февр. 01 2016

Днес Цветан ще ни води до Черна гора и Цетинския манастир. Приятно четене:

Страшно красива панорама! Това запомнихме ние преди 30 години по време на нощния преход от Которския залив до Цетине заедно със  съпругите си.Те се лашкаха на всеки завой на задната седалка на Ладата като куфари и  горещо се молеха.Тогава профучахме без спиране и спомени през  Цетине към  Косово. Много вода и кръв изтече оттогава и Югославия вече я няма.

От 2006г. Черна гора се отцепи от Сърбия и е  държава управлявана от вечния министър председател Мило Джуканович.Той въведе две нови букви ( с́ и з́; ś и ź ) за да се отличава черногорската азбука  от сръбската  и издигна кадидатурата на страната си за членство в ЕС и НАТО. Бивш комунист, днес е социалист-милиардер, главен мафиот и контрабандист на цигари според италианската комисия Антимафия.

Много се зарадвах когато тази есен имах отново възможност да посетя тази прекрасна земя с поклоническото пътуване от Варна до

Черна гора

Пътят от Черно море до Черна гора бе дълъг 1700км.

Черна гора и Цетине

Днес, рано сутрин, когато минаваме по  новата магистрала Будва-Цетине (28 км) виждаме  попадналите в сянка черни планини и разбираме, защо един италианец ги кръстил Monte negro.  Малкият  полуостров е

курорта Свети Стефан

Слънцето преваля и огрява склоновете. Вдясно е  Будва – курортът на богатите руснаци. Днес в Черна гора, която има население 620 хил. души има 53 милионера! В последните години черногорското крайбрежие е сцена на строителен бум на луксозни хотели и частни вили.

Черна гора и Цетине

Автобусът ни спря на паркинга в парка пред

Цетинския манастир

Платихме по 1 Евро курортна такса на човек, понеже тук еврото е официалното платежно средство.

Културната и историческа столица на Черна гора- Цетине (Цетиње/Cetinje)

се разполага в долината в полите на планината Ловчен, склоновете на която са опасани  с лесове обагрени в есенни цветове.

Черна гора и Цетине

На  параклиса тук на върха Орлов кръст е имало батарея, която  е посрещала с празнични топовни салюти знатните гости.

Паметникът  е на княза на Зета – Иван Черноевич, основателят на града. През 1442г. след поражение от турците той премества тук столицата си в това непрестъпно, непокорно и диво място.

Влашката църква е изградена от власите-овчари на Иван Черноевич през ХV век.Тя е оградена с трофейно турско оръжие като музея ни в Плевен.

Цетине

е град–музей с 14 хиляди души население.

Цетине, Черна гора

От 1878—1918 г. е столица на независимата Черна гора.

Цетинският манастир „Рождество на Богородица“

е основан от княз  Иван Черноевич през 1484г. и става резиденция на князете-митрополити на Черна гора. Днес е катедра на Черногорската приморска митрополия начело с нашия домакин архимадрит Амфилохий. Той е важен културен център с първата печатница на Балканите в която се отпечатват книги на черковно-славянски.

Цетинският манастир в 1900г.

Цетинският манастир в 1900г. Той е няколко пъти разрушаван от турци, венецианци и австрийци но упорито е въстановяван от черногорците. Той е символ на непокорената от турците Черна гора. Да си спомним възхищението на младия хъш Иван Вазов:

Земьо черногорска,
поздравявам те!
Земьо бедна, горска,
земьо туркоборска,
възхвалявам те!

След потушаването на Априлското ни въстание “Черна гора“ беше вик, лозунг, парола! “Черна гора“ – черна за турчина, страшна за поробителя!

Черна гора и Цетине

На място на разрушения княжески дворец  австрийците построили казарма. В нея има запазена релефна карта на Черна гора за нуждите  на окупиращия гарнизон.

Пред вратите на Цетинския манастир ни посреща камбанен звън и шпалир от ученици в Духовната семинария в очакване на гостите на Сръбската православна църква за празника на свети Петър Цетински – 31 октомври.

Архимадрит Амфилохий е посрещнат с почит и уважение. Той успява да въстанови над 80 манастира и църкви в Черна гора и привлече монаси даже от Русия, Франция и САЩ. По думите на митрополита, отношението на днешните черногорски власти към сръбския народ, език и писменост, т.е. към всичко онова, на основата на което се е формирала културата и историята на Черна гора е покрито с нова историческа плесен. Съвременните политици на Черногорието са излезли, както казва митрополит Амфилохий, от „шинела на Тито“. Преди те се покланяха на златния телец на болшевизма, а днес се покланят на златния телец на Брюксел.

Лесно можем да направим аналогия на отношенията между Македония и България.

Пристъпвам в манастирския двор

св.Петър Цетински

Покланям се и целувам иконата на св. Петър Цетински вдясно и бързо влизам да се поклоня на кивота с неговите мощи преди да е започнала литургията.

реликви

Вътре в кивота се намират още свети реликви: ръката на свети Йоан Кръстител, с която е кръстил Божия син Иисус Христос и частица от Светия кръст Господен.

