От София до Брюксел с кола – съвети за пътуване

Една мейл-дискусия, от която произлизат идеи за пътуване из Европа. Приятно четене:

Наскоро получих мейлче от Живко, един от читателите на блога, в което той искаше съвети за пътуване с кола из Европа (до Брюксел). Постарах се да му отговоря колкото мога, то пък се получи интересна кореспонденция, която сигурно ще бъде полезна и на всички вас, читатели на “Пътуване до…”

Затова, с позволението на Живко, разбира се, публикувам тази кореспонденция, като очаквам от него да напише пътепис като се върне.

Ако някой друг иска помощ и съвет – да ми пише, ще опитам да помогна, когато и както мога, ноооооооо хонорарът ще бъде – след като се върнете от пътуването да напишете пътепис. И другите искаме да четем за вашите пътешествия 🙂

Ето и кореспонденцията ми с Живко:

Здравейте,
Поздравления за хубавия сайт за пътувания, който сте направили.
Прочетох Вашите интересни статии за пътувания и по-специално съветите ви и информацията, която давате. Наскоро ми предстои пътуване до Брюксел със семейството и предвид на скъпите самолетни билети, решихме да го осъществим с кола, а още повече, че я карам и на газ и от това ще реализираме (евентуално)допълнителни икономии. Тъй като това ми е първото подобно пътуване, от известно време се ровя из Интернет и събирам информация и съвети. Общо взето съм се спрял на маршрут през Сърбия, Хърватия, Словения и оттам 2 варианта – единия през Марибор и Грац, и другия – през Любляна и Залцбург. Тъй като пътят е дълъг, явно ще трябва да направим едно спиране за нощувка, като прецених, че най-добре е това да стане или в Словения, или в Австрия (на около средата от пътуването).

В тази връзка, ще съм Ви много благодарен за всякакви съвети относно пътуването – маршрут, пътища, такси, ограничения, бензиностанции (газостанции) и т. н., а най-вече ме интересува дали имате някаква информация за по-евтини нощувки. Както казах, това е първото ми подобно пътуване, така че всякаква информация и съвети ще са ми от полза. Ако Вие лично нямате такива, ще се радвам, ако ме насочите към сайтове в Интернет или може би към някой друг, който е пътувал по този маршрут и има полезна информация.

Благодаря предварително и приятен ден!

Моят отговор:
Здравейте,

много се радвам, че сайта ви харесва:-). Ето и коментарите ми:
1. маршрутът спред мен е избран правилно – след залцбург гоните мюнхен и карлсруе и продължавате нататъка – това е пътят с най-много магистрали и е най-бърз
2. В Австрия си купувате винетка на границата (подобна на нашата система е) – като имате пред вид, че някои тунели се плащат отделно
3. Извадете си кредитна карта (истинска, не Виза-електрон, а нормална Виза или Мастъркард) – оттатък Белград, без кредитна карта сте като дивак в Ню-Йорк 😉
4. Газта е проблем на запад от Калотина – в сърбия има някакви, а още по-на запад май има чак във Франция и Италия. За съжаление не мога да Ви помогнаповече, защото аз съм на бензин и много-много не съм обръщал внимание. В интернет има един човек (Благун), който беше писал някъде за газта в Европа (или поне беш дал линк разумен), но трябв ада го потърся.Опитайте и Вие.
5. На Запад от Калотина спазвайте правилника за движение! (мисля, че това е най-раузмния съвт, който някога съм давал;-)
6. По подробно описание на пътя до Белград има в разказа ми за Белград, а до Залцбург – в разказа за Австрия и Хърватска – препдолагам сте ги чел, но за всеки случай
7. Ако сте сам шофьор (т.е.съпругата Ви не може да Ви сменя) – имайте пред вид, че 1000км /ден са абсолютен максимум! Най-добре е да разпределните дните така: първия ден 1000км, втория ден – не повече от 400, третия ден – останалите (още около 1000 се падат). Ако има кой да Ви смена на волана – километрите стават с 200 повече на ден. (т.е. 1200 първи ден, 600 – втори; трети – следщаите 1200 – до Брюксел ще са по-малко, де;-)
8.Евтино спане има в хотлеите Формула 1 и Етап – във вторите санитарния възел е към стаята, докатао Формулата е с тоалетна и баня на етажа – мисля, че съпругата Ви ще избере Етап в този случай. Ето и един линк http://www.accorhotels.com/accorhotels/index.html
Ползвал съм и http://www.gtahotels.com/, както и http://www.booking.com
Но и за двете Ви трябва кредитна карта – изобщо на Запад в хотела задължително се иска такава карта – помните ли едно време в България се оставяхе паспортите на рецепцоията? Кредитна карта играе същата роля – паспорта няма да ви вземат.

