ян. 26 2009

Набързо до Братислава

Published by at 9:28 under Словакия,Стойчо

Този път аз съм на ред да се старая да пиша пътепис. Приятно четене и не ругайте много автора

Виенският Перник или унгарският Охрид

Май вече ви бях споменавал, че тази година се наложи да замина веднага след Нова година до Братислава. Имаме клиент там, който искаше поддръжка на място заради преминаването на Словакия към еврото от 01 януари 2009 г – та се наложи да преместя посрещането на Нова година с един ден напред (бях си взел тридневен пакет в хотел Балкан на Чифлика от 30 декември до 2-и януари включително) — но ние отидохме на 29и и си тръгнахме още на 1и януари, защото на втори януари сутринта Австрийски авиолинии ми бяха запазили билетче за Виена:-)

Hodžovo námestie 1A, 81103 Bratislava - Staré Mesto-Old Town, Slovakia

Малко полезна информация: Няма директни полети между София и Братислава, но разстоянието и пътната инфраструктура между Виена и Братислава позволява бърз сухопътен обществен транспорт между столиците на Австрия и Словакия.

Винаги съм обичал да летя с австрийците — стюардесите са мили, а някои хора даже ги пуснаха да се повозят в пилотската кабина.

Както каза колегата, която направи тези снимки, по адрес на младшия пилот: „Ммммммного е сладък!“ 🙂

Кокпитът на Боинг 737 и лъснатите патъци на младшия пилот

Новото при Австрийски авиолинии е, че вече дават ядене и на икономична класа. По едно време бяха преустановили тази красива практика, но явно конкуренцията с low cost компаниите си дава резултат:). Но пък посред зима си пристигнахме на време, за да ни чака поръчаната кола, която да ни закара до Братислава.

Разстоянието между Виена и Братислава малко над 60 км по идеална магистрала и пълна (!!!)липса на граница. Там, където е била границата между Австрия и Словакия, сега са останали само будките на граничарите — бусчето намали до 100 км/ч, когато минавахме от там.

Нощна Братислава

Веднага след това табелите се сменят на словашки и още 5 минути след това влизахме през покрайнините на Братислава. Социализмът и тук е оставил следите си с комплекс, наподобяващ Дружба в София, с малката разлика, че не се виждат остъклени балкони, но пък прани гащи висяха навсякъде. Изобщо познава се, че сме си в източна Европа. (сега, не си мислете, че е като в София точно — сега ви разказвам само най-първите си впечатления, а блоковете са в много прилично санирано състояние).

Братислава е вторият източно-европейски град (в стария смисъл на израза Източна Европа), в който първото ми влизане е от към Запад. (Берлин е другият).

Настанихме се в доста съвременен хотел в самия център — точно между Стария град и крепостта (до т. н. Нови мост, Novy most), което беше добре, защото вечерно време след работа не се налагаше да се ходи далеч, за да се търсят кръчми и ресторанти. А и друго си е да се помоткваш из Стария град, без да се налага да мислиш за таксита или градски транспорт.

Гледката от крепостта към Стария град в Братислава — малко по-горе от долния десен ъгъл се вижда хотел Парк Ин (където бяхме отседнали) Камбанарията е на катедралата Св. Мартин, където са се провеждали коронациите на унгарските крале

Малка географска и историческа справка за Словакия и Братислава

Братислава се намира от двете страни на река Дунав, на около 60—70 км по-долу по течението от Виена. Не много далеч от града се намират т. н. Малки Карпати. Като цяло се намира на равнището, но в околността не липсват високи хълмове (там им викат планини;-)

На хълма на крепоста е имало селища от праисторически времена. По-късно келтите също са навестявали в района. Сравнително късно след Христа римляните превземат келтското селище в района.

Следващите на ред са, разбира се, славяните, които се заселват на хълма около крепостта някъде през VI век. Даже известно време са имали собствена държава — между 650 и 680 г.сл. Хр. (приблизително). Между VII и VIII век районът е включен във Великоморавското княжество. По-късно районът е превзет от маджарите, и оттогава в една или друга степен е част от Унгария — градът е превземан от татарите по същото време, когато и България (XIII век).

