февр. 09 2016

Непознатата Албания

Днес Цветелина ще ни води до Албания – на море и на културен туризъм. Приятно четене:

След не много дълги колебания къде да почиваме тази година, решихме да поемем към Албания. Албания ли?! Че какво ще правите там-бяха най-често срещаните коментарии, когато казахме за къде сме се приготвили. Какво ще правим и какво ще видим там, и ние не знаехме, защото информацията, намерена в интернет, не ни даде много.

Но въпреки всичко, теглени от непознатото и красивите изгледи , видяни в гугъл, ришихме да потърсим хотел. Това не беше трудно, в booking.com винаги се намира нещо подходящо. Спряхме се на хотел Оскар в Саранда. За хотелите в Албания все още не се намира много информация, трудно се разбира точното им местонахождение, дори на GPS трудно се намират, тъй като в курортите няма наименования на улици, на картата трудно се ориентираш колко близо до морето е избраният хотел. И така, напосоки избираме хотел Оскар – най вече заради ниската цена и включената закуска в нея и заради това, че ни се струва , че е близо до морето. Хотелът е запазен и вече чакаме с нетърпение тръгването. Решаваме да тръгнем 2 дни преди датата за настаняване в Албания, тъй като ще посетим Рилския манастир, Рупите, Мелник, Роженския манастир и други забележителности в Югозападна България.

На 23.08.2015 г. в 6 часа сутринта поемаме от Петрич към гръцката граница. Пътят до там е 10 минути, за още 5 мин. минаваме в

Гърция

и нашето пътешествие започва. Първата ни спирка ще е

Солун

До Солун пътят е сравнително лош- малко магистрала в началото и след това се пътува по стари и тесни пътища. Вижда се , че се строи магистралата , но е още на трасе. Както е да е, пристигаме в Солун рано сутринта. Мечтаехме, че ще си пием кафето там. Да, ама не! Въпреки , че кафенетата бяха отворени, все още ги подреждаха, миеха, или персонала си говореше. Навсякъде ни казаха, че тук кафенетата отварят в 9.30 часа. Е, като е така, поне да се разходим. Разходката ни започва с

Бялата кула,

която се намира в близост до пристанището.

Солун, Бялата кула

Разбира се спряхме се и прeд паметника на Ал. Македонски, който не е така величествен, както в Скопие, но въпреки това заслужава внимание

Солун, Александър Македонски

Междувременно отвориха кафенетата. Както знаем, първо ни сервираха студена вода, а след това и ароматно кафе със сладки

Солун, кафене

Спряхме се и на

площад Аристотелис

и други интересни места. За отбелязване е, че в Солун рано сутринта беше доста мръсно – по крайбрежната улица се налагаше да заобикаляме препълнени кофи с боклук или купчини боклук направо на улицата.

Солун

Време е да тръгваме. Поемаме към следващата ни набелязана точка –

град Йоанинна

– на 100 км от албанската граница. Разстоянето от Солун до Йоанинна е 260 км. Пътува се само по магисрала – такава не бяхме виждали, въпреки че предната година пътувахме из Унгария, Чехия, Словакия, Австрия и Сърбия. Тази магистрала минава високо в гръцките планини Пинд, осеяна е с множество мостове, не знам колко високи, и 76 тунела! Ама като казвам тунели , значи тунели – най-дългият , през който минахме, е 5 км! И нито една дупка, нито една неравност по цялата магистрала. Разстоянието до Йоанина изминахме за 2. 30 часа –някак неусетно , поради хубавия път и приятните гледки.

За отбелязване е и един пропуск на гърците – през тези 260 км няма нито една бензиностанция, ако ти свърши бензина, трябва да слезеш от магистралата!, нито един добре оборудван паркинг.

Навлизаме в Йоанина.

Предварително знаем, че тук голяма забележителност е

езерото Памвотида и крепостта, в която е обсаден Али паша.

