юни 05 2015

Изгубената Палмира (Тадмор, Сирия)

Миналата седмица Ислямска държава превзе Палмира. Днес Цветан ще ни разкаже за нея от преди войната. Приятно четене:

Изгубената Палмира

Тадмор, Сирия

май 2008

Тадмор (Палмира), Сирия

Късно след обяд, след като преминахме за един ден с ладата на Ахмед през нориите на Хама, замъка на кръстоносците Крак де Шевалие и манастира св. Георги Хомейра седнахме да изпием по един фреш от портокали в Хомс.

– Може ли да ни откараш до Палмира?

155 км за 50долара. Иншалах, но проблем бензин!

На края на града се виеше една огромна опашка от коли. С мръсна газ изпреварихме луксозните джипове от Катар, Кувейт и Саудитска Арабия и се наредихме отпред на колонката. Заредили като местни с предимство се понесохме

към Палмира

Стъклата на прозорците на ладата бяха спуснати и ние се наслаждавахме на топлия дъх на пустинята.

Тадмор (Палмира), СирияНасреща идваха модерните  кораби на пустинята. В далечината един петролен танкер изхвъляше черни кълба дим след катастрофа и гореше.

Тадмор (Палмира), Сирия

Трафикът се засили подозрително, докато разбрахме,че сме поели грешно по пътя за Багдад. На следващото кръстовище без знаци завихме вляво по един таен път, покрай  базата на сирийските ВВС в

Тадмор

Но фото! Няма проблем, аз съм служил в българските ВВС и имаме на въоръжение същите Миг-21.

Тадмор (Палмира), СирияТова там горе е арабската

крепост на Фахредин (Fakhredin Al Maany)

Тадмор (Палмира), Сирия

Автобусите са дошли с туристите от

Палмира

да наблюдават залеза.

Бах! – и ладата рязко се разлюля. Изсвириха рязко спирачките. Късмет, че жена се събуди преди това и помоли да намалим скоростта, защото се спука задната гума.

Тадмор, Сирия

Аллах или Бог беше милостив към нас, защото не гръмна предната гума и не се обърнахме в пустинята.

Тадмор (Палмира), СирияДокато сменим гумата се спусна мрак над Палмира

Тадмор (Палмира), Сирия

20 Май 2015. Сирийската армия обстрелва позициите на Ислямска държава (ИД) край Палмира. Нашият директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова апелира Палмира представлява необикновен обект на световното наследство в пустинята и всяко разрушение би било не само военно престъпление, но и огромна загуба за човечеството„.

Но уви джихадистите, Асад, Путин и Обама не я чуха.

21май 2015 „Палмира падна! Варварите ще взривят още едно безценно съкровище на човечеството, за да разберем омразата им към нашата цивилизация.“(2). Днес над крепоста на Фахредин се вее черното знаме на халифата. Войната е лека само за телевизионните зрители.

Тадмор (Палмира), Сирия

Но през 2008 нас ни посрещнаха гостоприемно в оазиса Палмира въпреки, че пристигнахме един ден по-рано и нямаше места в хотела.

Затова пък управителят на хотела ни даде ключовете от своя дом за гости. С него се разбрахме да дойде рано сутринта по хладно да ни закара до най-отдалеченият обект в Палмира – гробниците. После да преминем пеша надлъж по Кардо Максимус и към обяд, когато е най-горещо да влезем в музея на Тадмор.

След като се настанихме като пет пари в кесия, Ахмед се обади да докладва на някого (жена си или ДС), че сме живи и здрави. После ние се разплатихме с него, като му дадохме още 20 долара за нова гума и се разбрахме да ни чака на гарата на връщане от Дамаск за да ни закара от Алепо до Антакия (Антиохия).

Днес в Палмира няма хотели след като ИД е установила максимална такса за наемане на стая на 85 долара на месец.