Засега друго не се сещам – ако има нещо питайте

Стойчо

Нещо против тези съвети да ги пусна и на сайта ми?

Отново Живко:
Здравейте, отново!
Имам следните допълнителни въпроси.

• За Сърбия и Хърватия са достатъчни само международни паспорти нали, не е нужно за транзит да се вадят визи?
  • От ваши и др. статии разбирам, че е хубаво да се носят динари, трябва ли местна валута да има човек за такси и в Хърватия и Словения?
  • Знаете ли откъде в София може да си закупи човек и колко горе-долу трябва?
  • По отношение на такси, винетки и т. н.
  • Трябва ли предварително човек да знае за къде какво точно трябва, или всичко това е ясно указано.
  • Притеснявам се да не би да пропусна нещо и после да ме глобяват, ако го нямам.
  • Къде е най-добре да се сипе гориво, чувал съм, че на Калотина има евтина безмитна бензиностанция, така ли е, дали има и газ там?
  • Относно кредитната карта – и аз съм стигнал до извода, че без нея не може и затова съм в процес на изваждане.
  • И за хотелите Formule 1 и ETap също знам, даже щях да си резервирам за Etap – имат много удобни и в Грац, и в Залцбург и във Виена, обаче се оказва, че стаите им май са само за 2-ма души, а ние сме трима. Гова много ме изненада, защото преди 2 седмици бях влизал и имашев хотела в Грац опция за резервиране на стая за трима, даже го имам на разпечатка, а сега няма такава опция – даже мислих да им се обаждам да искам обяснение, но едва ли има смисъл.
  • Иначе по маршрута търся в Интернет и малки градчета по пътя и намирам места за спане – за съжаление явно това, което на мен ми върши работа, а именно спиране в Словения или Австрия, се оказва скъпо – просто нощувка под 50 евро на вечер явно няма.Това е засега, май станаха множко въпросите, за което съжалявам.

Приятен ден!

Манекен Пис, 1000 Bruxelles

И отново моят отговор:

ето коментарите ми:
1. Сърбия и Хърватска се минава транзит без виза с международен паспорт, а доколкото знам в Хърваткса може да се влезе и с лична карта (за Сърбия обаче паспортът е задължителен)
2. Имало някакви чейнджове в София, продаващи динари – но честно казано, можете да го напарвите и на границата – откъм сръбската страна има банки, като курсът не е трънския, а и си е съвесм нормален. В Хърватска почти навскяъде (със сигурност и на магистарлите) може да се плаща с кредитната карта – там даже кварталните бакалници приемат карти. Там пари (куни) биха ви потрябвали за билети за градския тарнспорт – почти навсякъде другаде вървят кредитните карти
3. При пътните такси и винетките – всичко е ясно указано, няма да сбъркате. Само да знаете, че кредитните карти в Сърбия вървят само на ОМВ бензиностанциите, но не и на магистралата
4. Да, на Калотина, веднага след първата бариера, но преди митническия контрол има бензиностанция на братя Василеви – горивото е по-евтино, не знам дали има газ, но пък цените са в евро (извън митническата територия на България се води) – цената е наполовина (не съм сигурен, но там някъде). В Сърбия зареждайте само на ОМВ – всичко останало е несигурно. В Хърватска имат собствена мрежа бензонстанции, които не са лоши; В Словения е подобна ситуацията – навсякъде вървят кредитните карти, а в Словения се плаща в евро вече (от 01 януари насам)
5. Ако Етап не ви вършат работа, пробвайте с Ибис – те са съвсем малко по-скъпи, но са много по-добри.
6. По принцип цена от 50 евро за нощувка е доста ниска и се иска доста търснее за такова нещо. По малките хотлечета по селата цените също не са толкова ниски. Опитайте с Ибис (от същия линк на Аккор-хотелите) – по принцип е пълно с промоции и може да се докарат цените до към 50 евро при добро търсене Май не останаха засега въпроси – ако се сетите още нещо – питайте

