сеп. 27 2011

Ладах – чортени, кукери и манастири (Джаму и Кашмир, Индия)

Продължаваме индо-хималайската поредица на Домоседа. Вече бяхме в Гоа, а сега отиваме към щата Джаму и Кашмир. Приятно четене:

Ладах – чортени, кукери и манастири

Ламаюру – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Смених коренно пейзажа, кацайки отвъд главното Хималайско било в Ладах. Кацането предполага спираловидно снижаване до финалния заход (досаден русизъм!), минаващ през тесен процеп между скала с манастир и скала без манастир. Прави ти силно впечатление, просто защото още не си кацал в Паро, Бутан.

В Ладах по Димитровден туристическият сезон е на приключване

и да си намериш подслон в столицата Ле е хем лесно, защото страноприемниците са вече празни, хем трудно, защото повечето от тях са вече затворени за зимата. Да намериш ресторант или закусвалня (вечерялня) за вечеря с просто, но апетитно тибетско момо е още по-трудно, а да намериш топла вода за миене и къпане е задачата със звездичка за най-напредналите бакпакери.

Ladākh Range

Предвид, че трябва да ти бъде сгряна на огън в кофа от момче, което цяла нощ е копало таен канал за нелегално свързване към уличния (студен) водопровод. С цената на толкова силен среднощен джангър, че не само туристите и глухите царе, ами и най-преднамерено неподаващия ухо за злоупотребите под носа му кмет не биха оставили да спи.

Ламаюру – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Справил се със всички тези битови задачи и със задоволство установил, че организмът ми няма никакви проблеми с прехвърлянето за няколко часа от океанския бряг до над 3500 метра надморска височина (последните 300-400 – пеша и с малко скрамблинг по също Конче до градския храм Цему Гомпа, край запустелия княжески дворец на хълма) се качих на първия (и единствен за деня) попаднал ми джип за обиколка на

манастирите надолу по течението на река Инд и вливащата се в нея Занскар.

Река Инд и вливащата се в нея Занскар – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Красота! Златна есен, загатната като щрих от тук-там някоя тополка, в условията на напълно безлесни планини със заснежени гребени и ярко (клонящо към отровно!) синьо небе.

Будистки манастир – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

И бели манастири. Будистки. И цели полета от бели чортени – будисткото съответсвтие едновременно на гробница, параклис и оброк.

Ламаюру – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

По шосето освен тук-там някой случаен джип като тоя, който споделях с двама австрийци, пълзят безкрайни колони военни камиони. Повечето – съвършенно празни. С изключение на шофьора. „Червен номер – зелен шофьор“ гласеше народната пословица от Добри Джурово* време, когато военните регистрационни номера бяха с червени букви, а шофьорите – безгрижни момчета на 18-19 години. Тези не са. Всички до един са мустакати каменни истукани с безизразни лица и, най-често, сикска чалма. И закован в каросерията на предния камион студен поглед. Заснети на филмова лента през нощта, могат без допълнителен монтаж или ретуш да влязат в някой холивудски или боливудски филм на ужасите на зомби тематика.

Лакир – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Какво точно е Ладах? Будистко княжество,

изповядващо близка до тибетската версия на будизма, исторически отдавна погъланто в мюсюлманския султанат Кашмир. Който от своя страна попада в границите на Британския радж, а от обявяването на независимостта до днес е предмет на военен конфликт между Индия и Пакистан, като Ладах се е оказал в зоната на светска демократична Индия. Която ревниво си го пази, без да жали военния си бюджет.

Тиксе – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Сред населението по планинските долини преобладават ладахите, които освен религиозна секта са си отделен етнос, а може би даже и раса, но в градовете (доколкото може да се ползва множествено число за единствения град Ле) е пълно с тибетски бежанци, а търговията (а също и среднощната потна физическа дейност) се върти предимно от кашмирци мюсюлмани.

Лех – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Ладахите (ако изобщо рекат да се размърдат и завъртят нещо!) предпочитат да въртят молитвени барабани. В това са неуморими. И монасите и миряните.

Наблюдавах търпеливо

ежедневието на монастите в манастира Ламаюру.

В силуета на основния храм доминират два огромни чортена, под които са наредени в продълговати ниши крайно изброимо множество молитвени барабани. В някакъв момент монасите се излюпват от килиите, подреждат се в строй монашка нишка, обикалят храма и завъртват един по един всеки барабан, мърморейки си напевени мантри под носа. Обиколката не е само една. Продължава, докато не им хрумне нещо по-интересно за вършене, което рядко се случва. Пита се в задачата – ако в Ладах живеят M монаси и съществуват N молитвени барабана, и всеки монах завръта всеки барабан К пъти на ден, като K е функция на времето и възрастта на монаха (възрастта на барабаните се приема за константно-безкрайна), от каква сложност (линейна, логаритмична, експоненциална?) би бил алгоритъмът за търсене на точно определена двойка [монах,барабан] в случаен темпорален интервал.

Ламаюру – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Докато размишлявам по въпроса, от селото са се задали миряни с очевидните намерения и те да се включат в богоугодната дейност с въртенето на барабаните. И понеже селото е много по-ниско в долината и качването отнема време, по пътя на удобни равномерни интервали са разположени още барабани. А при по-внимателно вглеждане се установява, че повечето от участниците в процесията държат в свободната си ръка портативно барабанче, съдържащо молитвен свитък, което се върти без прекъсване.

Тиксе – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Ламаюру е сравнително отдалечен от столицата манастир

(половин ден път с кола). Духовенство е облечено с вълнени ватенки (хм, оксиморон), върху избелели раса с неопределен червеникав отенък и вехти очила са четене с рогови рамки. Вълната се провлачва и лепне дни на ред по-късно по раницата ми в багажника на джипа, върху която се бяха настанили няколко поклоннички, предпочели да повъртят барабаните в манастира Лакир – манастирът с най-големия златен Буда в цялото княжество.

Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

За сравнение –

духовенството в Тиксе носи безупречно чисти и спретнати червени раса

по последния вик (отпреди колко ли стотин години?) на будистката клирическа мода.

Тиксе – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

В Тиксе попаднах на кукерски събор.

От втори опит. Тиксе е най-големият и на-близкият до Ле манастир, но се оказа непосилно трудно в града да се намери непротиворечива информация кой точно ден ще е празникът. То, като че ли ако разпиташ по софийските улици, кога е съборът в Драгалевския манастир, ще разбереш (отговор: 15 август)

Първия ден, по-точно – много ранна, едва загатната от плахо подаващи се иззад планините слънчеви лъчи утрин – единсвения буден човек, когото заварих в манастира, беше гуреливият готвач, който се изуми че толкова рано е дошъл да ги посети чужденец (и изобщо – външен човек) и докато ме гощаваше с топъл чай (хималайска напитка от равни части чай, мляко и захар) станахме първи приятели. Което ми помогна на следния ден, на истинския събор. Не само че бях гостен с много повече чай от останалите придошли от цял Ладах миряни и от цял свят чужденци, а ми беше отдадена привилегията да ползвам ексклузивно държания под ключ манастирски нужник.

Тиксе – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Празникът продължава цял ден и представлява добър начин да се запознаеш с показната страна на

танктрическия будизъм и ритуали

– под звуците на гонгове и планински рогове неколкоетажната сграда се покрива със съхранявана цяла година на руло копринена танка (будистка икона), обсебен монах-оракул танцува натруфен в ритуални одеяния на най-високата площадка и предава с крясъци и жестове закодирани послания на събралите се, маскирани на гневни и миролюбиви Пазители и Божества послушници и млади монаси подскачат на главната площадка цяла стурин.

Тиксе – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Всяко едно играе своя си танц, като публиката първо затаява дъх дали ще успее с огромната маска на главата си да слезе, без да се сурне, по възстръманата стълба, която си е предизвикателство и за немаскираните, а после коментира кое божество как се казва, каква точно му е ролята в митологията и обсъжда играта. Готвачът се доказа като много добър справочник в това отношение.

Малко след пладне се стига до нещо като джем-сешън на кукерите, когато всички се стълпяват на сцената наведнъж, импровизират нещо съвместно и дават сигнал, че официалната част е приключила и народът е свободен да се приодвижи надолу в долината към сергиите с дрънкулки и лакомства. На събор като на събор!

Самият аз проседях цялата сутрин на удобния от фотографска гледна точка тесен перваз от южната страна на главната манастирска тераса, мъчен едновременно от хрема и от безжалостно хималайско слънце, от което ми течаха очите. Загубил си бях тъмните очила, а и набавените за $10 Oakley се бяха затрили някъде. А дали са Oakley? И дали не са по-опасни от без очила? Момчето до мене носеше маратонки Ardidas. В крайна сметка намерих оригиналните очила, заровени сред дебелите одеала в квартирата. Така и не ги бях ползвал тия одеала. Пробвах си спалния чувал. Беше ми интересно да наблюдавам не само кукерите и туземците, а и различните типажи сред гостите чужденци.

Тиксе – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Които за щастие все още сме малцинсвто. Поне на този извънсезонен празник. Срещат се разтапящи се от духовност, навлекли оранжеви раса обръснати бледолики индивиди; прашни трекери, отбили се само от любопитство, след няколко дни път пеша по баирите; позьори фотографи и кинаджии от породата, която би снимала ревю за дамско бельо в африканска джамия; италианци алпинисти от Южен Тирол с добре уловим немски акцент в говора си; немци пожарникари от Кьолн с трудно уловим смисъл на кьолшките фрази в говора си; тийнейджърски групи, увлечени в собствените си закачки нежели в шоуто; налитащи да се гушкат с произволни с нищо невиновни ладахски монаси и миряни дебели германки, куцукащи на високи токчета под специално облечено за случая сари (каквото точно в Ладах рядко ще срещенеш някоя жена да носи, та било и под ватенката)…

Лех – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Доволен от преживяното се прибрах в Ле пеша покрай огромното чортеново поле и руните на старата столица Шей. Сам сред тишината и кристално чистия хималайски въздух. Никакви кукери, никакви туристи, никакви преродени бели будисти. Само аз и молитвеният барабан. Как да не го завърти човек. По часовниковата стрелка!

Шей – Ладах (Джаму и Кашмир, Индия)

Д.07

Илюстрации:

India 2007: Ladakh

*армейски генерал Добри Джуров, министър на народната отбрана (1962–1990)

Делхи – храмове, гробници и опери насред Индия

Разказът и снимките са със запазени права

Автор: Димитър Тодоров (Домосед)

Други разкази, свързани с Индия – на картата:

Индия

5 коментара to “Ладах – чортени, кукери и манастири (Джаму и Кашмир, Индия)”

1. […] поредица на Домесед. Вече бяхме в Гоа, както и в щата Джаму и Кашмир. Днес продължаваме към Делхи и връзката ѝ с операта в […]

2. […] на Домосед за Индия и Хималаите. Обиколихме Гоа, Ладах и Делхи, с днешният пътепис ще ни води към Непал. Дали […]

3. […] поредица на Домосед. Започнахме с Гоа, продължихме с Ладах в Джаму и Кашмир, бяхме и в Делхи, а последния път минахме и покрай […]

4. […] телата им нямаше. В минали сезони били обикаляли и из Ладах, и из боливийските Анди на колела. Сега бил дошъл редът […]