Градски права Пресбург (това е немското име на града) получава през 1291г от крал Андрей Трети. Истинският разцвет градът си получава след битката при Мохач (1521г), когато става столица на Унгарското кралство. Иначе градът е унгарско-немско-еврейско-славянски като население. Унгария става част от империята на Хабсбургите, а Пресбург става място за коронация на унгарските крале (общо са извършени 19 коронации — в днешно време тази церемония се играе веднъж годишно в катедралата св. Мартин под крепостта)

Мария-Тереза също е била чест гост в града в качеството си на кралица на Унгария.

Градът е главен унгарски град до втората половина на XVIII век, когато столицата се мести в Буда (или Пеща?), понеже турците вече са си заминали;-).

През цялото време на Австро-Унгаария градът е нещо като предградие (но в добрия смисъл) за Виена. В момента това са двете най-близко разположени столици в Европа.

Братислава получава настоящето си има през 1919г, когато е включен в ново сформираната Чехословашка република.

Става столица на първата словашка държава в периода 1939—1945г. След което за пореден път става сянка на Прага. Отново става столица на независима Словакия през 1993г. Словакия пък влезе в ЕС през 2004г, от 2008г е страна-член на Шенгенското съглашение, а от 01.01.2009г въведе еврото като парична единица. Или с други думи — Братислава отново е част от Австро-Унгария (аз изобщо се чудя как в Австрия могат да съществуват противници на разширяването на Европейския съюз?)

Една от кулите на замъка Храд (Hrad) е украсена по повод въвеждане на еврото от тази Нови година

Братислава не е много голям град — около 430х жители има. Намира се на двата бряга на Дунав на около 60 км по течението на реката след Виена. За разлика от австрийската столица, която „бяга“ от реката, централнта част на Братислава е непосредствено на Дунава.

По улиците на стария град на Братислава. В края на улицата се намира Камъка — парче скала с художествена стойност сложена на кръстовището да пречи на хората да минават

Старият град (Stare mesto)

е същинският център на града — намира се на левия бряг на Дунав под замъка, извисяващ се над околността. Между Стария град и замъка има голям булевард който минава по Нови мост от другата страна на реката.

Бронзови чичковци оглеждат красивите жителки на града

Чичковци в поли се отправят да гледат бронзов чичко (обозначен с пътен знак)

Та Старе место е хубаво място със сгради от XIX век (или поне така ми изглеждат), не много широки пешеходни улици, красиви сладкарници и много приятни кръчми. По улиците се срещат едни много интересни бронзови статуи, създаващи весело настроение.

Пешеходната част на Стария град има два площада — на единия се намира народния театър (Словенско народно дивадло) и хотел Карлтън, а другият — който е по-малък се води като баш центъра на града. На него се намира старото кметство на града

Старото кметство на Братислава

Площадът не е голям и освен няколкото бронзови забавни фигури и една виенска сладкарница (точно така и изглежда:-), на този площад се намира и посолството на Гърция, което цялото беше оклепано с червена боя от хвърлени балончета или бомбички с боя — много ми е интересно, но в София, според мен, има повече гръцки студенти, отколкото в Братислава (ако изобщо там има) — но май у нас нямаше ексцесии, когато бяха протестите в Гърция? Честно — не си спомням, или поне не съм чел да е имало. Но тукашното гръцкото посолство изглеждаше забавно с тия червени петна.

Централният площад на Братислава — гръцкото посолство е ъгловата сграда. Вдясно се виждат червените петна по сградата.

Малко встрани от централния площад (на 20 м, ама се минава през тясна уличка точно зад кметството) се намира розовата сграда на двореца на унгарския архиепископ. Братислава е била столица или главен град на Унгария от времето на обсадата на Виена от турците доооо края на XVIII век, когато столицата се мести отново в Буда (или Пеща?). Изобщо Братислава спокойно може да бъде наречена „Охрид на унгарците“.

Тъмен балкански субект оглежда, с цел имотни спекулации, двореца на унгарския архиепископ

Дворецът на архиепископа също може да се разгледа — има входни билети. В двореца има огледална зала и всякакви други дворцови атрибути на Австро-Унгария

След като подминете двореца на архиепископа вече ще излезете на една улица с трамваи, а отсреща има магазина на Теско (3 етажа!!!), Макдоналдс и KFC ( в братиславското KFC пепсито е кóла 🙂

От другата си страна Старият град завършва с един булевард, който го отделя от Братиславския замък (Hrad). Мостът, хвърлен през Дунава на това място, се нарича Нови мост и под него е автогарата на града — с размери, малко по-големи от автогара Юг в София, но доста по-чисто и уредено. От там тръгват (минават) автобусите за Виена — разстоянието от 67 км се изминава за същото време, за което от София бихте стигнали до Перник — един час.

