Дек. 18 2014

Бързо хаджийство в Обетованата земя (Израел)

Published by at 13:59 under Израел,Стоян

Хаджия за 80 лв билета в двете посоки? Може, и още как! Стоян ще ни води до Израел 🙂

Бързо хаджийство в Обетованата земя

В средата на лятото група приятели се разхождахме в Пирин и една вечер започнахме да обсъждаме идеята за кратко пътешествие през есента. Проверихме сайта на нискотарифен авиопревозвач и се оказа, че полетите през ноември от София до Тел Авив са по 80 лв. в двете посоки. Веднага резервирахме билетите, малко по-късно направихме същото и за подходящ апартамент в Тел Авив и кола под наем. Лятото мина бързо макар и с тревожни новини идващи от напрежението между израелци и палестинци. Дори по едно време си мислихме, че ще отменят полета.

Все пак през ноември пристигнахме в

слънчев и късно есенен Тел Авив

много рано в петък, което е техния първи почивен ден (те почиват петък и събота). Много бързо минахме през проверките за сигурност на

летище Бен Гурион,

които се оказаха по-леки отколкото си мислихме. Взехме колата под наем и потеглихме към 400-хилядния средиземноморски бряг. Първото ми впечатление беше, че се намирам в Щатите – същите небостъргачи, паркове, автомобили и т.н. Табелите са на три езика – иврит, арабски и английски. Настанихме се в апартамента и веднага тръгнахме да обикаляме града. Честно казано Тел Авив е много приятен морски град с голяма крайбрежна алея с много хотели и заведения. Пълно е с хора, които спортуват –млади и стари, бягат, карат колела, плуват, играят баскетбол и една подобна на федербал игра на плажа. Направихме кратък плаж и отново потеглихме по улиците. Представях си предварително, че на всеки 50 м. има полицай, но нищо подобно, дори в София можеш да видиш по-често униформени отколкото в Тела Авив.

Често виждаш военни,

които вероятно са пуснати в отпуск и чакат на спирката с пушката си и се качват на автобусите на път за дома си. Разбира се, момичетата също носят автомати, защото казармата и за тях е задължителна. Понякога чуваш някой изтребител или виждаш военен хеликоптер, но толкоз. Стигнахме до местния Женски пазар, който по нищо не надминава нашия като предлагане на стока и т.н. Хората са всякакви – има и бедни, има и богати, но всички са много приветливи и са готови да ти помогнат на английски език.

На много места видяхме българското знаме да се вее редом с израелското и на още няколко държави.

Израелците имат положителна нагласа към българите

и дори срещнахме внуци на еврейски преселници от България, които говориха развален български или пееха наши песни. Това, което вкусихме от тяхната кухня беше нахут и разни студени ястия подобни на миш-маш и кьополу. Като цяло

цените са около 20% – 30% по-високи от тези в Западна Европа

Например бутилка местна бира в супермаркет е 4 лева. До късно вечер имаше хора по баровете на крайбрежната алея и се веселяха сякаш няма никаква терористична заплаха в тази страна.

Израел

На следващият ден се насочихме към

Свещения град – Йерусалим

и днешна официална столица на Израел. След кратко пътуване по перфектната магистрала пристигнахме в Стария град на Йерусалим пред портата на Яфа.

Йерусалим, Израел

Градът някога е бил считан за столица на света и е свещен за трите световни религии – християнство, ислям и юдеизъм. За него са се водили десетки битки през вековете, той е бил владение на няколко завоеватели и т.н. Градът е разделен на християнски, арабски, еврейски и арменски квартал. Веднага посетихме крепостта на цар Давид, където посетихме Музея на Йерусалим, който представя неговата история. На покрива му се открива чудесна гледка към целия град. Оттам се вижда и стената изградена около източната част на града, където населението е предимно арабско.

Посетихме и

Стената на плача,

която е свещена за юдеите. След това тръгнахме по пътя на Исус, когато са го водили към разпятието. Този път криволичи по улиците на Стария град като си заобиколен от сергии на араби, които продават каквото се сетиш. Разбира се заобиколен си от групи туристи от цял свят – християни, мюсюлмани и юдеи като преобладават руснаци и и американци. Неусетно стигнахме до Божи гроб, който се намира в Църквата на Светото Възкресение и бяхме посрещнати от голяма опашка от чакащи да влязат в църквата. Изчакахме и ние около един час и

видяхме Божи гроб,

мястото на кръста на Голгота и мястото, където Исус е бил положен след разпъването му на кръста. Разбира се, имаш само няколко секунди, за да видиш тези три свещени места, защото навалицата е огромна. Така станахме „хаджии“, което е било голям престиж в миналото като хората са спестявали цял живот , за да отидат до Светите места. Отново се забелязваше почти незабележимо полицейско присъствие в града. Вечерта наблюдавахме светлинното шоу посветено на историята на Йерусалим в крепостта на цар Давид.

На следващия ден

потеглихме за Мъртво море

като се насочихме към неговото крайно южно крайбрежия, защото четохме, че тези райони се препоръчват за туристи поради мерки за сигурност. Първоначално пътувахме по магистрала, но около след 100 км. след Тел Авив пътят стана по-тесен. Също така типичната за Тел Авив зеленина изчезна и се появи пустинята. Наоколо се виждат бедни мюсюлмански селца със схлупени къщи, много деца, кози и камили. Явно е имал право един израелец, който каза по-рано: „Приятелю, Тел Авив не е Израел и Израел не е Тел Авив“. Започнахме сериозно спускане с колата към Мъртво море, защото брегът се намира на 400 м. под морското равнище. Навлиза се в огромен каньон, който преди милиони години е бил дъното на Мъртво море.

Израел

Всъщност това море е голямо солено езеро на границата между Израел и Йордания. Крайбрежието е изпълнено с хотели, които дори в този месец бяха пълни с туристи. Наистина човек не може да потъне в Мъртво море. Дори водата те върти сама от гръб на корем и обратно. Интересното е, че дори има спасители на този плаж.

След това се насочихме към

крепостта Масада,

която се намира на върха на скалите до Мъртво море и до нея се стига с лифт. Тази крепост е една от най-посещаемите туристически забележителности в Израел. Исторически, тази крепост е била последната защитна точка на юдеите, когато тяхното царство е завладяно от римляните. Гледките към Мъртво море и Йордания по залез слънце са впечатляващи.

Израел

Накратко Израел е много интересна дестинация, която съчетава в себе си гостоприемство, свещени религиозни места, история и Средиземноморие.