юли 21 2015

Из Южна Испания с кола (1): От Валенсия до Сафра

Днес започваме още едно пътешествие из Андалусия и Южна Испания, този път с кола 🙂 Започваме от Валенсия и ще обикаляме, а днес даже ще ходим на корида 🙂

От Валенсия до Сафра

част първа от

Из Южна Испания с кола

Валенсия – Куенка – Баеса – Убеда – Гранада и Алхамбра – Кордоба и Мескита де Кордоба – Севиля – Сафра

До сега с жена ми бяхме ходили 2 пъти в Испания и бяхме разгледали Барселона, Хирона и Малага, много ни беше харесало и решихме да направим по-сериозна обиколка. Падна много четене и дискусии докато уточним кое най-много си заслужава да се види за ограниченото време с което разполагахме. Решихме да наемем кола от Испания за да си спестиме време, като пари излиза почти същото, но от път пестиш 3 – 4 дена, че и повече.

Резервации за хотелите направихме доста по-рано през Букинг, като 2 от тях бяха в стари замъци, каквито има навсякъде из Испания. Решихме да дадем по 15 часа на Гранада Валенсия и Севиля, 25 на Мадрид и по 2 – 3 – 4 на Куенка, Баеса, Убеда, Кордоба, Касерес, Саламанка, Авиля, Сеговия, Толедо и Ел Ескориал. Общо 11 нощувки. Първоначалния ми критерий беше

обекти под егидата на Юнеско

Убедил съм се, че в 90% от случаите си заслужава да се видят. Клъцнахме едно прибавихме друго и манджата стана

Колата беше Ибиса на 5000 km. Наехме я през Букинг. Взехме я от Валенсия за 7 дена и я върнахме в Мадрид.

Удоволствието струва 300 лева и включва връщане в друго населено място и застраховака със самоучастие за щети до 600евро, одрасквания, счупени брони, спукани стъкла и пр. не влизат. Срещу още 150 лв получихме пълно покритие защото не ни се рискуваше. Иначе може да си ги спестите.

Из Южна Испания с кола

Колата

Преди да се качите в колата е хубаво да я огледате за драскотини които не са включени в описа, защото ще са си за ваша сметка.

Пътешествието ни започна от

Валенсия

през месец май. Уютен град без някакъв landmark.

Красив сгради из центъра. Интересни места са площада между Общината и пощата, Гарата и Арената в ляво от нея, старата катедрала и Кралския площад пред нея. Всичко това е разстояние 200 – 300м. едно от друго.

Спахме две нощи в хостел в центъра близо до Меркадо де Колон, стар пазар превърнат в покрита площ с няколко ресторанта и бара. Специално внимание заслужава

Града на науката и изкуствата

Това е архитектурна вакханлия, сътворена от двама испански архитекти с разюздано въображение, построено за Милениума 2000г. Представлява комплекс от няколко сгради, водни площи, стърчащи железа и гигантски скелети на китове. Спиращо дъха е и трябва да се види.

Общината

Гарата и Арената в ляво от нея

Града на изкуствата

Още първата вечер – събота се сблъскахме с

културно-етнографския феномен, наречен фиеста

Изглед от прозореца към 23ч

Всяка събота испанците излизат да се веселят. Улиците се изпълват с хора, заведенията пращят от клиенти, всички крещят и пеят до 4 сутринта. Под нашите прозорци 4 – 5 пича правиха серенада на някого посред нощ.

Бяха се наредили един до друг и с много чувство изпяха две песни.

Така, че ако искате да си почините в събота вечер е добре да спите извън центъра.

На следващата вечер нещата не бяха толкова драматични.

Кулинарната забележителност на Валенсия е Паелята

Питахме и ни насочиха, към най добрите ресторанти. Беше неделя на обяд и момичето ни каза, че това е момента в който Испанците ядат паеля.

Хукнахме с пълна скорост към указаната посока а именно Марина Реал на морския бряг до където се стига с метро и две спирки с трамвай.

Това е крайбрежна улица на която има десетки заведения и се яде главно паеля. Успяхме да стигнем към 12:30 и малко след това всичко се напълни.

Порция за двама, поднесена в тавичка е 20 евро, върви с розе.

Паеля за двам

Паеля за двама

Заведенията имат гигантки капацитет някои бяха с над 1000 места но в 13:30ч. всичко беше фул.

Плажът е гигантски 200 метра ширина, километри ширина.