Нови мост и ресторанта UFO

Молът се намира в офис-сградата на заден плам, а автогарата е точно под отсамния край на моста

От другата страна на Дунава мостът е увенчан с една летяща чиния върху носещия пилон на моста, където се намира много скъпия и незаслужаващ си ресторант „UFO“. Във всеки случай картинката с този ресторант е една от двете представителни изображения на града — другата е самият замък. Иначе да се качите до него струва 6 евро (колкото е автобусен билет до Виена), а едно ядене е към 25 евро, при условие, че в Стария град основното ястие е между 6 и 14 евро . Е, ако държите да огледате от високо — действайте, но замъкът е още по-високо разположен и до него е безплатно.

Те вече са сред нас…;-)

Статуя на Света Елизавета фон Тюринген — на заден план се вижда замъкът

Братиславския замък (Hrad)

се извисява на цялата околност — висок (именно — висок! вижте горната снимка) замък с квадратна форма и четири кули по краищата се извисяват на върха на хълма, заобиколен от крепостни стени и бойници. Въпреки всичко не създава тежкото впечатление на готиката от Прага, а по-скоро прилича на по-откритите дворци на Австро-Унгария — разбира се с необходимата корекция за размер. Честно казано, и замъкът, и Старият град ми напомнят повече Брашов в Румъния и Нови сад в Сърбия, отколкото чешките Прага или Карлщайн.

Плановете за реконструкция в братиславкия замък

Самият замък беше в реставрация (сваляха му мазилката) и не знам дали и как се влиза в него — докато зад крепостната стена (т. е.в двора на замъка) се влиза свободно. Като гледах, че имаше няколко туристически групи с екскурзовод, които също влизаха зад стените, без да влизат в основната сграда на замъка — вероятно изобщо не се е влизало вътре.

Крепостта на замъка в Братислава

Иначе от крепостните стени се простира прекрасна гледка към Стария град и към отсрещна намиращия се нов град (непосредствено срещу замъка, на другия бряг на Дунава се намира Панаирното градче, както биха го нарекли пловдивчани).

Кратка историйка от Панаирното градче: мои колеги ходили преди години там на концерт на Дюран Дюран ли, на Депеш Мод ли… и много се кефели, развявали коси, пели песни… докато не видели, че останалата част от зала просто си седи по местата и ръкопляска. Музикантите със сигурност са се кефели максимално на групичката куфеещи фенове:-)

Та да се върнем на замъка

— успях на два пъти да се кача до горе. Първият път беше едно ясно време и от терасите пред замъка се вижда Австрия. Как се познава, че е Австрия? — ами по вятърните електроцентрали, които изпълват цялото поле между Виена и границите със Словакия и Унгария.

Гледката от замъка към Дунав и Австрия — когато не вали се виждат вятърните централи на Австрия (в левия край на хълма отсреща)

Втория път вече валеше сняг и чак до Австрия не се виждаше, но си представям как са се чувствали жителите на Братислава преди 1989г. да гледат директно към Австрия и да им текат лигите (а у нас беше голям празник, когато успяхме да измъдрим антена, с която хващахме втора сръбска програма. Всъщност какво се оплаквам — румънските ми колеги още разправят, че „Студио Х“ и „Лека нощ, деца!“ са били пътеводна светлина в живота им ).

Какво да правиш — Централна Европа:-)

Това за щастие вече е минало и днес Словакия е част от Шенген, а от 01 януари 2009г въведе еврото като национална валута. Като се замислиш — сериозен шамар за Чехия, чийто жителите страдат от известно високомерие. Иначе стандартът на живот в Словакия е може би с 1/3 по-нисък от чешкия, но както си говорехме с едни колеги — Евросъюзът не иска от нас да сме богати, а иска да сме почтени (а това последното „наш’те пръвни хора“ ’ич не го могат)

Замъкът и мостът с летящата чиния са двете сгради, които дават туристическия вид на града — има ги на повечето картички и на чашите, които човек обикновено си купува в чужбина:)

Други сувенири, които могат да се вземат от Братислава са разнообразни стъклени фигурки, дървени играчки и порцеланови фигурки — всички са типични централно-европейски изделия.