Следващият мейл е от Живко:

Стойчо, здравей, отново!Нали нямаш против да си говорим на “ти”

По отношение на нощувките достигнах до извода, че най-добрия вариант са малките населени места по протежението на маршрута. В тази връзка искам да ти споделя какво направих аз: очертавам си маршрута и по картата намирам малките населени места, след което с името влизам в Google и в повечето случаи намирам места за спане от всякакъв вид. Мисля да си направяедин списък и като разбера точната дата да реша къде точно ще се спира. Проблемът при частните къщи е с резервацията, тъй като не всички практикуват on-line такава, но ще видим какво ще правим.

Мой братовчед, който пътува често ме съветва да не правя предварително резервация, а просто да си харесаме някое място и да спрем, но мен ми се иска все пак да има нещо уредено – все пак не съм сам, а с жена и дете, пък и пътуваме за първи път.Търсейки, намерих два много полезни сайта с младежки хостели, които искам да споделя с теб с надеждата, че ще са ти полезни. Информацията в тях според мен е страхотна, търсенето лесно – по карта на дадената страна и на нея са отбелязани всички места, където има хостели. Повечето приемат и интернет резервации, цените са добри, което е важно има и тройни стаи,което ми трябва на мен – има цени между 40-50 евро на нощ и то със закуска. Сайтовете са:

Други въпроси, които се сещам засега:

• Подали сме документи за паспорти на жена ми и сина ми и за европейски здравни книжки, аз имам отдавна – пътувам служебно, но и досега нямам представа, не дай Боже стане нещо как се процедира с тези здравни книжки, ти имаш ли някакъв практически опит?
  • Друго, което се чудя е кога е по-удачно да се тръгне – очертава се може би да е около 12-13 август. Дали има значение дали е неделя или делничен ден от гледна точка трафик, задръствания и т. н.

Засега това е, надявам се, че ще държим връзка и ще обменяме информация и занапред.
Поздрави!
Живко

И моят коментар:Здравей Живко!

Разбира се, че няма проблем с “ти”:-).
Идеята за малките населени места не е лоша, но е малко рискова, ако няма предварителна резервация. Ако съм сам – няма проблем, но с жена и дете става лееееко авантюристично:-)
За съжаление не мога да помогна много за здравните книжки – винаги съм си взимал здравна застраховка с асистънт – и то такава, при която те се разплащат помежду си, а не се налага да се дават пари, пък после да се осребряват тука.
А здравната книжка от тук – покрива само спешната помощ – нищо повече.

Ако тръгваш от София – добър момент за тръгване е понеделник сутрин. Най-лош момент е петък следобед – това от гледна точка на трафика. Най-гнусната граница по пътя е първата (Калотина-Градина) и точно в петък следобед (особено пък края на август) всичките гастарбайтери пътуват за Германия, за да могат да стигнат понеделник за работа – по график на Калотина са в петък следобед).
Понеделник рано сабале е идеалният момент.

Е, надявам се като се върнеш, да напишеш разказ за сайта (със снимки)- нека това ми бъде хонорара 🙂

Стойчо

Малко по-късно намерих и инфомация в за газта и газостанциите в Европа,която сложих ето тук>>>

Та така, пишете писма, но не забравяйте, че и пътеписи са нужни на читателите на този сайт:-)

Други разкази свързани с Съвети за пътуване – на картата:

Съвети за пътуване

Може да харесате още...

2 Отговори

1. Michel каза:

Много интересна и полезна информация, благодаря и аз! 🙂

Иначе съм чувал, че ако се кара по магистралите повечето време, горе-долу със 120 km/h, може за ден да се стигне до Австрия спокойно… понякога и по-далеч, само е добре да се заредиш с кафе в термос и леко хапване и да се правят малки спирки от време на време… ако сте двама, може и двойно по-далеч да стигнете на смени 😉

Лично съм го пробвал: тръгване от София в 6 сутринта, каране по правилата (до 120км/ч на магистралата в Сърбия), две почивки за заерждане (по половин час) – до Виена се стига за 13 часа. Това са точно 1000 км.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.