юли 24 2013

Продължаваме пътешествието на Валентин през Иран. Започнахме с едно Въведение в две части, а същинското пътешествие започнахме с прекосяване границата на Иран, за да минем от Джолфа до Ардебил. Днес продължаваме с Астара, Бандар-е Анзали, Рещ, Фюман, Мазулех, Рудбар и Казвин

През Иран с Опел

част четвърта

През Астара, Бандар-е Анзали, Рещ, Фюман, Мазулех, Рудбар и Казвин

Астара

Астара е град на Каспийско море с граничен КПП за преминаване в Азербайджан. От другата страна на границата е азерския град със същото име. Впечатляват многото магазини и оживената търговска дейност, което е естествено за граничен град

Астара, Иран

Плажът на

Каспийско море

беше покрит с боклуци. Морската вода пък беше доста мръсна, поради което никой не смееше да се къпе.

Плаж на Каспийско море, Иран

Плаж на Каспийско море

Останах с впечатлението, че

морският туризъм е слабо развит в Иран

Никъде не видях оживени курортни комплекси с множество хотели, както е по нашето Черноморие. Минавайки стотина километра покрай Каспийско море можах да открия спокоен плаж, където да се изкъпя

Плаж на Каспийско море, Иран

Водата в тази южна част на морето беше топла както на нашето южно Черноморие през август. Тъй като Каспийско море е най-голямото в света вътрешно море, без връзка с други морета, очаквах водата да бъде много солена. Точно обратното. Оказа се, че водата е по-малко солена отколкото в Черно море.

Едновременно с мен до плажа спряха три ирански автомобила, вероятно приятелски семейства или роднини. Докато плувах, те бяха насядали на брега за да обядват. Излязох от морето, отидох до плажните ми принадлежности, които бяха на     20-тина метра от обядващите иранци и се измих с чиста вода от тубичката.  След това една жена от групата ми донесе голяма пластмасова купа с ядене и салата. Благодарих й, а пък тя ми донесе и айран. Както си бях по бански се нахраних и помахах на иранците за довиждане. По този начин, още в първите дни на обиколката на Иран се убедих лично в действието и практическото прилагане на третия стълб (задължително за спазване правило) на мюсюлманската религия: даване на храна на по-бедните и на пътуващите странници.

Бандар-е Анзали

Този 120 хиляден град е най-значимото търговско пристанище на Каспийско море. То се развива като такова още през 19-ти век във връзка с търговията между Иран и Руската империя.

Бандар-е Анзали, Иран

През 1942 година в Бандар-е Анзали в продължение на няколко месеца се стоварва              полската армия на генерал Андерс, която се формира на територията на СССР, но отказва да се сражава срещу Германия. Когато започва прехвърлянето на полската армия в Иран, Сталин казва на генерал Андерс: „Добре, ние ще освободим Полша от германците и без вас. Няма ли да се срамувате когато след това се върнете в родината си, за чието освобождаване сте се отказали да воювате?“.

В града има полско военно гробище.

Бандар-е Анзали е с най-влажен климат в целия Иран, което позволява в района да се отглеждат ориз и чай. В града има голяма държавна фабрика за добив на хайвер от каспийски есетри. Тези риби достигат 2-3 метра дължина и тегло 75-100 килограма. Хайверът е около 1/10 от теглото на рибата. Не случайно наричат Бандар-е Анзали „световна столица на хайвера“.

Рещ

Със своите 650 хиляди жители Рещ е най-големият град в каспийския регион на Иран. Той е административен център на провинция Гилян.

През 1920г.– 1921г. Рещ е столица на Персийската съветска социалистическа република в Северен Иран. Републиката е създадена след продължителна партизанска борба, ръководена от Кучук Хан. Той е популярен и подкрепян от населението борец за справедливост, наричан „иранския Робин Худ“.

След договаряне и постигане на тайно споразумение с шаха на Иран, Москва прекратява подкрепата си за републиката. Това позволява правителствената армия да разгроми войските на Персийската съветска социалистическа република, а столицата Рещ е подложена на разграбване и опожаряване. Самият Кучук хан е заловен и екзекутиран, а главата му е изложена в Техеран за назидание.

В градския парк – Рещ, Иран

В градския парк

Централния площад с паметника на Кучук Хан – Рещ, Иран

Централния площад с паметника на Кучук Хан

Рещ, Иран

Името на град Рещ означава „дъждовен град“, което съответства на влажния климат в района. Поради тази причина е популярна туристическа дестинация сред жителите на столицата Техеран, които предпочитат да отдъхват на прохлада.

Градът има 5 университета, един от които е партньор на Берлинския университет. Оформил се е като транспортен възел и логистичен център на северен Иран с голяма железопътна гара и летище. Рещ е един от проспериращите ирански градове с развита индустрия.

Фюман

40-хилядният Фюман е удобен подстъп към планината Талеш и популярно туристическо място. Изграден е атрактивен парк, а градът изобилства с пластмасови скулптури.