Тадмор (Палмира), Сирия

Кеф, само тримата бяхме сами. Жалко, че бяхме само две нощи в плен на тази приказна атмосфера от 1001 нощи.

Това „неморално“ изображение вече е премахнато. Ал Джазира показа репортаж как ИД претърсва разграбеният хотел.

Отвън се чуваше детска глъч. Сирийските деца играеха на народна топка и после споделиха един шоколад с дъщеря ми. Жена ми излезе навън в прохладната вечер да изпуши една цигара. Аз пък се разходих до чаршията за да изпия една биричка и намеря място, където мога да гледам европейски футбол.

Днес в Палмира, алкохолът и цигарите са строго забранени!

Тадмор (Палмира), СирияНадяваме се че това симпатично бедуинче да има по добра съдба.

Днес който притежава музикален инструмент – 100 тояги!

Тадмор (Палмира), СирияНегов връстник е най-младия боец на ИД (2)

Такива деца участват в екзекуциите на враговете на халифата.

Тадмор (Палмира), СирияОт дюкяна на този сарач си купихме по едни сандали от камилска кожа. Похвалих се,че дядо ми Петър е бил сарач и той ми проби със замбата още една дупка на колана без пари 🙂

Дори да си християнин можеш да работиш занаята си, ако плащаш данък-закиат на халифата.

Тадмор (Палмира), Сирия

Амфитеатърът и Кардо Максимус в Палмира(Palmyra) или Тaдмор (Tadmor). Тя е на 210 км от Дамаск и лежи в сърцето на Сирийската пустиня и често е наричана ,,невястата на пустинята“. Палмира е без съмнение е най-красивия и величествен град по стария Път на коприната.

Днес амфитеатърът се използува от ИД за публични екзекуции според Ал Джазира. 20 неблагонадежни младежи ,,врагове на исляма“ бяха обезглавени на сцената. След превземането на Палмира ИД отвори първо фурната. Хляб и зрелища!-нищо ново.

Тадмор (Палмира), СирияКралица Зенобия се сбогува с опожарената си столица Палмира преди да бъде отведена в Рим като военно пленница окована в златни вериги. По времето на легендарната кралица Зенобия (Zenobia) (268-272) власта на Палмира се разпростряла над Египет и Месопотамия. За Рим това била заплаха и през 274 г.Палмира била завладяна.

Днес жените на езичниците (язиди) се продават като роби на пазара в ИД. Другите 4 милиона бягат от шариата задграница.

Тадмор (Палмира), СирияЕ не бяхме най-ранобудни. Първи при отварянето на гробницата бяха дошли японците. Когато даваш фотоапарата си да ти направят селфи, трябва добре да прецениш човека да не избяга с него. Най-често се доверявам на японските туристи 🙂

Джихадистите не си поплюват и убиха също двама японски туристи, понеже са будисти. Гейовете също не ги обичат затова ги блъскат в последен полет от 5 етаж.

Тадмор (Палмира), СирияПрез 634г. арабите разгромяват византийската армия и превземат Палмира водени от пълководеца ,, Сабята на Аллах“ или Халед Ибн ал Валид. По време на този джихад или по времето на първия халиф Абу Бакр се обезглавяват статуите в гробницата. Все пак археолозите са имали късмет да открият една запазена гробница и да я пренесат изцяло в столицата.

След превземането на Палмира командирът на терористичната организация каза, че групировката „ще разруши статуи“, които представляват идоли, но ще запази историческите паметници и руините(4).

Тадмор (Палмира), СирияСкулптурите служат като капак на погребалните ниши. Те са разположени в стените на гробницата от Палмира, която днес е в Археологическия музей в Дамаск.

Tadmor_Palmyra_21Оцелялата арамейска скулптура на майка и дъщеря, починали при раждането е спасена в Дамаск.

Днес ИД осигурява безплатно грижи за родилките, майки на бъдещите джихадисти

Tadmor_Palmyra_22Тази гробница е със стенописи от гръко-римския период.

