мар. 27 2009

На ски в Австрия – Зьолден

Не само в Банско и Боровец — и в Австрия могат да се карат ски! Не знаехте ли?;-)

Ето един кратък отчет за ски в Алпите. Приятно четене:

На ски в Австрия — Зьолден

София — Грац — Зьолден — Лугано — Обергургл — Мендрисио — Залцбург — Будапеща — София

Качил съм се на ски на 4 годишна възраст и оттогава не съм слизал от тях през зимата:) От малък бях чувал за Алпите и ски-курортите там. За щастие тази година имах възможност да ги посетя с група приятели.

По Коледа направихме оперативка под формата на групово пиене и решихме, че мястото ще е Зьолден в областта Йоц (Австрия).

Долината на Зьолден в Алпите

Пътуването от София до Зьолден отнема около 15—16 часа спокойно шофиране. Както всички знаем зорът е до Ниш, а след влизането в Унгария всичко е песен.

Направихме кратко спиране в покрайнините на Грац — културната столица на Европа за 2009 г. За мен най-забележително беше преминаването през тунел който е прокопан под целия град и по този начин магистралата „заобикаля“ Грац.

Зьолден

Скоро наближихме Алпите и върховете започнаха да се вият покрай нас. За наша изненада беше паднала лавина на магистралата за Инсбрук и трябваше да чакаме три часа за да я разчистят. Предпочетохме да минем през алтернатовен път, който се оказа планински и по-дълъг, но пък ни имахме вузможността да се насладим на невероятни алпийски панорами в Шладминг (Schladming), СанктЙохан (St. Johan), Филцмоос (Filzmoos). Всяко зло, за добро…

Църквата в Обергургл, Австрия

Само за информация, пътищата на над 2 000 м. надм. височина изглеждаха, така сякаш никога не е валял сняг, а край тях имаше двуметрови преспи. Там зимата очевидно не ги изненадва.

Пристигнахме в

Цвизелщайн (Zwieselstein)

късно вечерта след повече от 20 часа шофиране. Домакините ни посрещнаха и ни настаниха. Внимателно ни обясниха реда в къщата и особено разделянето на отпадъците, за което ще стане дума след малко.

Нашата къща в Зьолден

Къщата е част от семейната ферма с крави и понита. Апартаментът ни е прилично обзаведен и дори имаме безжичен Интернет. В типичното алпийско селце има църква, кръчма, поща и къщи със стаи под наем (т.нар пансиони). Има бусче на всеки 15 мин. до ски зоната така че забравяш за колата си докато си там.

Законът за железниците в частта му за лифтовете

На следващия ден сме на

пистите на Зьолден

и мечтата ми е сбъдната — да се спускам по алпийските склонове и то как — 120 км. перфектно обработени писти, безброй модерни лифтове и много екстри за скиорите и сноубордистите като фън паркове, скоростни отсечки. Трите трихилядника и пистите на двата глетчера са гордостта на ски зоната на Зьолден. Тук традиционно се провежда и първото състезание за Световната купа по ски в края на октомври всяка година.

Хайде, наш’те!

Зоьлден се покрива с представите ни за модерен курорт

— много барове, ресторанти, магазини с глобални марки и т. н. Apres-ski баровете са пълни със скиорите в края на деня, а вечер рокаджийски банди забиват в ресторантите. Намаленията по магазините (от края на февруари до края на сезона през май) привличат източноевропейците и руснаците да пазаруват. Видиш ли джип в Зьолден, то той е на гражданин на Нова Европа, иначе туристите са масово от Австрия, Франция, Германия и Холандия.

Глетчерът Тифенбах (Tiefenbach) край Зьолден, Австрия

Един ден карах ски и в съседната ски зона на Обергургл, която отново има 100 км. писти и е алтернатива на Зьолден. Предимството й е, че няма опашки, но пистите са доста по-тесни и стръмни.

Решихме да дадем еднодневна почивка на ски-пистите от нас и

потеглихме към Швейцария

Целта ни беше Лугано и по-точно градчето Мендрисио, където имало търговски център с магазини на известни марки на заводски цени:) Минахме транзит през Лихтейнщайн. Пътувахме през италианска Швейцария, всички говорят и пишат на италиански.

Лугано, Швейцария

За разлика с района на Женева, тук ми се стори доста по-слабо развит район. Приятно е да се разходиш по пешеходната алея на Луганското езеро. Молът в Мендрисио наистина е голям, но цените са далеч от нашите представи за „заводски“.

След като се върнахме от Швейцария ни чакаше

изненада от страна на хазяите в къщата

Сутринта преди да тръгнем бяхме оставили торбите с отпадъците пред къщата, а сега ги намерихме обратно в стаите си. Хазяите ни бяха бесни, че не сме си разделяли отпадъците правилно и искаха отново да го направим. Нямате си и идея колко бяха ядосани хората и не бяха в състояние да приемат никакви обяснения (като „Ама ние идваме от страна където всичко се хвърля заедно“). Все пак се научихме и ние да изхвърляме разделно отпадъците.

На връщане минахме през Залцбург

с кратка спирка на къщата на Моцарт, отбихме в търговския център Пандорф край Виена (силно го препоръчвам на всички фенове на шопинга) и вечеряхме в Будапеща преди да се запътим към Сърбия и родната България.

Препоръчвам силно ски ваканцията в Алпите, но в същото време съм горд, че и нашето Банско не е за подценяване като писти и съоръжения. Алпийските страни имат дългогодишни традиции — на всички лифт станции има копие на австрийския закона за въжените линии от 1957 г.!

Сега и сухите цифри на човек:

• Стая за седем нощувки с баня, WC и Интернет — 223 евро
  • Бензин — 100 евро с включена разходка до Лугано
  • Ски карта за пет дни в Зьолден и Обергургл — 210 евро с вкл. Застраховка
  • Пътни такси — 60 евро за двете посоки
  • Храна и алкохол — цените са като в България, но в евро

Автор: Стоян

4 коментара to “На ски в Австрия – Зьолден”

1. mich каза:

мноо яко, а как намерихте къща в която да отседнете и ако имаш координати да ми пратиш на мейла milenkk@yahoo.com ще съм много благодарен

2. Yoanna каза:

Molia te prati i na men koordianti na tazi ka6ta kiato ste naeli. Please!

Надявам се и аз да отговори 🙂

4. стоян каза:

Това са координатите. Заслужава си, препоръчвам го и после споделете