани тук. А на колоната на катедралата в мрамор са издълбали плоча с имената на епископите. От 4-ти век един, няколко от 1213-ти и после цяла непрекъсната поредица от 16-ти век до наши дни.

Буквите може да са гръцки, но повечето имена не са. „Франкски“ уточнява народната традиция. В града гърците са си в абсолютно мнозинство над туристите чужденци и се работи по гръцки ритъм. Който така и не става ясно каква работа включва.

Сиестата на магазините продължава до 8 вечерта,

а през деня е тихо, като че ли е празно. Дали са емигрирали? Затова пък

котките са вездесъщи

Сигурно поне половината са сирийски.

Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция Остров Сирос – Циклади, Гърция

Долу в залива цял ден седя на кея само нашата яхта. И един голям клипер с 4 мачти. Следобед се събрахме за последно за традиционната екипажна снимка. И пръснахме в различни фериботни посоки. Моето собствено мореплаване натежа значително. В бруто-регистър-тонове.

Хванах Superfast XII заРодос.

Всички снимки от Сирос: цък

Ферибот – Остров Сирос – Циклади, Гърция

Гръцка островна сводка (4): Остров Родос

Автор: Димитър Тодоров (Домосед)

Разказът е със запазени авторски права

Други разкази свързани с Плаване Егейско/Бяло море – на картата:

Плаване Егейско/Бяло море

2 коментара to “Гръцка островна сводка (3): Остров Сирос”