дек. 17 2014

Започваме още една обиколка из гръцките острови – този път ще сме без лодка, а в първата серия ще минем през Монемвасия и Елафонисос. Приятно четене:

Магията на гръцките острови

девета част

/Елафонисос – Монемвасия – Китира – Антикитира – Крит – Гавдос/

първа серия

Елафонисос и Монемвасия

Един поглед назад във времето лесно ме убеди, че през всичките тези авантюри и пътешествия по гръцките острови тази и миналите години опасността е била наш невероятно близък, коварен и неизменен спътник. На Саламина през септември 2012 година морето буквално вреше и кипеше и ни изхвърли в принудителен тридневен престой на острова, имайки късмета да сме близко до брега в този момент, а не на десетки километри навътре…

Буря – Саламина, Егейско море

Пак същата година, малко по-рано,

на остров Алонисос

нощното море подхвана лодката, закотвена в дълбок залив, и като на шега я запрати върху каменистия плаж, превръщайки я в своеобразен басейн, в който резервоарите плуваха свободно…

Буря – остров Алонисос, Гърция

2013-та година. Разгневеното Йонийско море ни приклещи два дни на плаж, до който няма достъп откъм сушата.

Буря – Йонийско море

Добре, че бяхме четири човека да извадим лодките на сушата…. двама нямаше да се справим…

Йонийско море

Юли месец, същата година. В опит да стигнем през Южноевийския залив до островите Мегалониси, Херсониси и Трагониси, разположени в Колпос Петали, такава гнусна вълна ни удари, че въобще не ми беше до снимане…

2014-та година. Друго време, друг край на Срездиземно море. Ала пък вълни – буря ни застигна на остров Сирос и метна лодката на брега, на сантимерти от дъска с ръждясали стърчащи пирони. И двете котви (с габарити като за 40-футова яхта) не успяха да я задържат….

Буря – остров Сирос, Гърция

Стига толкова примери. Така, имайки предвид тези скромни перипетии, за следващото начинание твърдо взех решение да сме без лодка. И се оказах прав……

Настоящата дестинация –

островите в Критско море, морето Мирто и Либийско море

Без подскачащата по вълните лодка това пътуване има по-скоро опознавателен и презентативен характер, отколкото авантюристичен дух. Напълно безопасно – по суша, с кола и фериботи. Късните дни на юли месец наближихме Коринт. Невероятната красота на Коринтския канал, копан в продължение на 27 века, която задължително трябва да се види наживо….

Пелопонес Пелопонес

През Епидавър –

Пелопонес

Микена на Пелопонес – Пелопонес

и през Спарта – Пелопонес

стигаме до югоизточната част на Пелопонес, срещу която в морето Мирто се намира

единствения остров в района – Монемвасия

Пелопонес

Неговата история е любопитна,

той като практически е създаден изкуствено – през 375 г. от н.е. силно земетресение откъртва от материка огромен скален къс, който образува всъщност настоящия остров с един-единствен град на него – Монемвасия; този град е създаден през VІ-ти век от н.е., когато е и прокарана за първи път сухоземна връзка с острова. Градчето е със силен венециански дух и е невероятно екзотично – това са крепостните му стени:

остров Монемвасия, Гърция

Отвътре: остров Монемвасия, Гърция остров Монемвасия, Гърция

Практически не повече от 50 човека живеят целогодишно в него – остров Монемвасия, Гърция остров Монемвасия, Гърция

Централният площад: остров Монемвасия, Гърция остров Монемвасия, Гърция

Като че ли е вкопано в скалите, сгушено в основата им : остров Монемвасия, Гърция остров Монемвасия, Гърция остров Монемвасия, Гърция

Разходката по малките старинни улички е истински триумф за сетивата: остров Монемвасия, Гърция

По пътя през Пелопонес, устремени към остров Елафонисос, минаваме покрай град Гитио, където се натъкнах на един съименник – някогашния кораб „Димитриос”, кой знае кога и как изхвърлен от побеснялото море: остров Монемвасия, Гърция

Тук ще си позволя известно леко отклонение с цел доуточняване местоположението на островите, които посетихме със Стоян през това пътешествие, а именно: кой остров в кое море се намира, тъй като Средиземноморието се разделя на няколко „подморета”. Нещо повече – островите Елафонисос, Китира, Антикитира, Крит, Гавдос и Хриси (Гайдурониси) не образуват единен архипелаг, а са просто парчета земя, намиращи се в относителна близост едно до друго. Остров Монемвасия се намира – той е и единствения – в морето Мирто, което заема площта между източен Пелопонес и западните Циклади в Егейско море. Елафонисос е в южния край на Пелопонес и аз лично просто не знам как се класифицира и в кое море се намира; от своя страна пък Китира се води (незнайно защо) като Йонийски остров; Антикитира – на около 30 км. южно от него – не се знае чии води мият бреговете му. На места намерих твърдение, че и той се води Йонийски остров. За Крит е ясно – той е в Критско море и последните два най-южни европейски острови – Хриси и Гавдос, се намират в Либийско море, което обозначава акваторията между Крит и Либия от Северна Африка. Въобще – мешавица, и затова аз си правя лична квалификация ето така: поради близкото им съседно местоположение аз ти трактувам като група острови в Критско и Либийско морета. Толкова за това. Тръгваме за първия от тях – остров Елафонисос.

Elafonisos, Гърция

От крайбрежния населен пункт Пунта на Пелопонес пътуват малки ферботи през всеки половин час към намиращия се в непосредствена близост до брега

остров Елафонисос

Това трае петнадесетина минути, като през целия път дълбочината на водата не е повече от около 3-4 метра !! Сякаш сме на Карибите:

остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция

Пристигаме: остров Елафонисос, Гърция

Малко, спретнато, заспало под лъчите на жестокото слънце градче… остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция

Фериботите са едни от най-малките, които съм виждал в Гърция: остров Елафонисос, Гърция

Островчето е известно най-вече с големия си

плаж Симос,

събиращ като магнит туристи и местни гърци : остров Елафонисос, Гърция

И има защо: остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция

Дойде и първият момент, в който се убедих, че съвсем правилно сме без лодка – за броени минути морето без причина се разгневи: остров Елафонисос, Гърция

Разходката до близкия пясъчен полуостров – остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция остров Елафонисос, Гърция

ми показа, че в дадения случай е по-целесъобразно да гледам морето от брега, а не обратното….

Магията на гръцките острови (9 – 2): Китира и Крит

Автор: Димитър Иванов

Други разкази свързани с Средиземно море – на картата :

Средиземно море

3 коментара to “Островите Елафонисос и Монемвасия (Магията на гръцките острови (9 серия –1 част)”

1. vladimir1974m2 каза:

Прекрасен пътепис, ах тази невероятно силно привличаща ме Гърция.Винаги мога да науча нещо ново за нея, да открия някое ново местенце за приятни разходки:).Много красиви снимки, очакваме продължението.Нека да си почине малко лодката.Давайте сега малко по сушата:).

2. […] обиколката си из южните гръцки острови – бяхме Монемвасия и Елафонисос,  минахме през Китира, Антикитира и пристигнхме на […]

3. […] си из южните гръцки острови – минахме вече през Монемвасия и Елафонисос, а днес ще бъдем в Китира, Антикитира и ще пристигнем […]