Градчето не е нещо кой знае какво, но е приятно с гледката към езерото , старите кафенета, и крепостта, която днес е затворен стар град, с тесни калдаръмени улички и красиви стари къщички.

езерото Памвотида, Гърция

езерото Памвотида

Йоанина, Гърция

След двучасова разходка и едно разхладително питие,

продължаваме към нашата цел – Саранда, Албания

Остават ни само 100 км. До албанската граница пътуваме 75 км без проблем и бързо.

Албания

Около половин час ни трябва, за да преминем на албанска земя и поемаме към Саранда – столицата на албанската ривиера . Остават ни само 35 км. Ако някой ни беше казал, че 35 км се изминават за 1:15 – 1:30 часа – щяхме да му се изсмеем, и то по път асфалтиран, без дупки. Но след като стъпихме на пътя за Саранда, разбрахме

какво е да караш в Албания

Път в Албания

Това е природата на Албания, по тези планини, разположени в цялата страна, минават пътищата, и въпреки че са добри-асфалтирани и без дупки и неравности, се кара бавно, защото е тясно и защото непрекъснато се катериш или спускаш. И въпреки трудните и бавни 35 км най-после, към 17 часа албанско време, сме в

Саранда

и с помощта на GPS-а намираме хотел Оскар. Собствениците ни посрещат изключително любезно, оказва се, че младият собственик знае руски и се разбираме добре. Стаите са просторни, с големи спални и големи бани, с тераси, които гледат към морето. И, за да не се връщам повече към хотела, ще кажа, че за разлика от нашите хотели, тук всеки ден ни сменяха спалното бельо и кърпите – 6 на брой!

Хотел Оскар – Саранда, Албания

Хотел Оскар

Още същия ден, едва настанили се, решаваме , че ще отидем на близкия плаж, който се намираше на 3 мин от хотела. Останахме разочаровани, тъй като плажът беше каменен и с много дълбоко море. Но от предварителната си подготовка знаехме, че наблизо има хубави плажове и на другия ден поехме към тях.

Ксамил

– едно красиво кътче от Южна Албания, състоящо се от село, или градче, на брега и още 4 малки островчета. Такова красиво място не бяхме виждали, а и множеството плажове тук бяха приятни. Е, разбира се, нашият пясък никъде го няма, но все пак тук не бяха вече големи камъни, а нещо, наподобаващо на много ситен чакъл, премесено с някакъв пясък. Но пък

морето…. Такова плитко, топло, чисто, прозрачно

с множество ята рибки-надали има някъде. Веднага се влюбихме в това място и всеки ден бяхме там, в Ксамил, на различни плажове. Направихме и разходки с водно колело, а баджанаците и с кану, до и около четирите малки островчета.

Ксамил, Албания

Ксамил

На 10 км от Ксамил се намира древният

древният римски град Бутринт

Той е под защитата на ЮНЕСКО и албанците са положили големи усилия той да изглежда много добре. Пътят до него се вие красиво покрай морето, направени са тераси, от които се разкриват невероятни гледки. Първите разкопки са направени още през 30-те год. на ХХ в. от италиански археолози.

Древният град е разположен в парк със същото име, което дава добра възможност разкопките да се посетят и посред горещ ден, както направихме и ние. Всъщност първоначално си мислехме, че ще видим някакви разкопки, а се оказа, че това е грандиозен град с разкрити няколко врати, амфитеатър, храмове, баптисериум – място за кръщаване, интересни мозайки, в момента закрити с чакъл, на върха се намира музей с намерени предмети и антични статуи. От върха се открива гледка надалеко към морето и кулата на Али паша…

Около 3 часа ни бяха нужни, за да са насладим на този древен град и се запознаем с археологическите находки.