Друга забележителна сграда е президентския дворец — и той е бил нечий дворец по австро-унгарски времена. Намира се малко извън Стария град. Ако човек гледа на картата на града, ще си рече, че президентският дворец се намира на край света, но както ви казах — градът не е огромен и основните забележителности, включително и президенсткият дворец, са разпръснати на площ, не по-голяма от Стария Пловдив.

Шопинг в Братислава:

Точно от другата (спрямо братиславския Hrad) страна на моста — откъм страната на летящата чиния — има и една вискоа офис-сграда. Та на първите ѝ 4 етажа има огрoмен мол. В града видях от колата и още по-голям, но и този ми допадна. Има H&M, Бенетон, C&A, Zara, Adidas, Peek&Clopenburg, Swarowski и маса други. Няма Marks&Spenser. Има два магазина за черна и бяла техника, десетина ресторанта (поне 1 азиатски и една шотландска кръчма). Магазинът на Apple беше по-беден. Имаше и магазин на Sony — там не влизах.

Като цяло цените (дрехи и обувки) са по-ниски от софийските, цените на черната и бяла техника — чувствително по-високи от софийските.

Та да минем на възможните места за хапване в Братислава:

Опитът ми е изключително краткотраен, така че ако някой може да добави нещо — смело да добавя.

Освен вече споменатият азиатски ресторант ходихме в една от туристическите кръчми на града: Ресторант Пресбург (Pressburg) намира се на уличката между Камъка и кулата в Стария град. Туристическа кръчма, но за разлика от пражкия „У Флеку“, от който чеп за зеле не става — Пресбург е с нормални цени и нелоша кухня. Местна, централно-европейска кухня: свински джолани със зеле, бира, гулаш. Менюто е на много езици, а келнерите също говорят всякакви езици. Бяхме си поръчали два свински джолана (малко под кило всеки) и още нещо плюс 4—5 бири — цената беше 46 евро с бакшиша. Последното го споменавам, защото там си го бяха дописали в сметката — никъде другаде не правеха това. Нали ви казвам, че това е туристическа кръчма. Въпреки това — заслужава си: келнерите говорят поне три езика, яденето е добро, бирата – също. А и не се бавят с поръчките, въпреки, че беше пълно с хора.

Ресторант El Diabloмексиканска кухня. Намира се като тръгнете от Камъка по уличката към централния площад с гръцкото посолство. Много добре. Сметка за 4-ма беше към 53—55 евро — с много ядене и много бира. Също си заслужава.

До Ел Диабло има и ирландска кръчма — изглежда точно като софийските събратя — ирландски кръчми.

Азиатският ресторант в мола (имаше всякаква далеко-източна кухня) беше истински чист и приятен. Цените — по-ниски от средното за града. Трима души се наядохме с 35 евро (5—6 бири включително). На други места сметката за трима е около 45—50 евро.

В азиатския ресторант: ето това всичкото искаше да изяде колегaта, която е изрязана от снимката

Цени в Словакия

не е кой знае колко скъпо. В мола дрехите и обувките бяха колкото или по-ниски (до около 25—30% по-ниски) от съответните в софийските молове. Черната и бяла техника обаче е по-скъпа (до около 30% по-високи цени). Ресторантите вече ги споменах — сметка за трима е между 35 и 45 евро (ядене + бира). Цените на храната (ходихме и до супера) са съизмерими и по-ниски от софийските.

Бирата

трябва да се пише: БИРАТА!!! По-хубава е от чешката. Нямам повече думи:-)

Градски транспорт

много трамваи, има и тролейбуси (помните ли онези Шкоди, дето им викаха „оранжерии“? Все още се срещат в Пазарджик). Не се возихме на тях, та не мога да ви кажа цените, всичките изглеждат добре и се движеха из целия град — и до покрайнините (където беше клиентът ни)

Такситата возят на цени между 6 и 14 евро за десетина километра (ползвали сме и limousine service веднъж;) Нямат газови уредби, което значи, че имат багажници, вратовръзки и измити зъби. След като можем в едно такси да се качим 3-ма човека с три куфара и 3 лаптопа — и като платим 10 евро за десет километра — според мен е евтино (когато се върнах в София — платих 10 кинта до нас, багажникът едвам пое единствения ми куфар).

