окт. 24 2011

Пътуване до Порто Санто Стефано, регион Тоскана, Италия

Продължаваме с обиколката на неизвестната Италия. Янита ще ни води до Сан Стефано, но не онзи, а този, в Италия 🙂

Пътуването по панорамния път (Via Рanoramica), който обикаля целият полуостров Монте Арджентарио, е не само удоволствие. Това е приключение. Пътят следва очертанията на брега и има достатъчно места за краткотрайна почивка, от които могат да се направят панорамни снимки. Този път отвежда до другата перла в короната на полуострова- красивият крайморски град Порто Санто Стефано.

Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

По този път и ние петимата, обичайните заподозрени: Мира, Оги, Грета, Санти и аз стигнахме до

Порто Санто Стефано

С приближаването ни към живописно разположеният по сръмните склонове град, често попадахме в задръствания, поради интензивният трафик. Предлагам на вниманието ви едно видео ( след 4:31 мин.), защото понякога снимките се оказват недостатъчни в способността си да разказват без думи.

Градът, видян от околовръстния панорамен път (клик!)

Порто Санто Стефано е разположен в северната част на полуострова Монте Арджентарио и с право се счита за красив и привлекателен морски курорт в италианския регион Тоскана, провинция Гросето.

Porto Santo Stefano, 58019 Monte Argentario Гросето, Италия

В разгара на лятото тук животът кипи не само заради крайбрежната ивица и привлекателните плажове Фениля и Джанела, а и заради нощният живот. И двете страни на крайбрежната улица (или Lungomare- крайбрежна алея, съществуваща в този си вид от 1983 година) са окупирани от магазини, ресторанти, кафенета; има дори рибен пазар. И сякаш всичките хора на света точно в тази адска августовска жега се бяха изсипали тук.

Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

В града има две пристанища: Порто Векио и Порто дел Вале, от които се предлагат различни фериботни екскурзионни маршрути, най- предпочитани от които са до съседните италиански острови Джильо и Джанутри. След екстремното ни пътуване с ферибот до остров Елба обаче, изобщо не исках да чувам никакви предложения за пътешествия по море.

Всъщност, погледнат от морето, градът е още по красив, разпилян във всякакви цветове по скалистите склонове и стръмнини. Вижте го.

Градът, панорама от морето (клик!)

Градът е основан от рибари, които се заселват в района около 15 век и често е бил обект на пиратски набези. Едно столетие по- късно Порто Санто Стефано става важен стратегически център на полуострова. В средата на 16 век започва интензивното строителство на мощната отбранителна пристанищна структура –

Испанският форт,

който се вижда от повечето места в града.

Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

През 1557 година фортът е окончателно изграден, в последствие са издигнати и двете кули Lividonia и dell’Argentiera. Поради задръстванията по улиците и безобразното паркиране, имах усещането, че пътувахме с часове, докато се изкачим до този форт. Така и не разбрахме, защо достъпът до внушителната постройка не беше разрешен, но пък от височината му се откриваше широка панорама към целия залив.

Испанската крепост – Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

Подобно на всички други градове в района, Порто Санто Стефано се присъединява към Великото херцогство Тоскана през първата половина на 19 век. По време на Втората световна война, за съжаление по- голямата част от града е унищожена от бомбардировките. След войната за реконструкцията на населеното място се ползва стар камък, това е причината градът да не изглеждал като нов, или поне според обясненията на хората, с които мълчаливо и само привидно се съгласявах.

Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

Забележителен архитектурен обект в града е

църквата La Chiesa Santo Stefano

Тя е построена през 17-ти век, реконструирана е през 1741 година, но по време на войната е разрушена. Възстановяват сградата наред с всичко в града. В църквата се намира статуята на Свети Стефан, забележителна със своята изработка, дело е на гръцки скулптор.

Сред най-важните събития, които се провеждат в Порто Санто Стефано е

„Palio marinaro“ – годишна гребна регата за 4000 м.

(с лодки, известна като „Guzzi“), която се провежда всяка година през месец август. Стартът на регатата е през 1937 година, след това за 4 години регатата е прекратена (от 1940 до 1944 година), заради Втората световна война. През 1950 година, когато разрушеното от бомбандировки пристанище е изградено отново, емблематичната за града регата е отново факт.

Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

За съжаление в Порто Санто Стефано не останахме за дълго време. Това е и причината да не успея да разгледам целия град с присъщото за мен любопитство. Хаотичното лутане по улиците на града в търсене на свободно за паркиране място беше изнервящо. Случваше се така, че изоставяхме автомобилите си подобно на другите хора, в нарушение на всякакви закони. Снимахме почти в движение и бързо притичвахме обратно, преди полицаите да са нагиздили със скоби колите или да са ги отнесли в незнайна посока. Не ни глобиха, това беше най- важното.

Освен поради летният активен сезон, градът се оказа пренаселен и защото в деня на нашето пристигане отбелязваше своят празник. Улиците бяха украсени с пъстроцветни знамена, част от които и задължителните в синьо и бяло с емблемата на града. И когато най- после успяхме спокойно да се отдадем на т.нар „passeggiata”- безцелна разходка, наблюдавахме как местните жители забързано и с еуфория се суетяха около организирането на нощната празнична фиеста. От всички посоки гърмеше италианска музика, шумни разговори, глъч и смях.

В Порто Санто Стефано приключи и нашето скитане из Монте Арджентарио. Предстоеше ни дълъг преход през полуострова, а после от Орбетело, през Монталто ди Кастро до Тускания. Красотата на морето, гледано от стръмните улици на града, с абсолютна власт ни лишаваше от воля. Нощта приближаваше, полегати слънчеви лъчи плъзнаха по покривите и хвърлиха във водата златисти отражения. Птиците се сгушиха в зелените прегръдки на дърветата. Притъмняващото небе приличаше на синкава ивица между протегнатите им към него клони. Действителността изтъня. Безвремие. Притихнах и гледах с широко отворени очи живописната приказка, с която градът ни изпращаше. Да, всеки, който е бил там с щастлива неотменност ще сънува прошепнатото- винаги.

Порто Санто Стефано – Тоскана, Италия

За финал на моя разказ за Порто Санто Стефано предоставям още едно видео, снимано от моторетка- любимото превозно средство на италианците в градски условия. Това е една кратка видео- разходка по улиците на града.

Градът и улиците (видео)

Автор: Янита Николова

Други разкази свързани с Тоскана – на картата:

Тоскана

8 коментара to “Пътуване до Порто Санто Стефано, регион Тоскана, Италия”

1. Laska Nenova каза:

Добро утро. Всичко друго е казано….:-)

Добро утро 🙂

3. Мария каза:

Не научих много, но снимките и видеоразходката бяха чудесни!

4. Янита каза:

Добър ден на всички 🙂 То не, че аз съм научила много де за няколко часа в града, това е и причината да добавя видеото, което не е мое, но се радвам, че ви е харесало. Всъщност разказах всичко, което научих за Порто Санто Стефано. Съжалявам, че не е достатъчно.

5. Ема каза:

Вълшебница си ти Янита!
    Как сладкодумно можеш да подканиш човек да намери на картата къде се намира прелестното място, което описваш и след това трескаво да почне да мисли как да добута нещата си дотам, че да може и той да наобиколи Порто Санто Стефано и лично да се увери, че нещата са такива, каквито ги описваш. На мен ми е достатъчно и дори да не мога да добутам нещата отида баш там, а само са се поразходя „на буксир“ с твоя пътепис.

6. Янита каза:

Еми, благодаря 🙂 Ще се радвам, ако ме следваш през думите още и още из Италия, или където и да е било другаде по света, усещайки моите скитнически спомени като свои. Много ще се радвам. Защото най- голямото удоволствие в случая е, споделящият да бъде не само разбран, а също и съпреживян.

7. Ема каза:

Янита, можеш да бъдеш сигурна, че няма да пропусна да „те следвам“ и да се чувствам като да съм с теб и то до теб. Много ми допада стилът ти на разказване. Винаги се радвам на детайлите, с които описваш характера на обектите пред очите ти. И емоцията ти ми допада, много ми допада.

8. Диди каза:

Здравей Янита,
    пресъздала си атмосферата с чудесни снимки! Имам един въпрос свързан точно с тях, чисто технически :).
    Можеш ли да кажеш по какъв начин си заснела третата снимка отдолу нагоре, вертикална, панорамна. Изглежда много добре! Използвала ли си някаква техника, като тези за снимане на панорамни снимки, чрез няколко кадъра или това е само един кадър?Ще се радвам ако споделиш начина на заснемане на снимката. Мерси! 🙂