Армения (3): Манастир Гегхард – поглед отвън

Продължаваме с пътуване на Цвета до Армения. В първата част от Ереван стигнахме до манастира Гегхард, после разгледахме пещерите в самия манастир, а днес ще го погледнем и отвън.

Армения

част трета

Манастир Гегхард

поглед отвън

Главната църква Катогике

Главната църква Катогике  е построена в 1215 г. под покровителството на братята Закаре и Иван Закарян,арменски генерали на служба при грузинската царица Тамара.Вероятно църквата е посветена на победата над турците – селджуци и след освобождението на Арменската столица Ани.

Царица Тамара

Манастир Гегхард, Армения

Тимпанът над южната врата е украсен с преплетени клонки на нарове и лози с гроздове.Отгоре са кацнали два гълъб , които обикновено се пускат на свобода при обряда матах (Մատաղ). Това е традиция запазена от Арменската и Грузинската църкви.Преди матаха свещеникът дава сол на мъжкото животно и така го благославя преди да го заколи.Свареното месо (курбанът) трябва да се раздаде и изяде от бедните в този ден.

Лъв и бик

Над вратата е сцената в която лъвът символизиращ княжеската мощ – напада и принася в жертва бик.Бикът се раздава на 40 дома, агнето в 7 дома, петелът в 3 дома , а гълъбите се пускат в небето на свобода.

Може да се раздават и плодове, като нарове и грозде. Главната мисъл при матаха е проявата на милосърдие към нуждаещите се.

Лъв и бик – Мардин, Турция

Тази подобна сцена е от Мардин,Турция. Остава загадка за националистите: Кой е първообразът: арменски или на турците–селджуки? 🙂

Манастир Гегхард, Армения

Източната (олтарна) фасада на Катогике.

Geghard Monastery, Армения

Стълбата към Пещерния параклис на Просветителя (7) е заета от туристи.

Манастир Гегхард, Армения

Входът към Пещерният параклис на Просветителя.

Килии и

параклиси в скалата.

Манастир Гегхард, Армения

Многобройните каменни кръстове –хачкари са издълбани в скалата с богати орнаменти и са поставени в памет на мъртвите или като празничен дар от поклонници.

Напръскахме се и пихме светена вода от фонтанчето пред храма и се снимахме за спомен от поклонението ни в манастира Гегхард.

Чардакът на дядо игумен.

Манастир Гегхард, Армения

На сянка в нозете на св.Григорий Просветител и апостол Тадей.

Новата каменна чешма е също дар в арменски стил.

Лудвиг бе седнал на камъка и се беше замечтал от мелодията на дудуците (кавалите). Той ни чакаше за да ни върне обратно в Гарни.

Манастир Гегхард, Армения

Нямаше как да не се спрем и да опитаме от сладкия обреден хляб.

Спасибо! Шнорхакал ем!

текст: инж. Цветан Димитровян, Аствацацин 15 август, 2014

снимки: Цветан Димитров

Армения (4): Гарни и храмът на Митра

Други разкази свързани с Армения – на картата:

Армения

Може да харесате още...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.