Транспорт между Братислава и Виена

Влак и автобус има на всеки час. Цената на автобуса е 6 евро в едната посока. Движи се между летище Братислава-Нови мост(на центъра)-летище Виена(Швехат)-автогара Ердберг (Erdberg) във Виена. Та, ако кацате на Виена — изчакайте автобуса, спира пред Терминал 2 на всеки час. На летището можете да вземете билетите от шофьора. Иначе на Ердберг си има каса. Същата история е и на Нови мост в Братислава. Автобусът пътува един час (колкото е и от София до Перник с автобус — само дето в София се бави заради задръстванията, пък Виена-Братислава е супер-магистрала). Автобусът е полупразен — двата града си ходят на кафе един на друг.

Не знам цената на влака (едва ли е нещо принципно различно от 6 те евро за рейс) — времето за пътуване е малко повече от час (проверили сме разписанието).

Детайл от Старе место

Хората в Словакия:

ако ви трябват табуни(хергелета) от хубави жени — това е мястото! Една грозна за цвят, дето се вика, не видях. Колегите-дами също бяха доволни от видените мъже.

Иначе като цяло словаците са много кротки и разбрани хора. Има съществена разлика от високомерните им (и не особено работливи) съседи — чехите. Словаците са кротки, разбрани и работливи.

Пък и като си представиш гледката по улицата…:-) Наистина хубави жени (малииии, плашим се;)

И така след няколко дена въвеждане на евро се отправихме към Виена, откъдето излетяхме, за да пристигнем в обхваната от газова криза София.

И т. к. към момента на писането на този пътепис газовата криза още не е приключила, а протестите в София бяха залети в кръв, надявам се, че съм стоплил някого с този разказ за другата страна, която пострада особено от произвола на „славянските братя“ (btw — в Братислава не са спирали парното и изобщо никой от хората не говореше на газовата криза — споменаваха я само по новините)

Край

Снимки: ADI, TVA

Други разкази свързани със Словакия – на картата:

Словакия

20 коментара to “Набързо до Братислава”

1. Ivaylo Trayanov каза:

Браво Стойчо!
    Много интересно и забавно описание:)
    И аз си ги спомням нещата така бяха;)

Особено мнението за братиславските дами, нали?:-)

3. Albena каза:

Хубаво си го описал Стойчо, приятно ми беше да го изчета. Не е зле да прескочиш и до Париж, като видиш и парижанките, ще имаш напълно обективна оценка за дамите. Пусни и една снимчица, застани до някой паметник с букетче цветя, та все пак в Европата сме я!

Всичко с времето си:) Пък снимката мога отсега да ти я разкажа: приятно закръглен мъж в разцвета на силите си:-) Другата трактовка е: плешив, дебел и с очила:-)

5. Albena каза:

Това, последното не ми хареса, грубо звучи. Съжилявам ако съм Ви засегнала. Моля да ме извините, просто женско любопитство.

О, не – сега вече аз съжалявам ако е звучало грубо, наистина сори. Но е вярно, че снимките са ми такива: приятно закръглен в разцвета на силите;-) – жива истина си е и изобщо не съм се засягал, хеле пък да искам да звуча грубо. Извинявай, Албена, ако е прозвучало грубо – изобщо не съм имал пред вид да звучи така

7. Мишо каза:

Много хубав пътепис 🙂 Благодаря за споделената информация!

8. Тоня каза:

Само дето Парламента е строен след времето на социализма, когато бивша вече Чехословакия се разделя и се оказва, че в Братислава няма подходяща сграда, която да приюти словашкото народно събрание. От страни на Парламента има и малък паметник на Александър Дубчек, един от двигателите на реформите през 60-те години на миналия век и застанал начело на промените след 89′. За съжаление трагично загива в автомобилна катастрофа в началото на 90-те.Информацията е хубаво нещо, но като не сме наясно с някои факти е добре да си проверим, а не да си съчиняваме 🙂

Е, значи са си взели утвърден архитект по това време 😉 Но се радвам, че само за детайлите намираш ма’ана
    „Точно до замъка се намира Парламентът — съвременна соц.сграда — сигурно е била Окръжният комитет на Партията преди 1989г“
    Сигурно прочете ли? А стилът си е стил, независимо от точната дата 🙂

10. Ники Дойчев каза:

Април 2010 – в замъка Hrad все още не се влиза. Иначе съм бил тук през 2005 и тогава се влизаше. Има интересна експозиция както и една малка фигурка на Богинята майка – праисторическа Венера.
    Жалко, че в момента не е отворено.