Покланям се пред светините с усещането за докосване до Божията сила и светата нетленност

Петър I Петрович Негош

Петър I Петрович  Негош (1747– 1830) е мъж с изключителни държавнически дарби. На младини прекарва няколко  години в Русия, където добива владишки сан. Докато той бил зад граница турците начело с Мехмед паша нападнали Черна гора и разрушили Цетинския манастир и опостушили Приморието. Митрополитът бил посрещнат от разрушения и глад. За късмет той донесъл картофа, който бил неизвестен дотогава в Черна гора и така спасил много черногорци от гладна смърт. С първите си крачки на родната земя новия владика се борил с обичая на кръвното отмъщение –(вендетата). Цели семейства загивали от взаимната вражда, като много от страх бягали в Турция и приемали исляма. Свети Петър с молби или проклятия успял да помири враждуващите кланове. През 1786г. Мехмед паша Бушатли отново нападнал Черногорието.

Св. Петър накарал всички племена да подпишат договор „Стега“(Сплотяване) в който те се заклели да си помагат един други му и да пролеят своята кръв за православието. Под ръководството на своя владика разбили турците, но те се върнали на следващата година и отново 6 000 юнака  разбили 30 000 турска армия, като Махмуд паша бил убит а главата на му отнесена в Цетине, където се пази в манастира като предупреждение за бъдещите нашественици. За тази православна победа над исляма Петър бил награден с орден „Св. Андрей“ от руския цар.

Черна гора и Цетине

Владиката Петър е запомнен справедливо като велик владетел. Той заздравява държавата си, разширява неколкократно територията  й, бие турците на султана и французите на Наполеон, приема първия законник и свиква първия парламент. По негово време Черна гора става известна на Европа и нейното обществено мнение, създават се връзки с Австрия и Русия, първите наченки на европейската култура проникват сред дивите планински клисури. Той оставил следния завет към племенника си Петър II  :  „Да се моли Богу и да се държи за Русия“. След смърта си в 1830г. той бил канонизиран от църквата и остава в историята под името св.Петър Цетински.

Манастирската църква е тясна да приеме всички богомолци, затова повечето гости са на двора  по време на святата литургия.

Водената от отец Василий Шаган Варненска поклоническа група подари на архимадрит Амфилохий икона на  св. Седмочисленици.

Черна гора и Цетине

На двора руският поклонник носи икона на Богородица.

След литургията черногорските девойки ни почерпиха с домашни сладки

Модерен паметник на поета, философа, теолога и мистика Петър II Петрович  Негoш по случай 200 години от рождението му  в 1813г.Неговата поема ,,Горски венец“ бе преведена на български от Андрей Романов и издадена в 2013г.

Черна гора и Цетине

Художественият музей на Черна гора се помещава в бившия Правителствен дом (Владинов дом или  Народното събрание). Националната галерия съдържа колекция от картини, скулптури, икони и копия от фрески от бивша Югославия.

В него се е намира и „Богородица от Филермос“- чудодейната икона, една от най-важните християнски реликви, за която е известно само, че през 1484 година е подарена от турския султан Баязид ІІ на рицарския орден на св.Йоан, бъдещия  Малтийски орден, които на свой ред я предават през 18 век на руския цар.

През 1930 година руски емигранти я подаряват на сръбския крал Александър Карагеоргиевич за черногорския манастир в Острог.

Черна гора и Цетине

Пешеходната зона в центъра.

Гвардейците са на стража пред Министерството на културата

Дворецът на крал Никола I днес е музей

Провъзгласяването за крал на княз Никола I през 1910 в Цетине

Сбирка от личното оръжие на крал Никола I, който се пада дядо на нашия цар Симеон II

Червеното бойно знаме е на княз Никола I Петрович

Черна гора и Цетине

Черна гора е наш съюзник в Балканската война 1912г. и участва в превземането на Одрин, откъдето е плененото турско знаме

На втория етаж са портретите и подаръците на неговата рода

В по-голямата си част подаръците са от руските царе, оценили значението на православното сърце на тази прекрасна страна и героичен народ

Черна гора и Цетине

Кожата от бялата мечка е подарък от руския цар

Дворцовата църква, в коятопрез 1989г. са пренесени тленните останки на изгнаника крал Никола I

Златната подкова изкована със звънтящи удари от ковача на площада може да Ви донесе късмет.

Черна гора и Цетине

Вашият посланик (пардон, поклонникJ) пред  легацията  на Царство България. Тя днес е уютно кафене и е срещу сръбската легация на главния площад в Цетине

Старото британското посолство е празно, но е ремонтирано наред с турското, австрийското и френското посолство. Скоро в  руското посолство ще настани  министерството на външните работи на Черна гора.

Вероятно за Русия и САЩ ще трябват  нови посолства.

Казват, че всеки сърбин имал в двора си по един Калашников от последната балканска война. Не видях такова оръжие, но видях как братята черногорци са  се приготвили  да посрещнат  гостите си.

Черна гора и Цетине

Свинските пушени бутове-Пршут, това е тайното антиислямско оръжие на братята черногорци

Црногорски Вранац (Vranac)

Ако добавим към пршута  и бутилка Црногорски Вранац (Vranac), нашата православната защита е сигурна! Живели!

като Мечо Пух

Понякога седя и си мисля като Мечо Пух че, ако опънем свински черва вместо  бодлива тел на южната си граница, това ще е по-добра защита срещу ислямското нашествие! А понякога просто си седя на хълма Чипур в Цетине. J

Боже пази България и Черна гора!

Писа грешникът  Цветан Димитров, Андреев ден, 2015.

снимки: Цветан Димитров

Литература:

1. DW, Montenegro appoints long time politician prime minister.
  2. Православие.РУ,Сербско-русский святой
  3. Православие.БГ, Андрей Романов, Китка от кръв и барут.
  4. bg, Митрополит Амфилохий, Черногорските политици се покланят на златния телец на Брюксел.