май 31 2000

Пътуване до и из Черна гора (в две части)

Пътуване до и из Черна гора в 2 части, осъществено и описано от моя руски познат Валери Леушев

Пътуване до Черна гора –

част 1

Не обичам предварително да планирам пътуванията си. Не ми харесват и страните, за които се изисква виза. Но докато не удвоим брутния си вътрешен продукт поне десет пъти, тези страни ще стават все повече и повече. В Европа останаха само 3: Македония, Сърбия и Черна гора. Последните две формално са в някакъв съюз, имат общи органи на властта, но фактически тези остатъци на великата Югославска империя си живеят всеки за себе си. Сърбите и черногорците са два отделни южно-славянски народа. Въпреки, че говорят на един език (сръбски), поданиците на Белград пишат на кирилица, а черногорците – предмино на латиница. Валутите в двете страни също са различни: в Сърбия са динари, в Черна гора – евро (ужким по някаква договорка с Евросъюза). И най-важното – на границата е въведена паспортна проверка.

Продължение…

Черна гора

Маршрути и забележителности из Черна гора –

част 2

Маршрут 1: До Шкодренското (Скадарско) езеро.

Пътуването е за цял ден. На около километър след Петровац по посока Будва, шосето по крайбрежието има отклонение към столицата Подгорица. За този маршрут точно там трябва да свиете. Във всички останали случаи, когато пътувате към вътрешността е добре да ползвате новия тунел Sozina – намира се някъде по средата между Петровац и Бар. Той е най-дългия в тунел в страната – 4188 метра. За минаване през него се плащат 2,50 евро за лека кола.След завоите по стария път, ще се окажате пред отклонените на гр.Вирпазар – внимавайте да не го изпуснете. Като слезете от планините, ще се движите покрай една жп линия, вдясно има прелез – е, това е отклонениетео за Вирпазар. Влизането в градчето е през една каменна порта (или арка – вече не помня) и даже си помислихме, че сме влезли в частен имот. Това усещането беше подсилено и от това, че ни изпревари една “Нива”, която ни принуди да спрем. Към нас дойде един едър мъжага и , какво си помислихте?…..предложи да ни повози на лодка по Шкодренското езеро, даде ни визитка на ресторанта си и попита дали не ни трябва стая под наем. По-късно често попадахме в подобна ситуация – черногорците не седят да чакат със скръстени клиентите сами да им дойдат. За разлика от турците и арабите не нахалстват – достатъчно е да вземеш визитката и да благодариш.