Плажът на Валенсия

Плажът

На втората сутрин отидохме с метро до плаца с коли под наем. Той се намира зад централната гара и там са всички фирми. Бюджет, Сикст и т. н. Опитаха се да ни пробутат по-скъпа кола на промоция, застраховка срещу падащи космически кораби и други подобни, но аз успешно отбих атаката. Запалих сеата и потеглихме. След 200 км шофиране по безлюдни прави шосета в посока запад стигнахме до Куенка.

Куенка

е градче кацнало на скалист рид. Има много история, страхотни изгледи, висящ мост и най-старата готическа катедрала в света. ЮНЕСКО го е взела под крилото си.

Куенка, Испания

Катедралата на Куенка

Висящия мост

Изгледът

От там яко на юг към 350 км до Баеза. По пътя имаше участък от 150 км в който карахме само през маслинови гори. Пътяt е само магистрала и на моменти имах чувството, че съм в Аризона. Красива и дива природа. Този ден беше най-дългия ни преход – над 500 км. Привечер пристигнахме в Баеса.

Баеса

е градче със напълно запазен каменен център състоящ се от университет, катедрала. епископски дворец и още няколко великолепни сгради. Има и хубав изглед към долината.

Баеса – Андалусия, Испания

Изглед към долината на Баеса

Уличка в Баеса

Катедралата на Баеса

Спахме в Палацио на главната улица

Баеса – Андалусия, Испания

Убеда, Андалусия

Рано сутрина тръгнахме към Гранада чакаха ни 130 км. и страхотен град

Гранада

По огромно околовръстно стигнахме до нашия хотел – Marcia real de la Alhambra. Бизнес хотел, бяхме платили и вечеря, която беще доста изискaно тристепенно меню. От там с градски транспорт до центъра срещу едно евро.

Паркирането дори и срещу заплащане в Гранада е голям проблем

В района на Алхамбра има огромен паркинг за около 10 € на ден. Центъра е сравнително компактен –

Катедралата – красива е,

но ако сте гледали доста катедрали може да си спестите еврата. Особеното вътре е, че за разлика от повечето готически катедрали не е каменна, а е боядисана и то в бяло!

Катедралата в Гренада

Катедралата вътре

До катедралата е кралската капела където са погребани Изабела и Фердинанд, Plaza de Bib – Rambla и района около него е сърцето на града. Има множество магазини за насипен чай. Предлагат по 40 – 50 вида с различни екзотични аромати. Вероятно е традиционен поминък.

Сградите из района са големи и красиви, има си закрит пазар, както си му е реда, има си стотици заведения и тълпи от хора. Ако човек е подготвен и експедитивен спокойно може да вземе Гранада за един ден. От тях 4 – 6 часа на Алхамра и останалото време из центъра и кв. Албайсин от който след 20 мин. катерене може да се насладите на убийствена гледка към Алхамбра пийвайки сангрия.

Албайсин е квартал

с преплетени малки сокаци и белоснежни къщички. Много от уличките свършват на стълби по които катеренето продължава като целта е площад до църкваNikolas, където се събират всякакви странни хора, а гледката е №1.

В Гранада казват е и

най-автентичното фламенко – в циганския квартал Сакрамонте,

съседен на Албайсин. До там се стига с маршрутка. Преживяването било феноменално. Цените обаче са височки. Ал Хамбра и Албайсин са под егидата на ЮНЕСКО. Въобще Испания е страната с най-много обекти в този списък.

Гранада, Испания

Уличка в Албайсин

Изглед от Албайсин към Алхамбра. В дясно е Алкасаба, в ляво Двореца на Насридите. Масивната постройка с много прозорци, на заден план е двореца на Карл Пети

С предварително платеното посещение на

Алхамбра,

разпечатано на лист, се наредихме за да си вземем другата част от билета. Организацията на входа е леко разочароваща. Тълпи туристи се лутат край гишетата, едното продавало само нощен тур, другото само градините… ама накрая влязохме.

Алхамбра е хълм, на който са разположени 4 двореца и един парк. Част от тях са от мавърско време – част от времето на католическите крале. Това е най-посещаваната атракция в Испания

Състои се от:

• Хенералифе – семпла лятна резиденция на Маврите с разкошен парк.
  • Алкасаба – укрепена мавърска крепост с високи стени и бойници, от където е почнало всичко.
  • Двореца на Карл Пети, масивна постройка малко не на мястото си сред арабските дантелени дворци. Но човекът е искал и той да даде нещо на света.

Алхамбра – което е и основната атракция – това е дворец на Насридската династия

с разкошни вътрешни дворове и орнаменти от гипсова и мраморна дантела. За него има отделна опашка и се влиза почасово.

