мар. 06 2015

С Опел до Японско море, през Монголия, и обратно – втора част

Продължаваме с резюмето (кратката версия) на пътуването на Валентин от България до Японско море и обратно. Тръгнахме през Румъния до Москва, а днес ще прекосим цяла Русия до монголската граница.

С Опел до Японско море,

през Монголия и обратно

(Резюме 2: През Русия)

На долната карта е показан маршрута ми на движение от Беларус до Монголия през първата половина на август 2014 година. Той преминава през Москва, няколко града от Средното Поволжие, Западен Сибир и Алтай. По този участък от маршрута изминах 5700 км. за 15 дни и разгледах около 40 града и туристически обекта.

Маршрутът ми от Западна Русия до Монголия, изминат от 2-ри до 17-ти август 2014 година

След столицата Москва, по пътя към река Волга разгледах градовете

Рязан, Пенза и Сызран

Поглед към архитектурно-историческия комплекс в Рязан

Новият театър в Пенза

Опелът на автора в центъра на Сызран

Град Уляновск

(преди се е наричал Симбирск) носи името на революционера и политика от края на 19-ти и началото на 20-ти век Владимир Илич Улянов, с революционен псевдоним Ленин. В историческия музей научих, че в този град е роден и Керенски – първо министър, а после и министър-председател след февруарската революция от 1917 година. По негова инициатива Николай II се отказва от престола, царското семейство е интернирано и Русия е провъзгласена за република. Мото на музейната експозиция беше: „Две исторически личности, две различни съдби“.

Родният дом на Ленин в Уляновск

Единствената причина да посетя

Димитровград

беше тази, че той носи името на българския революционен деятел и политик от първата половина на 20-ти век Георги Димитров. В Русия продължават да го уважават като „героя от Лайпциг“, нанесъл първия морално-политически удар по нацисткото правителство на Хитлер през 1933 година по време на съдебния процес срещу инсценираното подпалване на Райхстага. По-късно Димитров става председател на Коминтерна, а от 1946г. до 1949г. е министър-председател на България. У нас той се смята за спорна историческа личност, доколкото е поддръжник на сталинския култ към личността, на тоталитарната политическа система и на сталинската репресивна политика.

Руският град Димитровград

Толиати

е съвременен град, изграден през 70-те години на миналия век във връзка с построяването на най-големия руски завод за производство на леки автомобили – различни модели на Лада.

Поглед към град Толиати, в който нямаше туристически забележителности

Жигули е село

с много нови големи къщи, разположено на Самарската Лука. Последната има форма на огромен полуостров (почти остров), около който обикаля река Волга. Характерна е с високи хълмове и гори, открояващи се на фона на околните равнини. Близо до селото отидох на плаж и спокойно плувах в река Волга. Там се запознах с двама руснаци и си поговорихме на различни теми. Като разбраха, че пътувам за Монголия те ми отправиха характерно руско шофьорско пожелание. Не запомних как звучи на руски, но беше в смисъл „да си нямам работа с омаслени ръце и фуражки“, т. е. да не ми се налагат ремонти при автомонтьори и да нямам проблеми с пътните полицаи.

С единия от двамата руснаци, с които се запознах на плажа на река Волга до село Жигули

Град Самара

е тясно свързан с българската история. Част от жителите му са потомци на волжките българи. Повечето от нас знаят за Самарското знаме, подарено от жителите на града на българските опълченци, сражавали се редом с руската армия за освобождението на България от Турско робство. В продължение на десетилетия ръководни длъжности в града заема Алабин, чието име носи историко-краеведческият музей. През 1878 година той става първия губернатор на освободена София.

Мотото на музея беше: „Алабин – губернаторът на София

Цял раздел в музея на Самара беше посветен на волжките българи

През есента на 1941 година в Самара (тогава носи името Куйбишев) са прехвърлени много министерства, правителствени и културни учреждения, както и чужди посолства. Градът е бил подготвен за резервна столица, в случай че германската армия успее да превземе Москва.

