сеп. 29 2008

Седем дни в Лондон (1)

Не за пръв път публикувам пътепис от Лондон, но мисля, че днешният е първият, който може да се използва и за навигация (какво-къде-как) в столицата на Великобритания. Разбира се е пълен и с лични впечатления, така че ви пожелавам приятно четене:

Седем дни в Лондон

Лондон ме изненада приятно. Може би защото отидох без очаквания.

Вижте по-голяма карта

Изненада ме с това, че е едно доста шарено място- като хора и култури. Може би е нормално за толкова голям град, но все пак е английски град. На пръв поглед изглежда, че всичко е подредено, предвидено, описано, зададени са правила… НО наличието на толкова много и различни хора внася хаос.

Градски транспорт в Лондон

Има метро, пред което софийското изглежда като влакче в лунапарк. Признавам си ние бяхме запленени от това метро, което май ни беше първото голямо. Имаше дни, в които виждахме повече метро станции, отколкото забележителности. Най-много ме впечатли станцията на Уестминстърското абатство- огромни пространства с видима конструкция, груб бетон, космическо осветление, метал. Ето, достатъчно показателно е, че започвам разказа за Лондон от метрото:).

Разочарованието дойде, когато трябваше да се предвижим в работен ден, час пик. Усещането е неприятно особено ако си имаш в скрина някои фобии — залива те река от хора, течаща в тесни подземни тунели, в която трябва да се научиш да плуваш по лондонски, за да оцелееш. Въпреки, че влакчетата са през минута — две, всички бързат да влезнат в пристигналото/тръгващото. Присетих се за 94 и 280, в които винаги може да влезе още някой. Обаче „шофьорите“ на метро влакчетата не тръгват с полуотворени врати, странни хора. Когато вратите не могат да се затворят, заради стърчащите през тях хора, влакчето не тръгва, идва другото отзад, щото нали са през минутка, на перона се изливат нови вълни от хора, съобщава се за закъснение и настава суматоха. На автобус така и не се качихме, хем картите ни важаха и там.

Ние използвахме дневна карта за градски транспорт, която струваше 5,80 паунда. А транспорт използвахме много, защото не бяхме на хотел в центъра, а на гости в една къща в Walthamstow (зона 3). Качихме се на корабче по Темза, с което отидохме до Гринуич парк- еднопосочен билет 4 паунда, двупосочен 8, карта за цял ден пак 8.

Уличното движение в Лондон

За разлика от немско-говорящите държави пешеходците не са на такова уважение, както и велосипедистите. Пешеходните светофари се задействат от бутон, дори на големи кръстовища. Това го разбирам- ако няма пешеходци, защо да се спира движението на колите. Но зеленото човече светва с доста голямо закъснение, и тъй като хората както вече споменах бързат (да ви звучи познато), никoй не чака, оглеждаш се и ако няма опасност да те отнесе някой- беж!

Като казах „оглеждаш се„- това обратно движение щеше да доведе на няколко пъти до ПТП с наше участие по асфалта. Вярно, че хората на много места са си написали на пешеходните пътеки „look right“, „look left“, ама докато се сетиш коя ти беше дясната посока по-добре да се огледаш и на двете страни. Дори да поглеждаш по правилата първо на дясно, не можеш да се освободиш от усещането, че нещо ще те връхлети от ляво и мяташ един поглед за по-сигурно.

Ако искаш да влезеш с автомобил в централната част– се плаща 8 лири на ден. Има строги правила къде може да се спира и къде не (двойна непрекъсната линия в края на платното). Има на кой да се оплачеш, ако някой ти е запушил гаража, ще го глобят 200 лири и няма да посмее да го направи пак.

Парите

Да вземат да си оправят монетите малко:) много са красиви, но няма никаква логика във вида им- има монети с малка стойност, които са по-големи, от монети с по-големи стойности, имат кръгли и осмоъгълни, за да е още по-трудно стойността на монетата не е отбелязана с цифра, а само е изписана с мааалки букви.

Храната в Лондон

Търсейки място за обяд по лондонските улици, можеш да останеш с впечатлението, че характерната английска храна е китайската, индийската, тайландската

Първия ден, търсейки сандвичи, попаднахме в EAT. (с точката барабар -бел. Ст.) — нещо като супермаркет за сандвичи и друга бърза храна. Храната е наредена на големи хладилни витрини покрай стените, освен сандвичи има и десерти, супа, подредени и пакетирани в прозрачни пластмасови кутии порции- салата с някакво месо или риба например. Тези EAT. бяха навсякъде. Изобщо в Лондон се живее бързо и храненето трябва да е бързо.

Добре развита е доставката по домовете, защото сядане в ресторант отнема време. Сандвичите бяха от 2 до 3 паунда, порциите бяха по 3 и нещо. Разпространени са т. нар. бюфети — плащаш 6 паунда и ядеш на корем от шведска маса. Основно китайска храна.