Билетите могат да са за част от дворците или комбиниран. Ако искате да влезете в Алхамбра задължително трябва да си направите резервация за определен час по интернет минимум 2 месеца предварително. Има и нощен тур след 10ч. с който може да влезете и без резервация (ама не е много сигурно). Билетите не са евтини, но си заслужават всеки цент.

Алхамбра, Испания

Изглед от Алказабра към квартал Албайсин

Алхамбра – Двора с лъвовете

Алхамбра – отражение

На сутринта след обилна закуска и 200 безлюдни километра следваше

Кордоба

Звучи екзотично и си е така. Кордобския халифат е контролирал по-голяма част от Иберийския полуостров в продължение на столетия. В един момент Кордоба е бил най-големият европейски град, по-голям от Константинопол и Рим. В града е имало 1000 джамии, но най хубавата е била

„Мескита де Кордоба”

След Реконкистата Карл Пети е искал да я събори, но местните възроптали и краля се задоволил да бутне само част от джамията и да вгради вътре параклис… с размерите примерно на варненската катедрала.

Вътрешността на Мескитата е от стотици двуетажни арки от редуващи се черни и бели камъни, които като гора изчезват в дълбините. Тя е с размери 100 на 150 метра. , и си заслужава да я видите.

Мескита де Кордоба

Има си и вътрешен двор. В Андалусия водата е кът и за това всичко се върти около нея. Дворът на Мескита де Кордоба е павиран като са оставени кръгли отвори за дървета. Тези отвори са свързани с мрежа от каменни улеи по които водата достига до корените на всяко дърво и не се пилее нито капка. Строейки фонтани и водни каскади местните големци са демонстрирали богатството си. Тази традиция е започнала още от Маврите. (сравни с османско-българската традиция да се строят чешми – бел.Ст.)

Двора на Мескитата с напоителните каналчета

До джамията е

Еврейския квартал,

който е най-живописния в Испания. Във всеки андалуски град има стар еврейски квартал – гето. Това са тесни криволичещи улички непригодни за движение на МПС – та, обградени от бели двуетажни къщи.

Гетото на Кордоба, Андалусия

Гетото

Римски мост в Кордоба

Римският мост

От Мескитата по великолепно запазен Римски мост прекосихме реката и си взехме колата от безплатния паркинг. Беше обедно време и ни предстояха 149 км до Севиля

От тази обиколка мога да откроя

Севиля

Повечето хора като чуят Испания си представят фламенко, корида, сиеста… само, че това е Андалусия, а сърцето на Андалусия е Севиля, столицата на еспадрилите. Севиля е била основно пристанище на Испания и тук са пристигали всички кораби с богатства от колониите, с тези пари в града са построени множество монументални сгради. В града има няколко основни забележителности.

• Катедралата
  • Двореца – Алказар де Севиля и
  • третата забележителност са жителите на Севиля.
Катедралата в Севиля

Катедралата

Катедралата на Севиля

е изградена на мястото на джамия като минарето е превърнато в камбанария (нещо от сорта на доларите в марки)

Трета по големина (но не по височина – вероятно имат в предвид вътрешна площ) в света след Св. Петър и Св. Павел в Рим и Лондон съответно. Входът е 9 Евро и се чака 20 – 30 мин на опашка на слънцето.

Може да се качите на камбанарията – 45 етажа. Катеренето не е по стъпала, а по наклонена рампа широка 2м. По нея тече непрекъснат поток от хора в двете посоки, и ако се паднете зад някоя бабка с бастун ще се влачите 20 мин. до върха. За това изпреварвайте смело в насрешното. Катеренето си заслужава защото от горе има прекрасен изглед. На времето по тази рампа шефовете са се качвали горе на гърба на кон. Катедралата си има и задължителния вътрешен двор. Казват, че вътре е ковчегът на Колумб. Което си е истина, само, че Колумб не е вътре а нейде из Карибския басейн.

Катедралата в Севиля

Изглед от 130м. от катедралата. В горната лява част е двореца

Дворецът Алказар де Севиля

е мавърски и е достроен от Католическите крале. Мавърската част е ефирна – в стил „Мудехар”с дантелени шарки и лилави тавани, обсипани със звезди и луни.

Най-красивата част са градините

Разкошно озеленяване с езерца, фонтани и беседки плюс 150 метрова галерия която прорязва парка на височина 6 – 7 метра и можеш да му се насладиш от високо. До двореца е гетото с обичайните преплетени улички, барове и романтични местенца.

