юли 02 2014

Евия (Евбея) и околните островчета (Залези над гръцките острови 6 – 4)

Днес завършваме шестата обиколка на Димитър из гръцките острови. В началото минахме от Кими до Линария, бяхме на остров Магазия и Скирос, казахме довиждане на Скирос, за да поемем днес към остров Евбея (или Евия на новогръцки) и околните малки островчета

Залези над гръцките острови

шеста част

/Скирос – Евия – Ниси Тон Онирон – Агия Триада/

четвърта серия

Остров Евия (Евбея) и околните островчета

Хайде пак през стръмнините и ремонтите към гр.Еретрия на остров Евия, където ще пускаме лодката на вода…

Остров Евия (Евбея)

Минавал съм няколко пъти през него, но никога по-подробно. Ето нещичко за него –

Евия е новогръцкото наименование на остров Евбея (Εύβοια, Évia), известен още като Негропонт. Той е вторият по големина гръцки остров след Крит. Островът е отделен от континенталната част на Гърция от тесния проток Еврип. Евия има тясна и дълга форма, която наподобява морско конче.

Островът предразполага към обиколки с кола, тъй като има множество селца и интересни места, които можете да посетите. Разбира се, не бива да се пропускат и плажовете. В зависимост от това къде сте отседнали, ще имате възможност да се отдадете на спокойствие и почивка или да се вихрите по нощните клубовете.

Евия има много добри условия за водни спортове.

Столицата на островa е ХалкидаВ нея ще намерите много барове, ресторанти и места за забавление. Именно тук се намира мостът, който свързва острова с Гърция, и тук акостират фериботите оттам.

Всъщност мостовете /гефира/ са два – стар (който напомня малко на този на „Орлов мост”) и нов – приличащ малко пък на моста на гр.Патра (Пелопонес). Ние минахме по стария и си тръгнахме по новия. Такси няма, има екзотика. Както и да е…. Град Еретрия –

Еретрия (Eretria) е древен град, намиращ се на 25км. от столицата Халкида. Градът разполага с множество паметници от древната си история, която наброява повече от 3 000 години, като напр. древния театър или големия брой древни минерални бани.

Извън историческите си безспорни стойности (в определен период се е борил за категорията „столица” на Евия с гр.Халкида, и то успешно), той се оказа с много удобна рампа в близост до фериботите –

Остров Евия (Евбея)

където, след като пуснахме любимия „Бисмарк” на вода, се отправихме към намиращия се почти в непосредствена близост с фериботното пристанище и свързан с мост с Евия остров, наречен (странно защо)

Ниси тон Онирон – Остров на сънищата

Ето го и него…

Остров Евия (Евбея) Остров Евия (Евбея)

Особено място. Попаднахме на изоставени и занемарени почивни бази –

Ето доказателство, че този остров наистина носи това гръмко наименование.

Остров Евия (Евбея)

Спомени от някошен екстериор …

Това е мостът, свързващ двата острова и по който се изсулихме пеша към

Erétria, Гърция

Еретрия:

Плажовете на града Еретрия –

Еретрия – Остров Евия (Евбея) Еретрия – Остров Евия (Евбея)

Основната крайбрежна с кафенета, магазинчета, хотели и палми:

Е, има и „Митос”…

Еретрия – Остров Евия (Евбея)

Ами нямаше какво повече да правим, и се отправихме към съседния

остров Агия Триада („Света Троица”),

който е частен и е собственост на наследниците на гръцкия магнат Софокъл Папаниколау. На него са идвали на частно посещение гръцкия крал, състава „Бийтълс” и Уинстън Чърчил. През 1981 година островът влиза официално в регистрите на обитаемите гръцки острови с население от 4 човека. По-късно е продаден. Четох някъде, че има въоръжена охрана и е благоразумно да го заобиколим. Така се вижда острова от моста на Ниси тон Онирон –

остров Агия Триада („Света Троица”)

И от морето –

Че и със собствен параклис –

и плажно барче –

остров Агия Триада („Света Троица”)

А що се отнася до нас, ние се насочихме към съседния необитаем

остров Аспронизи (Белия остров) –

остров Аспронизи (Белия остров)

да похапнем от запасите и да пийнем биричка. Концепцията беше след това да се насочим на югоизток в дълбокия Южноевийски залив към остров Кавалиани, а след това към Колпос Петали (Заливът на подковата), където има три острова, на които исках да стъпим – Мегалониси, Херсониси и Трагониси. Уви, остана си само концепция…….

Пак това проклето временце. Пак изненади. Хапнахме, починахме си малко,

метнахме се в морския съд и отпрашихме на югоизток. Но не задълго. От никакви, вълните станаха на около 10-ина километра от нас, на метър-метър и половина, с дълги и противни зайци, вятърът се усили неистово и всички яхти и лодки изчезнаха от залива. Останахме само ние и аз в устрема си да мина стеснението в залива до Агия Марина (на материка), над Маратон, дадох газ към континента.

Тъпа грешка.

Още по-високи вълни. В опита си да акостираме на някаква плажна ивица вълните нахлуха в лодката и ние драснахме с мръсна газ целите мокри

обратно към Аспроинизи

Дотук с оригиналния план да стигнем Колпоса. В интерес на истината, метеосайтът позна за вълните и вятъра в района (до 5 Бофор), ама на мен не ми се щеше да му вярвам. Е, повярвах. Подгизнали, стигнахме обратно до острова Аспронизи, където и се установихме-

остров Аспронизи

Изключително малко островче, в най-широката си част то е под 130 метра ! Но с горички, полянки, и плажчета. Няма как, останахме тук… Вътрешността му –

остров Аспронизи Evia_Euboea_069

Материкът се вижда така от него –

Един от бреговете му…

Пак се крие някой в цъфналата ръж…

Евия от Аспронизи…

остров Аспронизи

Напрегнатият ден тръгна да преваля …

Игра на светлината на безлюден остров …

Крясъкът на чайките и ласкавите лъчи се вплитат в тишината на островчето, плискано от морските вълнички…

остров Аспронизи

Хелиос бяга да се скрие зад Агиа Триада…

пожелавайки ни лека нощ.

Въпреки пожеланието му обаче нощта не беше лека… Силен вятър излезе по тъмна доба и вдигна вълни в този на пръв поглед безобиден залив. Палатките се огъваха от поривите, а лодката подскачаше като на състезание по народни танци…

Така беше и на сутринта. Опаковахме дисагите и седнахме да чакаме

остров Аспронизи

подходящ момент да духнеме на смешното разстояние от около три километра, когато вълните го позволят. А през това време фериботите – през 15 (!) минути – по-често от трамвай № 12 – кръстосваха залива – от Евия до материка и обратно. Егаси трафика, такова нещо не бях виждал ! През това време пък аз „обиколих” острова по дългия „крайбрежен булевард” –

и „пристанището” –

Поривите поутихнаха, скочихме вътре –

остров Аспронизи

и с това приключихме и това пътешествие, предопределено от лошото време да не стигнем дотам, закъдето бяхме тръгнали. Е, поне лятото е в началото. И това е нещо. Започвам да гледам под лупа метеосайтовете за Тинос и Миконос.  Посейдоне, бъди с нас !

Автор: Димитър Иванов

Други разкази свързани с Плаване Егейско/Бяло море – на картата :

Плаване Егейско/Бяло море

One Response to “Евия (Евбея) и околните островчета (Залези над гръцките острови 6 – 4)”

1. […] миналата 2013-та година и когато със Стоян ни застигна силна буря в Южноевийския залив, която осуети опитите ни да стигнем до […]