авг. 29 2013

През Иран с Опел (6): Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз

Продължаваме пътешествието на Валентин през Иран. Започнахме с едно Въведение в две части, а същинското пътешествие започнахме с прекосяване границата на Иран, за да минем от Джолфа до Ардебил. После продължихме с от Астара до Казвин , а за последно рагледахме Техеран

Днес на ред са Кашан, Градините Фин, Абяне и ядрения завод в Натанз *

През Иран с Опел

част шеста

Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз

След Техеран продължих на юг, където в централната част на страната в  района очертан от градовете Кашан, Исфахан, Язд и Шираз са съсредоточени едни  от основните исторически забележителности на Иран.

Карта на Иран

Върху картата на Иран с черен цвят е очертан маршрута (7 040 километра), по който обиколих основните забележителности в страната.

Цялото ми пътуване на Изток с опознаване на Северна Турция, Грузия, Армения, Нагорни Карабах и Иран продължи 36 денонощия. Изминах общо 14500 километра, обикаляйки туристическите забележителности в тези държави. По време на пътуването похарчих общо 2 800 лева, 1/3 от които за гориво в Турция (там горивата са с 40% по-скъпи отколкото у нас; 1 литър дизел струваше 3,60 лева**).

Кашан

Със своите дворци на ханове от 19-ти век Кашан е една от „туристическите перли“ на Иран.

Дворецът на хан Абасиан

Двореца на хан Абасиан

Кашан, Иран

Като архитектурен стил

тези дворци имат доста общо с дворцовия комплекс Алхамбра в Гранада, Южна Испания.

Сред историко-архитектурните забележителности на Кашан е

религиозния комплекс Ага Бозорг,

включващ джамия и медресе (полурелигиозно училище).

350-хилядният Кашан е изграден на място, където е имало селище още през четвъртото хилядолетие преди новата ера. През средновековието градът става известен с произведенията си от текстил, керамика и глинените глазирани плочки „каши“.

Крепостните стени

са издигнати през 10-ти век, два пъти са разрушавани от нашественици, а през 1779 година са сринати, заедно с целия град, от опустошително земетресение. В последствие са възстановени в първоначалния си вид по традиционната за страната строителна технология с кирпичени тухли и измазване с глина. И тухлите и глината за измазване се смесват с парчета от слама, която служи за своеобразна укрепваща арматура.

Крепостните стени на Кашан

Кашан беше градът с най-добрата система от указателни табели за ориентиране на туристите, за което се възхищавам на местните власти.

Градините при село Фин

Изящните градини при село Фин (Бах-е Тарики-йе Фин) отразяват класическите Персийски представи за Рая. Комплексът включва паркова зона с дървета, цветя, басейни, фонтани, дворцови павилиони, баня, музейна експозиция, чайна и ресторант.

Според някои ирански лингвисти от името на селото с градините произхожда думата фин (фин, изящен, красив), на английски „fine“.

Абяне

Това село е разположено в живописна долина, открояваща се със своята зеленина на фона на околните голи планини. Надморската му височина е 2200 метра и е в подножието на високия 3900 метра връх Каркас. Абяне е на възраст 15 века, а тесните му наклонени улици образуват лабиринт между вековните къщи. Тези сгради са изградени от червени кирпичени тухли, измазани са с червена глина и са характерни с дървените си балкони и решетки на прозорците.

Абяне с къщи, измазани с червена глина

Сувенири от местна керамика

Новия квартал на Абяне

Натанз

Този малък планински град е известен преди всичко със завода за обогатяване на уран, изграден под земята, на няколко километра по-нагоре в планината. На кръстопът, близо до завода беше разположена батарея зенитни оръдия.

Natanz, Иран

Главната архитектурна забележителност на Натанз е

религиозния комплекс,

включващ джамия с изящно минаре и мавзолея на шейх Абд ал-Самад.

Религиозния комплекс в Натанз

Натанз - поглед към хълма над града

Натанз – поглед към хълма над града

През Иран с Опел (7): Исфахан

Август 2012 година

Автор: Валентин Дрехарски (град Перник, България)

E-mail: valentin.dreharski@besttechnica.bg

* майтап бе! няма да ходим в завода 😉 – бел.Ст.

**3,60 се ядва – по-скорошните цени гонят 4 и неща за  литър – бел.Ст.

Други разкази свързани с Иран – на картата:

Иран

7 коментара to “През Иран с Опел (6): Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз”

1. […] През Иран с Опел (6): Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз […]

2. Umaja каза:

Страхотни снимков репортаж. Почти нищо не зная за тази страна и снимките ме изненадаха. Благодаря.

3. iaia каза:

И снимките са чудесни! Благодаря 🙂

4. srefanrusev каза:

Честито, г-н Дрехарски!

5. […] до Казвин ,  рагледахме Техеран,   минахме през Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз, а за последно посетихме Изфахан. Днес ще минаме през […]

6. […] до Казвин ,  рагледахме Техеран,   минахме през Кашан, Градините Фин, Абяне и Натанз, посетихме Исфахан. а за последно минахме през […]

7. vladimir1974m2 каза:

Да, наистина интересни снимки, малко по малко успявам да опозная тази страна, макар и през екрана на монитора.