Дворец Алказар де Севиля

Градината на двореца

Вътрешен двор на двореца

Друго интересно място е

площад Испания –

намира се на 500м. от центъра. Строен е в началото на двадесети век за някакво изложение и според мен е задължително да се види.

Площад Испания, Севиля

Площад Испания

Мотаейки се из центъра попаднахме на тълпа със смартфони отчаяно снимаща нещо, пробихме си път като в софийски трамвай и се оказахме пред група тореадори в ролята на знаменитости, промъкващи се към някакъв вход. Оказа се, че сме до

Арена Маестранса, най-старата арена за борба с бикове

в Испания. Промушихме се до касата имаше малко свободни билети по 27 евро. Решихме да влезем.

Рабира се, бяхме на покрива с лице към залязващото слънце. Първи свършват билетите по 300 евро, които са на първи ред на сянка.

Арената беше пълна до горе с официално облечени хора над 30 години. Мъжете с панамени шапки и костюми, жените с традиционни фламенко рокли и ветрила. Зад трибуните има множество барове където се пие бира и се пушат пури. Самата корида е изтъкана от традиции и ритуали. Да не влизам в подробности, интересно е, че

не чувствах бика като жертва,

а като равностоен боец в гладиаторска битка

Корида

Хората на Севиля

Първото ни чувство като влязохме в центъра на Севиля бе, че е странно тихо. Освен туристи и някой уличен артист почти не се мяркаха хора. Вечерта в хотела ни обясниха, че сме попаднали на

ежегодния панаир – Ферия де Абрил

Това е нещо като нашите събори по селата, на страни от центъра има асфалтирана огромна площ върху която е изграден град от красиви шарени палатки. Хиляди. Собственост на семейства, Политически партии, фирми, пенсионерски клубове… общо взето всеки си има палатка. Малките събират десетки, големите хиляди хора. Свирят оркестри танцува се фламенко, яде се и се пие здраво. Влиза се само ако си поканен.

В дъното на панаира има и обществени палатки, освен това има и огромен луна парк.

Повечето жени са в традиционните рокли и еспадрили, мъжете в най-хубавите си костюми. Целия град е блокиран заради Ферията полиция е отцепила основните булеварди и отбива движението, в посока на панаира се движат само таксита, автробуси и файтони.

В Андалусия конете са издигнати в култ, и из улиците на Панаира яздят хиляди „кабалерос”

С традиционни носии, разкошни коне и високомерни физиономии. Обединени в кавалкади от десетки конници, те лениво потропват и с крайчеца на окото оглеждат конкуренцията.

Освен ездачи има и стотици файтони, каляски, карети и каруци. На тях се возят сеньори със сеньорити и си пийват вино и сангрия. Цeлия този цирк в един момент потича и по градските улици. Горещо препоръчвам да се види.

панаир Ферия де Абрил, Севиля панаир Ферия де Абрил, Севиля панаир Ферия де Абрил, Севиля

Отпътувахме от Севиля – на север по магистралата, за да нощуваме в

06300 Сафра, Бадахос, Испания

Сафра

където спахме в истински замък на няколкостотин години. Добро обслужване, но – недостиг на призраци 😉

Хотел в замък – Сафра, Испания

Хотелът

От Касерес до Мадрид (2 част Из Южна Испания с кола)

Автор: Боби Бочев

Още разкази от Другата Испания – на картата:

Другата Испания

4 коментара to “Из Южна Испания с кола (1): От Валенсия до Сафра”

1. Дончо каза:

Чудесен пътепис и чудесни снимки.Испания е страхотна. И на мен много ми хареса.Две дреболии.Италия ,а не Испания имат най-много обекти в списъкът на ЮНЕСКО. А гробът на Христофор Колумб не е из Карибите ,а в катедралата в Севиля.Вие не сте го знаели , затова не сте го видели. Аз не успях също защото нямах достатъчно време и видях катедралата само отвън.Разбира се ще прочета с удоволствие и продължението.

2. Дончо каза:

Понеже може да стане малко недоразумение пиша какво ми казаха испанците.Останките в ковчега в катедралата в Севиля са на Христофор Колумб.

3. […] пътуването с кола из Южна Испания Започнахме от Валенсия, бяхме на корида и завършихме в Сафра, а днес от Касерес ще стигнем […]

4. georgi каза:

Здравейте!Архитекта построил новата част на Валенсия е Сантяго Калатрава.Тази част от града е наистина фантастична.Сградите са с различни форми и са много интересни.Екскурзията ,която сте направили е много хубава-чудесен маршрут с много и интересни градове.