На яхта около Спорадите

Още има лято! Стоян ще ни разкаже за едно плаване около Северните Споради в Бяло, дето някои му викат Егейско, море 🙂

Ветрени мисли на яхта около Спорадите

о.Евия – о.Скопелос – о.Сканцура – о.Перистера – о.Алонисос – о.Скиатос

„Животът е като плаването. Можеш да използваш вятъра и да отидеш, където пожелаеш“ – Робърт Бролт

Израснал съм на българското Черноморие в годините на късния социализъм и ранния див капитализъм на 90-те години. Първо ходихме семейно на море за по две седмици с карти от работните места на родителите. Винаги се ходеше на едно и също място. Пътуваше се до морето с преспиване, спираше се във всеки голям град, за да се огледат магазините, ходеше се на стол за хранене в определени часове и т.н. Обаждането до София се правеше от пощата. След това дойде времето на квартирите и малките частни хотелчета. Открихме нови места и плажове по българското крайбрежие. Ходихме на кръчми, имаше нови хранителни магазини, обаждахме се по мобилни телефони. После визите паднаха. Започнахме да пътуваме и в чужбина. Открихме Турция и Гърция, разбрахме че има алтернатива на нашето море. Междувременно то се преобрази или по-скоро го преобразиха и вече имаше съвсем друг фасон.

С яхта из Спорадите, Егейско море - Бяло море С яхта из Спорадите, Егейско море - Бяло море С яхта из Спорадите, Егейско море - Бяло море

Като малък, когато ме учеха да плувам или да карам сърф инструкциите бяха „Плувай до шамандурата най-много“ или „Карай сърф максимум до шамандурите за лодки“. Така неусетно се създаваше един страх от морето, който е масово разпространен. А морето е форма на природата, към която трябва да имаш респект, но и тя е толкова гостоприемна, колкото планините, поляните и т.н.

Преди време, имах един шеф – германец, който всяко лято плаваше две седмици на яхта в Хърватска, тогава той изключваше всякакви средства за комуникации и все едно отиваше в вдън земя. Дори не смеех да проверя в Гугъl колко ли струва едно такова приключение. И така докато един приятел музикант ми сподели, че е плавал предното лято и започна да цитира много приемливи цени. Още през март се свързахме с нашите капитани – Кънчо и Лю от http://moonsailing.com/ и се спряхме на маршрут около островната група на Спорадите в Гърция в началото на септември. За радост успяхме да съберем група и потвърдихме плаването. Започнахме да броим седмиците и да се подготвяме, да четем в Интернет, да гледаме снимки и т.н.

Най-накрая нашето пътуване наближи и потеглихме рано-рано от София към

Ахилио,

където ни очакваше лодката. Това е малко пристанище на около 40 км. на юг от Волос с много удобен пристан за яхти. Кънчо и Лю ни посрещнаха с усмивка на борда на

45 футовата яхта „Sail Away”

С изненадата открихме, че плавателният съд предлага всякакви удобства и е доста комфортен, макар че всяко пространство се използва изключително практично и максимално.

Отплавахме за кратко разстояние до

селцето Агиос Кириакос (Ag.Kiriakos),

което се оказа кокетно рибарско селце с типична пристанищна таверна и хубав плаж отстрани. Имаше и няколко семейни хотела.

Първата ни вечер на лодката премина прекрасно и бодри потеглихме на сутринта. Спряхме за кратък плаж в един залив на остров Евиа, където имахме възможност да се гмуркаме и да скачаме от яхтата.

Остров Евия

е втория по-големина гръцки остров и е свързан с материка с мост. Привечер акостирахме в

курортното селце Псаропули (Psaropouli),

с дълга крайбрежна ивица. През деня на яхтата времето минава неусетно – може да си говориш в приятелите или да се усамотиш някъде около носа на лодката, където да четеш книга или да гледаш морето. Тя се движи с около 5 мили в час или повече и обикновено дневните плавания траят между 3-6 часа. Кънчо и Лю с радост ти отговарят на въпросите за плаването и ти показват интересни места по пътя. Хапваш на лодката, а вечер си купуваш провизии от магазините на пристанището. Лодката разполага с бани и тоалетни подобни на тези в самолетите, а кухнята е напълно оборудване с печка и хладилник. Вечер можеш да хапнеш на таверна, да се разходиш из градчето или да играеш карта/табла с приятели на яхтата.

