февр. 12 2016

Рим – всички гледни точки (3): Рим оттук – оттам

Published by at 14:56 under Елена Милкова,Рим

Продължаваме с разходката из Рим – започнахме с археологическия Рим, после – по фонтани и площади. Днес ще продължим разходката си към остров Тибър и околностите.

Рим

всички гледни точки

(едно пътуване до Рим през август 2014)

3-та част

Рим оттук – оттам

Първата забележителност, която посетихме на третия ден беше

църквата Сан Джовани ин Латерано

Всъщност това е главната църква (Катедралата) на Рим. Тук се намира престола на папата. Тя е посветена едновременно на Йоан Кръстител и на Йоан, ученика на Исус (Archibasilica Sanctissimi Salvatoris et Sancti Iohannes Baptista et Evangelista in Laterano). Основите на църквата са от времето на Император Константин. На няколко пъти е опожарявана и разграбвана. През средновековието е построена отново и осветена първо на Йоан Кръстител, а след това и на Евангелист Йоан. Строителството на сегашната катедрала, завършва през 1735г. когато Александър Галилей построил фасадата.Други известни архитекти като Боромини и Доменико Фонтан също са оставили своя отпечатък върху сградата. Тя  представлява 5 корабна базилика и вътрешно изглежда по-огромна от Свети Петър във Ватикана, която е 3 корабна. Но това е само усещане.

Църквата Сан Джовани ин Латерано – Рим, Италия

Църквата Сан Джовани ин Латерано

Зад катедралата е площада Сан Джовани, където е Латеранския дворец, а на самия площад отново има египетски обелиск, мисля, че този беше най-високият.

От дясно се намират

Светите стъпала,

поставени в специален параклис. Твърди се, че са пренесени от Ерусалим и са били пред двореца на Пилат и Исус Христос се е изкачвал по тях по време на съда над Него. Сега тези стъпала са облицовани с дърво, като мраморът се вижда само от специалните процепи, които са оставени. Поклонници от цял свят днес изкачват тези стъпала на колене, вярвайки, че така стават „по-святи”.

Светите стъпала – Рим, Италия

Светите стъпала

От лявата стана на катедралата се намира част от крепостната стена на древен Рим с портата Сан Джовани. Ако продължите покрай стената на север (естествено ние взехме трамвай 8) ще стигнете до най-голямата порта Порта Маджоре (Porta Maggiore).  Тя е построена заедно с аквадукта Аква Клавдия през 52г. от н.е. от император Клавдий, а през  271г. е интегрирана в стената на Аврелиян. Древен Рим е имал общо 18 главни порти.

Порта Маджоре е само на 5 мин. от нашия хотел, затова се прибираме за кратка следобедна дрямка.

Късно следобед отново вземаме трамвая. Той минава покрай

църквата Santa Croce in Gerusalemme (Светия кръст в Ерусалим).

Според католическата църква тук се съхраняват намерените през 1942г. останки от кръста на Христос. Не сме проверявали този факт, просто се полюбувахме на архитектурата и отвън. Слизаме на Циркус Максимус и започваме нашата пешеходна разходка. (За Големия цирк вече писах в 1-ва част).

Циркус Максимус – Рим, Италия

Циркус Максимус

Бях планирала изкачване до хълма Авентин, но го отложих, защото времето започна да се разваля. Така, че след Циркуса минахме покрай

Устата на истината (La Bocca della Verità )

Това е барелеф, разположен в преддверието на църквата Санта Мария ин Космедин. Счита се, че скулптурата е била част от древноримски фонтан или е изобразявала някой от езическите богове. Това, с което е най-известна тази скулптура е, че играе ролята на детектор на лъжата. От Средните векове насам се счита, че ако някой постави ръката си в отвора и изрече лъжа, ръката му ще бъде отрязана. Някъде обаче прочетох, че една дама успяла да „излъже“ Устата на истината, като инсценирала нападение от любовника си, който я целунал пред свидетели. След това на въпроса „Целувала ли е друг мъж, освен съпруга си“, отговорила: „Да, но по принуда.“ И ръката и останала цяла.

Устата на Истината – Рим, Италия

Устата на Истината

След това се отправяме към

острова на Тибър (Isola Tiberina)

Това е малък остров 270 м. дълъг и 67м. широк с формата на кораб. Според легендата през 3-ти век преди новата ера по време на чумната епидемия римляните се отправили с кораб към светилището на Асклепий в Гърция. На връщане от реката изскочила змия и се качила на върха на острова. Това било знак, островът да бъде посветен на бога. Затова на острова направили храм на Асклепий ( Ескулап). През средновековието построили църква, където изолирали болните от чума, а днес има болница.

Изола Тиберина, Рим, Италия

Преминаваме през мостовете и стигаме до

квартала Трасведере

Това е „народния“ квартал на Рим. Тук има таверни и ресторанти, атрактивни за туристите. Планът беше да се изкачим до хълма Яникуло, а след това да вечеряме в някой ресторант.

ресторант в Трасведере – Рим, Италия

ресторант в Трасведере

Междувременно започва да вали. Амбулантните търговци прибират шишетата със студена вода и започват да предлагат чадъри и дъждобрани. Скриваме се под един навес докато премине дъжда. Междувременно започва и да мръква, така че разходката до Яникуло отпада. Вечерята също отпадна, защото след дъжда „многобройните“ ресторантчета са пусти.

Не мога да пропусна нощната гледка от

моста Ponte Garibaldi

с купола на Ватикана в дъното.

нощната гледка от моста Ponte Garibaldi – Рим, Италия

нощната гледка от моста Ponte Garibaldi

Връщаме се към центъра на Рим: площад Венеция, Капитолия, Фори империали и Колизеума, които видяхме осветени. Честно казано очаквах повече от нощното „художествено“ осветление на Рим. Поне в действителност не изглеждаше като на снимките, които бях виждала.

Рим – всички гледни точки (4): Разходка извън стените на града

Автор: Елена

Други разкази свързани със Рим – на картата:

Рим

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

2 коментара to “Рим – всички гледни точки (3): Рим оттук – оттам”

1. […] Рим – всички гледни точки (3): Рим –оттук оттам […]

2. […] – по фонтани и площади,продължихме разходката си към остров Тибър и околностите, а последния път  излязохме в околностите на града. […]