Разглеждайки града, срещнах двама узбеки – строителни работници, които се връщаха от работа. Малко си поговорих с тях и тези мъже оставили далеч дом и семейство за да търсят препитание в Русия ми станаха много симпатични.

Двамата строители от Узбекистан на фона на паметника на Чапаев и Драматичния театър

Дългите пясъчни плажове на река Волга, град Самара

Автономна република Башкортостан, или наричана още Башкирия,

е с площ 143 хил. км² (1,3 пъти колкото територията на България) и с население 4,2 млн. души (около 3/5 от населението на България). Разположена е източно от река Волга достигайки до южния край на планината Урал. Официалните езици са руски и башкирски.

Столица на Башкирия е

град Уфа

Панорамен поглед към един от новите квартали на Уфа

Башкирският драматичен театър в столицата Уфа

Преминах през планината Урал, която не можа да ме впечатли с нищо. Дори не разбрах къде е

границата между Европа и Азия

Челябинск

(население 1,2 млн.) е голям индустриален център и красив съвременен град с много млади хора по улиците. През 2013 година в района на града падна голям метеорит, който привлече вниманието на световните медии.

Поглед към пешеходната зона в централната част на Челябинск

Градовете Курган и Ишим в Западен Сибир

не можаха да ме впечатлят, поради липса на туристически забележителности.

Спортуващи граждани на Курган

В центъра на Ишим

Сибирският град Омск

(1,2 млн. жители) е разположен на двата бряга на река Иртиш по протежение на десетки километри. Той е важен транспортен възел с развита нефтохимия, машиностроене и военна индустрия. Историко-краеведческият музей разполага с чудесна експозиция, включително произведения на най-добрия съвременен микроминиатюрист Анатолий Коненко.

Драматичният театър в град Омск

Новосибирск

е третият по големина град в Русия с население близо 2 милиона, заедно с предградията. Разположен на река Об, той се смята за неофициална столица на Сибир.

Новосибирск, Новосибирска област, Русия

Градът е един от главните научни центрове на страната, където се намира Сибирското отделение на Руската академия на науките. Висшите учебни заведения са 38 на брой. Над 200 са основните промишлени предприятия, а общо индустрията на града осигурява близо половин милион работни места. Внимание заслужават Художествения и Краеведческия музеи в града.

Новосибирск

Картина в Художествения музей на Новосибирск

Алтайския край

се смята за прародина на всички съвременни тюркски народи по света. Според най-разпространената теория прабългарите са с тюркски произход и са тръгнали към Европа от предпланините на Алтай, придвижвайки се през степите северно от Каспийско море. В град Барнаул разгледах пет музея, надявайки се да намеря факти и доказателства, потвърждаващи това. За мое разочарование, не видях никакви артефакти, доказващи, че тук е прародината на българските племена.

Град Барнаул е административен център на Алтайския край

В добре уредените музеи на

Барнаул

е отделено място на известни личности, родени, работили и творили в Алтайския край. Сред тях са инженерът-изобретател от 18-ти век Иван Ползунов (създал първата парна машина през 1763 год.), художникът Николай Рьорих живял в града през 1926 година, вторият космонавт в света Герман Титов, актьорът и режисьор от втората половина на 20-ти век Василий Шукшин.

Единственото нещо, което ми направи впечатление в

град Бийск

беше написано на асфалта обяснение в любов: „Таня, ти си най-красивата!“.

Нестандартно обяснение в любов, град Бийск

Автономна република Алтай

е с площ 93 хил. км² (близка по територия до България) и с население около 220 хиляди. Разположена е в центъра на Евразия, а на юг граничи с Монголия, Китай и Казахстан. Коренното население на страната са алтайците, които са съвкупност от малки тюркско говорещи народи.

С моя Опел пресичаме границата на Република Алтай

По пътя се повреди стартерът на автомобила ми. Намерих сервиз в село Майма и автомеханикът Андрей се справи успешно с проблема. Впечатли ме професионализмът и отговорността на този млад мъж. За него основното беше да ми помогне, а на да ми вземе парите, което е характерно за някои автомонтьори. Ремонтът и търсенето на части продължи повече от половин ден като през това време си поговорих по различни теми с Андрей, съдружника му Коля и други момчета от сервиза.