„Умелият мореплавател не се учи в гладко море“

Ето тази сентенция я видяхме на практика по време на

плаването ни от о-в Евия към о-в Скопелос

Духаше силен вятър и имаше около 1.5-2 м. вълни. В резултат на което половината от нас (включително и аз) започнахме да повръщаме. Разбира се, Лю беше подготвена и ни даде хапчета за морска болест, което ни помогна много. Съвсем скоро вече бяхме много по-добре. Дори опитните мореплаватели не са застраховани от морска болест. По време на плаването прочетох книгата на Дончо и Юлия Папазови за околосветското им плаване с тяхната дъщеря на яхтата „Тивия“. След повече от две години в Световния океан те страдат от тежка форма на морска болест в района на Босфора на път за дома.

Привечер пристигнахме на

о-в Скопелос

и по точно в едноименната му столица. Повечето гръцки острови имат за имена на столиците си името на самия остров. Посрещна ни голямо пристанище за яхти с много туристи от цял свят. Градът е разположен амфитеатрално над брега и няколко църкви закрилят корабите в пристанището. Планът ни беше следващата вечер да спим на безлюден остров и трябваше да си вземем провизии. Оказа се, че да намерим прясна риба не е лесна задача. Местните рибари си имат постоянни клиенти – ресторанти и магазини и не им остава риба за свободна продажба. Накрая си взехме месо за скарата и много зеленчуци.

Потеглихме от Скопелос към безлюдния

остров Сканцура (Skantzoura),

където щяхме да нощуваме на котва в безлюден залив. По пътя отново спряхме в няколко залива за плаж. Този ден морето беше далеч по-гостоприемно. Не мога да ви опиша удоволствието да направиш скара на открито и да прекараш нощта в морето под звездите.

Skantzoura, Alonnisos, Гърция

На следващия ден отидохме до

о-в Перистера (Peristera),

където направихме кратка разходка до изоставен манастир с прекрасна гледка към островите от групата на Спорадите. Оттам акостирахме на

о-в Алонисос

или по-точно в

град Патитири (Patitiri)

Отново ни посреща много добре уредено пристанище за яхти и туристическо градче.

С градски автобус отидохме до

Хората (Горния град) – това е старото градче,

чиято кокетност трудно може да се опише с думи. Калдъръмени улички, бели къщи, цветя, спретнати магазини, вкусни таверни, изумителни гледки – всичко все едно е от картичка. Исторически, местните са строяли първите си селища на най-високата точка на островите за по-голяма защита от пирати и разбойници.

Следващият ден беше отреден на най-известното място на Скопелос –

заливът Кастри

или както всички го знаят

заливът на Мама Миа

от едноименния филм. Ние бяхме поредната яхта, която беше спряла в подножието на параклиса от филма. След кратка почивка там преминахме покрай арката на Лалария, която също е популярно място на острова. Именно там засякохме българска яхта, която беше тръгнала от Калиакра. Следващата ни спирка беше на

о-в Скиатос,

където отново нощувахме под открито небе и си направихме скара с помощта на дингито (малка надуваема лодка). Както Дончо Папазов е написал в книгата си: „Яхта без динги е все едно без мачта!“. Отново мечтаехме на фона на Луната и на Млечния път.

На сутринта се разходихме до

близката крепост

от Средновековието, която е пазила о-в Скиатос. Сърцатите ни капитани Кънчо и Лю винаги се опитват да открият нещо ново с всеки нов екипаж. Дори места които ги няма описани в лоцията – пътеводителя на мореплавателя. Именно този залив беше тяхното откритие с нас. Обядвахме в типична гръцка механа, на която храната се пренася с магаре и зехтина е от близката маслинова гора. Лежерно потеглихме към последната ни спирка от нашето пътуване –

Ахилио,

където отново трябваше да се завърнем към ежедневието. Но дори когато слязохме от лодката, отново плавахме в мислите си и дори в морящката си походка поне за още няколко часа.

„След 20 години ти ще си по-разочарован за нещата, които не си направил, отколкото за тези които си направил. Опъвай платната и отплавай от сигурното пристанище. Улови вятъра и изследвай, мечтай и откривай!“ – Марк Твен

Автор: Стоян

Други разкази, свързани с Плаване Егейско/Бяло море – на картата:

Плаване Егейско/Бяло море

Може да харесате още...

1 Отговор

1. Стоян каза:

Благодаря за страхотните снимки на Любена Господинова (http://www.moonsailing.com/). Без тях думите няма да са изпълнени със съдържание!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.