Бутринт, Албания

Бутринт

Бутринт, Албания Бутринт, Албания

Продължаваме нашата почивка и разходка из Албания с посещение в

Саранда

Саранда в превод от гръцки означава Свети четиридесет мъченици. Тя се смята за

царица на Албанската ривиера

Самият град прилича на Велико Търново, разположен е на склона на планина, която се спуска стръмно към морето. Градът не е много голям – около 100 000 население. Крайбрежната улица е и главната улица. Тя е осеяна с множество кафенета, ресторанти, сергии за подаръци и забавления. Завършва с пристанището, от което може да се вземе ферибоот за о-в Корфу. Вечер на тази улица, която гледа към осветения остров Корфу и съседните хотелски комплекси, се разхождат не само туристите, но и множество жители на Саранда – албанци и гърци.

Заведенията в Саранда и околностите са изключително приятни.

Тук се предлагат салати, скара, бира, вино, пържени картофки-всичко като в България. Но….. цената не е като в България –  1 кг мешано месо/пилешко+свинско/, печено на скара, ама много по-вкусно, струва 10 лв. Често гарнитурата е от заведението, а хлябът не се заплаща. Бирата е най-разнообразна-поне 5 – 6 вида албанска бира, която е изключителна. Ето тази двулитрова наливна бира е една от най-хубавите . За 5 лв. може да изпиеш 2 л бира и да си вземеш голяма порция пържени картофки. Но не само цената е за отбелязване – тук обслужват бързо, чисто, не си искат бакшиши за разлика от Македония, например. Интересно е, че в нито едно заведение, дори и от по-висока класа, не слагат покривки на масата, а индивдуални книжни покривки.

Бира – Саранда, Албания

Бира

А това е рожденият ден на Тонко, за пореден път празнуван в чужбина! Още дълги години да го празнуваме така!

Саранда, Албания Саранда, Албания

Тук се намира и голяма красива православна църква.

Православна църква в Саранда, Албания

Православна църква в Саранда

За отбелязване е, че

тук рядко се виждат джамии

По кафявите туристически табели често се вижда, че наблизо има църква, но за джамии не видяхме указателни знаци, не видяхме и високи минарета, въпреки че Албания като цяло е мюсюлманска страна. Тук на почит е както мюсюлманството, така и християнството, без да е на показ нито едното.

Така е на централната улица. Мръдне ли човек 2 – 3 улички нагоре към същинския град, се разкрива малко по-друга гледка. Тук

уличките са сравнително тесни,

стръмни, къщите обикновено 2-3 етажни, но има и по големи блокове. По-голямата част са построени не от тухли, а от камък, който тук, разбира се, е в изобилие. Правят впечатление така наречените мини маркети, които буквално срещаш през 2 – 3 къщи. В тях може да се намерят по 2 – 3пакета захар, 2 – 3пакета брашно, малко спагети, малко насипни бонбони, няколко кг домати и пипер, 3 – 4 бутилки олио. Така и не можахме да разберем какво печелят от тези магазинчета и каква е логиката да се срещат на всяка крачка. Иначе големи вериги магазини тук все още не са навлезли. Техният народен магазин се нарича КОНЯД и по големина може да сравни с наш голям маркет от рода на ЛИДЪЛ. Тук вече се намира голямо разнообразие от хранителни стоки и домашни потреби на ниски цени.

Саранда, Албания

По улиците е сравнително мръсно, но така е и в по лъскавите комплекси. Тук-там се виждат и бездомни кучета.

Колите,

както бяхме чели предварително, не са само мерцедеси. Има голямо разнообразие от марки коли, дори и често се срещат и чисто нови. Тук много, много пътни правила не се спазват- мигача е само за украса на колата, спират, както си карат, насред пътя. Абе, както казват-кара като албански тираджия! Цената на бензина е като в България, винетка и пътни такси няма.