11. Deian каза:

Bravo za komentara .haresa mi mnogo i mi dade dosta polezna informaciq tui kato mislq na4aloto na septemvri da atuvam za Bratislava i po to4no Trnava . sega sled kato pro4etoh vsi4ko na 100% sum tam bravo Stoi4o

12. […] пътувам командировка по Нова година, но тази, както и по-предишната (когато ходих до Братислава) се наложи веднага след речта на резидента Гоце още на […]

13. […] пътувам командировка по Нова година, но тази, както и по-предишната (когато ходих до Братислава) се наложи веднага след речта на резидента Гоце още на […]

14. […] съвсем да се приземим, бих дал съвет на всеки да посети Братислава. И да не забравите […]

15. патило каза:

И аз да добавя нещо -цените на билетите за градски трянспорт,което не си научил. Ами в Братислава има билетчета с различни цени ,като особеното е,че там билетите са за ВРЕМЕ ! Купувал съм си билети 30-минутни,60-минутни и третия „размер“ не помня какъв беше.Там като влезеш,трябва незабавно да „дупчиш“ билета си,но особеното е,че там не се дупчи,ами машинката отпечатва часа.И времето ти започва да тече-:) Сам трябва да прецениш каква комбинация от билети да ползваш,често ще видите,по време на движение току някой пътник да стане,да си „дупчи“ билет и пак да седне! Това е,когато времето на единия билет им изтече,си го продължаваш.В транваите на видни места има часовници и това е лесно.Когато си с прекачване,като слезеш на някоя спирка,докато чакаш друг транвай ,времето продължава да ти тече,и в следващият трямвай продължава да ти е валидно старото билетчр,доколкото време му е останало.Това е особеното,в сравнение със София,че няма никакво значение в коя кола си го дупчил,зачита се в целия градски транспорт. И много други неща мога да уточнявам..между другото да те попитам-за цените на кои точно хранителни продукти казваш,че са съизмерими със софийските? Аз нямам такова впечатление,а също и че цените на дрехитр и обивките са по-ниски.Мецду другото,ти във връзка с въвеждането на еврото ли беше там? Кажи ми моля те с кой от народната банка Словенска си си имал работа? С една от задачите по въвеждане на еврото беше натоварен един Браньо -той ли те покани? Младо,самонадеяно момче? Или с началника на Отдел за Организации и стратегии към Народната Банка> Той е много разбран и честен мъж -Йожко (Йозеф)се казва. Или при кой? Питам те,защото с повечето се познавам лично ,и на почивки съм ходил с някои,шросто ми е интересно да науча. Позволи ми ,ако не бъде твърде нетактично ,да се усъмня и в превъздигнатите качества на словашките жени-:) Мисля,че не е лошо,че си позволявам да си напиша мнението,защото и аз съм ги виждал,и аз ги знам,а по стечение на обстоятелствата, именно една от тях- (словашките жени е и майка на детето ми…-:) Нека не заблуждаваме съфорумците! Най-добронамерено бих посъветвал всеки българин,четящ този форум,да стои колкото се може по-далеч от тях-:)

16. патило каза:

Извинете за няколкото печатни грешки ,сега си прочетох мнението -писах го на тъмно ,не ми се виждат клавишите добре! Жалко-:(

Не, бях в една от големите производствени фирми (не банка)

Е, не споря за близкия опит със словачките 😉 Моят беше само визуален 😀

18. Lenusikkk каза:

Здравейте!
    Кой е хотелът в Братислава, в който бяхте отседнали?
    Благодаря предварително!

19. vladimir1974m2 каза:

О, и на мен ми хареса, зачетох се в по-старите пътеписи и попаднах на този.Прекрасен разказ.

@Lenusikkk, Парк Инн се казваше хотела – в разказа сложих линк към него, когато става дума за хотеле