Столица на Автономна република Алтай е

град Горно Алтайск

с над 50 хиляди жители.

Националният театър в град Горно Алтайск

Планината Алтай

е разположена на територията на Русия, Монголия, Китай и Казахстан. Най-високият връх е Белуха (4506 метра). Като природа тази планина беше мястото, което ми хареса най-много по време на пътешествието ми през 2014 година.

В Монголия наричат планината Алтаин Нуруу.

Според местните традиции на определени свещени места се завързват ленти по дърветата и храстите. Те символизират преклонение пред духовете и молба за тяхното благоволение. Лентите се наричат „Кыра“ или „Дялама“ и могат да бъдат три цвята. Белите ленти символизират позитивните мисли и желанието за благополучие. Жълтите ленти символизират връзката със земята, а сините – небето.

Завързани ленти по клоните при превала „Чике–Таман“, в превод „Здравей планина“

Река Катун

Високите върхове на Алтай са покрити със сняг през август

Пътят през Алтай към Монголия носи наименованието

„Чуйски тракт“

Паметник на шофьорите с изписани на постамента трогателни стихове

На постамента под паметника на шофьорите са изписани трогателни стихове за една трагична любов. Коля е шофьор на камион АМО и е влюбен в своята колежка Рая, която е шофьор на камион Форд. Тя му казва, че ще бъде негова, ако той успее да я настигне със своя камион. При ралито между двамата Коля успява да надмине камиона на Рая, но в този момент катастрофира падайки във водите на река Чуя. Загиналият Коля остава завинаги в сърцето на недостъпната Рая. Тези стихове за трагичната любов се изпълняват като популярна песен от 30-те години на миналия век. Ето линка към песента:

В южната част на Автономна република Алтай живеят казахи. Те са 6 на сто от населението на републиката и преобладаващата част от тях са мюсюлмани.

С Опела влизаме в района населен с казахи, чийто административен център е град Кош-Агач

В музея на бита и изкуството на казахите, село Жана Аул

Пристигнах на

граничния пункт между Русия и Монголия

в неделя преди обяд. Оказа се, че през почивните дни границата е затворена. Граничният контролно-пропускателен пункт и от двете страни е с работно време от 9.00 до 13.00 часа, следва един час обедна почивка, и после от 14.00 до 18.00 часа. Един ден бездействах в граничното село Ташанта. Поговорих си на руски с един монголец, който работи във Франция и се прибираше при близките си за ваканцията. До вечерта се събраха петнайсетина английски автомобила с участници в ежегодно „Монголско рали“.

Моят Опел чака на опашката пред руския граничен пункт за преминаване в Монголия

Продължение:

През Монголия (част 3 от „С Опел до Японско море, през Монголия, и обратно“)

Юли – Октомври 2014 година

Автор: Валентин Дрехарски

Снимки: Авторът

E-mail: valentin.dreharski@besttechnica.bg

Други разкази свързани с Азия – на картата:

Азия

8 коментара to “С Опел до Японско море, през Монголия, и обратно – втора част”

1. ? Нещо съм в недоумение?

2. Господин Гамов, благодаря, че коментирате – така повече хора виждат постинга, но все пак – каква е логиката на коментарите?

3. […] му, успяхме да преминем от Румъния до Москва, както и през цяла Русия до границата с Монголия. Днес вече с пълен текст продължаваме пътуването си […]

4. […] успяхме да преминем от Румъния до Москва, както и през цяла Русия до границата с Монголия, а миналия път влязохме и минахме през половин […]

5. […] успяхме да преминем от Румъния до Москва, както и през цяла Русия до границата с Монголия, минахме през Монголия на два етапа, а днес ще навлезем […]

6. […] успяхме да преминем от Румъния до Москва, както и през цяла Русия до границата с Монголия, минахме през Монголия на два етапа, за последно […]

7. […] успяхме да преминем от Румъния до Москва, както и през цяла Русия до границата с Монголия, минахме през Монголия на два етапа, за последно […]