Бюфет имаше и в пица Хът, която също изникваше на доста места из центъра. Както и Старбъкс. Пихме бира в пъб (срам ме е да си призная, но аз пих кафе тогава). В заведенията не се пуши:) — затова хората си пият бирата на тротоара пред заведенията, дори някъде има сложени пейки покрай стените. Освен сандвичите от EAT., опитахме китайска кухня (доста различно поднесена и сготвена от тази на която сме свикнали в бг), етиопски палачинки пълни с 4 вида постни манджи, веднъж пица хът и веднъж в някаква италианска пицария. Най-английското ястие хапнахме в деня извън Лондон в едно крайпътно китно заведение, на дървена маса с пейки върху тревата в градината. А ястието беше fish and chips + бира (около 8 паунда). На мен не би ми хрумнало да комбинирам риба с пържени картофи, но там е доста популярно. Вечер си готвехме в домашна обстановка. Пазарувахме хранителни продукти, срещнахме затруднение с откриването на някои подправки, като синап и дафинов лист. Наличието на големи групи чужденци живеещи в Лондон е довело до еврейски, полски и т. н. щандове в големите хранителни магазини.

Музеите в Лондон

Безплатни са. Успяхме да видим:

Британският музей

Цял ден с излизане за обяд. Този ден ми беше най-уморителен. Първото, за което се сещам е покрития вътрешен двор на музея. Скоро имахме възможност да видим и макета в България, на изложбата на Норман Фостър. Доста впечатляващо. Музеят изглежда скоро ремонтиран и всичко е изпипано мноого добре. Знаех, че са крали много от Египет, но ме изненадаха частите от Партенона. Странно как гърците не са си ги поискали, особено сега като си правят специален музей за Партенона. Имаше много римски и гръцки експонати, но и ние си имаме:). При най-голямата атракция мумиите, ме завладя странно настроение- експонати, които някога са били хора, бррр.

Националната галерия в Лондон

отново внушителна сграда. Част от удоволствието ми да разглеждам музеи са сградите, в които се намират. Направи ми впечатление, че най старите картини, от преди 5,6 века са най-свежи;). Аз лично се задържах най-дълго пред Ян ван Ейк, Дюрер, Винсент ван Гог и приятната изненада за край (последната картина, в последната зала) беше „Дете с гълъб“ на Пикасо.

Музеят на Дали в Лондон

Не може да се сравнява като колекция с театъра във Фигерас, но за феновете Дали си е Дали:) Имаше много илюстрации за книги. „Дон кихот“ илюстриран от Дали, какво ще кажете а? Аз искам да я имам!

Природо — исторически музей

При динозаврите нямаше как да не отидем! Тук малко се изненадах. Музеят е направен като за деца, както и трябва да бъде, но като че за по-малки деца, доста опростена информация, много интерактивно, но леко скучновато за малко по-големи. Освен това изглежда не е обновяван скоро, леко прашно и вехто изглежда, за разлика от прилежащия му сувенирен магазин.

Тейт

Най-хубавото за край. Сигурно всичко което съм слушала за Тейт + желанието ми да го посетя са се отразили на емоционалното ми състояние по време на обиколката вътре. Намирах се в рая на музеите:), а книжарницата му… Дори не знам дали най-важното са картините на Миро, Кандински, Полък, Магрит, и т. н. или просто талантливи дизайнери са успели да създадат едно преживяване. Просто тази сграда (говоря за Тате Modern, защото се оказа че има и Тате Britain) си има собствена атмосфера. Част от нея са и хората естествено. Няма я помпозността на музеите, въженцата разделящи те от изкуството, групите туристи, които се спират и гледат само това, за което имат написано или пред което гласът от слушалките им каже да се спрат. Имаше хора, които просто бяха поседнали на земята, облегнали гръб в стената под някоя картина. Ако искаш можеш да поседиш в огромните фоайета и да разгледаш графиката заемаща 2 етажа на различните течения в изкуството по дати и с основните имена около тях. Ако искаш можеш да поседиш в импровизираната зала и да погледаш филмче, или да си тестваш знанията за изкуството на нещо като електронни игри, или да си вземеш моливче и да порисуваш, да попълниш анкета…

В Тейт Британ

отидохме заради Търнър. Тържествено обещах да видим само залите с Търнър, защото времето ни в Лондон изтичаше, а навън грееше слънце и парковете (и динозаврите) ни чакаха. Малката забежка в една зала по пътя до Търнър доведе до откритието ми на Тacita Dean. Успях да си измоля и бързо влизане в книжарницата, за да си потърся нейни принтове, което пък доведе до това Живко да се сдобие с книга с графити.

Седем дни в Лондон (2)

Автор: Анета

en.pdf24.org    Изпрати пътеписа като PDF

One Response to “Седем дни в Лондон (1)”

1. […] с разходката на Анета из Лондон. Вече прочетохме за градския транспорт, храната и музеите в Лондон. Днес продължаваме с магазините, архитектурата и […]