мар. 27 2015

Вартбург

Продължаваме пътуването из бившото ГДР с Цветан – миналия път ходихме до музея на Карл Май, а днес сме в замъка Вартбург. Приятно четене:

Замъкът Вартбург в ГДР без грижи

Schloss Wartburg/Замъкът Вартбург

Вартбург, Германия

Замъкът Вартбург го открихме над зелените върхове на Тюрингската гора до град Aйзенах на адреса:

Auf der Wartburg 1, 99817 Eisenach
Wartburg, Auf der Wartburg 1, 99817 Eisenach, Германия

Какъв простор! Стават ти ясни чувствата на Скачащият Лудвиг (Ludwig der Springer) когато възкликнал „Warte, der Berg!”, или “Варт берг – чакай планино!“

Надгробните плочи на Лудвиг Скачащия (вляво) и неговият син Лудвиг I (вдясно)

Граф Лудвиг бил голям Казанова, който не се спирал пред нищо, за да покори някоя красавица. Веднъж той харесал една дама и утрепал мъжа й графа на Саксония, за да го отстрани като съперник. Неговото престъпление било разкрито и той бил хвърлен в затвора откъдето избягал като скочил от прозореца в реката. Там го очаквала лодката и неговият снежнобял кон ,,Лебед“. Така получил прякора Скачача. Разкаял се за престъплението си като основал църква и манастир, за да получи индулгенция за опрощение на греховете си.

Лудвиг Скачащия

Веднъж ловувайки в този район Лудвиг (вдясно) направил бивак на върха на тази планина.Той бил възхитен от тази красива местност и пожелал да изгради тук замък. Но заради лошата му репутация собствениците на тази земя му отказали да я продат, като му заявили,че той може да строи само на собствена си земя. И какво направил графа? Той заповядал да докарат хиляди кошове със земя от своите владения и да я разпръснат върху този скалист връх. И през 1067 г. започнал да строи замък. На своята земя. Неговите 12 рицари се заклели, че земята е негова и забили мечовете си пред императора. Силни аргументи! Нямало за какво да спориш …

Вартбург

Отначало донжонът -главната кула (14), а после неговите наследници добавили двореца(13) във вътрешния двор и разширили крепоста Вартбург до величав замък с външен крепостен портал (3) с подвижен мост(2).

Вартбург, вътрешната порта (поз.8). Над донжона с тъмницата (поз.14) се вее немското знаме до кръста.

Вартбург, вътрешният двор. Замъкът продължавал да си сменя стопаните на двореца (вляво на снимката или поз.13) и южната кула (в центъра на снимката или поз.11), но към 15 век изгубил своето значение и величие след пожар от гръмотевица. Тогава била построена евтината паянтова сграда от типа фахверк, която днес е хотел (вдясно на снимката или поз.9).

Вътрешният двор

с цистерната (10) както се вижда от южната кула(11). Да се качиш горе на кулата в ГДР беше безплатно, но сега трябва да платиш 50 евро цента.

Вартбург, ГерманияВартбург, каменният дворец (поз.13).

Вартбург, Германия

Вартбург, покритата източна крепостна стена (поз.16) с топ на Круп. Познах го отдалече, такива турски топове имаме много в Плевен.

Вартбург, ГерманияВартбург, външният двор, който ни плени със своя средновековен чар.

Вартбург, ажурният еркер.

Дълбокият и непресъхващ кладенец

е стратегически водоизточник за замъка. Казват, че Вагнер е чул от дъното да долитат неземни звукове или ужасни писъци на скритите долу призраци.

Вартбург, ГерманияВартбург, пощенските гълъби бяха известили за нашата визита. Като официални гости преди да влезем в двореца ни поканиха на

баня

и да се напарфюмираме с розова вода.

Вартбург, Германия
С облекчение свалихме тежките рицарски доспехи и ги оставихме в гардероба за ремонт.

Вартбург, мраморният басейн на рицарската баня (поз.12) беше напълен с гореща вода от кухненския казан.

Русалките в банята внесоха ведро настроение, но нямаше кой да ни каже:,,Честита баня!“:)

Вартбург, Германия

Вартбург, стенопис от рицарската баня.

Пременени с чисти дрехи, според дрескода от стенописа, започваме нашето запознанство със замъка от

Рицарската зала

Вартбург, Германия

Вартбург, Рицарската зала е в приземния етаж на двореца.

Този лъвски пиедестал носи спомена за ловни подвизи на графа.

Тук са показани и други парчета от оригиналните колони и други детайли от украсата на помещението.

герб на Вартбург, Германия

На стената в Рицарската зала висеше гербът на Вартбург или на династията на Лудовингите.

Трапезария – Вартбург, ГерманияВартбург, трапезарията е до рицарската зала. Тук ни доведе миризмата на печен елен.

Гоблен – Вартбург, Германия

Отсреща се ветрееше гоблен от XV век украсен със символите на добродетелноста: Елен-въздържанието, грифон-бдителноста, еднорог-целомъдрието и лъв-силата.

Книга – Вартбург, ГерманияВартбург, книга за гостите(?).

