февр. 23 2006

Нова година в Будапеща, Унгария

Ето как си прекарахме Новата година в Будапеща. Приятно четене:

Всъщност се намирам на летище София, чакайки да излетя за Мюнхен. Ужасното време там ни пречи да излетим оттук, дадоха (засега) два и половина часа закъснение на излитането. Е, времето е подходящо да си нахвърлям бележките от пътуването до Будапеща за Новата 2005 г. И така:

Нова година в Будапеща

През последните години прекарвахме Нова година или по купони или в къщи или на гости. За тази решихме със съпругата ми да направим нещо по-различно и да идем чужбина. Добре, че е пълно с доброволци, които да гледат щерка ни по всяко време! Благодаря ви, баби дядовци !

Вариантът с дългосрочна почивка отпадна не само по финансови, но по-важното поради времеви причини – работата ми е такава, че около Нова година е най-голямо натоварването. Вариантът със самолет отпадна по финансови причини. Е, остана вариантът с автобус. За да бъде това почивка и приятно прекарване, пътуването до целта трябва да бъде не повече от 12, максимум 14 часа, а това са всички градове до 1000 км от София. Оферти тази година имаше за Истанбул, Атина, Виена и Будапеща. Гледахме, умувахме – за Истанбул на Нова година не съм чувал добри отзиви (за турците това не е някакъв особен празник), в Атина бих отишъл пролетно време – зимата едва ли има сняг. Във Виена прекарах почти цялата 2004г., а офертата за Будапеща предлагаше и еднодневна разходка до Виена като допълнителна екскурзия. Съпругата ми не беше ходила нито до Будапеща, нито до Виена, за последно в Будапеща съм бил 1994г и комбинацията от основно посрещане на Нова година в Будапеща с възможност за еднодневна разходка до Виена ни се видя доволно разумна.

Budapest, Petőfi híd, Унгария

В интерес на истината до последно (преди да платя, разбира се) се колебах дали да не запалим колата и да отидем неорганизирано, после си помислих какви ли ще са пътищата в Сърбия в края на декември (после се оказа, че грам сняг няма нито в България, нито където е и да е другаде, но в края на ноември – кой може да го предвиди). А и тогава щяхме да сме сред напълно непознати на самата Нова година, а с организирана екскурзия щяхме да сме поне сред българи. Както се оказа после – това е бил сериозен довод, защото купонът се получи както трябва.
В края на ноември бяхме избрали фирмата, платихме и зачакахме 29 декември, когато трябваше да пътуваме. Неочаквано ме пратиха по това време в командировка до любимия ми Мюнхен (любим, защото от ходене в командировки до там още не съм видял града – от летището моментално заминавам към клиента). Едвам успях да я изтегля с един ден напред, така че на 29и декември се прибрах в 3 следобед от Мюнхен, а в 7 вечерта беше часът за заминаване от Александър Невски – изобщо беше доста напрегнат ден. Както и да е, успях с времето.
Тръгнахме съвсем навреме, автобусът беше нов и чист, персоналът – също не зле на пръв поглед и като цяло доброто впечатление остана до края. Шофьорите бяха терци – единият през цялото време носеше шалче около врата си, разказваше смешни вицове с вкус, пускаха нормална музика, държаха се възпитано и културно. Екскурзоводът Данчо също беше симпатяга, оказа се, че му е първо пътуване до Будапеща, но се справи както трябва.

Българо-сръбската граница

я минахме за около час и половина – два. От нашата страна прекараха автобуса през рентген ли беше, не знам, но нито слизахме, нито сваляхме багажите. Обаче на сръбската страна като увиснахме – просто седяхме и чакахме докато някой ни обърне внимание.
Като минахме отсреща – вече беше доста късно и заспахме. Вече съм ви разказвал за пътя през Сърбия, а и този път спах почти през цялото време. През нощта спряхме на OMV, която е преди Белград и после май спирахме малко преди унгарската граница.
Сръбско-унгарската граница минахме за по-малко от час, като отново по-дълго чакахме на сръбската част.

Унгарският пункт е чисто нов, пише Европейски съюз,

граничарят обаче мязаше на обикновен фатмак 😉 Е, бързо ни би печатите.
Два – три часа по-късно (които проспах, въпреки че вече беше сутрин) влязохме в Будапеща.
Не бях ходил там от 94а, когато с двама приятели решихме да вземем автобуса и да си направим едноседмична разходка до Прага и Будапеща. И на двете места има какво да се види. Будапеща ми приличаше повече на австрийски, докато Прага – повече на немски град. В Будапеща тогава за пръв път ходих на клуб с жива музика (в София се появиха малко по-късно), а и ходихме на кръчма в 4 часа през нощта, че даже ядохме гулаш.

Оттогава много вода изтече, Унгария влезе в Европейския съюз, но и България също започна да прилича на нормална държава и ми беше доста интересно какво е станало с унгарската столица.
Тогава първото ми впечатление бяха огромните рекламни постери, които бяха разположени навсякъде покрай пътя и по сградите. И сега беше същото.
Сега обаче

първото ми впечатление

ми бяха, да го кажем така: неподдържаните сгради. В центъра ситуацията е малко по-добре, но София в това отношение изглежда по-добре. Е, и нашата столица е пълна сега с постери;-)

Настанихме се в хотела Swing

още преди обяд, което беше много добре направено от страна на екскурзовода, защото по програма първо трябваше да идем на обиколка на града и чак после да се настаняваме, но можете да си представите колко бяхме уморени и как с облекчение се настанихме в хотела, взехме по един душ и легнахме малко да подремнем. Един малък инцидент за малко да ни развали доброто настроение (в банята протече инсталацията, но в рамките на 10 минути ни смениха стаята – после се оказа, че са ни дали стаята, която е снимана на брошурите на хотела).

Две думи за хотела – намира се в центъра на града (брега на Пеща) на голям булевард близо до моста Петьофи. От другата страна на моста се намират общежитията на Техническия университет, където бяхме спали през 94-а. Хотелът на пръв поглед отвън изглежда доста зле, но отвътре си е съвсем наред. Вече споменах, че в Будапеща почти не се виждат поддържани или ремонтирани фасади, та и нашия хотел беше такъв, но само отвън – вътре всичко си беше наред. До стаите се стига по едни стръмни, вити стълби, вътре е чисто и чистеха всеки ден…
Някой ден ще допиша и продължението, но… не съм сигурен

Този разказ за пътуване на Нова година май ще си остане недовършен, но пък други автори са разказали по-подробно за празнуането на Нова година в чужбина.

Вижте и техните преживелици>>>

Други разкази свързани с Нова година – на картата:

Нова година

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

3 коментара to “Нова година в Будапеща, Унгария”