Днес тази гробница с изображения на ,,идоли“най вероятно да бъде варосана отгоре.

Tadmor_Palmyra_23Голямата порта на Храма на Бел. Той така е опоскан след първия джихад ,че спокойно може да оцелее през последния.

Tadmor_Palmyra_24Над главите ни изтрещя сирийски военен хеликоптер Ми-17.

Асад обеща да си върне отново Палмира.Уви ние имаме само един годен боен хеликоптер Ми-17, който развя нашето знаме на парада за Гергьовден.

Tadmor_Palmyra_25

Безгрижна снимка пред колонадата от 2008. Дупките по стената са били за крепежа на облицовката на храма.

Не за пръв път Палмира е била изгубена

Tadmor_Palmyra_26Бунтовниците пред храм на Бел, окупиран от тях от февруари до септември 2013г

Tadmor_Palmyra_27След тях останаха две съборени колони.

Тадмор (Палмира), СирияСлед първият джихад колоните от храмът на Бел се използват за строеж на втора арабска крепост.

След като докара булдозери и започна ремонт на магистралите ИД може и да реставрира отново джихадиската крепост 😉

Тадмор (Палмира), СирияАко се завреш под падналия корниз, който е украсен с палми окичени с фурми, ще откриеш запазено друго изображение.

Тадмор (Палмира), СирияИзображението е символ на търговската мощ на Палмира – керванът от камили.

Tadmor_Palmyra_31Отук се изтичала кръвта на жертвите.

Днес тази традиция се подържа от ИД

Тадмор (Палмира), СирияНякога в Палмира се стичаха туристи от цял свят.

Днес в ИД има над 20 000 доброволци джихадисти от цял свят. Бяха закрити специалностите туризъм и археология в университета в Мосул.

Tadmor_Palmyra_33

Тетрапилионът бе наскоро реставриран.

Имам чувството,че коалицията водена от САЩ бомбандира халифата с възглавници за да запази световното културно наследство и 8 милиона нейни поданници сунити 😉

Tadmor_Palmyra_34Слънцето вече прежуряше над развалините на Палмира,

Tadmor_Palmyra_35когато поръсихме сянката на финиковите палми в градския музей.

Tadmor_Palmyra_36Тежкият саркофаг не е могъл да бъде пренесен и затова е останал в музея на Тадмор.

Tadmor_Palmyra_37Макет на величественият храм на Бел.

Очевидец разказва в Ibtimes , че два дни след оттеглянето на правителствените сили терористите са започнали да чупят статуи в градския музей. „Чух силен шум и се качих на покрива, за да видя какво става. Видях как боец от „Ислямска държава“ чупи статуя на лъвът на Ал-Лат с „канго“. Имаше много други строшени статуи, но не можах да ги разпозная, защото бяха напълно разрушени“(4).

Tadmor_Palmyra_38Реставрираният след първия джихад лъв от Ал -Лат някога е пазил входа на храма на Бел.

Дано моите снимки помогнат на реставраторите. Дай Боже!

Уви, много бих искал текста в курсив да не е правда!

Писа грешният Цветан Димитров,Черешова задушница, 2015

снимки: Цветан Димитров

Литература:

1. Васил Василев, Американската армия се оказва безпомощна пред тълпа гащници, svetoven.pogled.info
  2. Юрген Тоденхьофер, Отвътре: ИД безжалостно осветява това което Западът се опитва да скрие, actualno.com, 2015
  3. Juergen Todenhoefer, Seven impressions of a difficult journey.
  4. Ислямска държава разрушава антични статуи в Палмира, dnevnik.bg/sviat/2015/05/29

Автор: Цветан Димитров

Снимки: авторът или предоставени от него

Други разкази свързани със Сирия – на картата:

Сирия

One Response to “Изгубената Палмира (Тадмор, Сирия)”