Вартбург, Гобленът или извезаният със сърма калъф за Евангелието бе достоен подарък за ландграфа на Тюрингия.

Най-голям разцвет Вартбург постигнал във времената на Лудвиг III Благочестиви,

починал при кръстоносен поход и наследен от брат си Херман I. Братята били успешни политици и присъединили Саксония, но също били известни културтрегери. В съревнование с Виена, Вартбург станал втората поетична столица на Германия. Тук се съчинявали поеми и песни в класическия стил на Вергилий и Овидий. Поетите и певците били млади и весели и тяхното състезание за най-добра „любовна песен“ (minnesang) било с пищен размах и съпроводено с луд гуляй.

Така се родила легендата за шестимата минезингери. Те се състезавали за благосклонността на ландграф Херман I. Честолюбивите и романтични участници поставили пред себе си още едно допълнително условие, че последният ще бъде обесен. За един от тях това щяло да бъде последната лебедова песен в неговия живот.

Пет минезингери величаели колко шедър е ландграф Херман- като ясно слънчице.Само гордият и своенравен Хайнрих фон Офтердинген посветил своята песен на австрийският херцог и естествено загубил. Добре,че се намесила жената на ландграфа София, която измолила отсрочка на присъдата с една година за Хайнрих.

Състезанието на певците – Вартбург, Германия

На втория етаж на двореца тази сцена е изобразена от Мориц фон Швинд на стенописа ,,Състезанието на певците“, където нещастният минезенгер е коленичал и моли дамата да се застъпи за него.Той бил освободен и потърсил помоща на унгарския магьосник Клингсор откъдето получил ценен съвет да смени текста на песента.След година отново се събрали певците на конкурс. Нашият герой предрекъл раждането на великата принцеса Елисавета и я прославил в стихове. Неговото пророчество се сбъднало и присъдата била отменена.

Зала на минезингерите – Вартбург, Германия
В залата на минезингерите този легендарен конкурс е записан с златни букви.

Полилей – Вартбург, Германия

Отгоре полилеят с формата на кралска корона хвърля светлина върху още една покъртителна история-тази на света Елисавета Унгарска или Heilige Elisabeth von Thüringen или на маджарски: Árpád-házi Szent Erzsébet.
През 1207 г на унгарският крал Андраш II му се родила дъщеря, която кръстили Елисавета. (Нейната сестра Анна-Мария Унгарска се омъжила за нашия цар Иван Асен II.) Ландграфът Херман I харесъл Елисавета за своя снаха и когато тя навършила 4 годинки я прибрал при себе си във Вартбург. Понеже женихът бил по-голям от нея само със 7 годинки, те отначало станали добри приятели в детските игри. Венчавката се състояла тържествено 10 години след пристигането на Елисавета от Унгария.

Елисавета – Вартбург, Германия

През 1223 францисканските монаси запознали Елисавета с своите идеали за бедност и милосърдие. Тя горещо прегърнала тяхната кауза и започнала да помага на бедните и болните, като раздава замесен и изпечен лично от нея хляб..

Веднъж Елисавета намерила бебе болно от проказа и го прибрала в своето легло. Мъжът ѝ, като научил се ядосал и дръпнал завивката ѝ, но там видял спящия младенец Христос и простил на жена си. Много рядка толерантност и затова го нарекли Лудвиг Свети.

Славата на нейното милосърдие е свързано с чудеса. Веднъж тя вървяла по пътя си с кошница пълна с хляб за го раздаде на пострадалите от едно наводнение. Графът не удобрявал нейната благотворителна дейност за която тя раздавала всичките си пари и дрехи .Той я попитал какво има в кошницата, на което тя му отговорила:,,Рози от нашата градина“. Когато Елисавета вдигнала бохчата, станало чудо и вместо хляб там се оказал букет от рози.

Бракът им бил щастлив, но след 6 години всичко се объркало, когато Лудвиг IV се заразил от чума в кръстоносен поход и починал.

Елисавета – Вартбург, Германия

Елисавета останала вдовица с 3 деца на ръце, а за капак нейните роднини я изгонили от замъка с децата. Тя след два месеца странстване намерила подслон в бедна селска кошара. В действителност младата вдовица била наследница на богатството на съпруга си и можела да се разпорежда с него по свое усмотрение, имала право да се омъжи отново или да се отдалечи в манастир, но тя дала обет за безбрачие и бедност, отдала се на молитви и на милосърдни дела в болницата основана от нея. Радикалната бедност, на която се подложила кралската вдовица, ѝ навлекли отново гнева на роднините на съпруга ѝ. Този път ѝ отнели децата, за да ги възпитават при тях в двора. Здравето на Елисавета било силно разклатено и тя починала на 17 ноември 1231. На тази дата католическата църква тачи паметта на св. Елисавета като покровителка на медицинските сестри.

Палат на Елисавета – Вартбург, Германия

Докато била жива тя живеела в по скромно помещение от това което днес виждаме. Пъстрите сводове на палата на Елисавета са покрити с мозайки от цветни стъкълца.Те са поръчани в нейна чест много по късно в чест на 700 години от нейното раждане от император Вилхем I .