Фюман, Иран

Мазулех

Това 10-вековно село е разположено на 1050 метра височина сред живописна долина в планината Талеш и е център на планинския туризъм в региона. Характерно е със своите терасовидно разположени къщи, изградени от кирпичени тухли и дърво. Покривите на по-ниско разположените сгради служат за дворове на по-горните сгради. На много места тесните улички минават по плоските покриви на къщите

Мазулех, Иран

Може да се направи далечна аналогия с терасовидно разположените над река Янтра стари къщи във Велико Търново.

Masouleh, Иран

В Мазулех има оформена търговска част със старинни магазинчета и романтични кафенета с изглед към долината.

Мазулех, Иран

Смятах да продължа на изток покрай Каспийско море, но попаднах в няколко многочасови задръствания. Върнах се 30-тина километра обратно и хванах пътя към вътрешността на страната през западната част на планината Елбурс.

Малкият планински

град Рудбар

е доста безличен, но е известен с „марликската чаша“ („джам-е марлик“). Тази чаша е открита при разкопки на хълма Марлик край града и е един от най-известните артефакти от времето на древна Персия.

Паметник на иранските военни пилоти – Рудбар, Иран

Паметник на иранските военни пилоти

Уголемен макет на „марликската чаша“ – Рудбар, Иран

Уголемен макет на „марликската чаша“

Язовир Сефид-Руд

е удобно място за отдих на пътуващите през планината

Язовир Сефид-Руд, Иран

Казвин

Това е 350-хиляден град в Северен Иран, разположен на 1800 метра надморска височина и административен център на едноименната провинция. Казвин е важен център на текстилната промишленост, произвеждаща памучни, копринени и кожени изделия. В покрайнините му е изградена най-голямата електроцентрала в Иран. Има предприятия на хранително-вкусовата промишленост и занаятчийско производство на персийски килими. От селскостопанските продукти най-известен е казвинския сорт грозде, чиито зърна са без семки.

Казвин е основан през 3-ти век, процъфтява през 13-ти век, а в средата на 16-ти век за кратко време е столица на Персия. Тогава той е бил един от най-значимите ирански градове, след Исфахан, и център за изработване на знаменитите персийски миниатюри.

Поднос за сервиране на чай в историческия музей – Казвин, Иран

Поднос за сервиране на чай в историческия музей

Шахския дворец Чехел Сотун, построен 1510г – Казвин, Иран

Шахския дворец Чехел Сотун, построен 1510г

Из Казвин, Иран

Из Казвин

Казвин

Напуснах Казвин вечерта и

поех към столицата Техеран

Около 22.00 часа спрях да пренощувам на една бензиностанция по средата на пътя. Още не бях приключил с вечерята и задуха силен вятър. В един момент се изви буря, подобна на торнадо, и понесе прах, пясък и боклуци. Само докато затворя прозорците на автомобила доста пясък успя да влезе вътре. Бурята събори няколко празни железни варела и ги търкаляше наоколо, но за мой късмет нито един не успя да удари колата и да ми смачка ламарините.

Към 5 часа сутринта си взех довиждане с двете момчета на бензиностанцията и продължих към столицата. Минах общо около 150 километра по тъмно (вечерта и рано сутринта) по магистралата към Техеран, която беше изцяло осветена. Това още повече засили впечатлението ми за Иран като модерна държава, защото (признавам си) влязох в тази страна с доста предрасъдъци.

През Иран с Опел (5): Техеран

Август 2012 година

Автор: Валентин Дрехарски (град Перник, България)

E-mailvalentin.dreharski@besttechnica.bg

Други разкази свързани с Иран – на картата:

Иран

5 коментара to “През Иран с Опел (4): През Астара, Бандар-е Анзали, Рещ, Фюман, Мазулех, Рудбар и Казвин”

1. […] През Иран с Опел (4): През Астара, Бандар-е Анзали, Рещ, Фю… […]

2. srefanrusev каза:

Еееее! Е как така не се качи до Аламут! Може и да е полуразрушена , ама все пак крепостта е емблематично място….
    Великолепни снимки! До представата ми за Иран се доближават тия от Мазулех, но съм убеден че въобще не е така. Мда, явно ще се ходи и в Иран!

3. vladimir1974m2 каза:

Да, доста интересни неща си видял- интересна ми беше снимката с терасовидните къщи, дворовете на които са таваните на тези къщи под тях.Продължавам да чета с огромен интерес.

4. […] да минем от Джолфа до Ардебил. После продължихме с от Астара до Казвин ,  рагледахме Техеран,   минахме през Кашан, […]

5. […] Продължаваме пътешествието на Валентин през Иран. Започнахме с едно Въведение в две части, а същинското пътешествие започнахме с прекосяване границата на Иран, за да минем от Джолфа до Ардебил. После продължихме с от Астара до Казвин  […]