сеп. 05 2013

През Иран с Опел (7): Исфахан

Продължаваме пътешествието на Валентин през Иран. Започнахме с едно Въведение в две части, а същинското пътешествие започнахме с прекосяване границата на Иран, за да минем от Джолфа до Ардебил. После продължихме с от Астара до Казвин ,  рагледахме Техеран,  а за последно минахме през Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз.

Днес на ред е нак-красивият ирански град – Исфахан.

Междувременно дойде една приятна новина – настоящият разказ, във вариант на руски, е спечелил втора награда в конкурс на руския сайт http://www.awaytravel.ru/. Честито на Валентин!

Сега: приятно четене:

През Иран с Опел

част седма

Исфахан

Исфахан е третият по големина град в Иран с население 1,75 милиона души. Основан e през 3-ти век преди новата ера. Той е бил столица на Персийската империя по времето на династията на Сафавидите през периода 16-ти – 18-ти век.

Исфахан е разположен в централната част на страната, на 1580 метра надморска височина. Тук са някои от най-значимите забележителности в Иран. Великолепните архитектурни обекти на ислямската култура са построени през периода 11-ти – 19-ти век. Много от сградите са покрити с глазирани сини керамични плочки с мюсюлмански орнаменти.

Площадът на имамите

е „визитната картичка“ на Исфахан.

Плащадът на имамите

Иранците твърдят, че с размерите си 512 метра на 163 метра това е втория по големина площад в света (след Тянанмън в Пекин). Старото му наименование е „Накш-е Джахан“, което в буквален превод означава „Модел на Света“. Това име дава основание на френския поет Рение да нарече Исфахан „половината свят“.

Джамията на имамите

е една от най-забележителните сгради в Исфахан. Разположена е в южния край на едноименния площад.

Авторът пред Джамията на имамите

Поглед към площада с Джамията на имамите (горе в дясно)

Интериор в Джамията на имамите

Интериора в Джамията на имамите

Дворецът Али Капу

е разположен в западната част на площада. Интериорът в залите на двореца не можа с нищо да ме впечатли.

Джамията Шейх Лотфоллах

се намира в източната част на Площада на имамите.

Наричат Исфахан „скъпоценният камък“ на Персия. Смята се, че той е един от най-красивите градове в ислямския свят. Релаксиращата му атмосфера се дължи не само на великолепната ислямска архитектура но и на многото градини и паркове.

Исфахан, Иран

Впечатляващ е дворцовият комплекс от 17-ти век

Чехел Сотун

(в буквален превод „Четирдесет колони“). Той включва голям парк, шадравани, дворцова сграда, музейна експозиция. Построен е от шах Аббас II и се използвал за официални приеми и забавления. Многобройните пана от керамични плочки отразяват радостта от живота и любовта, а така също и исторически събития.

В двора на Чехел Сотун

двадесетина майстори на приложните занаяти изработваха и продаваха най-различни произведения. Удоволствие беше само да се наблюдава тяхната усърдна работа над изящните сувенирни изделия.

Майстори на приложните занаяти

В Музея на съвременното изкуство

бяха изложени предимно модернистични картини, от които нищо не можах да разбера. Запомних го и с това, че беше най-скъпият музей, който посетих в Иран.

Входната такса от цели 2 лева, е 5 пъти повече от стандартните входни такси за тамошните музеи и забележителности. Единствено вътрешният двор на сградата създаваше приятна атмосфера

Музей на съвременното изкуство

Музея на съвременното изкуство

В  Природо-научния музей

имаше доста интересни експонати

Музеят с произведения на декоративното изкуство

си заслужаваше посещението. Разглеждането на експонатите доставяше истинско естетическо удоволствие.

Музей на декоративното изкуство

Различни експонати в Музея на декоративното изкуство

Многобройните паркове на Исфахан

са чудесно място за отдих. Жителите на града с удоволствие си почиват и обядват върху зелените площи. Други пък практикуват любимото си хоби.

В парковете на Исфахан

Има какво да се види и в останалата част от града. Заслужава си разходката по

централните булеварди

В централната част на Исфахан

Разглеждайки архитектурните и исторически забележителности на Исфахан не бива да забравяме, че той е и

голям индустриален център

Тук СССР е построил металургичен комбинат за добив на стомана и завод за производство на самолети по лиценз на съветските „Ан“. Изградена е голяма нефтена рафинерия и завод за производство на ядрено гориво за АЕЦ. В града има експериментален ядрен реактор. Произвеждат се изделия от текстил и персийски килими.

В района на базара е разположена

Петъчната джамия (Масджид-е Джаме)

Тя впечатляваща със своите размери и с интериора си.

Не може да се пропуснат

историческите каменни мостове над река Заянде,

която през август вече беше пресъхнала. Най-красив и величествен е

моста  Хаджу

Мостът Хаджу над пресъхналата през август река Заянде

Мостът Пол-е Си-о-Се

е най-натоварен и свързва историческата стара част с новите квартали на града.

Мостът Пол-е Си-о-Се е над пресъхналата през август река Заянде

Не пропуснах да „хвърля поглед“ и на новата част от града.

Новата част на Исфахан

По мое мнение, Исфахан е най-красивият град в Иран и един от трите града, които ми харесаха най-много при тазгодишното ми пътешествие на Изток (другите два са Батуми в Грузия и Арменската столица Ереван).

През Иран с Опел (8): Мейбод, пустините, Чак-Чак и Харанак

Август 2012 година

Автор: Валентин Дрехарски (град Перник, България)

E-mailvalentin.dreharski@besttechnica.bg

Други разкази свързани с Иран – на картата:

Иран

8 коментара to “През Иран с Опел (7): Исфахан”

1. Цветан Димитров каза:

Благодаря ти Валентине, че ме върна пак в най красивия град в Иран- Исфахан.
    Ще се опитам да възкреся спомените си и да победя мързела си, докато не ме хванал Алцхаимера,ха-ха…

2. Цветан Димитров каза:

Ще се опитам да възкреся спомените си и да победя мързела си, докато не ме хванал Алцхаймера,ха-ха…

3. […] Градините Фин, Абяне и Натанз, а за последно посетихме Исфахан. Днес ще минаме през Мейбод, през иранските пустини, ще […]

4. […] през Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз, посетихме Исфахан, а така също – през Мейбод, пустините,  Чак-чак и […]

5. vladimir1974m2 каза:

да хареса ми,добри снимки,

6. […] Градините Фин, Абяне и Натанз, посетихме Исфахан, а така също – през Мейбод, пустините,  Чак-чак и […]

7. […] Градините Фин, Абяне и Натанз, посетихме Исфахан, а така също – през Мейбод, пустините,  Чак-чак и […]

8. […] Градините Фин, Абяне и Натанз, посетихме Исфахан, а така също – през Мейбод, пустините,  Чак-чак и […]