Света Елизавета преде и шие дрехи за бедните заедно с децата си. След смърта си 24 годишната млада жена била обявена за небесна покровителка на Унгария, Тюрингия и Хесен.

Синята църква, Братислава

Елегантната Синя църква е издигната родния град на св. Елисавета – Братислава (в миналото част от Унгария).

Празнична зала – Вартбург, Германия

Огромната Празнична зала с декоративни арки впечатлява със своите размери. Тя има 55 прозореца и 3 камини за отопление. Тук, в тази зала, Вартбург е обявен през 1999г за част от Световното културно наследство.
Важни гости на Вартбург са били Гьоте, Шилер, Тургенев, Толстой, Лист и Безумният крал на Бавария Лудвиг II, който се вдъхновил да построи своята реплика за..

Залата на певците в замъка Нойшванщайн

Протестански параклис  – Вартбург, Германия

Отбихме се в скромният протестански параклис. Вдясно откриваме каменен купел от ХII век и малък орган.

Прозоречните колони зад амвона са в романски стил.

Спалня  – Вартбург, Германия

Надникнахме и в спалнята на ландграфа. Вероятно телескопът на прозореца е бил използван от Хитлер в 1938г. за да осъди на смърт 12-те астролози, които трябвало тук да направят хороскоп на Третия Райх.

Дърворезба – Вартбург, Германия

Фината дърворезба на нотният шкаф на графа показва сцена с Венера, сатирът и Ерос, които са изненадани от пастирят Танхойзер (Хайнрих?) . По-късно неговата сопа ще се разлисти като знак, че Господ му е простил грехопадението и нека запеем заедно с Рихард Вагнер: ,,О,колко е прекрасен животът! Живей и се надявай!!!“

Вартбург е прочут с своя знаменит ,,затворник“ Мартин Лутер,

с когото започнахме нашия пътепис. Излизайки от двореца и тръгвайки по един дълъг, тесен и скърцащ коридор в крепосната стена стигаме до килията на Лутер във фахверка. Пардон, грешка това е килията на неговия слуга. Неговата е в ъгъла и е по–голяма стая с прозорци.Тук се е криел основателя на лютеранството Мартин Лутер преследван от католическата църква, но ползващ се от закрилата на курфюрста на Саксония Фридрих III Мъдри. Условията за живот били добри, като за монах.

Мартин Лутер от Лукас Кранах Старши

Нелегалният Лутер си пуснал брада и дълга коса и се подвизавал под името Георг. Така и го е нарисувал Лукас Кранах Старши.
Тук за 10 седмици в борба с депресията и в спор с дявола, той превел Новият завет на немски език. При превода той използвал понятния и общодостъпен език на народа, като избягвал латинските изрази. Превеждайки псалмите, той ги превърнал в богослужебни песни: и така поставил началото на немската духовната песен.

Килията на Мартин Лутер във Вартбург

Стаята е скромна, стените са облицовани с груби дъски, а не голямите прозорци гледат към вътрешния двор. На пода пред дървения му стол му а лежи оригинална поставка за краката му от гръбначен прешлен на кит.

,,Тук дяволът се опитал да му попречи на святото дело като му направил изкусително предложение. Лутер докато пишел, грабнал мастилницата и я хвърлил към главата на дявола.“

Казват ,че зад кахлената печка имало петно от мастило, което било отдавна изронено заедно с мазилката като сувенир от поклониците.

Но неговият колега от университета във Витенберг Philipp Melanchthon разказва оригиналната история в която се хвърля не Tinte, а Scheiss, все познати думи на всяко пионерче.

,,Дяволът напуснал възмутен и мърморещ издаващ силни хрипове, като оставил смрадлива следа в стаята за няколко дни напред.“

О, неразумни протестантино след като изчегърти святото л. и се опълчи срещу непогрешимоста на папата, безбрачието на поповете и продажбата на индулгенции, моля се за теб да обърнеш своя взор на изток към светлината на православието!

Порта – Вартбург, Германия

Време е вече да захлопнем тежката врата и да приключим с тази страница от немската история. Амин!
Записано от рицаря Цветан Димитроф фон Плевен в ХХ век

Картинки от: Цветан Димитров, Edmund Blair Leighton и Lucas Cranach der Ältere

Литература:

1. Jacob and Wilhelm Grimm,Doktor Luther zu Wartburg, Deutsche Sagen , vol. 2 (1818)
  2. Wagner, Richard – Tannhäuser.
  3. Rustin Emery Brian , Covering Up Luther: How Barth’s Christology Challenged the Deus Absconditus …
  4. Нина Пастухова, Легенды и были замка Вартбург.

Автор: Цветан Димитров

Снимки: Цветан Димитров, Edmund Blair Leighton и Lucas Cranach der Ältere

Други разкази свързани с Другата Германия – на картата:

One Response to “Вартбург”

1. Slama каза:

Както винаги – свеж, интересен стил, с неподражаемо чувство за хумор. Четиво, пълно с информация и фактология, поднесени обаче ненатрапчиво, без да създават досада. Остава да си пожелаем да видим тези чудни места на живо!