Саранда, Албания

Една от забележителностите на Саранда е

замъкът Лекурси,

който е кацнал над града и от който се разкрива най-красивата гледка. Построен е през ХV в. от султан Сюлейман. Днес тук се намира заведение. Наистина най-красивата гледка към Саранда и о-в Корфу се разкрива от тук

Саранда

Тъй като замъкът са намира на висок хълм, пътят към него е осеян с

бункери

Бункери – Саранда, Албания

Бункери

Всъщност бяхме подготвени, че едва ли не ще вървим по бункери, но това въобще не е така. Може би в тази част на Албания те не се срещат често, дори първите 3-4 дни не видяхме нито един и вече си мислехме, че ще си останем без да видим бункерче. Но за щастие и това видяхме.

Когато търсихме предварително информация за забележителностите около Саранда, се натъкнахме на местност на около 22 км от града, наречена

Синьото око

По името се досетихме, че става въпрос за нещо, свързано с вода. Оказа се , че това е най-големият извор в Албания. Тук се пресичат подземни води, избиващи на повърхността. Не се знае колко точно е дълбок този извор, но се предполага, че е повече от 50 м. Влизали са водолази, но водата ги изхвърля бързо нагоре и затова не са могли да измерят дълбочината. Днес този извор се посещава от туристи от цял свят. От площадка над него най-смелите скачат, за да видят как ще ги изхвърли нагоре водата. Изисква се наистина смелост, тъй като водата е с температура едва 10 градуса, а и незнайната дълбочина е плашеща. И водата наистина е най-синята, която сме виждали!

Синьото око – Саранда, Албания

След десетдневна почивка в слънчева Албания потегляме отново към България. Този път маршрутът ни е малко по-различен –

ще се отбием до Метеора,

всеизвестните манастири, построени върху скали. Пак предварително бяхме разгледали тази забележителност в снимки и пътеписи в интернет, но….. човек трябва да ги види! С очите си! Със сърцето си! Минаваме през

живописното градче Каламбака

и сме пред първия

манастир „Св. Никола”.

Тук има 9 запазени манастира, от които 6 са действащи. До тях се стига по асфалтиран път, който обикаля всичките, но за да се стигне до самия манастир, това не е достатъчно. Пътят води до паркинг близо до манастирите, а по-нататък следват множество стъпала или стръмни пътеки. Манастирите имат по 1 почивен ден през седмицата, а през останалите приемат посетители, но желаещите да ги видят са толкова много, че често пред входовете се вият дълги опашки. Въпреки всичко, ние успяваме да видим всички 6 – е, повечето отвън, но това е достатъчно , за да се пренесе човек в друг свят. Високите скали , на които са разположени манастирите, са толкова величествени, като откъсни от света, като друг свят, като метеор, паднал насред планина.

Метеора, Гърция

Метеора

След Метеора

потегляме към Кавала

Пристигаме доста късно, към 19 часа. Докато намерим къде да паркираме, вече започна да се позатъмнява, но ние поехме към средновековната крепост над стария град. От тук се вижда целият град, пристанището и остров Тасос. След кратка разходка из крепостта поемаме надолу към акведукта, построен от Сюлейман Великолепни. Спираме в едно заведение, пийваме по една гръцка бира, която не е по-добра от албанската, но значително по-скъпа, купуваме от близка сладкарница малко гръцки сладки и … поемаме към България.

Е, как е при шиптърите? Как живеят? Има ли какво да се види там?

– куп въпроси, на които отговаряхме дни наред пред познати, които знаеха къде сме били. Да, при шиптърите е добре! Дори доста добре. Една държава, която тепърва тръгва да развива туризъм, която има много минало и много бъдеще. А настоящето-то е спокойствие, красиви гледки, евтини стоки, прекрасни заведения, приветливи хора. А що се отнася до шиптърите – никога вече няма да използвам това наименование иронично, както го използваме в България. Но сега знам, че шиптър означава орлов син, планинец. Албанците наричат своята страна Шиптерия – дори на табелите пише Република Шиптерия, само за пред Европа е Албания. Но само човек, който е ходил там, видял непристъпните планини и трудностите, свързани с тях, знае какво е да живееш там-там могат да живеят само синове на орли..

Шиптър – това е гордото название на албанците!