апр. 27 2012

Варна: Регата „Тол шипс, Исторически морета- 2010“

varna_cherno-more_regata016a_0Да кажа нещо тъпо? Че „ехеее, и замириса на море!“ ? Ами така е – замириса 🙂 Днес ще ходим на регата – не че знам какво е (с това моето балкански възпитание ми е много трудно със солената вода 😉 – таман сега ще разберем 🙂

Бургазлии, излагате се! 😉

Варна: Регата „Тол шипс, Исторически морета- 2010“

Основана преди малко повече от половин век и вдъхновена от идеята за обединение на всички хора, обичащи морето; и след първия й старт между Португалия и Великобритания- ежегодно провеждана до днес… На път за Пристанище Варна, където ни очакваше работа през следващите 3-4 дни, препрочитах прессъобщенията за предстоящата регата „Тол шипс”, която през 2010 година под мотото “Исторически морета” за първи път се проведе и по нашите географски ширини : Източното Средиземноморие и Черно море.

Межународна регата „Тол шипс- Исторически морета, 2010”- Варна

След старта на първата гонка от Гърция – преход, с който регатата пресъздаваше пътят на Язон и аргонавтите в търсене на Златното руно, преминавайки през Дарданелите и навлизайки във водите на Черно море,

ветроходите пристигнаха във Варна

на 21 Май и ни направиха свидетели на най- големият морски спектакъл, представен от 22 ветрохода с екипажи от 16 държави.

Межународна регата „Тол шипс- Исторически морета, 2010”- Варна

За да се докосне до корабите от близо в дните на отворени врати или да види красотата на ветроходния

Парад на ветрилата

във варненския залив, организиран на 24 Май, всеки беше дошъл отнякъде по суша или вода; пристигнал, за да се засели сякаш у дома си, вплетен в приказката за морето и Варна с онова строго лично усещане за интимност, че мигът не се заема.

Ветроходът „Александър фон Хумболт“ във варненския залив

Един откраднат миг от Варна- от едната страна на брега градът със сгради, шум и трафик, а от другата- аристократичната красота на морето до бледата линия на хоризонта, проснато като безкрайно синьо обещание, побеляло от платна, рибарски мрежи и птици…

Межународна регата „Тол шипс- Исторически морета, 2010”- Варна

През 2010 година регата Tall Ships включваше общо три гонки. С топовни изстрели флотилията отплава във втората от Варна за Истанбул, а оттам е била и последната гонка до Лаврион – град разположен недалеко от Атина.

Varnenski Zaliv, Varna, BG

В регатата участваха

два български ветрохода „Калиакра“ и „Sunny Queen“

Красивата баркентина „Калиакра” беше сред моите фаворити. Тя се завърна с две трети и едно четвърто място в гонките, а освен това и с две специални награди.

Българският ветроход Българският ветроход

Определено сред моите ветроходи- фаворити беше и

104- годишният кораб със зелени платна „Александър фон Хумболт“

Този легендарен кораб е един от символите на Германия и на немските традиции в мореплаването.

Ветроходът „Александър фон Хумболт“ във варненския залив

Списъкът допълвам с

ветроходите „Деваручи” и „Шабаб Оман”

– прочути с атракциите по палубите им. Тримачтовата баркентина „Деваручи” е индонезийска. Името й припомня религиозният мит за древен явайски бог на истината и смелостта. С рисунки по телата и ритуални танци, с пиратски маски, оръжия и шамански барабани, екипажът на баркентината представи зрелищни спектакли на кея и по време на парада на екипажите по варненките улици.

Тримачтовата индонезийска баркентина „Деваручи” -Варна' 2010

Ето го и

„Шабаб Оман”, представителният ветроход в регатата от Оман

Всички орнаменти по корпуса му напомнят за древната морска история на арабската страна.

Ветроходът „Шабаб Оман” във Варна

Прочутите ветроходи „Мир“ и „Дар Млодежи”

също участваха в регатата и сякаш бяха забелязвани само заради огромните им размери. Руският кораб клас „А” „Мир” е с дължина 107 метра, а корабът на полските ВМС „Дар Млодежи” – 109 метра.

Регата Tall Ships не беше само за кораби- гиганти, а и за по- малък клас яхти, една от които е

турската „Бодрум“ – яхтата от клас „Б”,

която остана затворена за посетители и през трите дни на отворени врати в Пристанище Варна.

Яхта

Ето я и

британската фрегата „Tenacious”

тримачтова, също клас „А”, която беше единственият ветроход, достъпен за хора с инвалидни колички.

Британската фрегата „Tenacious”, Варна '2010

По статистика над 250 000 души са посетили Варна по време на международната регата „Тол шипс- Исторически морета, 2010”. Чувствам се поласкана от съдбата, заради възможността да споделя мечтата на поколения български моряци в моя град и да наблюдавам регатата от въздух, суша и вода- удоволствие, което бих си причинила отново, ако мога.

И малка импресия от Парад на ветрилата, проведен във варненския залив на 24 май 2010 година или прощаването на ветроходните кораби, участници в международната регата „Тол шипс- Исторически морета, 2010” с Варна.

Парад на ветрилата, последен ден на Международната регата „Тол шипс- Исторически морета, 2010” във Варна:

Край

Автор: Янита Николова

Снимки: Адриан Добрев, Янита Николова

Други разкази свързани с Черно море – на картата:

Черно море

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

3 коментара to “Варна: Регата „Тол шипс, Исторически морета- 2010“”

1. еййй, това ме подсети, че и моите снимки събират прах докато чакат да ги публикувам, две години вече. ама явно не съм само аз закъснялата :)) хубаво описание, аз нямаше да се сетя да пиша за всеки кораб по нещо, а вече и не помня. мерси за подсещането!

@Гарге, къде се игуби джанъм? 🙂

3. Янита каза:

Гарга Рошава, да не мислиш, че аз щях да се сетя, ако не бяха запазените ми записки из работните тефтери или контролните ми въпроси към колеги, които помнят, за разлика от мен 😀 Че сме закъсняли, то е видно, ама набързо придадох смисъл и съдържание на онова клише, че: „По- добре късно, отколкото никога“ и ето ти резултата 🙂 С удоволствие ще прочета и твоите спомени за регатата, в случай, че ги споделиш в разказ тук. Страхотно преживяване беше или поне за мен.